معایب تویوتا پریوس، موضوع این مقاله است. خودروهای تویوتا کیفیت و ارزش بالایی دارند و تویوتا یکی از برندهای پیشرو در حفظ ارزش فروش مجدد به‌حساب می‌آید تویوتا پریوس از ابتدای قرن حاضر وارد بازار شده و از آن زمان تاکنون هم به‌عنوان یک مورد منفور و هم به‌عنوان یک مورد محبوب موردتوجه قرارگرفته است.

پریوس از زمان معرفی، بیش از 4 میلیون فروخته است. در این مقاله معایب تویوتا پریوس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معایب تویوتا پریوس

معرفی تویوتا پریوس

خودروی تویوتا پریوس یکی از محصولات معروف و محبوب شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن است که تولید آن از سال ۱۹۹۷ میلادی با شعار “به موقع و برای کمک به قرن ۲۱ ام” آغاز شد. ناگفته نماند که این خودرو اولین خودروی هیبریدی است که به بازار عرضه شد و تاکنون چهار نسل از آن در بازارهای جهان حضور دارد. البته نسل چهارم تویوتا پریوس نیز شانس ورود به بازار خودرو ایران را به دست آورد.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

خودروی تویوتا پریوس دارای تیپ‌های مختلفی همچون تیپ A، تیپ B و تیپ C می‌باشد. مدل‌های 2016 و 2017 آن به‌عنوان نسل چهارم این خودرو توسط شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی کمپانی ژاپنی تویوتا در ایران، عرضه شد.

مشخصات فنی تویوتا پریوس

خودروی تویوتا پریوس مجهز به تکنولوژی اختصاصی THS می‌باشد. این بدین معنی است که این خودرو دارای یک پیشرانه هیبریدی می‌باشد. موتور بنزینی این خودرو که با نام ۲ZR-FXE شناخته‌شده است، دارای 4 سیلندر و ظرفیت 1798 سی‌سی می‌باشد و از آلومینیوم ساخته‌شده است. این موتور توانایی تولید ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

از طرفی، موتورهای الکتریکی این خودرو با نام‌های MG1 و MG2 شناخته‌شده‌اند که در تأمین نیروی این خودرو نقش بسزایی دارند. به‌عنوان مثال پیشرانه MG1 در استارت خودرو و تولید برق موردنیاز باتری نقش دارد. درحالی که پیشرانه MG2 نسبت به MG1 بزرگ‌تر است و به‌عنوان مکمل نقش موتور بنزینی در تولید نیروی گشتاور موردنیاز چرخ‌ها فعالیت می‌کند.

به‌طور کلی، موتورهای الکتریکی در خودروی تویوتا پریوس جمعاً توانایی تولید ۷۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارند. با ترکیب توان‌های خروجی موتورهای الکتریکی و بنزینی، حداکثر توان خروجی پریوس با در نظر گرفتن نیروی اتلاف‌شده، معادل ۱۲۱ اسب بخار قدرت خواهد بود.

همچنین خودروی تویوتا پریوس از یک گیربکس E-CVT برای انتقال توان خروجی موتور به چرخ‌های جلو، استفاده می‌کند. این خودرو دارای یک باتری از نوع هیدرید نیکل متان است که ولتاژ آن معادل با ۲۰۱.۶ ولت می‌باشد و در زیر صندلی‌های عقب قرارگرفته است.

این خودرو برای پیمودن هر 100 کیلومتر تقریباً 3.5 لیتر سوخت در یک سیکل ترکیبی مصرف می‌کند. حداکثر سرعت تویوتا پریوس 180 کیلومتر بر ساعت می‌باشد و این خودرو تقریباً در 10.6 ثانیه از شتاب صفر به 100 می‌رسد. در جدول زیر جزییات مشخصات فنی تویوتا پریوس نشان داد شده است.

مدل خودرو تویوتا پریوس
پیشرانه 4 سیلندر  با موتور الکتریکی
حجم موتور (سی‌سی) 1798 سی‌سی
حداکثر قدرت 121 اسب بخار
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 142 نیوتن متر
گیربکس E-CVT
مصرف سوخت (ترکیبی) 3.5 لیتر در هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 10.6 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت

معایب تویوتا پریوس

در این بخش، معایب تویوتا پریوس از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

طراحی ظاهری

زیبایی استایل و طراحی ظاهری هر خودرو با توجه به سلیقه متفاوت خریداران، سنجیده می‌شود. اما طراحی خاص بدنه این خودرو، به‌عنوان یکی از معایب تویوتا پریوس در نظر گرفته می‌شود. زیرا باوجود ظاهر تفرقه‌انگیز در ترکیب بدنه پریوس، می‌توان گفت طراحی ظاهری آن فاقد نشانه‌های شیک و زیبایی‌شناسی می‌باشند.

به‌عنوان مثال طراحی بصری چراغ‌های عقب خودروی تویوتا پریوس توجه افراد زیادی را به خود جلب نمی‌کند و طراحی عقب خودرو از نظر زیبایی‌شناسی خوشایند نیست. البته جلو و کناره‌های مدل 2017 پریوس نسبت به مدل 2015 پیشرفت خوبی را ارائه می‌دهد. اما قسمت پشت خودرو از کمترین ویژگی‌های جذابیت برخوردار است.

طراحی کابین

تویوتا پریوس مانند برخی دیگر از خودروهای تویوتا در حال حاضر در بازار دچار مشکل شده است. زیرا به نظر می‌رسد که در ساخت فضای داخلی این خودرو از متریال بی‌کیفیت استفاده‌شده است. بنابراین یکی دیگر از معایب تویوتا پریوس استفاده از مواد بی‌کیفیت در ساخت فضای داخلی کابین می‌باشد.

در حالی که به نظر نمی‌رسد که قطعات و لوازم داخلی این خودرو در هر لحظه آماده شکستن باشند، اما به نظر می‌رسد که روکش پارچه‌ای صندلی‌ها در درازمدت به‌خوبی دوام نمی‌آورد و برخی از دستگیره‌ها و دکمه‌ها نیز مستعد ساییدگی هستند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که صندلی‌های عقب این خودرو بیشتر برای کودکان یا افراد با قدکوتاه طراحی‌شده باشند. زیرا در مجموع 64 میلی‌متر بین فضای پای صندلی جلو و فضای پای صندلی عقب اختلاف وجود دارد. این امر احتمالاً منبع بزرگی از ناراحتی برای کسانی است که اعضای خانواده قدبلندی دارند.

در کنار بی‌کیفیت بودن متریال داخل کابین، یکی دیگر از معایب تویوتا پریوس این است که در هنگام تلاش برای حرکت این خودرو با سرعت بیش از 55 مایل در ساعت در بزرگراه، سرنشینان باید صدای زیاد جاده، باد و صدای موتور را تحمل کنند. به نظر می‌رسد که کابین تویوتا پریوس فاقد عایق مناسب و لازم برای جلوگیری از نفوذ سر و صدای بیرونی به داخل کابین است و وقتی پدال خودرو برای حرکت سریع فشار داده می‌شود، موتور تمایل به ایجاد صدای بیشتری پیدا می‌کند.

شتاب کند

سایر وسایل نقلیه هم‌رده این خودرو با مشخصات فنی یکسان، قادر به دریافت شتاب نسبتاً خوبی هستند. اما شتاب، بلکه یکی از معایب تویوتا پریوس به شمار می‌آید. در واقع می‌توان گفت پریوس برای مصرف سوخت کمتر ساخته‌شده است، نه برای افزایش سرعت در بزرگراه. بنابراین به خریداران توصیه می‌شود اگر به دنبال خودرویی با قدرت و شتاب بالا هستند، باید به فکر خرید یک وسیله نقلیه کاملاً متفاوت باشند.

زیرا پریوس بیش از 10 ثانیه طول می‌کشد تا از حالت سکون به شتاب 100 کیلومتر در ساعت برسد. برای کسانی که به دنبال یک هیبریدی با واکنش بالا هستند، پریوس مناسب نیست. مسلماً حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت بسیار مناسب است، اما باز هم برای کسانی که به سرعت نیاز دارند، کافی نیست.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

کیفیت سواری سفت

متأسفانه یکی از بزرگ‌ترین معایب تویوتا پریوس این است که کیفیت سواری نسبتاً سختی دارد. لاستیک‌ها قطعاً برای پیمودن مسافت طولانی خوب طراحی‌شده‌اند، اما برای جذب هر ضربه‌ای در جاده مناسب نیستند. به‌علاوه، این خودرو با داشتن پیشرانه هیبریدی نیز عملکرد مشابه موتورهای بنزینی ندارند. فرمان و هندلینگ تویوتا پریوس آنقدرها پاسخگو نمی‌باشد. از آنجایی که فرمان این خودرو سنگین‌ است، روی لاستیک‌ها و ترمزها سخت‌تر نیز می‌شود.

البته ناگفته نماند که طراحان این خودرو در تلاش هستند که در تیپ C این خودرو با کاهش مرکز ثقل خودرو، هندلینگ و کیفیت سواری آن را بهبود دهند. اما در تیپ‌های پایه، رینگ‌های کوچک بر پایداری و هندلینگ خودرو به‌خصوص در سرعت بالا و هنگام عبور از پیچ‌های تند، تأثیر منفی دارند.

هزینه نگهداری بالا

ازجمله معایب تویوتا پروس می‌توان به هزینه‌های بالای نگهداری آن اشاره کرد. به‌عنوان مثال، پیشرانه هیبریدی این خودرو به‌طور قابل‌توجهی هزینه بیشتری نسبت به یک خودروی مشابه با پیشرانه بنزینی دارد. در برخی مواقع باتری‌های هیبریدی در فواصل کوتاه‌مدت نیاز به تعویض خواهند داشت و این باعث می‌شود مالکان این خودرو هزینه اضافی پرداخت کنند.

بنابراین فقط به این دلیل که این خودرو بنزین کمتری می‌سوزاند، به این معنی نیست که لزوماً در هزینه‌های آن صرفه‌جویی می‌شود. در واقع با خرید تویوتا پریوس، هزینه‌های ماهانه بیشتر خواهد شد. با گذشت زمان، مالکان آن می‌توانند انتظار داشته باشند که هزینه‌های تعمیر داشته باشند. به نظر می‌رسد لاستیک‌های تویوتا پریوس هر دو سال یک‌بار نیاز به تعویض دارند و بیشتر از این دوام نخواهند داشت. تعویض لاستیک‌ها هم گران تمام می‌شود.

تویوتا پریوس آن‌طور که همه فکر می‌کردند، سبز نیست

رانندگی با تویوتا پریوس ردپای کربن را در جهان کاهش می‌دهد و بهترین مصرف سوخت را برای رانندگان به ارمغان می‌آورد. اما این خودرو واقعاً برای محیط‌زیست خوب نیست و این امر یکی از معایب تویوتا پریوس در نظر گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که تولید باتری‌های هیبریدی برای محیط‌زیست بسیار سمی است و در طول ساخت هر باتری آلودگی زیادی تولید می‌شود.

به این دلیل که رانندگان پریوس فقط ماهی یک‌بار باک ‌بنزین خودروی خود را پر می‌کنند، این‌گونه تصور می‌شود که خودروی آن‌ها سازگار با محیط‌زیست است، زیرا خودرو آن‌ها اغلب به بنزین نیاز ندارد.

امکانات رفاهی نه‌چندان راضی‌کننده

همان‌طور که گفته شد، خودروی تویوتا پریوس در تیپ‌های مختلفی در بازار خودروی ایران موجود می‌باشد. اگرچه تیپ C این خودرو به‌عنوان نسخه فول آپشن در نظر گرفته‌شده است، اما در مقایسه با خودروهای هم قیمت خود فاقد برخی از امکانات رفاهی و تجهیزاتی همچون سانروف، صندلی‌های جلوی برقی و یا حتی روکش چرمی صندلی‌ها می‌باشد. این مورد از معایب تویوتا پریوس در نظر گرفته می‌شوند. البته جای تعجب نیست که دیگر تیپ‌های این خودرو خیلی از امکانات رفاهی اولیه را هم ندارند.

جمع‌بندی

خودروی تویوتا پریوس توسط شرکت خودروسازی تویوتا به‌عنوان اولین خودروی هیبریدی تولید و به بازار عرضه گردید. نسل چهارم این خودرو توسط شرکت ایرتویا در سه تیپ متفاوت A، B و C به ایران وارد شد. تیپ C این خودرو که نمونه فول آپشن آن می‌باشد، از نظر ظاهر و مشخصات فنی اختلاف چندانی با دو تیپ دیگر ندارد.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

این خودرو دارای دو پیشرانه بنزینی و الکتریکی است که حداکثر توان تولیدی آن‌ها 121 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن‌ها 142 نیوتن متر می‌باشد. از معایب تویوتا پریوس می‌توان به طراحی ظاهری عجیب و غریب، متریال بی کفیت داخل کابین، شتاب کند، کیفیت سواری نامطلوب، هزینه نگهداری بالا، ناسازگاری با محیط‌زیست و حداقل امکانات رفاهی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید

مزایا تویوتا پریوس

مقایسه راو۴ و اسپورتیج

مزایا رنو تلیسمان

مزایای پژو ۲۰۰۸

خودروهای شاسی بلند جهان

معایب فولکس واگن پاسات