معایب شایع خودروهای ایرانی
در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب شایع خودروهای ایرانی بپردازیم. وسایل نقلیه، ماشینهای پیچیدهای هستند که بسیاری از ما برای حمل و نقل به راحتی به آنها اعتماد میکنیم. متاسفانه هنگام وقوع تصادف گاهی اوقات خودرو مقصر معایبهای ناشی از آن است. یعنی عیوبی که در آن وجود دارد. وقتی یک وسیله نقلیه خراب میشود همه افراد در جاده در خطر هستند. حتی یک نقص جزئی در وسیله نقلیه میتواند عواقبی داشته باشد که زندگی راننده را تغییر دهد و خسارتهای ویرانگری برای افراد و خانوادهها ایجاد کند.
البته کارخانه سازنده یک وسیله نقلیه معیوب هم میتواند مسئول صدمات ناشی از نقص باشد که متاسفانه در کشور ما قانونی برای جبران این نقص وجود ندارد یا اگر هست کامل اجرا نمیشود. این مسئولیت میتواند محدود به سازنده خودرو یا سازنده قسمت خاصی از خودرو باشد که معمولاً در ایران شایع نیست. در برخی موارد، فروشنده وسیله نقلیه را میتوان به خاطر آشکار نکردن عیب شناخته شده قبل از فروش خودرو پاسخگو دانست. اما چون قانون مدونی برای این مورد وجود ندارد. فقط به قراردادها و مبایعه نامهها استناد میشود.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
چراغهای هشدار دهنده
اولین موزد از معایب شایع خودروهای ایرانی، چراغهای هشداردهنده آنها است. شایعترین عیب خودروهای ایرانی، روشن شدن چراغ در پشت فرمان و داشبورد است. اقدام این چراغها معانی مختلفی دارد. اخطار یا چراغ بررسی موتور رایجترین مشکل برای دارندگان خودرو است.
این چراغ خودرو یک کد خطای ایجاد شده توسط یک سنسور در ecu را نشان میدهد و زمانی که چراغ چک روشن شود، به این معنی است که ecu عیبی را در خودرو تشخیص داده است. از آنجایی که در انواع خودروها مخصوصا خودروهای پیشرفته تا بیش از ۲۰۰ کد هشدار احتمالی وجود دارد، داشتن یک مکانیک حرفهای برای تکمیل بازرسی چراغ هشدار، بهترین راه برای تعیین موضوع و انجام تعمیرات مناسب است.
عیوب موتور در قسمت احتراق سوخت
موتور، زمانی بهترین عملکرد را دارد که هوا و سوخت به درستی در محفظه احتراق مخلوط شده و بسوزند. برای تکمیل کارآمد این فرایند یک سری از اجزای سیستم سوخت و احتراق باید با هم کار کنند. اگرچه بسیاری از قطعات متحرک به موتور کمک میکنند تا به درستی کار کند، پاشش نادرست موتور یکی از مشکلات اساسی است که معمولاً در خودروهای ایرانی جزو معایب شایع است. برای کاهش مشکلات احتراق ناقص یا پاشش ناقص موتور، مطمئن شوید که قطعات سوخت و سیستم جرقه زنی را طبق توصیه سازنده خود تعویض کردهاید. در غیر این صورت حتما به یک مکانیک متخصص مراجعه نمایید.
مصرف سوخت غیرمعمولی یا ناقص
هنگامی که موتور به طور موثر کار میکند سوخت را با سرعتی میسوزاند که به بهبود مصرف سوخت کمک میکند. از معایب شایع خودروهای ایرانی این موضوع است که چندین بخش سیستم سوخت مانند فیلترهای سوخت، فیلترهای هوا، حس گرهای جریان هوا و در نهایت مجرای ورود هوا کثیف یا فرسوده میشوند. اگر این اتفاق قبل از تعویض آنها بیفتد باعث میشود که موتور بیش از حد معمول سوخت مصرف کند. به طوری که سنسورهای اکسیژن ناقص شده و آلودگی نیز تولید میشود و در این مورد نیز میبایست به یک مکانیک متخصص مراجعه نمود.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
مشکلات باتری
بیشتر باتریهای خودرو باید حدود سه سال در شرایط معمولی دوام بیاورند. باتری از کار افتاده از معایب شایع خودروهای ایرانی است و معمولاً به دلیل کاهش آمپر یا جریان الکتریکی این مسئله ایجاد میشود. به طور طبیعی با از دست دادن باتری خودرو توانایی خود را برای حفظ شارژ کاهش میدهد در نتیجه دینام آسیبدیده و سنسور دما را بالاتر نشان میدهد و یا سایر اجزای سیستم میتواند این مشکل را بیشتر کند. بهتر است باتری خودروی خود را هر سه سال یکبار تعویض کنید. حتی اگر علائمی از آسیب دیدن در باتری موجود نباشد.
مشکلات ناشی از لاستیک خودرو
در حالی که بیشتر لاستیکها پس از برخورد با یک شیئ یا سوراخ شدن از بین میروند، اما ممکن است ساییدگی و پارگی خودرو دارای منبعی بسیار ساده و علتی آسان باشد. راننده میبایست خودروی خود را حداقل هر یک سال یکبار در قسمت جلو بندی سرویس نماید. همانطور که سازنده وسیله نقلیه شما توصیه میکند، با کار کردن صحیح خودرو طول عمر لاستیک خود را افزایش دهید. به طور کلی تعویض لاستیکها به صورت ضربدری هر ۱۰ هزار کیلومتر بهترین توصیه است. همچنین توصیه میشود هر ۶۰ هزار کیلومتر کل لاستیکهای خودرو تعویض گردد.
صداهای ناشی از ترمز
مانند هر بخش متحرک دیگری روی خودروی شما سیستم ترمز در نظر گرفته شده است. این سیستم مانند هر تجهیزات دیگری در یک دوره زمانی مشخص فرسوده میشود. از معایب شایع خودروهای ایرانی معیوب شدن زود به زود ترمزها است. ترمزها برای توقف ایمن حیاتی هستند.
بنابراین هنگامی که علائمی مانند صدای جیر جیر با فشار دادن پدال ترمز ظاهر میشود و یا اینکه پدال ترمز نرم میشود، باید در اسرع وقت توسط یک مکانیک حرفهای این مورد بررسی شود. البته ممکن است مشکلات جزئی باعث ایجاد صدای جیر جیر شود. اما هنگامی که ترمزها شروع به ساییدن میکنند نشانه قطعی آن است که لنتها و یا دیسک باید تعویض شوند.
دینام و خرابی آن
دینام بخشی از وسیله نقلیه شما است که تمام سیستمهای الکتریکی را پس از استارت زدن خودرو روشن نگه میدارد و همچنین وظیفه تامین شارژ باتری شما را بر عهده دارد. تا آن را در بهترین حالت نگه دارد. وقتی دینام خراب می شود، در نهایت باعث فرسودگی زودرس باتری و سایر مشکلات راه اندازی خودرو میشود. شما باید فواصل سرویس توصیه شده خودروی خود را در مورد دینام بررسی کنید و آن را قبل از خراب شدن تعویض نمایید تا از این دردسر جلوگیری شود.
مشکلات ناشی از استارت
استارت موتور وظیفه چرخاندن موتور شما را بر عهده دارد تا فرآیند راهاندازی خودرو را آغاز کند. وقتی این قطعه خراب میشود معمولاً به این دلیل است که شیر برقی آسیب دیده است. در این حالت موتور استارت تخریب میشود که با خطای الکتریکی مواجه است. ضمناً رله استارت نیز در این حالت آسیب میبیند. در حالی که یک استارت را میتوان قبل از خراب شدن تعویض کرد.
پیش بینی اینکه چه زمانی این اتفاق میافتد دشوار است. یکی از معایب شایع خودروهای ایرانی، ساییدن قسمت چرخ دندههای استارت است که در این حالت صدای دلخراش در هنگام استارت زدن به گوش میرسد. بهتر است قبل از این که فرض کنیم استارت خراب میشود خودرو را بازرسی کرده تا مشکل مشخص شود.
گرم کردن خودرو
یکی از معایب شایع خودروهای ایرانی یا بهتر بگوییم اکثر خودروهای ایرانی گرم کردن خودرو است. سیستم خنک کننده در ماشینهای ایرانی معمولاً خیلی پیچیده نیست. برخلاف خودروهای تولیدی خارج که دارای سیستم خنک کننده پیچیدهای هستند و این مورد کمتر برایشان اتفاق میافتد. راننده زمانی که با این اتفاق مواجه میشود، خطرات دیگری نیز متوجه اوست که معمولاً در مورد رانندگان ایرانی زیاد اتفاق میافتد.
در این حالت نباید درب رادیاتور را به یک باره باز نمود. زیرا فشار موجود در رادیاتور باعث پاشیدن آب داغ رادیاتور به بیرون میشود و این کار بسیار خطرناک است. در این حالت بهترین کار روشن نگه داشتن خودرو، روشن نگه داشتن کولر خودرو و مراجعه سریع به مکانیک یا امداد خودرو است.
کمربند ایمنی
به گفته مسئولین هر سال حدود ۳ میلیون نفر بر اثر خراب بودن کمربند ایمنی دچار جراحت میشوند. برای بسیاری از ما اولین کاری که بعد از سوار شدن به ماشین انجام میدهیم بستن کمربند ایمنی است. از کار افتادن کمربند ایمنی میتواند صدمات جدی و مرگباری را ایجاد کند. عیوب کمربند ایمنی شامل همه چیز از شکسته شدن قفل تا ناکارآمدی کمربندها است. هنگامی که خودروها با کمربندهای ایمنی ناکارآمد از جای خود خارج میشوند شما را در معرض خطرات بسیاری قرار میدهند.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
خرابی سیستم کامپیوتری
سیستمهای رایانهای نقلیه موتوری با جمعآوری اطلاعات با شبکههایی از حسگرها سپس تجزیه و تحلیل آن با رایانه اجزای مهم مختلفی را کنترل میکنند. سپس این رایانهها میتوانند تعیین کنند که چه اقداماتی باعث میشود عملکرد اصلی وسیله نقلیه کارآمدترین یا ایمنترین باشد. متاسفانه در صورت از کار افتادن رایانه خودرو مشکلات زیر ممکن است ایجاد شود:
مشکلات موتور، خطاهای مختلف، مشکلات ترمز ضد قفل، از بین رفتن سیستمهای کمک الکترونیکی و از بین رفتن سیستمهای کمک راننده. علاوه بر این شکلات و خطاهای نرمافزاری ممکن است باعث شود وسیله نقلیه به صورت کاملاً ناخواسته و ناامن کار کند که میتواند منجر به تصادف بالقوه شود.
بیشتر بخوانید
پرفروش ترین خودروهای چینی در ایران
نظرات