خودروهای شرکت نیسان سابقه‌ای طولانی در کشور ایران دارند. از نیسان جونیور یا همان نیسان وانت گرفته تا محصولاتی چون پاترول، رونیز و ماکسیما. خودروهای این شرکت به خاطر کیفیت بالا، آوازه خوبی در کشور ما دارند. بنابراین شگفت‌انگیز نیست که یکی از بهترین خودروهای نیسان در ایران یعنی نیسان ایکس تریل 2018، اکنون طرفداران زیادی داشته‌ باشد.

البته اگر بازاریابی این خودرو و خدمات پس از فروش آن کمی قوی‌تر بود، آنگاه تعداد بسیار بیشتری از آن را در خیابان‌ها می‌دیدیم. چرا که قیمت اعلام‌ شده توسط شرکت واردکننده آن، یعنی جهان نوین آریا، نسبت به خودروهای رقیب، به‌ صرفه‌تر است. از سوی دیگر، کیفیت آن نیز اگر بهتر نباشد، به هیچ وجه از رقبایش کم نمی‌آورد. در ادامه خواهیم گفت که چرا باید نیسان ایکس تریل 2018 را شاهکار شرکت نیسان به شمار آورد.

 

مشخصات فنی نیسان ایکس تریل 2018

نیسان ایکس تریل 2018 دارای یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر است که انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس 7 دنده CVT صورت می‌گیرد. پیشرانه نیسان ایکس تریل توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۳۳ نیوتن متر را دارد. ارقام رسمی اعلام شده برای شتاب صفر تا صد ایکس تریل، 10.5 ثانیه است. حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی‌ 8.3 لیتر در صد کیلومتر می‌باشد. البته در واقعیت با توجه به شرایط مختلف جاده، ممکن است با ارقامی رو به رو شوید که تا حدودی با این مقادیر متفاوت است.

موتور نیسان ایکس تریل 2018

اما اگر از دید متفاوت‌تری به مشخصات فنی نیسان ایکس تریل نگاه کنیم. ماجرا شگفت‌انگیزتر می‌شود. محور محرک ایکس تریل دو دیفرانسیل با 3 حالت مختلف و هوشمند است. در واقع، نیروی موتور نیسان ایکس تریل می‌تواند به هر دو محور آن انتقال یابد. شما می‌توانید انتقال نیرو در این خودرو را در سه حالت زیر تنظیم کنید.

  • حالت اول حالت رانندگی تک دیفرانسیل جلو یا 2WD است. در این حالت نیروی موتور تنها به دو چرخ جلو منتقل می‌شود که برای رانندگی معمولی در شهر مناسب‌تر است و فشار کمتری به خودرو وارد می‌شود. در نتیجه استهلاک آن نیز پایین‌تر خواهد بود.
  • حالت دوم، خودکار یا Auto است. در این حالت است که هوشمندی سیستم انتقال نیروی نیسان ایکس تریل خودنمایی می‌کند. چرا که میزان انتقال نیرو به چرخ‌های عقب به‌ طور هوشمند تنظیم می‌شود.
  • حالت سوم هم قفل دیفرانسیل است. در این حالت نیرو به صورت پنجاه – پنجاه بین محور جلو و محور عقب تقسیم می‌شود.

جدول مشخصات فنی

  • مشخصات فنی و عملکرد
نوع موتور بنزینی
حجم موتور 2488 cc
سیلندر/سوپاپ 4 سیلندر 16 سوپاپ
تنفس موتور تنفس طبیعی
قدرت موتور 171 اسب بخار
گشتاور 233 نیوتن‌متر
نوع گیربکس CVT – Xtronic
محور محرک دو دیفرانسیل
حداکثر سرعت ثبت شده 190 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 10.5 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی 8.3 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
  • ابعاد و ظرفیت
طول 4640 mm
عرض 1820 mm
ارتفاع 1715 mm
فاصله دو محور 2705 mm
نوع بدنه شاسی بلند متوسط
وزن 1588 کیلوگرم
تعداد سرنشینان 5 نفر
حجم باک 60 لیتر

 

امکانات رفاهی باکیفیت و درجه یک ایکس تریل

درباره امکانات رفاهی نیسان ایکس تریل باید به طور مفصل صحبت کرد. چرا که این خودرو، از این نظر هم چیزی کم ندارد. وارد نیسان ایکس تریل که می‌شوید، با محیطی بسیار شکیل رو به رو هستید. البته کابین این خودرو طراحی چندان عجیب و غریب و منحصر به فردی ندارد، اما زیاد ساده هم نیست. صندلی‌های این خودرو از چرم درجه یک برخوردار است. ضمن آنکه همه صندلی‌های عقب و جلو، مجهز به گرم‌کن هستند. البته نبود سردکن برای این صندلی‌ها، کمی دلسرد کننده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد نیسان ایکس تریل، تنظیم صندلی‌های عقب است. البته تنظیم آن‌ها، مثل دو صندلی جلو، برقی نیست و به صورت دستی انجام می‌شود.

مانیتور 7 اینچی نیسان ایکس تریل دارای کیفیت مناسبی است و امکانات خوبی را در اختیار شما می‌گذارد. ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف بزرگ و سقف پانوراما از دیگر ویژگی‌های نیسان ایکس تریل هستند. رادار نقطه کور، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری را نیز می‌توان از جمله ویژگی‌های برتر در نیسان ایکس تریل دانست.

از دیگر امکانات رفاهی نیسان ایکس تریل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کروز کنترل
  • دی لایت، اتولایت، نور بالا اتومات و تنظیم خودکار ارتفاع چراغ‌ها
  • تهویه اتومات دوگانه به همراه دریچه سرنشینان عقب
  • صندلی عقب تاشو دوتکه
  • رادار تغییر لاین و تشخیص اشیا متحرک
  • دوربین دنده عقب، جانبی و 360 درجه

ایمنی سطح بالای ایکس تریل

نیسان ایکس تریل خودرویی نسبتاً جدید است؛ اما پلتفرم، موتور و فناوری آن، سال‌ها در خودروهای نیسان و رنو مورد استفاده قرار گرفته‌. با توجه به سوابق، می‌توان گفت که از نظر ایمنی در سطح خوبی قرار دارد. ضمناً، نیسان ایکس تریل دارای امکانات ایمنی فراوانی است. امکاناتی مانند شش کیسه هوای ده نقطه‌ای، فرمان حساس به سرعت، ترمز کمکی، رادار و هشدار تغییر لاین، سنسور تشخیص اشیا متحرک جلوی خودرو و مواردی از این قبیل. همچنین این خودرو در تست تصادف EuroNCAP، پنج ستاره را دریافت کرده که از نظر ایمنی بزرگسالان 86%، از نظر محافظت کودک 83% و ازنظر ایمنی عابران پیاده و تجهیزات کمکی ایمنی 75% نمره را کسب کرده است.

فروش

رقبای بلند قامت نیسان ایکس تریل

شاید شانه به شانه‌ترین رقیب نیسان ایکس تریل در ایران را بتوان تویوتا راوفور دانست. البته خودروهایی چون رنو کولیوس و میتسوبیشی اوتلندر را هم می‌توان در رده نیسان ایکس تریل قرار داد.

اگر بخواهیم نسخه فول آپشن تویوتا راوفور را با فول آپشن نیسان ایکس تریل مقایسه کنیم، این دو تقریباً از نظر امکانات فنی در یک سطح قرار خواهند گرفت. از نظر فنی، گیربکس 6 دنده اتوماتیک تویوتا راوفور به خاطر عملکرد بهتر، در سطح بالاتری نسبت به گیربکس CVT قرار دارد. ضمن آنکه تویوتا راوفور بازار دست دوم و هزینه نگهداری پایین‌تری دارد. البته ایمنی نیسان ایکس تریل بیشتر است.

رنو کولیوس از نظر امکانات، کمی از نیسان ایکس تریل ضعیف‌تر می‌باشد؛ اما از نظر فنی تا حدودی با آن برابری می‌کند. البته شتاب اولیه‌ رنو کولیوس از نیسان ایکس تریل بهتر است. میتسوبیشی اوتلندر را نیز می‌توان از نظر فنی از نیسان ایکس تریل ضعیف‌تر قلمداد کرد. همچنین واردات آن بسیار محدود است و امکانات رفاهی کمتری هم دارد. البته میتسوبیشی اوتلندر از نظر ایمنی و کیفیت ساخت نسبت به نیسان ایکس تریل یک سر و گردن بالاتر است.

رنو کولیوس، تویوتا راوفور، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان ایکس تریل

تجربه رانندگی با ایکس تریل

نیسان ایکس تریل، هم در مسیرهای صاف داخل شهر و هم در پیچ و خم‌های جاده‌ای عملکرد دلپذیری دارد. تنظیم چهار حالته فرمان این خودرو می‌تواند به ایجاد حس راحتی هر چه بیشتر در راننده کمک کند. این فرمان دارای روکش چرم است و گرم‌کن هم دارد. سیستم تعلیق نیسان ایکس تریل گرچه در حد خودروهای لوکس، نرم نیست اما قابل‌ قبول است. هندلینگ این خودرو نیز بسیار شما را خشنود خواهد ساخت. از نظر عایق‌بندی صدا هم به جز صدای لاستیک‌ها و اندکی صدای موتور در دورهای خیلی بالا، صدای زیادی وارد کابین نخواهد شد.

چیزی که خیلی برای راننده‌های نیسان ایکس تریل دلپذیر می‌باشد، حالت انتقال نیروی هوشمند خودرو است. وقتی شما آن را روی Auto می‌گذارید، حسگرهای چرخ‌های عقب اطلاعاتی را به واحد کنترل ECU می‌فرستند. سپس این واحد داده‌ها را پردازش می‌کند و به این‌ ترتیب تشخیص می‌دهد که نیروی موتور را با چه نسبتی بین دو محور تقسیم کند. این تقسیم نیرو به شرایطی که خودروی شما در آن است، بستگی دارد. مثلاً هنگامی که یکی از چرخ‌های عقب هرز می‌چرخد، نیروی بیشتر به چرخ دیگر منتقل می‌شود تا حرکت راحت‌تری داشته باشد. برای مثال هنگام پیچیدن به طرف راست، چرخ عقب سمت چپ نیروی بیشتری می‌گیرد و این باعث می‌شود دور زدن‌ها بسیار روان و راحت صورت گیرد.

از سوی دیگر، وقتی با نیسان ایکس تریل در سطح شهر و جاده‌های صاف می‌رانید و آن را روی حالت Auto گذاشته‌اید، نیروی کمتری (چیزی حدود 5 تا 10 درصد) به چرخ‌های عقب می‌رسد. به محض ورود به ناهمواری و مسیرهای کوهستانی و جنگلی، این درصد بالاتر خواهد رفت.

طراحی به روز و باوقار نیسان ایکس تریل

  • نمای بیرونی

به سبب طراحی دقیق و مطابق با اصول طراحی خودروسازی، نیسان ایکس تریل یک خودرویی با نمای بسیار مستحکم و با وقار است. در این طراحی، تمرکز بر روی نظم و ترتیب بوده و عناصر مختلف با دقت کنار هم قرار گرفته‌اند. این ارتباط و تناسب در بخش‌های مختلف خودرو، یک نمایی تعادل‌ یافته و آرمانی را به ایکس تریل افزوده است.

خطوط نرم و منحنی بدنه با هماهنگی هندسی‌های طراحی شده، به ایکس تریل یک نمای یکپارچه و همگن می‌دهد. چراغ‌های جلو و عقب با لبه‌های برجسته و زاویه‌های تیز، به ماشین حس و حالی جسورانه و پرقدرت می‌بخشند. بالا بودن سقف نیز از ویژگی‌های طراحی این خودرو است که مسافرین داخل کابین را با احساس فضای باز و راحت مواجه می‌سازد.

عقب و جلوی نیسان ایکس تریل

 

  • نمای داخلی 

پلاستیک به‌ کار رفته در داخل کابین ایکس تریل عمدتاً از پلاستیک نرم و باکیفیت است. فقط در برخی قسمت‌های عقب، از پلاستیک خشک استفاده شده. فضای سرنشینان عقب این خودرو نیز بسیار عالی و کافی بوده و به دلیل نوع طراحی نیسان ایکس تریل، سرنشینان عقب کمی بالاتر از سرنشینان جلو قرار می‌گیرند و این امر حس خوبی به آن‌ها می‌دهد.

در طراحی داشبورد نیسان ایکس تریل، استفاده از خطوط منحنی موجب شده فضای داخلی خودرو از حالت خشک و یکنواخت خارج و به یک محیط گرم و دوستانه تبدیل شود. حجم بزرگ صندوق عقب با ظرفیت 565 لیتر نیز موجب شده تا نیازهای متفاوت حمل و نقل بار برای مصرف‌کنندگان به راحتی برطرف گردد.

نمای داخلی نیسان ایکس تریل 2018

 

مزایا و معایب نیسان ایکس تریل

 

نقاط قوت نقاط ضعف
  • کیفیت ساخت بالا
  • سیستم تعلیق و انتقال قدرت هوشمند
  • امکانات رفاهی مناسب
  • ایمنی بالا
  • شتاب نسبتاً ضعیف
  • بازار دست دوم نسبتاً ضعیف
  • عدم عایق بندی کامل خودرو

 

جمع بندی

نیسان ایکس تریل، شاسی بلندی است که هم در شهر خوب جواب می‌دهد و هم در کوه و جنگل به‌خوبی ناهمواری‌های خارج جاده‌ای را درمی‌نوردد. این خودرو از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. در واقع، به‌جز برخی موارد جزئی، نمی‌توان ایراد چندانی از خودرو نیسان ایکس تریل گرفت. البته خدمات پس از فروش آن بحث دیگری است که کاش کمی بهتر از آنچه هست، ارائه می‌شد.

فروش

 

سوالات متداول

  • آیا نیسان ایکس تریل قابلیت آفرود دارد؟

ایکس تریل به لطف موتور قدرتمند و همچنین وجود محور محرک برای هر چهار چرخ، قابلیت آفرود دارد. حالت هوشمند دیفرانسیل نیز به توانایی آفرود این شاسی بلند ژاپنی افزوده است.

 

  • آخرین مدل ایکس تریل موجود در ایران برای چه سالی است؟

آخرین مدل موجود این خودرو در ایران، برای سال 2018 است.