پیش از معرفی انواع مدلهای سمند، ابتدا کمی با این خودرو و علت تولید آن آشنا خواهیم شد. سمند نخستین خودروی ملی ساخت داخل است که از سال 1380 توسط شرکت ایران خودرو بر روی پلتفرم پژو 405 تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو به عنوان یک سدان متوسط به جز ایران، در بازار چند کشور دیگر نیز به فروش رسید. قرار بر این بود که خودروی سمند جانشین پیکان شود و به خصوص قشر فرودست بتوانند آن را خریداری کنند.
اما با توجه به شرایط بازار و تقاضای زیاد برای این خودرو، قیمت سمند دائماً افزایش پیدا کرد. در نهایت، پراید جایگزین پیکان شد و سمند برای افراد کم درآمد جامعه به عنوان یک خودروی نسبتاً لوکس در نظر گرفته میشد.
[switch_forms_buy]
معرفی شرکت ایران خودرو
شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو که با نام تجاری ایکو (IKCO) شناخته میشود در سال 1341 توسط برادران خیامی تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در تهران واقع شده است. ایران خودرو در ابتدا با نام ایران ناسیونال فعالیت خود را آغاز کرد و اولین تولیدات آن، نوعی اتوبوس بود. ایران ناسیونال یا ایران خودروی امروزی طی قراردادی با شرکت روتس انگلستان در سال 1345، تولید پیکان را آغاز کرد و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ تولید پیکان در مدلهای جوانان، لوکس، کار، جوانان، استیشن و وانت را ادامه داد.
در طول این سالها انواع اتوبوس، مینیبوس، کامیون و آمبولانس نیز در این شرکت تولید میشد. این شرکت در سال ۱۳۵۶ تصمیم گرفت جایگزینی برای پیکان طراحی و تولید کند، امابه دلیل وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، این پروژه متوقف شد.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
انواع مدلهای سمند به دلیل بحران اقتصادی ایران در دهه 60، شرکت ایران خودرو تا مرز ورشکستگی پیش رفت، اما همکاری شرکت خودروسازی فرانسوی پژو با ایران خودرو، این شرکت ایرانی را از نابودی نجات داد. در نتیجه این همکاری، خودروهای پژو ۴۰۵، پژو 206، پژو ۲۰۷ و پژو پارس توانستند با قبضه کردن بازار ایران سود زیادی را نصیب شرکت پژو کرد.
رنو فرانسه شرکت خودروسازی بعدی بود که همکاری خود را با ایران آغاز کرد و در نتیجه آن خودوری ال۹۰ رنو در بازار ایران با استقبال زیادی روبهرو شد. ایران خودرو توانست در سال 1380 با تولید سمند، اولین خودروی ملی را به بازار معرفی کند. بعد از سمند، تولید خودروی دنا در سال 1393 از دیگر محصولات اختصاصی این شرکت، آغاز شد. در این مقاله، قصد داریم به معرفی انواع مدلهای سمند بپردازیم.
پس از جنگ ایران و عراق، صنعت خودرو با رکود قابل توجهی مواجه شد و در این میان تولید پیکان از سر گرفته شد. در کنار تولید مجدد پیکان، پژو 405 مونتاژ و محصولات کرهای نیز به بازار کساد ایران راه پیدا کردند. با توجه به عقب ماندن صنعت خودروسازی ایران در مقایسه با سایر کشورها، طرح تولید خودروی ملی سر زبانها افتاد. با توجه به ناکامی خودروسازان ایرانی در انجام صفر تا صد طراحی و تولید خودروی ملی، تصمیم بر آن شد که این محصول ملی روی پلتفرم پژو 405 که پیشتر توسط ایران خودرو خریداری شده بود، ساخته شود.
در نهایت، ایران خودرو، اتومبیل طراحی شده توسط شرکت انگلیسی فرست اتومیتو را که برای یک شرکت تایوانی و بر اساس پلتفرم پژو 405 ساخته شده بود را خریداری کرد و با اعمال تغییراتی، خودروی ملی سمند را از دل آن بیرون کشید. با وجود اینکه برخلاف برنامه ریزیهای اولیه، سمند جایگزین پیکان نشد، اما از ابتدای عرضه این محصول با استقبال خریداران مواجه شد و به موفقیت قابل توجهی در بازار ایران دست پیدا کرد.
با گذشت سالها از آغاز ساخت سمند، این خودروی ملی دچار تغییر و تحولات متعددی شده و شاهد تولید و عرضه انواع مدلهای سمند بودهایم. در این قسمت برای آشنایی بیشتر با انواع مدلهای سمند، به معرفی تیپهای مختلف و سیر تکاملی این خودرو میپردازیم.
سمند X7 (اولین نسخه سمند)
سمند X7 به عنوان نخستین سمندی بود که وارد بازار شد و تولید آن از 1380 تا 1388 ادامه پیدا کرد. این مدل مجهز به موتور XUV است که همان موتوری است که در پژو 405 مورد استفاده قرار میگرفت. سمند X7 از امکانات رفاهی خاصی برخوردار نیست و به جز برقی بودن شیشههای جلو، از آپشن بهروزی برخوردار نیست. سیستم ترمز و سروصدای بدنه این نسخه از سمند از ایراداتی بود که در مدلهای 83 به بعد برطرف شد. سمند X7 از بدنه محکمی برخوردار است، ولی ایمنی این خودرو تحت هیچگونه آزمون رسمی قرار نگرفته، بنابراین میزان ایمنی آن نامشخص است.
سمند LX
سمند LX نخستین فیسلیفت و نسخه ارتقاء یافته سمند X7 محسوب میشود که از سال 83 تولید و عرضه شد. این نسخه از میان انواع مدلهای سمند، طرفداران و فروش بیشتری را از آن خود کرده است. به گفته ایران خودرو، ایمنی و فرمان پذیری این خودرو از جایگاه خوبی برخوردار است و در مقایسه با سمند معمولی از امکاناتی نظیر کیسه هوا (در برخی مدلها)، برقی بودن صندلیهای جلو، ترمز ضد قفل، رینگ آلومینیومی، صندوق عقب برقی، سنسور هشدار دنده عقب و دنده دستی با گیربکس 5 دنده برخوردار است.
سمند LX در سه مدل معمولی، EF7 و EF7 دوگانهسوز تولید میشود. سمند LX از نظر طراحی و سایز چراغهای عقب دستخوش تغییراتی شده، به طوریکه چراغها در مقایسه با سمند معمولی طراحی زیباتری داشته و باریکتر هستند.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
این خودرو از گیربکس 5 سرعته دستی بهره میبرد و مدلهای مجهز به موتورEF7 توانی برابر با 115 اسب بخار تولید کرده و حداکثر سرعت آن به 190 کیلومتر بر ساعت و در مدلهای معمولی، حداکثر سرعت به 185 کیلومتر بر ساعت میرسد. در مدل دوگانه سوز، اگر از سوخت گاز استفاده شود، قدرت موتور کاهش پیدا میکند.
سمند EL
سمند EL که نام دیگر آن سمند کار است، یکی یگر از انواع سمند محسوب میشود و در مقایسه با مدلهای دیگر، به چراغهای خطر بزرگتری مجهز است. این سمند از همان مشخصات فنی و طراحی ظاهری سمند X7 بهره میبرد و تغییر خاصی روی آن اعمال نشده است. سمند EL برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی از سال 1384 وارد خط تولید شد. اما در سال 88 تا 91 تعدادی برای مصرف شخصی نیز به بازار عرضه شد.
چون سمند EL با قصد استفاده در تاکسی رانی تولید شد، امکاناتی از جمله رینگ، رنگ سپر کنسول وسط، آنتن برقی، مهشکن چراغ جلو و دریچه هوای صندلی عقب که در سمند X7 به کار رفته بود، در این مدل از سمند حذف شد. با گذشت چند سال از تولید این مدل، سرانجام سمند SE جایگزین سمند EL شد.
سمند SE
سمند SE از دیگر انواع سمند است که به عنوان یک مدل اقتصادی تولید شد. ساخت سمند SE از سال 89 آغاز و تا سال 97 ادامه پیدا کرد. این خودرو مجهز به موتور XU7 است که در پژو 405 به کار میرفت. سمند SE در مقایسه با مدل LX فاقد سنسور هشدار دهنده عقب، فرمان تلسکوپیو سامانه مالتیپلکس است. علاوه بر این، آینههای جانبی و پنجرههای عقبی به صورت دستی قابل تنظیم هستند. سمند SE از نظر فنی با سمند معمولی و سمند کار متفاوت است و وزن کمتری دارد.
سمند سریر
سریر نخستین لیموزین ساخت ایران است که به عنوان یک خودروی تشریفاتی به بازار عرضه شد اما موفقیت چندانی کسب نکرد. این نسخه به تعداد محدود تولید شده و نسخههای دست دوم سریر به سختی در بازار یافت میشوند. سمند سریراز دیگر انواع مدلهای سمند بود که از آپشنها و امکانات بالایی برخوردار بود. این ویژگی باعث نشد که سمند سریر به محبوبیت مورد انتظار دست پیدا کند. از امکانات به کار رفته در این مدل میتوان به نمایشگر پشت صندلی، صندلیهای چرم، یخچال و سیستم صوتی و تصویری به همراه دیویدی پلیر اشاره کرد. سمند سریر با وجود تشریفاتی بودنش از کیفیت سواری خوبی برخوردار نبود.
سمند سورن
از دیگر انواع مدلهای سمند، خودرویی به نام سورن است که نخستین فیسلیفت سمند بوده و در سال 86 به بازار عرضه شد. در مقایسه با سمند LX تنها شکل چراغها و کابین تغییر کرده و تفاوت زیادی بین این دو مدل به چشم نمیخورد. مدلهای ارائه شده از این خودرو شامل سورن، سورن ELX و سورن ELX توربو هستند. ایران خودرو برای ارتقاء کارایی توان محرکه سورن، تولید سورن مجهز به توربوشارژ را آغاز کرد. استفاده از موتور توربوشارژ در سورن میزان احتراق و مصرف سوخت این نسخه از سورن را بهینه کرده است. سورن ELX توربو در میان سایر مدلهای سمند بهترین مدل تولید شده محسوب میشود.
دنا
دنا به عنوان دومین فیسلیفت سمند، در سال 93 به بازار عرضه شد و در مقایسه با سورن از نظر ظاهری تغییرات بیشتری داشته است. دنا پلاس ر سال 95 و دو سال پس از عرضه دنا به بازار عرضه شد. دنا پلاس از نظر امکانات و طراحی نسبت به دنا در جایگاه بهتری قرار دارد و از ظاهر اسپرتتری برخوردار است. دنا و دنا پلاس هر دو مجهز به موتور EF7 هستند.
سیستم تعلیق دنا پلاس مشابه سیستم تعلیق دنا است که باعث شده سواری نرم و فرمان پذیری خوبی داشته باشد و در نهایت در رده یک سدان خانوادگی خوش دست قرار بگیرد. دنا پلاس در کلیت شباهت زیادی با دنا دارد، اما در ساخت دنا پلاس ظرافت، کیفیت و تکنولوژی بالاتری به کار رفته است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
به طور کلی، انواع مدلهای سمند هر کدام دارای ایرادتی هستند، با این حال این خودرو توانسته به عنوان یک سدان جادار با استقبال مصرف کنندگان مواجه شود و در بازار موفق عمل کند. سمند در ردیف خودروهای با قیمت مناسب قرار دارد و خرید آن در مقایسه با خودروهای چینی که در برخی مواقع در دسترس نیستند و با قیمت بالایی به فروش میرسند، به صرفهتر هستند.
بیشتر بخوانید:
راهنمای جامع آشنایی با جعبه فیوز سمند
نظرات