یکی از خودروهایی که شرکت سایپا درسالهای بعد از 1387 اقدام به تولید و عرضه آن در بازار کرد، اتومبیل تیبا صندوق دار بود. امروزه این خودرو را همانند بسیاری از محصولات سایپا دربسیاری از خیابانهای شهر میبینیم. خودروی تیبا نیز مانند بسیاری از خودروهای دیگر دارای مزیتها و عیبهای متعددی است، در ادامه به معایب تیبا صندوق دار اشاره خواهیم کرد. با دانستن این عیوب و مقایسه آن با مزیتهایی که دارد میتوانید تصمیم بگیرید که انتخاب تیبا صندوق دار به نفع شما خواهد بود یا خیر؟
قیمت تیبا نسبت به طراحی و مدل خودرو کمی گران به نظر میرسد
تیبا صندوقدار مانند پراید دارای قیمت بالایی نیست و قشرمتوسط جامعه میتوانند این خودرو را به راحتی تهیه نمایند. در واقع هدف شرکت سایپا از ساخت و طراحی این مدل خودرو، استفاده قشر متوسط جامعه از خودرویی مدل بالاتری از پراید بوده است.
برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.
[switch_forms_sell]
اما با این وجود به نظر میرسد عدم هماهنگی بین قیمت و کیفیت وجود داشته و این نکته را میتوان یکی از معایب تیبا صندوق دار به حساب آورد. شرکت سایپا برای طراحی داخلی و بیرونی خودروی تیبا از مهندسان و طراحان کشورهای دیگر کمک گرفت و مبلغ بالایی را برای این کار هزینه کرد.
بسیاری از متخصصان این مبلغ را حدودا بالغ بر 120میلیون دلار تخمین زدهاند. این مبلغ با برآوردهایی که شرکت سایپا برای اعلام قیمت تمام شده خودرو تیبا صندوقدار انجام داده بود، همخوانی نداشت. در واقع میزان هزینهای که برای طراحی تیبا صندوقدار صرف شد، بسیار بالاتر از پیشبینیهای شرکت سایپا بود. به همین دلیل سرانجام هنگام اعلام قیمت نهایی خودرو تیبا صندوقدار، قیمت تمام شده آن دیگر برای دهکهای پایین جامعه بهصرفه و جذاب نبود. در واقع قیمت تمام شده تیبا نسبت به مدل ،طراحی و کارایی آن بسیار بالاتر از آن چیزی بود که به مردم معرفی شده بود.
طراحی داخلی نازیبا و شباهت آن با خودروهای دیگر
یکی از مواردی که موجب میشود یک خودرو جلوهای مدرن و زیبا داشته باشد، نمای داخلی آن است. این طراحی خودرو برای محصولات جدیدی که وارد بازار میشوند، بسیار حیاتی است. طراحی داخلی خودروهای جدید میبایست منحصر به فرد و مدرن بوده و حکم شناسنامه ی آن خودرو را بازی نماید.
اما این مقوله در مورد خودرو تیبا صورت نگرفته است، چرا که شما هنگام نشستن بر روی صندلی جلوی تیبا به یاد خودروهایی همچون پراید، ریو و یا تندر90 میافتید. بدیهی است که برای خریدار این یادآوری نشانه خوبی نیست و این عیب را میتوان یکی از پررنگترین معایب تیبا صندوق دار به حساب آورد. زیرا این طراحی منحصر به فرد برای خودروی تیبا نیست. هر چند که طراحان خودروی تیبا تمام تلاش خود را برای زیباتر جلوه دادن داشبورد و خاص بودن کابین این اتومبیل کردهاند، اما طراحی داخلی خودرو همچنان دارای نقصهایی است. در هرصورت به طور کلی میتوان گفت که این طراحی کمی بهتر از خودروی پراید است.
گذشته از کابین و داشبورد خودروی تیبا که جذابیت خاصی را به همراه ندارد، فرمان این اتومبیل نیز بسیار ساده و بدون هیچ گونه خلاقیتی تعبیه و به بازار عرضه شده است. این امر خود معرف بیتجربگی طراحان شرکت سایپا است. صندلیهای خشک و غیزاستاندارد خودرو تیبا از معایب بارز این خودروست که در رانندگیهای طولانی مدت این عیب به خوبی برای سرنشینان آن نمایان میشود.
استفاده از مواد نامرغوب نقطه ضعف پررنگ تیبا صندوقدار
اگر از همه ی معایب تیبا صندوق دار که ذکر شد بگذریم، از مواد اولیه به کار رفته در جنس پلاستیکهای داخلی تیبا نمیتوان گذشت. بسیاری از کاربران و سرنشینان خودرو تیبا این تجربه را اذعان کردهاند که جنس پلاستیک اعم از ستونها و داشبورد ماشین تیبا به گونهای است که هر لحظه بیم این میرود که با کمترین فشار و ضربه شکسته شود.
بکارگیری مواد اولیه نامرغوب در قطعات پلاستیکی خودروهای ایرانی، باعث میشود که پلاستیکهای به کار رفته در اتومبیلهایی همچون تیبا با چند سال کار کردن خشک شوند و به مرور زمان در داشبورد و دیگر قسمتهای پلاستیکی ماشین دارای صداهای نامطلوبی باشند. این موارد نه تنها در خودروی تیبا بلکه در بسیاری از خودروهای ایرانی نیز مشاهده میشود.
اگر از مالکان خودروی تیبا باشید، حتما در هنگام زدن بنزین متوجه این امر میشوید که عقربه نشانگر به سرعت عمل نمیکند و با تاخیر بر روی نشانگر بنزین قرار میگیرد. این عیب خودروی تیبا نیز مربوط به صفحه نمایشگر این محصول وطنی است.
سیستم موتوری تیبا و معایب آن در نظر کاربران
همانطورکه اشاره شد، در طراحی داخلی خودرو تیبا با ریو و پراید شباهاتهای زیادی وجود دارد، علاوه بر شباهت ظاهری، یکی دیگر از معایب تیبا صندوق دار این است که این خودرو از لحاظ سیستم موتوری نیز بسیار شبیه پراید است. از عمده مشکلاتی که میتوان برای قسمت موتور تیبا نام برد، نقص در گیربکس آن است. با این حال شرکت سایپا مدعی است که نقص گیربکس در محصولات جدید سایپا کاملا رفع و رجوع شده است.
سرنشینان خودروی تیبا علاوه بر مشکلات گیربکس از صدای آزاردهنده موتور خودرو نیز شاکی هستند. اگر از مالکان این خودرو باشید، حتما در هنگام روشن کردن ماشین و یا در حین رانندگی از صدای موتور ماشین که در اتاق خودرو شنیده میشود آزرده خاطر خواهید شد. صدای موتور تیبا به وضوح در قسمت داخلی ماشین میپیچید و این مشکل به دلیل عایقبندی غلط کابین ماشین است. این صدا به حدی بلند است که حتی اگر بگوییم این صدا گاهی بیشتر از صدای موتور پراید است، اغراق نکردهایم.
صدای تولید شده از موتور تیبا، بسی بلندتر از قدرت آن است. اما با این وجود تیبا با توانایی و قدرتی بیشتر از خودروی پراید، در نوع خود قدرت خوبی دارد.
با کمی رانندگی با تیبا صندوقدار حتما پی به کلاچ سفت آن نیز خواهید برد. کلاچ و دنده این خودرو به خوبی جا نمیافتد و این عیب نیز یکی دیگر از معایب تیبا صندوق دار است که میتواند رانندگی را برای افراد خسته کننده کند.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید.
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید. |
طراحی و نمای بیرونی خودروی تیبا و معایب برطرف نشده آن
اگر بخواهیم از معایبی که از لحاظ ظاهری درخودروی تیبا به چشم میخورد سخن بگوییم، میتوانیم به طور مشخص از یک دست بودن کاپوت جلو خودرو حرف بزنیم. یک پارچگی این کاپوت شما را به یاد کاپوت خودروی پراید میاندازد. اگر از زیبایی ظاهری کاپوت جلو بگذریم، از لحاظ فنی نیز این یک پارچگی میتواند مشکلاتی را برای مالک خودرو به وجود آورد به خصوص وقتی که ماشین دچار تصادف میشود.
گلگیرهای تیبا به نسبت ماشینهای دیگر پایینتر از حد استاندارد خود هستند. پایین بودن گلگیر شاید در جادههای صاف و هموار مشکلی را به وجود نیاورد، ولی مسلما میتواند در جادهها غیرهموار به بدنه خودرو و خود گلگیر ماشین صدمه جدی برساند.
جدا از گلگیرهای غیر استاندارد تیبا، سپرهای این ماشین نیز بسیار ساده و مانند سپرهای بیآلایش پراید است.
جلو پنجره ساده تیبا نیز یکی دیگر از معایب تیبا صندوق دار است که از جذابیت نمای جلوی ماشین کم کرده است. پنجرههای جلو، میتوانست گزینه خوبی باشد تا نمای بیرونی ماشین را لوکس جلوه دهد ولی این امر در خودروی تیبا لحاظ نشده است.
جمعبندی بررسی معایب تیبا صندوق دار
به طور کلی و خلاصه خودروی تیبا، به شکل یک منحنی ساخته شده است که البته سایپا در مدلهای جدیدتری که عرضه کرده، از میزان این منحنی کاسته است. اگر در نمایی دور تر، خودرو تیبا را بنگرید لاستیکهای کوچک و کمحجم تیبا از جذابیت این ماشین کم کرده است. چرا که لاستیکهای پهن و سایز بزرگ میتواند زیبایی یک خودرو را دو چندان نماید و در شکل ظاهری خودرو تاثیر بسیار زیادی بگذارد. لاسیتکهای کوچک و کموزن تیبا مانع از چسبندگی آن بر روی زمین میشود. در هنگام دور زدن و پیچ ها، لاستیکها به خوبی عمل نمیکنند. ولی درعین حال این وضعیت کمی بهتر از پراید است اما به طور کلی نمیتوان خودرو تیبا را خودرویی کاملا ایمن دانست.
با نگاهی اجمالی به بدنه و نمای ظاهری خودروی تیبا، میتوان گفت شاید طراحان داخلی تلاش زیادی برای مدرن جلوه دادن این خودرو انجام دادهاند ولی در واقع خیلی موفق نبودهاند. همانطور که بسیاری از کاربران با اولین نگاه، شبیه بودن خودروی تیبا را به پراید تصدیق کردهاند.
بیشتر بخوانید:
نظرات