در این مقاله قصد داریم معایب رانا پلاس را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مشکلات صنعت خودرو کشورمان وابستگی به تولیدکنندگان خارجی و حوزه مونتاژ است. این موضوع، علاوه بر افزایش قیمت خودرو در شرایط نوسانات ارزی و تورم، باعث میشود تا خودروهای تولید شده از قطعات بیکیفیت ساخته شوند و نتوانند رضایت مشتریان را در بازار کسب کنند.
جالب است بدانید که رانا پلاس نیز در این شرایط متولد شد؛ لذا بدون شک از تأثیرات مخربی که بر فضای کلی تولید خودرو سایه انداخته است، جدا نخواهد ماند. در کنار این نکته، تولید خودروی رانا پلاس تاریخچه خاص خود را نیز دارد. در واقع ایرانخودرو با شدت یافتن تحریمها، کوشید تا در برابر انتقادات فضای داخلی، پاسخی مهیا کند و بر این اساس به نسخههای تولید شده خودرو، ورژن پلاس آنها را نیز افزود.
خودروی رانا از اواخر دهه 80 تا به امروز سه فاز توسعه و طراحی را از سر گذرانده است. نخست، در دهه 80 و سال 88 بود که نسخه اول این خودرو تحت عنوان رانا EL وارد بازار شد. سپس نسخه رانا LX توسط تولیدکننده به بازار معرفی شد که در نوع خود دچار نوسان قیمتی بسیاری شده است. به طوری که قیمت اولیه این خودرو 12 میلیون بود، اما در اواخر دهه نود به 200 میلیون رسید.
برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.
[switch_forms_sell]
امروز جدیدترین نسخه این محصول، رانا پلاس بوده است. تولیدکننده تغییراتی نظیر تغییر در طرح چراغ عقب و جلو، سقف پانوراما، تغییرات جزئی در کابین، فرمان جدید، کروز کنترل و غیره را بر روی نسخه جدید اعمال کرده است که در کل نتوانسته تأثیر چشمگیری بر روی جلب نظر مشتریان بگذارد. تا انتهای مقاله با بررسی معایب رانا پلاس همراه باشید.
معرفی کلی خودروی رانا پلاس
رانا پلاس نسخه اصلاح شده و اقتصادی رانا LX است. این محصول از سال 1398 و 99 در سبد خرید ایرانخودرو قرار گرفت. تا پیش از ارائه رانا پلاس، مهمترین سدان اقتصادی ایرانخودرو، اتومبیل تارا بود. اما همانطور که در ادامه خواهیم گفت، رانا پلاس معایب بسیار و قابل توجهی دارد که نشان از عدم ظرافت و خلاقیت در طراحی و امکانات این خودرو خواهد بود؛ بنابراین شاید گزافه نباشد که بگوییم رانا پلاس یک تلاش تقریباً ناموفق در عرصه تولید خودرو بود. زیرا در موازات با تولید این خودرو، تولیدکنندگان خُرد و مونتاژکاران داخلی، محصولات باکیفیتتری را روانه بازار کردند.
زمانی که رانا پلاس را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم، مشخص خواهد شد که این خودرو نسخه اقتصادی و ارزانتر پژو 206 نیز است. در واقع تولیدکننده کوشیده است تا با رانا پلاس نسخه ارزانتر و کم آپشنتری در فضای نوسان بازار ارائه کند تا بتواند خریداران با وضعیتهای مالی گوناگون را پوشش دهد.
جالب است بدانید که خودروی رانا پلاس، بر طبق اخبار منتشر شده از شرکت ایرانخودرو بنا بود جایگزینی برای اتومبیل پیکان باشد. اما تغییراتی که به صورت متعدد در سطوح مدیران ارشد این شرکت ایجاد شد، باعث شد هدف اولیه تولید رانا پلاس فراموش شده و نهایتاً به نسخهای ارزان شده از پژو 206 صندوقدار اکتفا شود.
معایب رانا پلاس
شاید یکی از برجستهترین مزیتهای این خودرو رسیدن آن به استاندارد مصرف سوخت یورو 5 باشد. بر این اساس رانا پلاس را میتوان خودرویی که کمترین آسیب را برای محیط زیست دارد، معرفی کرد. در ادامه میکوشیم معایب رانا پلاس را بررسی کنیم.
کیفیت ضعیف در ساخت خودرو
خودروسازان داخلی اغلب کوشیدهاند تا پلتفرم و امکانات فنی خودروهای تولید خارج را با بدنههای جدید ترکیب کنند و با ظاهری متفاوت روانه بازار نمایند. به بیان دیگر از زمانی که خودروی آریا شاهین در کشور تولید شد، این رویه بر صنعت خودروسازی داخلی نیز حاکم بود. به خصوص که در فضای تحریمی و کمبود قطعات باکیفیت، خودروسازی داخلی به سمت ایجاد بازارهای ثانویه برای وارد کردن قطعات بیکیفیت روی آورد.
این نیز اجتنابناپذیر بود. زیرا در غیر این صورت کل این صنعت با تعطیلی روبهرو میشد. رانا پلاس نیز از این مشکل مستثنی نبود. اگرچه نمیتوان فقط به این خودرو اشکال گرفت، زیرا این معضل عمومی صنعت خودروسازی است. اما همین موضوع قطعات بیکیفیت، در خودروهای اقتصادی نظیر رانا پلاس پُررنگتر است و از معایب رانا پلاس به شمار میرود. به خصوص در مقایسه با محصولاتی نظیر تندر 90.
عایق بیکیفیت کابین
بخش قابل توجهی از لذت رانندگی ناشی از سکوتی است که در حین حرکت بر کابین حکم فرما میشود. در این رابطه، چیزی که در خودروی رانا پلاس مشهود است، انتقال صدای محیط بیرون به داخل کابین بوده، این موضوع به خصوص سیستم تهویه خودرو را بیاثر میکند. نفوذ صداهای بیرون به داخل کابین به حدی بوده که گاه باعث آزار سرنشینان میشود، به علاوه از دیگر معایب رانا پلاس این است که کابین این خودرو در حین رانندگی در جادههای خاکی و پُردستانداز ضربات و کوبشها را کاملاً به داخل و سراسر بدنه خودرو منتقل میکند.
کمبود فضا
از جنبه فضا، خودروی رانا پلاس یک اتومبیل جمعوجور شهری به حساب میآید. به این موضوع باید دقت کنید که فاصله دو محور خودروی رانا پلاس 2445 میلیمتر است. این ضریب در بین خودروهای داخلی کمترین فاصله دو محور محسوب میشود. به ویژه زمانی که این ضریب را با فضای اتومبیلهایی نظیر سمند، پژو 405 و پژو پارس مقایسه کنید. زمانی جنبه کمبود فضا بیشتر احساس میشود که سرنشینان بلند قد باشند. این دست از افراد بدون شک احساس نارضایتی بیشتری نسبت به فضای اتومبیل خواهند داشت و این مورد از معایب رانا پلاس به شمار میرود.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید |
بنابراین، این خودرو برای سفرهای طولانی شما را اذیت میکند. همین فضای کم کابین نیز باعث شده طراحان نتوانند امکانات رفاهی خودرو را ارتقاء دهند. به خصوص اینکه از نسخه تقلید شده آن، یعنی پژو 206 ضعیفتر ساخته شده و حتی مخزن سوخت آن نیز 50 درصد کاهش فضا داشته است.
طراحی ساده و خشک کابین
در این خودرو تلاش شده تا هزینه تمام شده تولید کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که رانا پلاس را نسخه ارزان شده پژو 206 میدانند. همین موضوع باعث شده کیفیت متریال کار شده در خودرو پایین باشد. کابین سراسر از پلاستیک خشک و شکننده ساخته شده است. مشکی بودن تم کلی فضای کابین و نبودن تنوع در امکانات و تجهیزات خودرو از معایب رانا پلاس به حساب میآید.
همین موضوع طراحی خشک و مبتنی بر متریال بیکیفیت باعث شده است تا اغلب رانندگان با صرف هزینه و تهیه لوازم جانبی، فضای داخلی کابین را نمای بهتری ببخشند. به طور مثال از روکشهای چرمی با رنگ روشن برای صندلیها استفاده میکنند. یا غربیلک فرمان و دنده را با پوششهای چرمی در رنگبندیهای متنوعی میپوشانند. در واقع این تنها راهی است که میتوانید از سادگی و خشک بودن فضای کابین جلوگیری کنید.
رانندگی خشک و غیرمنعطف
این ویژگی بین خودروی رانا پلاس و پژو 206 مشترک است. چراکه سیستم تعلیق این دو اتومبیل، علیرغم بازنگریهایی که در آنها انجام شده است، کوبشهای شدیدی را در حین رانندگی به کابین منتقل میکنند. علاوه بر این، اجزاء سیستم تعلیق خودرو در قسمت عقب نیز به طرز نامطلوبی نمایان است. به نظر برخی از کارشناسان این موضوع نمای بدی را برای خودرو ایجاد کرده که جز با تعویض لاستیکها با نوع پهنتر آن قابل رفع نیست.
خرید و فروش نامطلوب
از جمله نتایج مستقیم معایب رانا پلاس، کم رونق شدن خرید و فروش آن است. به بیان دیگر، یکی از موضوعاتی که مالک توقع دارد با خرید یک اتومبیل به آن برسد، فروش مطمئن آن است. علاوه بر آن، چون رانا پلاس نسخه اقتصادی پژو 206 است؛ لذا در معاملات خودرو با قیمت بسیار کم و اغلب غیرواقعی به فروش میرسد.
سخن آخر بررسی معایب رانا پلاس
خودروی رانا پلاس، یک محصول اقتصادی و نسخه ضعیف شده پژو 206 است. بر اساس معایب رانا پلاس که ذکر شد، به نظر میرسد صرفاً میتواند جوابگوی ترددهای ایمن شهری و نیز برای یک خانواده کمجمعیت باشد. اگرچه خریداران باید ملاحظاتی نیز درباره فروش این خودرو داشته باشند، زیرا همانطور که در مقاله معایب رانا پلاس گفته شد، خرید و فروش آن بازار پُررونقی ندارد و اغلب خریداران، محصولاتی نظیر پژو 205 تیپ 5 یا تیپ 2 و یا سمند LX را قویاً ترجیح میدهند.
بیشتر بخوانید:
من شش ماهه رانا پلاس خریدم. مواردی که ذکر کردید درست هستن
من رانا پلاس دارم. برای تردد شهری خوبه ولی تصمیم به فروشش دارم طبق همین معایبی که نوشتید
تارا بخر
رانا پلاس همونجور که گفتید ماشین شهریه. فضاشم کوچیکه
مطلب جامع و خوبی دربارهی معایب رانا پلاس نوشتین ممنون
به نظر من خریدش اشتباهه و مهمترین دلیلشم همینه که اینجا نوشته. ممکنه در فروشش به مشکل بخوری و این نکتهی خیلی بدیه که دربارهی رانا و رانا پلاس وجود داره
رانا ماشین خوشدستی نیست. بازار خرید و فروششم خوب نیست. کلا که کیفیت ماشین ایرانی پایینه ولی توی همین رنج قیمت ماشین بهتر ایرانی میشه گرفت
سلام یع سوال بین راناپلاس با206تیپ 5کدوم بهتره بردارم ممنون میشم راهنمایی کنید
من تجربه با ۴۰۵ cng دارم و این چند روزی که رانا پلاس سوار شدم روستا هم هستم ولی حتی یه زره صدا اضافی داخل کابین حس نمیشه سواریش نرمه از ۴۰۵ جاش کمتره چون ۲۰ سانت کوتاه تره ولی صندوقش نسبت به cng عالیه دید بهتری نسبت به ۴۰۵ داره و از لحاض ایمنی هم نسبت به خودرو های سمند پارس دنا ۴۰۵ بهتره
قطعات رانا پلاس خیلی بیکیفیته و اصلا ماشین قشنگی هم نیست. ولی در صورت اجبار در خرید به درد تردد شهری میخوره فقط. مرسی از مقالهی خوبتون
من رانا پلاس صفر خریدم. متاسفانه روی ۱۰۰۰ کیلومتر چرخاش به صدا افتاد و هر دو پولوس چرخا از بین رفته بود. به نظرم بیکیفیته
بعضیا میگن چون تعصب زیاد روی ۲۰۶ هست انقدر نسبت به رانا نظرات منفی وجود داره نمیدونم من که نداشتم
رنا پلاس خودروی خوب و کم خرجیه فقط کیفیت قطعاتش خیلی پایینه
من رانا پلاس صفر خریدم و روی ۱۰۰۰ کیلومتر چرخاش به صدا در اومد و هر دوتا پولوس چرخاش نابود شد.
پولوسای چرخ منم از بین رفته بود و ۲۰ روز طول کشید نمایندگی بیاره. جلو بندی هم به صدا در اومده
با اینکه نسبت به رنا تغییر خاصی نکرده و فقط فرمون و چراغ ها و چندتا چیز جزئی اما خیلی اختلاف قیمت دارن باهم😏
نسبت به رانا هیچ فکری برای تقویت موتور و بهتر شدن تعلیق و راحتی راننده نشده متاسفانه با این همه افزایش قیمت
به نظر شخصی من رانا پلاس از پژو پارس بهتره
چرا دروغ مینویسید من هم پارس سال داشتم هم 405 هم رانا هم 206 ، پارس سال که داخل شهر بنزین رو مینوشه کلا باید پمپ بنزین باشین موتورش هم مستعد واشر زدنه طراحیش هم مال 20 سال پیشه کیفیت داشبرد و رودری و غیره هم افتضاح تنها قوتش تهویه اتوماتشه که اونم روشن کنید مصرفش دو برابره 405 هم که مال بابابزگ هاست پارس چی بوده که 405 چی باشه 206 هم همون رانا هستش صندوق نداره پس چرا مردم رو گمراه میکنین همچین از رانا بد نوشتین که انگار با تویوتا رقابت میکنه اتفاقا کم استهلاک ترین ماشینی که داشتم رانا بوده موتور کم صدا و نرم داره واشر نمیزنه سواریش هم مثل بقیه ماشین های ایران خودرو هستش برای خانواده با دوتا بچه عالیه طراحیش هم سلیقه ای هستش یکی اینو نمیپسنده میره سمند فسیل بابا بزرگی میخره
درود بر شما
سپاس از نقدی که داشتید
ببینید تمام تحلیل های نوشته شده بر اساس نظرات جمع آوری شده از مصرف کنندگان همین خودرو بوده و چند کارشناس دیگر هم روی این مطالب نظر داده اند
سلام من 6 ماهه رانا پلاس دارم صفر خریدم .از همه ماشینای ایرانی داشتم .این ماشین خوبیه نسبت به قیمتی که توبازار داره خوبه فقط ضعفش یه مانیتور و یه دوربین دنده عقب که خودتون میتونید نصب کنید .به درد خانواده پر جمعیت نمیخوره .کلا یه طرح دیگه 206 صنوق داره تیپ 5. هم داخل شهر راحته هم بیرون شهر .بیرون شهر که با داشتن کروز خیلی بهتره.
ماشین خوب عالی هس من این ماشین دارم الان ۵۰۰۰ کار کرده تا حالا اتفاقی برا ماشین ایجاد نشده مصرف کم قشنگ اسپرت زیبا هس بنظرم هرچی باشه از ۴۰۵ پارس بهتره چراغ جدید هس هرکسی میخواد ساینا کوییک بخره تیبا بنظرم این با این رنج قیمت ماشین بهتری هس حتی از ۲۰۷ شتاب عالی هس
من تموم ماشینای ایرانی قیمت حول و حوش پرشیا و سمند و اینا سوار شدم. یه مدت هم رانا. به نظرم به نسبت رقیباش ماشین خوبیه در کل
به نظر شخصی من اگر مشکل بی کیفیتی قطعاتش حل میشد از همه ماشینای ایرانی سر تر بود
انصافا کیفیت قطعات داخلی ۲۰۶ رو نداره ولی در کل من راضیام
در مدل های بالاتر این ماشین ایرادات برطرف شده. من مدل ۹۵ دارم
شتاب صفر تا صد رانا در ۱۲ ثانیه است
احتراما
من حدود یکسال رانا پلاس دارم صندلی بسیار مناسب-نرمی فنر بندی-آپشن بلوتوث در مقابل 206 داره
سلام من اکثر ماشینای داخلیو داشتم الانم رانا پلاس گرفتم یکسال دارم استفاده میکنم ماشین امروزی تریه جوون پسند تره قبول دارم 206تیپ 5یچی دیگست که اونم زیر مدل 92خوب بود من راضیم صدای موتور نمیاد نرمه شتابش بدک نیست تنها چیزی که یکم تو مخمه حس لقی چرخای جلو تو دست اندازه کمکاش میزنه تو کاملا حسش میکنی در کل تو این قیمت بهترین انتخوابه کم هزینه
بنظر من معایبی که نوشته شده فقط مربوط به رانا پلاس نمیشه بلکه همه ماشینای تولید داخل این مشکلاتو دارن،من رانا پلاس مدل 99 دارم،قبلش اس دی داشتم و پارس و یه ساینا 96 صفر هم خریده بودم،بنظرم موتور tu 5 که روی راناس خیلی بهتر از موتور قدیمی پژو هست که روی پژو پارس سال نصب شده،ساینا هم که مشکلات خودشو داره،اما رانا پلاس و اس دی هر دو از یه موتور استفاده میکنن،در وراقع وقتی شما از فضای کم کابین رانا پلاس حرف میزنید در واقع این عیب مربوط به خودروی اس دی هم میشه،در مورد وضعیت کابین و داشبورد و رو دری ها هم رانا پلاس در واقع از متریال مشابه پژو207 استفاده میکنه و از این نظر هم از پژو اس دی و پارس و سمند بهتره و همچنین خیلی خیلی بالاتر از راناهای قدیمیه که فاجعه بودن و نسبت به بقیه ماشینهای ایران خودرو افزایش قیمت کمتری رو داشته به دلیل اینکه توی تمامی دوره های فروش که سایت ایران خودرو میذاره یه پایه ثابت رانا پلاسه و این افزایش عرضه باعث کمتر بالا رفتن قیمت رانا پلاس نسبت به بقیه تولیدات شده،این نظر شخصیه منه،مثلما مخالف و موافق هم داره،در کل ضعف توی تمام تولیدات داخلی وجود داره،کدوم خودروی تولید داخل هست که کیفیت کابین بالایی داشته باشه یا چرم دوزی باشه؟؟؟ هیچچچچ
سپاس از بازخورد شما
بنده هم پارس داشتم هم شاهین داشتم هم۲۰۶ فعل حال راناپلاس دارم به نسبت رقبا صدای بسیار کمتری به داخل ماشین میاد و از نرمی سواری متعادلی و از لحاظ فنی بهتر بهره میبرد در ضمن موقع نوشتن مطلب ماشین رو با تویوتا مقایسه نکنید و توقع امکانات ماشین های میلیاردی رو نداشته باشید
سلام دوستان من رانا پلاس دارم واقعا ازش راضیم هم از سواریش هم فرمان و ترمز و سیسام تعلیق فرمانش در کل ماشین خوبیه مهمتر از همه موتور tu5 که شتاب خوبی داره