داستان خودروسازی در کشور ما با گذشت حدود نیم قرن هنوز هم چالش فوقالعاده جدی به شمار میرود. سال 1395 بود که سایپا طی مراسمی از یکی دیگر از محصولات جدید خود رونمایی کرد. نام این خودرو کوییک بود و در ابتدا نیز توجهات زیادی را به خود جلب کرد. اما وقتی از نظر فنی روی این خودرو دقیق میشویم، مشخص میشود که از نظر فنی پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با پراید، تیبا و ساینا در این خودرو به چشم نمیخورد.
در این مقاله قصد داریم تا به بررسی برخی از مهمترین معایب کوییک بپردازیم که سایپا میتوانست با کمی دقت و بهرهگیری از تکنولوژی نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کند.
1. طراحی داخلی کاملا مشابه ساینا
خیلی واضح است که وقتی صحبت از یک خودرو جدید به میان میآید، هر کسی انتظار دارد شاهد نوآوری در طراحی باشد. برندهای برتر خودروسازی با رونمایی از خودروهای جدید خود موجب حیرت و شگفتی مصرفکنندگان را فراهم میکنند. اما سایپا و ایران خودرو با ایجاد نکردن تغییرات خاصی در خودروهای خود باعث شگفتی مردم میشوند. کسانی که تجربه رانندگی یا نشستن داخل ساینا را دارند، وقتی در کوییک بنشینند، باید با ذرهبین به دنبال تغییرات ظاهری خودرو بگردند.
البته همینجا هم اشاره کنیم که لازم نیست خیلی خودتان را اذیت کنید؛ چراکه فرمان کوییک تنها عضو داخلی این خودرو است که نسبت به ساینا تغییر کرده است. شاید حداقل انتظاری که سایپا میتوانست در تولید داشبورد کوییک برآورده کند، استفاده از متریال و مواد اولیه پلیمری مرغوبتر بود. به هر ترتیب یکی از مهمترین معایب کوییک را میتوان فقدان نوآوری در طراحی کابین داخلی آن دانست.
2. ساختار فنی مشابه ساینا و تیبا
کوییک از نظر فنی هم هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارد. وقتی کاپوت کوییک را بالا میزنید، هیچ وجه افتراقی بین کوییک، ساینا و تیبا نمیتوانید مشاهده کنید. سایپا کوییک را در چند مدل مختلف به بازار عرضه کرده است اما متأسفانه هیچکدام از این مدلها از نظر فنی برتری نسبت به دیگران ندارند.
یکی از مهمترین معایب کوییک را میتوان تولید مدل اتوماتیک نام نهاد. کسانی که آشنایی کافی با مباحث فنی خودرو دارند، به خوبی میدانند که توان موتور برای سوار کردن گیربکس اتوماتیک باید خیلی از بیشتر از حالتی باشد که از گیربکس معمولی برخوردار است. طبیعی است که کوییک اتوماتیک مشکلات جدی را از نظر فنی و شتابگیری به دنبال دارد.
شاید آرزوی خیلی علاقهمندان به بازار خودرو این باشد که روزی برسد که خودروسازان داخلی در زمان رونمایی از خودروهای جدید خود، حرفهای تازهای از نظر فنی برای گفتن داشته باشند.
3. فرمانپذیری از مهمترین معایب کوییک
یکی دیگر از معایب کوییک که رانندگان این خودرو سواری به خوبی از آن اطلاع دارند، فرمانپذیری پایین آن است. راننده خودرو باید در زمانی که پشت فرمان مینشیند، آن قدر آسوده خاطر باشد که بداند در سرعتهای بالا میتواند به راحتی خودرو را تحت فرمان داشته باشد و آن را کنترل کند. وزن نسبتا پایین کوییک باعث میشود که به خصوص در زمانهایی که روی سطوح لغزنده رانندگی میکنید، کنترل خودرو تا حدودی دشوار باشد. بنابراین توصیه اکید ما به شما این است که در شرایط جوی بارانی و برفی به هیچ عنوان از سرعتهای مطمئنه در رانندگی تجاوز نکنید تا با مشکلی روبهرو نشوید.
4. قیمت بالای کوییک
قیمت بالا نه فقط جزء معایب کوییک که بخش جداییناپذیری از تمام خودروهای ایرانی موجود در بازار است. کوییک در میانه سال 1400 با قیمت حدودی 160 میلیون تومان به بازار عرضه میشود. دلار نیز در همین بازه زمانی در کانال 25 هزار تومان در نوسان است. با یک محاسبه سرانگشتی مشخص میشود که کوییک با قیمتی در حدود 6400 دلار به دست مصرفکننده ایرانی حاضر در بازار میرسد.
همچنین کوییک اتوماتیک در حال حاضر با قیمتی بالغ بر 240 میلیون تومان در بازار به دست مصرفکننده میرسد. این در حالی است که شما میتوانید با این قیمت خودرویی مانند 206 تیپ دو را از بازار تهیه کنید که عمده کارشناسان معتقد هستند خودرو بهتری در مقایسه با کوییک است. همچنین با خرید تیبا و ساینا با قیمتهای کمتر نیز از نظر فنی خودرو مشابهی با کوییک را تهیه خواهید کرد.
بازار کالاهای مصرفی باید شرایطی داشته باشد که در آن تولید کننده و مصرفکننده بتوانند منفعتی را در معامله کسب کنند. خودروسازان ایرانی باید هر چه سریعتر به دنبال راهی برای کاهش قیمت خودروها باشند تا بتوانند در کنار تأمین منافع خود رضایت مشتریان را نیز کسب کنند. یکی از راههای مهمی که برای این منظور میتواند در دستور کار خودروسازان ایرانی باشد، افزایش ظرفیت تولید است. خودروسازان معتبر بینالمللی با تیراژ تولید بسیار بالاتری در مقایسه با ایران خودرو و سایپا فعالیت میکنند.
5. سنسور دنده عقب ضعیف
کسانی که تجربه رانندگی با کوییک را دارند، از یک تجهیز جانبی این خودرو خیلی ناراضی هستند. فلسفه وجودی سنسور دنده عقب در خودروها ایجاد هوشیاری در راننده برای جلوگیری از برخورد با موانع پشت سر است. اما یکی از معایب کوییک از قضا عملکرد ضعیف عمین سنسور عقب است. اما داستان از چه قرار است؟
وقتی با کوییم دنده عقب میروید، سنسور از فاصله نسبتا زیادی از مانع شروع به هشدار دادن میکند. زمانی که این هشدار به صورت ممتد در میآید، به معنی آن است که خودرو در شرف برخورد با مانع است. اما اگر در همین زمان دستی خودرو را بکشید و پیاده شوید، مشاهده میکنید که هنوز یک متر با مانع فاصله دارید. این مسئله به خصوص در زمان پارک کردن خیلی راننده را اذیت میکند.
6. مشکلات مونتاژ کوییک
یکی دیگر از معایب کوییک مربوط به مشکلات مونتاژ این خودرو است. البته مشکلات مونتاژ نیز جزء جدایی ناپذیر خودروهای ایرانی هستند. کوییک نیز از این قاعده مستثنا نیست. خیلی از مواقع وقتی خودرو صفر را از نمایندگیهای سایپا دریافت میکنید، مشکلات کوچک و بزرگ زیادی برای شما ایجاد میشود که تا برطرف کردن آنها باید زمان زیادی را صرف کنید.
متأسفانه این مشکلات آنقدر در خودروهای داخلی تکرار شده است که تبدیل به یک مسئله کاملا عادی شده و البته که جای تأسف فراوانی دارد. بیصبرانه منتظر روزی هستیم که تولیدکنندگان خودروی ایرانی، سود خود را در ازای نشاندن لبخند رضایت روی لبهای مشتری به دست بیاورند.
کلام پایانی بررسی معایب کوییک
با مهمترین معایب کوییک آشنا شدیم. مشکلات البته صرفا در کوییک خلاصه نمیشود و باید ریشه آنها را در جای دیگری جستجو کنیم. نمیشود با تولید سالانه 100 هزار خودرو انتظار سوددهی داشت. با نگاه به کمپانیهای بزرگ خودروسازی در دنیا مشخص میشود که میانگین تولیدات آنها در سال از یک میلیون خودرو بالاتر است. در این شرایط است که تولیدکننده میتواند تراز مالی مثبت خلق کند و در مقابل مصرفکننده را نیز راضی نگه دارد.
راهحل مشکلات بارها و بارها توسط کارشناسان حوزه خودرو به گوش مسئولان امر رسیده است و به نظر میرسد در حال حاضر کمتر کسی باشد که با مشکلات صنعت خودروسازی در ایران آشنا نباشد. بازار انحصاری خودرو منافع اقلیتی را در کشور تأمین میکند و رفاه عموم مردم را به گروگان گرفته است. اگر قرار است یک روز برسد که ایران و ایرانی از شنیدن نام خودروهای ملی افتخار کند، باید سیاستگذاری در این حوزه متحول شود. آن وقت است که میتوان به جای قلم زدن درباره معایب کوییک و سایر خودروها از فتح بازارهای کشورهای همسایه به دست خودروهای ایرانی سخن به میان آورد.
بیشتر بخوانید:
نظرات