در این مقاله قصد داریم معایب دنا پلاس را مورد بررسی قرار دهیم. در کشور ایران، صنایع خودروسازی پس از سال 57 به بعد همواره زیرمجموعه صنایع مادر و استراتژیک تعریف میشدند. بر این اساس خودروسازی بهعنوان دومین صنعت پس از نفت و گاز مورد توجه و حمایت سیاستگذاران قرار گرفته است. اما نگاههای غیرتخصصی و غیرکارشناسی و در عین حال کوتاه مدت باعث شده که هم اکنون این صنعت مهم با مشکلات جدی مواجه باشد.
به صورتی که خودروهای تولیده شده داخلی، اغلب از جهات مختلف مانند کیفیت و تنوع ایمنی و از همه مهمتر قیمت، از وضعیت نامطلوبی برخوردار هستند و نمیتوانند رضایت مشتریان داخلی خود را به طور کامل تأمین کنند. رشد فزاینده قیمت خودروهای تولیدی طی سالیان اخیر و برخی سیاستگذاریهای دولت در این صنعت این موضوع را بهصورت یک معضل در کشور درآورده است.
به گونهای که باعث شده خودروهای مختلف داخلی دارای کیفیتی بهمراتب پایینتر و قیمتی بسیار بالا باشند. از جمله این خودروها میتوان از خودروی دنا پلاس نام برد. در ادامه همراه ما باشید تا با بررسی تخصصی معایب دنا پلاس بتوانید شما را در امر انتخاب خودروی مناسبتان همراهی کنیم.
[switch_forms_buy]
معرفی دنا پلاس
دنا پلاس یکی از محصولات شرکت ایرانخودرو است که به نام دنا ELX نیز معرفی میشود. این خودرو مدلی تغییریافته و همچنین دارای امکانات بیشتر از دنای معمولی بوده و در انواع دنا پلاس سیستمهای مختلفی اضافه گردیده است. این خودرو از نظر شمایل کمی بهروزتر شده و از سال ۱۳۹۶ به دست مشتریان رسید. دنا پلاس در کنار خودروهای دیگر شرکت ایرانخودرو و با توجه به بعضی از ویژگیهای مثبت به فروش خوبی دست یافت. اما به تدریج جذابیت این خودرو در بین مشتریان کمتر شد.
البته نه به صورت کلی ولی در بررسی جزئیات میتوانیم به این نتیجه برسیم که تحول بسیار بالایی در جنس و کیفیت تولید دنا پلاس دیده نشد و نگاه شرکت تولیدکننده بیشتر به جنبه کمی و فروش با عجله آن معطوف گردید. ایرانخودرو مدتی بعد از ارائه دنا پلاس توربو دندهای، تصمیم به راهاندازی خط تولید دنا پلاس با جعبهدنده خودکار نمود. این خودرو از جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک با حالت اسپرت برخوردار است. خودروی اتوماتیک دنا پلاس از نظر ویژگیهای و مشخصات فنی پیشرانه تفاوتی با نسخه دندهای ندارد و تنها مشخصه آن بهرهگیری از استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.
برای تجربه خرید خودرو بیدردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن |
یکی از تفاوتهای اصلی این خودرو، علاوه بر جعبهدنده ۶ سرعته آن، اضافهشدن فرمان کمکی برقی یا همان EPS است. پیش از این دنا پلاس مجهز به این فرمان نبود. همچنین سامانه کنترل پایداری الکتریکی و استارت دکمهای از جمله آیتمهایی است که بر روی این خودرو تعبیه شد.
بررسی معایب و مشخصات کلی دنا پلاس
از مهمترین معایب دنا پلاس بحث مونتاژ آن است. در مونتاژ بیدقتی به وفور دیده میشود. کیفیت ساخت پایین این خودرو نیز قابل توجه است. در داخل این خودرو از متریال کیفیت پایین و نامرغوبی استفاده شده است. اگر از مواد بهتری برای ساخت تجهیزات کابین دنا پلاس استفاده میشد، در کنار طرح خوب داشبورد و کنسول میانی آن، نمای کلی خودرو بیشتر رخ نمایی میکرد.
این خودرو از پیشرانه قدیمی EF7 استفاده میکند. اگر به زمان تولید موتور ملی EF7 برگردیم و به تبلیغات گسترده دوگانهسوز بودن آن دقت کنیم، این موضوع عجیب به نظر میرسد، که چرا شرکت ایرانخودرو در دو خودروی دنا و دنا پلاس قابلیت گازسوز بودن این پیشرانه را کنار گذاشته و فقط از نوع بنزین سوز آن استفاده کرده است. زیرا دیگر خبری از کپسول گاز روی این خودرو نیست.
بررسی معایب فنی دنا پلاس
به بررسی معایب دنا پلاس در بخش فنی رسیدیم؛ پیشرانه این خودرو دارای قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۷ است. البته مدعی این نیستیم که موتور EF7، موتوری خوب نیست. اما این خودرو با این موتور نه در بین خودروهای هم کلاس خود سرعت بالاتری دارد و نه مصرف آن بقیه کمتر است. اگر خودروساز به جای این پیشرانه از موتور شناخته شده TU5 استفاده میکرد، شاید حاصل کار بهتر میشد.
این مورد را به این علت اشاره کردیم که تعمیر کاران و مکانیکها آشنایی بیشتری با تیوفایو دارند. همچنین، قیمت بسیاری از لوازم یدکی موتور فرانسویها از پیشرانه EF7پایینتر است و مشتریان در صورت خرابی با ضرر و زیان کمتری مواجه خواهند شد. دنا پلاس دارای موتور مجهز به توربو شارژ بوده و از مزایای این سیستم افزایش کارایی قوای محرکه است. توربو شارژ در خودروها باعث افزایش قدرت و شتاب خودرو، بدون بالابردن حجم موتور افزایش بهرهوری سوخت و در نهایت احتراق کاملتر سوخت و کمشدن آلایندگی نسبت به موتور معمولی میشود.
دنا پلاس دارای رینگ آلومینیومی جدید ۱۶ اینچ، پنج پیچ و تایری بزرگتر نسبت به دنا را دارا است. همچنین غربیلک فرمان چرمی با دو خط قرمز و زیر پایه با آرم توربو در این خودرو نمایان است. همچنین طرح جدید سردسته دنده نیز در این خودرو خودنمایی میکند.
این خودرو دارای موتوری با حجم ۱۶۵۰ و توان موتوری معادل ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور و حداکثر گشتاور آن معادل ۲۱۵ در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ نیوتن متر است. موتور آن ۱۶ سوپاپ دارد و سوخت آن بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ است. مصرف سوخت ترکیبی در داخل شهر ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف سوخت خارج شهر ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
دنا پلاس با تزریق الکترونیکی چند نقطهای، استاندارد آلایندگی یورو ۴ را نیز کسب کرده است. همچنین، از ترمز ضد قفل ABC با توزیع الکترونیکی نیرو EBD و ترمز جلو دیسکی خنککننده بهره میبرد. ترمز عقب نیز مشابه ترمز جلو بوده اما بدون سیستم تهویه است. کیفیت نه چندان بالای مونتاژ نیز از معایب دنا پلاس شمرده میشود. این موضوع در صندوق عقب در عقب و سپر دنا پلاس کاملاً قابل مشاهده است. این کیفیت پایین مونتاژ، روی صدای داخل کابین هم مؤثر بوده، به طوری که سرنشینان هنگام رد شدن از روی دست اندازها و ناهمواریها صداهایی را از داشبورد و سانروف میشنوند.
بررسی معایب سیستمی و ظاهری
دنا پلاس با هدف پوشش نقصهای دنا معمولی تولید و عرضه شد و توانست مشتریان را به سمت خود جلب کند. با این حال به دلیل ضرر و زیان ایران خودرو یا بهتر بگوییم سود کمتر ایران خودرو این شرکت سانروف، ترمز دیسکی عقب و رینگ اسپرت را از امکانات این خودرو حذف کرد. یکی از معایب دنا پلاس فضای داخلی کابین آن است که به ظاهر از سمند به عاریه گرفته شده است.
اما شاید جالب باشد که بدانید با وجود یکسان بودن پلتفرم، دنا پلاس، همان فضای پژو ۴۰۵ را نیز ندارد و فضای داخلی آن محدود و آزار دهنده است. از سویی نیز داشبورد زیبایی را برای این خودرو طراحی شده، اما این داشبورد پهن و بزرگ است. به طوری که اگر کمی بلند قد باشید، به طور مداوم زانوی شما به داشبورد برخورد میکند. فضای جلو از نظر عرضی کوچک و محدود بوده و در سفر سرنشین را اذیت میکند. اما در عقب خودرو، با وجود فضای کافی در بالای سر، از نظر فضای پا وضعیت مطلوب نیست و این مورد نیز از معایب دنا پلاس به شمار میرود.
از دیگر معایب دنا پلاس در سفرهای طولانی است. میزان صدای خودرو در سرعت بالا بسیار زیاد است و گویا سوار خودروی بسیار قدیمی هستید. همچنین، در سیستم تعلیق شما شاهد زد و خورد خواهید بود. این بخش دنا پلاس به هیچ وجه نمیتواند با خودروهای هم کلاس خود در یک سطح باشد. قاعدتاً لازم بود با آپشنهای مختلف مشتری را راضی نگه داشت، به طوری که آنان خودرو دنا پلاس را به دیگر خودروها ترجیح دهند.
وجود سانروف در این خودرو، اگرچه یک مزایا است. اما متأسفانه یکی از کوچکترین سانروفهایی است که در خودروها میتوان پیدا کرد. مانیتور نصب شده روی کنسول میانی کاربری چندان بالایی ندارد. زیرا سرعت آن پایین بوده و در زمانی که نور بسیار بالاست، ظاهر مناسبی را از محتویات آن شاهد نیستیم. کیفیت کم دوربین عقب نیز از دیگر معایب دنا پلاس است.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید |
از دیگر آپشنهای خودرو کروز کنترل بوده که متاسفانه دقت آن پایین است. اگر به روی داشبورد خودرو دقت کنید، جای خالی کلیدهای مختلفی را مشاهده خواهید کرد که معلوم نیست جای کدام کلید یا آپشن ارائه نشده است.
معایب دنا پلاس در ایمنی
در مورد ایمنی دنا پلاس، با توجه به اینکه مرجع معتبری تست ایمنی، این خودرو را مورد آزمایش و راستی آزمایی قرار نداده؛ بنابراین صحبت درباره آن کمی سخت است. اما ایمنی خودروهای ایران خودرو همیشه شعار این شرکت بوده است. اضافه شدن ایربگهای جانبی را میتوان به فال نیک گرفت. در مورد سازه و ستونهای آن، میتوان گفت آن دنا پلاس فقط سه ستاره ایمنی را دریافت کرده است. به طور کلی، خودروی دنا پلاس از وضع ایمنی بهینهای برخوردار نیست. زیرا در صورت وقوع تصادف شدید، ایربگها تأثیر آن چنانی نخواهند داشت.
سخن آخر بررسی معایب دنا پلاس
در انتهای مقاله بررسی معایب دنا پلاس به این نتیجه میرسیم، با این که با خودرویی جذاب و امکانات مناسب و توانایی فنی تقریباً خوبی روبرو هستید. اما این خصوصیات فقط به ظاهر و بر اساس تبلیغات منطقی و مسلم به نظر میرسد. به خصوص که در هنگام استفاده از خودرو، این موضوعات را کمتر مشاهده میکنید. مسلماً خریداری که سایر محصولات ایرانخودرو را استفاده کرده است، موضوع جدید و قابل توجهی را در راحتی و ایمنی این خودرو مشاهده نخواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
دنا از جلو و عقب زیباست ولی از بغل که نگاه کنی کاپوت جلو خیلی کشیده و زشته. یه فضای خالی جلوی دنا داره که میشه طول ماشینو کوتاه و زیباترش کرد
من یه دنا 97 دارم و 27 هزار تا باهاش راه رفتم. قبلش پراید و 405 و 206 داشتم. به نسبت تجربه های قبلیم سیستم تعلیق خوبی داره و ماشین نرمیه. به نسبت ماشینای ایرانی آپشن های زیادی داره. ولی درسته به خاطر طراحی داشبورد جای پای کمک راننده کوچیکه
هم مونتاژ بدنه اش ضعیفه. هم اصلا جا دار نیست. صندلی رو بدی جلو پات تو داشبورده و سرنشین عقب هم کلا کلافه میشه
ماشین خشکیه. قطعاتش گرونه خیلی