بررسی معایب بی ام و X4 موضوع این مقاله از سری مقالات مجله سوئیچ است. کمپانی تولید کننده این خودرو یکی از شرکتهای مشهور در زمینه خودروسازی میباشد، کمپانی بی ام و همواره توانسته محصولات لوکس و اسپرت را در اختیار طرفداران خود قرار دهد. نخستین خودرو شاسی بلند تولید شده توسط این کمپانی مربوط به دهه ۹۰ میلادی است.
اولین خودروی شاسی بلند کمپانی بی ام و با نام ایکس ۵ در سال ۱۹۹۹ تولید شد و بعد از آن که توانست نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کند به همین علت این شرکت خودروسازی اروپایی بر آن شد تا خودروهای تولید شده در سری X را توسعه دهد.
دومین مدل از این سری X3 نام داشت که در سال ۲۰۰۳ مورد معرفی قرار گرفت و در همان سال روانه بازار شد. پنج سال بعد در سال 2008 مدل X6 با طراحی اسپرت به تولید انبوه رسید. در سال ۲۰۰۹ محصول X1 این کمپانی تولید شده و بعد از آن نوبت به بی ام و ایکس ۴ رسید.
[switch_forms_sell]
معرفی بی ام و X4
بی ام و X4 یکی از خودروهای کراس اوور کوپه با ابعاد کوچک است که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی تولید کننده خود در ایالات متحده مورد عرضه قرار گرفت. یک سال بعد از معرفی این خودرو نسخه مفهومی آن در نمایشگاه بینالمللی خودرو نیویورک معرفی شد. این خودرو اگر چه در برخورد اول شباهت بسیاری به محصولات سری ایکس 6 از همین کمپانی را دارد؛ اما در واقع بر اساس پلتفرم X3 مورد طراحی و تولید قرار گرفته است.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
معایب بی ام و X4 از نظر طراحی ظاهری
در ابتدا به بررسی معایب بی ام و X4 از نظر طراحی خواهیم پرداخت. این خودرو را میتوان ترکیبی از دو محصول دیگر کمپانی بی ام و تحت عنوان X3 و X6 دانست، چرا که این خودرو در قسمت طراحیهای مربوط به گلگیر، خطوط روی کاپوت، طراحی جلو پنجره، چراغهای جلو و سپر شباهت بسیاری به ایکس ۳ دارد. در نمای قسمت عقب نیز شاهد طراحی یکسان با یکی دیگر از محصولات همین کمپانی به نام X6 هستیم.
متریال مورد استفاده در داخل کابین این خودرو دارای کیفیت مطلوبی بوده؛ اما طراحی آن به علت سادگی زیاد نمیتواند جذابیت بالایی برای سرنشینان داشته باشد. همچنین استفاده بسیار از پلاستیک در کابین این خودرو سبب شد تا از جذابیت آن کاسته شود.
صندلیهای مورد استفاده در این کراس اوور کوپه دارای ارگونومی بالایی نبوده و مقداری خشک هستند، به طوری که حین رانندگی و حرکتهای ناگهانی ممکن است به خوبی از سرنشینان محافظت نکنند. بخش طراحی داخلی ایکس 4 تفاوت زیادی با ایکس 3 ندارد و از همان پلتفرم پیروی کرده است.
طراحی داخلی برای سرنشینان این خودرو چندان جذاب و هیجان انگیز نیست و برخلاف ظاهر آن دارای حالت کلاسیک است. سقف خودرو دارای مقداری انحنا است؛ که اگر سرنشینان پشت دارای قد بلندی باشند، دچار مشکل خواهند شد. فضای بار صندوق عقب این خودرو یکی دیگر از معایب بی ام و X4 است زیرا سرنشینان قادر نخواهند بود و وسایل و ملزومات سفر خود را به راحتی در آن جای دهند و دارا فضای محدودی است.
معایب بی ام و X4 از نظر فنی
در بخش دوم بررسی معایب بی ام و X4 وارد بخش ایرادات فنی این خودرو میشویم. با توجه به سیاستهای موجود در ایران ورود هر گونه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی به داخل کشور ممنوع است به همین علت X4 وارد شده به ایران مجهز به موتور ۲۰۰۰ سیسی بوده که دارای توربو شارژ می باشد. این پیشرانه قادر است 245 اسب بخار قدرت تولید کرده و توسط گیربکس ۶ سرعته آنرا به چرخ ها انتقال دهد.
تجربه رانندگی
بی ام و سری ایکس ۴ دارای ۳ حالت رانندگی اسپرت، پلاس اسپرت و نرمال است. اگر برای انجام دادن آفرود سمت این خودرو رفتهاید باید بدانید گزینه مناسبی برای این فعالیت نمیباشد. اولین معایب بی ام و X4 از نظر تجربه رانندگی مربوط به سیستم حرکت و سواری خشک آن است.
ایکس ۴ در کنار کمک فنرها مجهز به سیستم تعلیق ثانویه است؛ که این سیستم باعث دفع حرکت منعطف خودرو میشود. به همین علت این محصول از کمپانی بی ام و را نمیتوان برای آفرود و حرکتهای نمایشی مناسب دانست، سواری خشک آن سبب شده تا سرنشینان نتوانند لحظات هیجان انگیزی را تجربه نمایند.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
با شروع به کار پیشرانه این خودرو متوجه میشویم، میزان صدای بسیاری از قسمت موتور به داخل کابین وارد میشود و این موضوع به علت عدم عایق بندی مناسب ایکس ۴ است. میزان تکانهای وارد شده به داخل کابین بسیار زیاد به این موضوع هنگام عبور از مسیرهای ناهموار و پستی بلندیهای جاده تکانهای شدیدی به داخل کابین منتقل مینماید و این موضوع در مقابل ویژگیهای اسپرت این خود را بسیار دلسرد کننده میباشد.
دومین معایب بی ام و ایکس ۴ از نظر تجربه رانندگی مربوط به دید بسیار محدوده راننده میباشد، استفاده از دنده عقب برای راننده بدون استفاده از دوربین دید عقب و سنسور با مشکلات بسیاری همراه است.
مسائل اقتصادی
در انتهای بررسی معایب بی ام و X4 قصد داریم مسائل و مشکلاتی که ممکن است به مالکان این خودرو از نظر اقتصادی چالشهایی را تحمیل نماید، مورد ارزیابی قرار دهیم. پیشرانه بی ام و ایکس ۴ حساسیت بسیار بالایی نسبت به کیفیت مورد استفاده بنزین دارد به این صورت که اگر بنزین مورد استفاده دارای کمترین میزان از ناخالصی باشد واکنش خواهد داد و بر طرف کردن این واکنشها هزینه بالایی را بابت سرویس برای مالک خود ایجاد میکند.
از جمله معایب دیگر بی ام و X4 تغییرات بسیار جزئی آن نسبت به سایر سریهای ایکس میباشد و تفاوت بین آنها به چشم نمیآید؛ اما در مقابل هر یک از این خودروها قیمت بسیار بالا و غیر منطقی دارند. قیمت بسیار بالای این خودرو یکی دیگر از معایب بی ام و X4 است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
نتیجه گیری
در این مقاله از سری مقالات مجله سوئیچ سعی کردیم به معرفی و بررسی معایب بی ام و X4 بپردازیم. با توجه به بررسیهای انجام شده بی ام و X4 شباهت بسیاری به محصولات ایکس ۳ و ایکس ۶ دارد و میتوان گفت طراحی ظاهری آن تلفیقی از این دو خودرو میباشد. به همین علت طراحی ظاهری آن نمایشی از خودرو جدید و منحصر به فرد را ندارد. همچنین در بخش طراحی داخلی استفاده از صندلیهای خشک، میدان دیده محدود و طراحی کلاسیک سبب شده تا امتیاز کمتری دریافت نمایید.
ظاهر اسپرت این محصول از کمپانی بی ام و انتظار میرفت؛ که علاوه بر ظاهر اسپرت بتواند آفرود هیجان انگیزی را برای سرنشینان خود رقم بزند متاسفانه انجام آفرود با این خودرو میتواند در پستی و بلندیهای بسیار کم ارتفاع باشد؛ اما در این حالت نیز با وارد کردن ضربات عرضی به داخل کابینت از هیجان این فعالیت به میزان بالایی می کاهد.
در بخش مشخصات فنی نیز انتظار میرفت پیشرانه پرحجم این خودرو وارد ایران شود ولی متاسفانه به علت سیاستهای موجود تنها مدل ۲۰۰۰ سی سی در ایران وجود دارد. در کنار این مباحث عدم عایق بندی مناسب، عدم به کارگیری صندلیهای نرم و دارای ارگونومی مطلوب و همچنین استفاده از شیب در طراحی سقف سبب شده تا امتیاز منفی از نظر تجربه رانندگی کسب کند. در بخش مسائل اقتصادی نیز هزینه بالای سرویسهای دورهای و قیمت گران قطعات و لوازم جانبی از جمله معایب بی ام و X4هستند.
بیشتر بخوانید
نظرات