قبل از بررسی معایب دنا پلاس اتوماتیک، ابتدا کمی به تاریخچه شرکت سازنده و چگونگی ورود این خودرو به بازار میپردازیم. دنا به عنوان یکی از محصولات ساخت شرکت ایران خودرو قرار بود از سال ۱۳۹۱ به بازار عرضه شود. با این حال، دنا سر انجام با تأخیر نسبتاً طولانی در سال ۱۳۹۳ و با موتور ایاف۷ (EF7) بنزینی به بازار عرضه شد. شرکت ایران خودرو به عنوان یکی از مشهورترین شرکت خودروسازی کشور، دنا را به عنوان لوکسترین خودروی ملی معرفی کرده است. خودروی دنا در نسخههای مختلف دنا پلاس، دنا پلاس توربو شارژ و دنا پلاس توربو شارژ اتومات عرضه میشود.
اولین فیس لیفت دنا دو سال پس از عرضه آن و با نام دنا پلاس معرفی شد. در دنا پلاس تغییراتی در طراحی خارجی خودرو ایجاد شد، به عنوان مثال، فرم چراغهای جلو و عقب ماشین تغییر پیدا کرد، جلوپنجره آن با ابعاد بزرگتر و به شکل اسپرت در آمد و خطوط جانبی تازهای روی درها قرار داده شد. در ادامه، این مقاله، با شرکت ایران خودرو و معایب معایب دنا پلاس اتوماتیک آشنا خواهیم شد.
معرفی شرکت ایران خودرو
شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو که با نام تجاری ایکو (IKCO) شناخته میشود در سال 1341 توسط برادران خیامی تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در تهران واقع شده است. ایران خودرو در ابتدا با نام ایران ناسیونال فعالیت خود را آغاز کرد و اولین تولیدات آن، نوعی اتوبوس بود.
ایران ناسیونال یا ایران خودروی امروزی طی قراردادی با شرکت روتس انگلستان در سال 1345، تولید پیکان را آغاز کرد و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ تولید پیکان در مدلهای جوانان، لوکس، کار، جوانان، استیشن و وانت را ادامه داد. در طول این سالها انواع اتوبوس، مینیبوس، کامیون و آمبولانس نیز در این شرکت تولید میشد. این شرکت در سال ۱۳۵۶ تصمیم گرفت جایگزینی برای پیکان طراحی و تولید کند، امابه دلیل وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، این پروژه متوقف شد.
به دلیل بحران اقتصادی ایران در دهه 60، شرکت ایران خودرو تا مرز ورشکستگی پیش رفت، اما همکاری شرکت خودروسازی فرانسوی پژو با ایران خودرو، این شرکت ایرانی را از نابودی نجات داد. در نتیجه این همکاری، خودروهای پژو ۴۰۵، پژو 206، پژو ۲۰۷ و پژو پارس توانستند با قبضه کردن بازار ایران سود زیادی را نصیب شرکت پژو کرد. رنو فرانسه شرکت خودروسازی بعدی بود که همکاری خود را با ایران آغاز کرد و در نتیجه آن خودوری ال۹۰ رنو در بازار ایران با استقبال زیادی روبهرو شد. ایران خودرو توانست در سال 2002 با تولید سمند، اولین خودروی ملی را به بازار معرفی کند. بعد از سمند، تولید خودروی دنا در سال 2015 از دیگر محصولات اختصاصی این شرکت، آغاز شد.
دنا پلاس توربو دندهای و اتوماتیک
مدتی بعد از عرضه دنا پلاس، ایران خودرو با اضافه کردن موتور توربوشارژ روی دنا پلاس، نسخه پلاس توربو دندهای را وارد بازار کرد. شتاب بالا و موتور قدرتمند این مدل به سرعت مورد توجه مشتریان قرار گرفت و همین موضوع باعث شد که ایران خودرو با اعمال برخی تغییرات فنی نسبت به نوع دندهای، نسخه اتوماتیک دنا پلاس را ارائه بدهد. همانطور که اشاره کردیم، در دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک تغییراتی بوجود آمد، از جمله اضافه شدن نشانگر تعویض دنده به آمپر، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، سیستم تعویض دنده برقی از نوع خطی، فرمان برقی، ارتقاء سیستم فنر، کمک فنر، مبدل کنترل دمای گیربکس، میل موج گیر و تغییر پلوسها جهت تطبیق با گیربکس اتومات، استفاده از طبقهای لاستیکی برای اینکه سرنشین در حین عبور از جادههای سنگلاخ و ناهموار احساس راحتی کند. همچنین، کیسههای هوای جانبی که ایران خودرو ابتدا برای دنا توربو دندهای در نظر گرفته بود را حذف و به آپشنهای دنا پلاس توربو اتوماتیک اضافه کرد.
معایب دنا پلاس اتوماتیک
در این قسمت به بررسی نقاط ضعف و معایب دنا پلاس اتوماتیک میپردازیم، زیرا شناخت معایب دنا پلاس اتوماتیک یا هر خودروی دیگری، در کنار مزایایی که ارائه میدهند، به خریدار کمک میکند تا با آگاهی بیشتری تصمیم خود را برای خرید خودروی مورد نظر نهایی کند.
بالا بودن استهلاک و هزینه نگهداری
کیفیت پایین ساخت و متریال قطعات در کنار ماندگاری کم و ضعیف آنها، نیاز به تعویض قطعات خودرو را اقزایش میدهد. جلوبندی ضعیف و سیستم تعلیق و فنربندی قدیمی استفاده شده در دنا پلاس اتوماتیک و نیز در کاهش عمر قطعات خودرو موثر بودهاند.
کیفیت نه چندان مناسب قطعات فنی و فضای کابین
دنا پلاس اتوماتیک درست مثل دیگر خودروهای تولید داخل کیفیت ساخت استاندارد و مناسبی ندارد. کیفیت قطعات این خودرو اصلاً به عنوان لوکسترین خودرو ملی ایران قابل قبول نیستند. در نتیجه این ایراد، مشکلاتی مثل صداهای مکرر و آزاردهنده داخل کابین و اشکالات و خرابیهای دائمی قطعات مختلف خودرو ممکن است پس از مدتی شما را از خرید این خودرو پشیمان کنند.
کیفیت پایین متریال استفاده شده برای ساخت قطعات داخل کابین، از دیگر معایب دنا پلاس اتوماتیک محسوب میشود. قطعات بکار رفته در کابین ماشین کیفیت بالایی ندارند. نامرغوب بودن مواد اولیه قطعات منجر به بروز مشکلات متعددی مانند آسیب، خرابی و یا شکستن قطعات کابین خودرو میشود. علاوه بر این، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، نفوذ صداهای آزار دهنده به داخل کابین دنا پلاس اتوماتیک مشکلی عادی و شناخته شده است.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
ایمنی نامشخص
یکی از مهمترین معایب دنا پلاس اتوماتیک ایمنی نامشخص آن است. به طور معمول، خودروهای ساخت ایران، وضعیت ایمنی دنا نامعلومی دارند و دنا پلاس اتوماتیک هم از این قاعده مستثنا نیست. خودروهای ایرانی تحت نظارت موسسه معتبر یوروانکپ (Euro NCAP) از لحاظ درجه ایمنی آزمایش نشدند، بنابراین میزان امنیتشان مشخص نیست. به ادعای شرکت ایران خودرو در ساخت دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک سعی شده تا بدنه با استحکام بیشتری طراحی و تولید شود.
با این حال، وجود کیسههای هوای جانبی در کنار کیسه هوای راننده و سرنشین جلو میتواند امنیت دنا پلاس اتوماتیک را افزایش بدهد. بکارگیری پلتفرم مشترک برای ساخت سمند و دنا، دلیل واضح و کافی برای تایید عدم امنیت کافی دنا ارائه میدهد. ایراد فرمانپذیری و هندلینگ در دنا، دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک دیده میشود که میتواند مشکلات قابل توجهی را در کنترل خودرو بوجود بیاورد.
سیستم تعلیق قدیمی
سیستم تعلیق قدیمی به کار رفته در دنا پلاس اتوماتیک، چسبندگی خودرو را دچار مشکل کرده است. البته برای برطرف کردن حدودی این مشکل میشد ارتفاع ماشین را به اندازه چند میلیمتر پایینتر آورد، در این صورت هم بسیاری از صاحبان خودرو نسبت به کوبیده شدن فنرها ابراز نارضایتی میکردند.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمع بندی
دنا پلاس اتوماتیک به عنوان یک سدان تولید داخل با وجود معایبی که دارد، با استقبال خوبی مواجه شد. عملکرد فنی بهتر نسبت به مدلهای قدیمی، ظاهر قابل قبول، در دسترس بودن نمایندگیهای ایران خودرو و داشتن امکانات بیشتر در مقایسه با محصولاتی مانند پژو پارس و تندرپلاس، باعث شده که معایب دنا پلاس اتوماتیک کمتر به چشم بیاید و با وجود قیمت نسبتاً بالا، خریداران زیادی را به خود جلب کند.ایرادات این خودرو در اکثر محصولات مونتاژ شده یا تولید داخل دیده میشود، بنابراین در بازار محدود خودرو و پر از ماشینهای بیکیفیت چینی، دنا پلاس اتوماتیک میتواند گزینهای قابل قبول باشد.
مقالات زیر را از دست ندهید.
باسلام،ایرادات ومعایب ذکر شده در فوق تنها در دنا پلاس اتوماتیک نیست،و شامل تمام خانواده دنا میباشد ونباید فقط به نوع اتوماتیک آن اشاره کرد .
سلام …همچنین نوشتید یک سر وگردن ازماشینهای بی کیفیت چینی بالاتره
که خدا وکیلی آدم خندش می گیره .اولا همین خودروهای. بی کیفیت چینی به مراتب از خوروهای
ایرانی مطمئن تر و بهتره و حتی آن آشغالهاش هم آبشن های بهتری از خودروهای ایرانی دارند .
مطلب بعدی اینکه همین خودروهای داخلی ما اکثریت قطعاتش چینی درجه ۲ ویا ۳ در ساختش استفاده و اگر هم این قطعات ایران ساخته شده باشه للگوبرداری از همان چین و یا کشور ضعیفتر دیگری بوده .
بنابراین نویسنده این مطلب حتما خودروی دنا داره که داره در خاتمه مطلبش داره تعریف میکنه به والله
من از سال ۹۴ دارم خودروی چینی سوار میشم و هیچ مشکلی براشون پیش نیامده .پس خجالت بکشید
و کمتر خودروهای این دو لگن سازهای ایرانی رو با چینی ها مقایسه کنید .
سلام وقت شما کاربر گرامی بخیر
ببینید دوست گرامی این موضوع از جهت میزان افتی که در طی چند سال استفاده و استهلاک این خودرو ها ایجاد میشود بررسی شده است و در حال حاضر دنا قابل مقایسه با برخی از خودروهای چینی هستش
من حدود 14 ماه شده که دنا پلاس اتوماتیک توربو را دارم. تا الان هم نزدیک به 40 هزار کیلومتر راه رفتم. با این ماشین تو جاده های کفی و کوهستانی رفتم. جاده خاکی طولانی رفتم. تو برف و بارون رفتم. ماشین روی کاغذ عالی هست. ولی متاسفانه مونتاژ ماشین و کیفیت قطعات پایین هست. من چند سال قبل سمند ال ایکس داشتم، کیفیت قطعات و داشبورد خیلی بهتر از این بود. البته با در نظر گرفتن اوضاع قیمت ماشین ها، در کل راضی هستم.
مشکلات عمده ماشین:
1- کیفیت پایین قطعات (به خصوص پلاستیکی ها)
2- کیفیت ضعیف مونتاژ بدنه (در مورد ماشین خودم از ابتدا سپر درست چفت نبود و دقت که کردم تعداد زیادی از دنا های اتومات همینطوری بودند. صافکار هم می گه ماشین صفر هست دست نزنی بهتره. یا همون مشکل صدای باد.)
3- مشکل گیر کردن دسته دنده (یک دوره میکرو سویچ پدال ترمزهای نصب شده مشکل داشت که ایران خودرو برای همه ماشین های تولیدی در یک بازه مشخص فراخوان داده، حتی سالم هم باشه عوض می کنه. حتما یک سر به نمایندگی بزنید، حتی اگر مشکلی ندارید.)
4- مشکل نرفتن دنده بالاتر از سه (البته من به این مشکل نخوردم) این مورد هم به علت ایراد در سیم کشی بوده (ایران خودرو برای همه ماشین های تولیدی در یک بازه مشخص فراخوان داده، حتی سالم هم باشه عوض می کنه همراه با همون فراخوان میکرو سوییچ پدال ترمز)
5- صداهای تیک تیک و گاهی قرقر موتور در هنگام شتابگیری اولیه که حل نشده ولی تو این یک سال مشکلی هم ایجاد نکرده و کمتر هم شده.
6- صدا افتادن اکسل عقب – این مورد برای من تو 30 هزار اتفاق افتاده بود. خود نمایندگی تعجب کرده بود که چرا اینقدر زود. ولی خوب با گرانتی چهار تا بلبرینگ و میل پیچشی عوض شد.
7- صدای درها که نمایندگی کار خاصی نکرده فقط کمی رگلاژ می کنند. ولی انگار مشکل اصلی از کیفیت پایین نوار دور در است. الیته توصیه ای بوده برای تغییر زبانه درها به نمونه با روکش پلاستیکی. من البته کمی با صداها کنار اومدم و فعلا خیلی وقت نشده رو این موضوع گیر بدم و حل کنم.
8- کم شدن لذت رانندگی ماشین با بنزین معمولی. البته ماشین با بنزین معمولی هم خیلی شتاب بالاتری نسبت به ef7 معمولی داره. ولی با سوپر یک چیز دیگر هست.
9- فضای پای محدود برای راننده و سرنشین درشت اندام
10- فاق لاستیک کم. به نظر من جا داشت که ایران خودرو لاستیک فابریک 205/55/16 را به جای 205/50/16 می گذاشت. البته ماشین در مجموع نرمی قابل قبولی داره.
11- یک مشکل هم من داشتم نمی دونم که شایع هست یا نه. گویا رینگ فابریک ماشین تاب داشته و ماشین لرزه هایی داشته که خیلی من در رانندگی متوجه نشدم. چون فرمان برقی است. کاملا تصادفی فهمیدم که رینگ تاب داشته و با تابگیری رینگ مشکل کامل حل شد. این هم به کیفیت پایین قطعات بر می گرده.
12- به نظر من صندلی هاش با این حال که خیلی تنظیمات برقی زیادی داره ولی راحت نیست.
13- صدای باد زیاد. البته من ال 90 اتومات داشتم که اون هم همینقدر یا حتی بیشتر صدای باد داشت.
14- صدای لرزش قاب پلاستیکی ترئینی بالای موتر
مزایا:
1- در مقابل تندر 90 و جیلی امگرند 7 که خودم داشتم می گم. ماشین نرم و کاملا پرشتابی هست. تو جاده های کوهستانی واقعا آدم راحته.
2- چون صدای لاستیکش (کویر تایر) زیاده اگر آسفالت خوب باشه تو سرعت های بالا فقط یکم صدای باد شاید اذیت کنه. ولی در کل آرامش بسیار زیادی دارید. چون 6 دنده است و دور موتور پایین است . واقعا تو سرعت بالا لذت بخشه.
3- برای سبقت گیری سریع واقعا می شه روش حساب کرد.
4- تعویض دنده ها کاملا هوشمندانه اتفاق می افته مخصوصا با بنزین سوپر
5- گیربکسی بسیار عالی از نظر عملکرد داره. البته دوام موتور و گیربکس را باید در زمان طولانی بررسی کرد.
کاش ایران خودرو تو مونتاژ و انتخاب قطعات کمی دقت می کرد. اگر این کار را می کرد واقعا یک ماشین ایده آل بود. ولی در این شرایط هم من خیلی این ماشین را دوست دارم. مخصوصا به خاطر موتور و گیربکس قابل قبولش. ظاهر بیرونی و درونی ماشین هم به نظر من خیلی دوست داشتنی است. ماشن نرم و راحتی هست. بخوای گاز بدی هم باهات راه می آد. فرمان برقی این ماشین هم باعث نرمی زیاد فرمون شده که در پارک و سرعت کم واقعا عالی هست. البته این مشکل که دوستان در مورد سرعت بالا دارند را من درک نمی کنم. چون به نظر من فرمان در سرعت بالا کمی صفت می شه. ولی شاید باید صفت تر بشه !!!؟؟
فقط من به توصیه مکانیک ها روغن و فیلتر روغن را هر 5000 تا عوض کردم. حواستون به مخزن آب رادیاتور هم باشه. بعد مدتی کم کم کم می شه.
از تحلیل خوب شما متشکریم
برای حل صدای درب ها از چسب برق استفاده کن،یه راه حل ساده و کم خرج