تویوتا کرولا همواره یک مدل بسیار محبوب در ایران بوده و به عنوان یک محصول بادوام، با کیفیت بسیار بالا و قیمت بسیار معقولانه شناخته میشود. نسل یازدهم تویوتا کرولا در مدل سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در بازار ایران در دو تیپ XLI و GLI حضور داشت. اکنون که به اواخر سال ۲۰۲۳ نزدیک شدهایم، نسل دوازدهم تویوتا کرولا، تویوتا کرولا 2023 قرار است در تعداد محدود وارد ایران شود. به علت قوانین جدید واردات خودرو که محدودیتهایی روی قیمت خودروهای وارداتی گذاشته، تویوتا کرولاهای وارداتی جدید در مدلهای پایه با آپشنهای محدود روانه بازار ایران خواهند شد.
روی کاغذ، شاید به نظر برسد که یک کرولا جدید مدل ۲۰۲۳ از نظر آپشن مجهزتر از یک مدل ۲۰۱۶ قدیمی خواهد بود، ولی اگر به جزئیات به صورت دقیقتر نگاه کنید، تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۶ حاضر در بازار ایران از بسیاری از جهات از مدل ۲۰۲۳ این خودرو بهتر است. علت این موضوع همان قوانین محدود کننده است که سبب شده شرکت معین موتور به عنوان واردکننده این خودرو مجبور به حذف بسیاری از آپشنها و گزینههای مختلف موتور برای کاهش قیمت شود.
تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۶ در دو تیپ XLI و GLI به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۴۳ اسب بخار قدرت مجهز بودند. این موتور با حدوداً ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور پرفورمنس خوبی در اختیار راننده قرار میداد. در اتفاقی عجیب، تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ با یک موتور 1.2 لیتری ۴ سیلندر با فقط ۱۱۶ اسب بخار قدرت قرار است روانه بازار ایران شود. با این پیشرانه خودرو صفر تا صدی بالای ۱۳ ثانیهای دارد که بسیار کندتر از تویوتا مدل ۲۰۱۶ است.
از نظر تجهیزات و آپشنها، کرولا ۲۰۱۶ به مواردی مانند سانروف، فرمان چرمی، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل مجهز بود. تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ به دلیل محدودیت قیمتی فقط با برخی تجهیزات و آپشنهای معمولی و پایه قرار است وارد بازار ایران شود. از نظر تکنولوژی و سیستمهای کمکی رانندگی نیز نباید انتظار زیادی از این خودرو داشته باشید. در ادامه این مطلب همراه مجله خودروی سوییچ باشید تا نگاهی دقیقتر به خودروی تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ ویژه بازار ایران انداخت و ببینیم آیا این خودرو از نظر تجهیزات و آپشنها در مقایسه با کرولا ۲۰۱۶ حاضر در بازار ایران افت کرده است یا نه.
نگاهی به مشخصات فنی تویوتا کرولا 2023
زیر کاپوت تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ یک پیشرانه جدید کم مصرف نصب شده که در واقع ضعیفترین موتور چهار سیلندر تویوتا کرولا در سال ۲۰۲۳ است. این موتور از نظر قدرت و گشتاور در مقایسه با موتور کرولا ۲۰۱۶ خیلی حرفی برای گفتن ندارد. موتور ۴ سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی کرولا ۲۰۱۶ قدرت و گشتاور بیشتری داشته و شتاب خوبی در اختیار خودرو قرار میدهد. این موتور جدید ۴ سیلندر 1.2 لیتری، در حالی که شاید از لحاظ مصرف سوخت بهینهتر باشد، اما از نظر شتاب و سرعت قطعاً شما را ناامید خواهد کرد.
کرولا ۲۰۱۶ فروخته شده در ایران مجهز به موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر بود که ۱۴۳ اسب بخار قدرت در ۶۱۰۰ دور در دقیقه تولید میکرد. ترکیب این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته، باعث میشد تا کرولا ۲۰۱۶ بتواند در حدود ۱۰ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، عددی که برای رانندگی روزمره کاملاً مناسب و کافی است. این پیشرانه به خصوص برای رانندگی شهری بسیار خوب و مناسب است. با ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور، از نظر شتابگیری هم کرولا ۲۰۱۶ اوضاع بسیار خوبی دارد.
همان طور که اشاره کردیم، به دلیل محدودیت قیمتی واردات کرولا ۲۰۲۳ جدید تنها با یک موتور 1.2 لیتری ۴ سیلندر ضعیف روانه بازار ایران خواهد شد. خروجی آن ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور میباشد که حدودا ۲۵ درصد کمتر از قدرت کرولای ۲۰۱۶ است. در تستهای رانندگی شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو در محدوده ۱۳-۱۴ ثانیه است که عدد خیلی خوبی برای خودرویی در این سگمنت محسوب نمیشود. شاید در رانندگی شهری خیلی متوجه موتور ضعیف این خودرو نشوید، ولی بدون شک در جاده و هنگام سفر این ضعف بیشتر به چشم خواهد آمد.
تنها مزیت موتور کوچک 1.2 لیتری بدون بهبود مصرف سوخت خواهد بود. تویوتا مصرف سوخت ترکیبی کرولا ۲۰۲۳ را حدود 5.8 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است. این درحالی است که مصرف سوخت کرولا ۲۰۱۶ در حالت ترکیبی نزدیک به 7.7 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود. از نظر ما این کاهش میزان مصرف به هیچ وجه نمیتواند قدرت و شتاب کمتر این خودرو در مقایسه با کرولا ۲۰۱۶ را جبران کند.
جالب است بدانید شرکت تویوتا این خودرو را در بازارهای جهانی مختلف با ۱۶ مدل پیشرانه متفاوت عرضه کرده، ولی شرکت معین موتور برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو ضعیفترین آنها را برای کرولا ۲۰۲۳ انتخاب نموده است. به عنوان مثال، این خودرو در بازار آمریکا با موتور 1.8 لیتری هیبریدی نیز عرضه میشود. با این پیشرانه نه تنها مصرف سوخت خودرو به حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده، بلکه گشتاور الکتریکی آن نیز شتاب بسیار خوبی در اختیار خودرو قرار میدهد. باید منتظر ماند و دید آیا در آینده با آسانتر شدن مقررات واردات خودرو شاهد عرضه تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ با پیشرانه هیبریدی نیز در بازار ایران خواهیم بود یا نه.
به طور خلاصه، در حالی که موتور کوچک کرولا ۲۰۲۳ مصرف سوخت بسیار کمی دارد، اما در عوض رانندگی با آن چندان لذت بخش و هیجانی نیست. از نظر پرفورمنس، این خودرو به طرز قابل توجهی در مقایسه با کرولا ۲۰۱۶ افت کرده و با یک خودروی تنبل با شتاب ناامیدکننده مواجه هستیم. برای کسانی که از دینامیک رانندگی قوی مدل قبلی لذت میبردند، کرولای وارداتی ۲۰۲۳ بدون شک ناامیدکننده خواهد بود.
بررسی آپشنها و تجهیزات تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳
وقتی صحبت از آپشنهای رفاهی، سیستم اطلاعات سرگرمی و سیستمهای پیشرفته کمکی راننده به میان میآید، مدل پایه کرولا ۲۰۲۳ مجدداً در مقایسه با مدلهای بالاتر کرولا ۲۰۱۶ اوضاع خیلی خوبی ندارد. در حالی که تریمهای میانی و بالاتر تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ قرار نیست وارد ایران شوند، این خودرو در رقابت با مدلهای تا بن دندان مسلح کار بسیار سختی پیش رو خواهد داشت. خبری از آپشنهای مهمی مانند روکش چرمی، سانروف و آخرین نسخه سیستم Toyota Safety Sense روی این خودرو به هیچ وجه نخواهد بود.
داخل کابین کرولا جدید، خریداران این خودرو امکاناتی مانند صندلیهای پارچهای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با شش بلندگو صندلی راننده برقی قابل تنظیم در ۵ جهت را خواهند یافت. خودرو همچنین به یک مانیتور ۹ اینچی لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز شده است. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو در حالی که از اندروید اتو و اپل کارپلی و بلوتوث پشتیبانی میکند، اما فاقد نویگیشن یا کنترل صوتی پیشرفته است.
برخی آپشنهای مدرن این خودرو شامل استارت دکمهای، ترمز دستی الکترونیکی، کروز کنترل هوشمند و چراغهای جلوی خودکار میشود. از سوی دیگر، در تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ خبری از مواردی مانند روکش صندلی چرم، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه یا مونروف برقی که در تریمهای بالاتر کرولا ۲۰۱۶ وجود داشتند نیست. از نظر تجهیزات ایمنی، تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ به موارد پایه مانند ترمز ABS، کنترل پایداری و شش کیسه هوا مجهز شده است. ولی جدیدترین نسخه مجموعه سیستمهای پیشرفته کمکی رانندگی و پیشگیری از تصادف تویوتا روی این خودرو عرضه نخواهند شد.
بیاید اکنون نگاهی کوتاه به تجهیزات و امکانات عرضه شده روی کرولا ۲۰۱۶ که در مدلهای XLI و GLI در بازار ایران مدتهاست حضور دارد بیندازیم. سیستم اطلاعات سرگرمی کرولا ۲۰۱۶ شاید به اندازه مدل جدید پیشرفته نیست، ولی آپشن نویگیشن ماهوارهای و همچنین رابط کاربری Entune شرکت تویوتا آن را بسیار کاربردی کرده است.
همه مدلهای کرولا ۲۰۱۶ به صورت استاندارد با دوربین دید عقب عرضه میشدند. این خودرو همچنین به سنسورهای جلو و عقب مجهز شده، ولی خبری از سیستمهای پیشرفته مانند رادار نقطه کور، رادار تابلوخوان، رادار تغییر مسیر و رادار تصادف عقب و جلو در هیچ یک از این دو مدل نیست.
نکته دیگر این که چون مدل ۲۰۱۶ در زمانی وارد بازار ایران شده که محدودیتهای فعلی واردات وجود نداشتند، مدلهای پرآپشنتر کرولا ۲۰۱۶ نیز در بازار حضور دارند و همین باعث میشود مدل پایه کرولا ۲۰۲۳ در برابر آنها از نظر تجهیزات و آپشن حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد. از سوی دیگر، آپشنهایی مانند روکش چرمی، سیستم صوتی قویتر و سیستمهای پیشرفته کمکی رانندگی و پیشگیری از تصادف روی تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ قابل سفارش نخواهند بود.
با شرایط فعلی و در صورتی که بعدها شرایط تغییر نکند، بدون شک این خودرو در برابر رقبای خود، مخصوصاً مدلهای جدید چینی کار سختی برای رقابت خواهد داشت. به طور کلی، اگر مقررات واردات همچنان سختگیرانه باقی بمانند، آپشنهای بسیار محدود و پیشرانه ضعیف تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ کار آن را در بازار بسیار سخت خواهد کرد.
آیا تویوتا کرولا ۲۰۱۶ ارزش خرید دارد؟
از نظر قیمت، به نظر میرسد تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ نسبت به مدل ۲۰۱۶ تریم بالاتر، حداقل در ابتدا، اوضاع بهتری داشته باشد. به نظر میرسد کرولا جدید با ورود به بازار قیمت نسبتا بالای فعلی کرولا 2016 بدون شک با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد شد، موضوعی که میتواند خرید تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۶ در مقایسه با مدل جدید را به تصمیمی منطقی تبدیل کند. تصور کنید مقدار قابل توجهی پول کمتر برای خرید خودرویی میدهید که تجهیزات و آپشنهای خوبی داشته و مهمتر از همه، موتور بسیار قویتری دارد. به همین دلیل برخی خرید مدلهای دست دوم و کم کارکرد تویوتا کرولا ۲۰۱۶ را در مقایسه با مدل ۲۰۲۳ به دلیل موتور بسیار ضعیفی که دارد توصیه میکنند.
البته برای برخی خریداران همچنان یک خودرو کاملاً جدید با آخرین فناوری و طراحی مدرن جذابیت بیشتری دارد. با کاهش احتمالی محدودیتهای واردات در سالهای آینده و واردات مدلهای قویتر و پرآپشنتر، احتمال افت قیمتی تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ نیز بیشتر میشود و این در حالی است که کرولا ۲۰۱۶ افت قیمت خود را کرده و از این بابت خیال خریدار راحت خواهد بود.
سخن پایانی
ورود تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ به بازار خودروی ایران شاید در نگاه اول اتفاقی بسیار مهم و جذاب به نظر برسد، ولی دقیقتر که به قضیه نگاه کنیم، ارائه یک پیشرانه ضعیف روی خودرو همراه با عرضه حداقل آپشنها و تجهیزات به نوعی شیرینیهای این اتفاق مهم را کمتر کردهاند. با قدرت و شتاب کمتر و همچنین آپشنها و تجهیزات محدود، بدون شک تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ کاری سخت برای رقابت با خودروهای چینی مونتاژ و وارداتی خواهد داشت.
البته تجربه خرید یک تویوتا صفر کیلومتر و مدرن در بازار امروز ایران یک انگیزه کافی برای بسیاری از مشتریان است، ولی باید منتظر ماند و دید این محدودیتها در واقعیت چه تأثیری روی عملکرد این خودرو در بازار خواهد گذاشت. پرفورمنس ضعیف و آپشنهای حداقلی برای خودرویی با قیمت بسیار بالا برای خیلیها به هیچ وجه قابل قبول نیست.
اگر به طراحی مدرن و داشتن خودروی روز دنیا اهمیت زیادی نمیدهید، خرید یک تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۶ شاید همچنان گزینه خوبی برای شما باشد. شما یک خودروی تویوتا با کیفیت بسیار خوب، موتور قوی، امکانات و آپشنهای مناسب و مهمتر از همه قیمت پایینتر خریداری خواهید کرد و همین موارد آن را به یک انتخاب جذاب تبدیل میکنند.
تا زمانی که مدلهای قویتر و پرآپشنتر تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ وارد بازار ایران نشوند، این خودرو کار سختی برای تکرار موفقیتهای نسل یازدهم خود در ایران خواهد داشت. شاید طراحی مدرن و مصرف سوخت کمتر برای برخی جذاب باشد، ولی تقریباً از همه لحاظ، از لذت رانندگی گرفته تا امکانات کابین و قدرت موتور، تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۶ اوضاع بهتری در مقایسه با نسل جدید خود دارد. برای بسیاری از ایرانیان، مدل قدیمی امتحان پس داده انتخاب عاقلانهتری خواهد بود.
نظر شما در این باره چیست؟ به نظرتان آیا تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۳ با محدودیتهای فعلی خود میتواند انتخاب عاقلانهای باشد؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان سوییچ در میان بگذارید.
نظرات