چند ماهی میشود که از یکی از جنجالیترین رونماییهای گروه خودروسازی ایران خودرو یعنی تارا سپری شده است. شاید خیلی اتفاق تأسفبرانگیزی باشد ولی تارا در مراسم رونمایی که در آذرماه سال 1399 با حضور وزیر صمت برگزار شد، استارت نخورد. همین مسئله تا مدتی تارا را به صدر اخبار خودروهای داخلی فرستاد و ابهامات زیادی را به همراه داشت. با این وجود همه واقعیت درباره این خودرو به همین جا ختم نمیشود و نکات مثبت زیادی درباره آن وجود دارد که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. در ادامه قصد داریم به بررسی مهمترین مزایا تارا بپردازیم. با ما همراه باشید.
[switch_forms_buy]
نگاهی به اصلیترین مشخصات فنی خودرو تارا
همانطور که اشاره کردیم، تارا نخستین بار در آذر ماه سال 1399 رونمایی شد. تارا در فرهنگ ایرانی به معنای ستاره است و ایران خودرو با این نامگذاری در واقع میخواهد این پیام را به مخاطبان خود منتقل کند که تارا در واقع ستاره این برند خودروسازی در کشور است. واقعیت این است که اگر آن اتفاق تلخ در زمان رونمایی این خودرو رخ نمیداد، تارا میتوانست امیدهای زیادی را به تولید خودرو با کیفیت ایرانی ایجاد کند. طراحی ظاهری این خودرو نیز کاملا متفاوت با خودروهای قبلی گروه خودروسازی ایران خودرو بود که در ادامه بیشتر به آنها اشاره میکنیم.
قبل از بررسی مزایا تارا، بهتر است تعدادی از مهمترین مشخصات کلی این خودرو را بررسی کنیم:
- طول: 4505 میلیمتر
- عرض: 1748 میلیمتر
- ارتفاع: 1466 میلیمتر
- وزن: 1150 کیلوگرم
- حجم موتور: 1.6 لیتر
- قدرت: 110 اسب بخار
- گیربکش: 5 دنده دستی
- گشتاور: 150 نیوتن متر
- حداکثر سرعت: 190 کیلومتر بر ساعت
- شتاب 0 تا 100: 9.5 ثانیه
- حجم باک: 50 لیتر
- مصرف سوخت: 7 لیتر در 100 کیلومتر
نگاهی به مهمترین مزایا تارا
حال که با مشخصات کلید این خودرو جدید ایران خودرو آشنا شدیم، بهتر است که در ادامه در خصوص برخی از مهمترین مزایا تارا بحث کنیم. هرچند شاید بهتر باشد نقد و بررسی اصلی را به زمانی موکول کنیم که این خودرو در تیراژ بالا در سطح جامعه عرضه شود؛ اما باز هم بررسی برخی از مهمترین خصوصیات مثبت آن خالی از لطف نیست.
1. طراحی خارجی جذاب و متفاوت از مهمترین مزایا تارا
قبل از هر چیزی، آنچه درباره تارا توجهات را به خود جلب میکند، طراحی خارجی منحصربهفرد آن است. شاید در ناحیه پشت خودرو نوآوری چندانی به چشم نخورد؛ اما خلاقیت در ناحیه جلوی خودرو به طرز آشکاری قابل مشاهده است. چراغهای جلو کشیده تارا نقش زیادی در زیبایی ظاهری آن داشته است. همچنین طراحی کاپوت آن نیز کاملا نوآورانه بوده و با استفاده از خطوط شکسته ظاهری اسپرت و نسبتا خشنی برای ناحیه جلوی آن به ارمغان آورده است. اینگونه طراحیها معمولا باب میل رانندگان جوان است.
در قسمت عقب خودرو نیز تا حدودی از خودروهای برند تویوتا الهام گرفته شده است که از چراغهای عقب یک سره که در عقب خودرو برخوردار است. چراغهای عقب تارا باعث میشوند که در شب جلوه بسیار زیبایی داشته باشد. رویهمرفته طراحی ظاهری از جمله مهمترین مزایا تارا به شمار میرود که امیدواریهای زیادی را برای تولید خودروهای زیباتر در سالهای آینده به همراه آورده است.
2. مصرف سوخت بهینه
برخی از تولید قبلی از ایران خودرو نظیر دنا پلاس انتقادات زیادی را به همراه داشت. دلیل اصلی این انتقادات نیز مصرف سوخت بیش از 8 لیتر آنها در 100 کیلومتر بود. اما ایران خودرو سعی کرده است تا حدودی این مشکل را در تولید تارا برطرف کند. در همین راستا مصرف ترکیبی بنزین تارا در 100 کیلومتر به حدود 7 لیتر کاهش پیدا کرده است.
نکته مهم در خصوص خودروهای ایرانی آن است که هنوز دو خودروساز مطرح داخلی موفق نشدهاند که خودروهایی با مصرف سوخت پایینتر از 7 لیتر در 100 کیلومتر را به بازار عرضه کنند. باید منتظر مانند و دید که آیا ساپیا و ایران خودرو موفق میشوند خودروهای با مصرف سوخت کمتر روانه بازار کنند یا خیر.
3. تجهیزات و آپشنهای باکیفیت
از جمله دیگر مزایا تارا میتوان به آپشنهای متعدد و با کیفیت این خودرو اشاره کرد. در کنار آپشنها برخی از تجهیزات این خودرو نیز در مقایسه با تولیدات قبلی ایران خودرو پیشرفتهای قابل توجهی را تجربه کردهاند. در همین راستا اصلیترین تجهیزات تارا را میتوان به صورت زیر خلاصه نمود:
- آینههای برقی
- استارت دکمهای
- صندلیهای سرنشینان جلو برقی
- فرمان برقی و چرم
- ترمزهای عقب و جلو دیسکی
- ترمز ضد قفل ABS
- سیستم تهویه برقی
- رینگهای زیبای آلومینیومی
- چراغهای جلو مجهز به نئون
- سیستم ضد سرقت
- سیستم عیبیابی هوشمند
- مه شکن عقب و جلو
- سیستم کنترل بخار بنزین
- سیستم هشداردهنده باد تایر
- کروز کنترل
- سیستم قطع سوخت خودکار
- سان روف
مجموعهای از ویژگیهایی که در بالا اشاره کردیم، تارای ایران خودرو را یک پله بالاتر از سایر محصولات تولید شده توسط این گروه خودروسازی قرار داده است. اما طبیعی است که هنوز فاصله زیادی بین آپشنهای خودروهای ایرانی با خودروهای برتر سطح دنیا وجود دارد. در بین ویژگیهای فوق سیستم عیبیابی هوشمند در نوع خود قابلیت بسیار مناسبی برای تارا است. شناسایی سریع و به موقع مشکلات فنی خودرو باعث میشود که در حداقل زمان ممکن امکان رفع آنها فراهم شود و این مهم موجب کاهش هزینههای جاری دارندگان تارا میشود.
4. ایمنی مناسب از جمله مزایا تارا
سیستمهای پیشگیری از تصادف و سرقت مناسبی روی تارا تعبیه شده است. سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی مجهز به سیستم خنک کننده و ترمز عقب دیسکی موجب شده است که عملکرد این خودرو حتی در سرعتهای بالا بسیار مناسب باشد و راننده کنترل بالایی روی آن داشته باشد.
در کنار این موارد از جمله مزایا تارای میتوان به سنسورهای متعددی اشاره کرد که برای جلوگیری از تصادف و بروز هرگونه اختلال فنی در خودرو تعبیه شده است. سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب و سیستم قطع سوخت خودکار تنها بخشی از سیستمهای هوشمندی است که برای افزایش ضریب امنیت روی تارا به کار رفتهاند.
متأسفانه اطلاعات چندانی در خصوص عملکرد تارا در تصادفات در دسترس نیست و تارا هنوز در تستهای تصادف و ایمنی هیچیک از مؤسسات معتبر بینالمللی شرکت نکرده است. به همین دلیل در خصوص ایمنی تارا در تصادفات نمیتوان اظهارنظر قطعی کرد.
کلام پایانی بررسی مزایا تارا
ایران خودرو در سال 1400 برای نخستین بار پیش فروش تارا را در سطح کشور آغاز کرده است و هنوز اطلاعی از بابت قیمت نهاییت این محصول نداریم. نکته مهم این است که تارا قرار است در دو مدل دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شود. در خصوص طراحی داخلی تارا نیز باید به این نکته اشاره کنیم که تا حدودی زیادی کپی برداری از کابین پژو 301 است. به نظر میرسد این امکان وجود داشت تا با استفاده از طراحی داخلی جدید و خلاقانه، بر مزایا تارا افزود. اما به هر ترتیب این اتفاق رخ نداده است.
با بررسی این نکات مهم در خصوص تارا باید منتظر بمانیم تا این خودرو به بازار عرضه شود و مشتریان آن نظرات تکمیلی را در خصوص سواری تارا بیان کنند. واقعیت این است که هیچکس به اندازه رانندگان خودرو تارا نمیتوانند درباره مزایا و معایب آن نظر کارشناسی بدهد. با این وجود مزایا تارا در مقایسه با نقاط ضعف احتمالی آن بیشتر است. شاید اگر ایران خودرو تلاش کند تا قیمت تمام شده این خودرو را کاهش دهد، تارا تبدیل به یکی از محبوبترین سدانهای ایرانی در بازار مصرف شود.
بیشتر بخوانید:
آنچه باید درباره محاسبه عوارض سالیانه خودرو بدانید
بدنه تارا از ورق وارداتیه که خیلی محکم و سبکه. فکر کنم یکی از دلایل تفاوت قیمتش با هم ردیفهاش همین باشه. داشبورد خوبی ام داره ولی صندلی عقباش خوب نیست
راست میگن که گیربکسش مشکل داره؟
من تازه صفرشو گرفتم. رانندگی باهاش راحته. صندلی هاش خیلی نرم و راحته. فرمون برقی و شتاب عالی. داخل کابینشم خوشگله
واقعا ماشین نرمیه. نسبت به بقیه ماشین های داخلی ماشین بهتریه
یه سری مشکلات عمده داره. به نسبت قیمتش خیلی از آپشنا رو نداره. صندلی هاش برقی نیستن. توی سربالایی قدرت نداره. موتورش صدا میده. ولی در کل نسبت به داخلیا خوبه
ثبت نام کردم و امیدوارم چیزایی که نوشتید درست باشه. برای دخترم گرفتم
اگر قصد خریدشو دارید صد در صد اتوماتش بهتره و با توجه به شرایط تحریمی و اجبار به خرید خودروی داخلی ماشین بدی نیست
من خیلی شنیدم که گیربکسش مشکل داره حالا نمیدونم چقدر درسته
کاش به تارا پلاس دندهای سانروف و دوربین عقب پ رینگ آلمینیومی هم اضافه میشد
ولی خیلی بده که سینی محافظ زیر موتور نداره
سیستم کنترل پایدار و پلتفرم به روز و بدنه محکمی داره نسبت به بقیه محصولات ایران خودرو. موتورشم نسبتا خوبه. عیباشم اینه که سانروف و دوربین عقب و طراحی نامناسب چراغ های عقب خودروئه