به طور کلی آمریکاییها عاشق خودروهای خود هستند. اگر به آمار فروش خودروها در این کشور نگاهی بیندازید، گاهی اوقات با دیدن فروش بالای برخی مدلها که یا طراحی زشتی دارند یا به دلیل مشکلات زیاد فنی خیلی مدلهای مطمئنی محسوب نمیشوند قطعاً تعجب خواهید کرد. مهم نیست یک خودرو چقدر مشکل داشته باشد، حجم بالای معاملات خودرو در بازار آمریکا میتواند حتی برخی از بدترین خودروها را نیز در بازار این کشور به مدلی موفق تبدیل کند. حتی با این وجود، بعضی خودروها هستند که خیلی نمیتوانند نزد مردم جایگاه خوبی برای خود دست و پا کنند. آمریکاییها شاید برخی خودروهای زشت را خوب خرید و فروش کنند، ولی یک خودروی جذاب و زیبا که ایمنی خوبی ندارد قطعاً نزد آنها جایگاهی نخواهد داشت. در ادامه مطلب با مجله سوییچ همراه شوید تا شما را با 15 خودروی منفور در تاریخ بازار خودروی آمریکا آشنا کنیم.
هامر H2
اگر یک موزه از منفورترین خودروهای دنیا بخواهد افتتاح، بدون شک یک هامر H2 میتواند گل سرسبد چنین موزهای باشد. آمریکاییها دلایل زیادی برای متنفر بودن از این خودرو دارند که از مهمترین آنها میتوان به مصرف سوخت زیاد، ابعاد بسیار بزرگ و ایمنی نه چندان خوب اشاره کرد. برای متنفر بودن از هامر H2 فقط به یکی از این دلایل نیاز خواهید داشت.
کیا ریو
در بازار آمریکا زمانی که به دنبال اجاره یک خودروی بسیار ارزان قیمت میگردید یکی از اولین گزینههای شما کیا ریو خواهد بود. دلیل آن این است که هیچ کس نمیتواند بیشتر از چند روز با این خودرو رانندگی کند و خیلی سریع عطایش را به لقایش میبخشد! سالها پیش، ریو یک فرمول ترکیبی از قیمت ارزان، طراحی خسته کننده، قدرت کم و ایمنی بسیار پایین بود. از آن موقع تاکنون نیز این خودرو خیلی تغییر نکرده است! شاید مدل 2018 این خودرو که در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد توانسته باشد پیشرفت محسوسی بکند، ولی همچنان در آمریکا ریو یک خودروی منفور محسوب می شود.
نیسان کیوب
اگر خودروها میتوانستند صحبت کنند، اولین جمله نیسان کیوب این بود: «چرا من را این گونه طراحی کردهاند؟» واقعاً هیچ نیازی نبود که طراحان نیسان این خودرو را این اندازه جعبهای طراحی کنند. اوضاع به قدری افتضاح است که تقریباً هیچ کسی را نمیتوانید بیابید طراحی نیسان کیوب را زشت نخواند. جالب است بدانید واحد بازاریابی نیسان طراحی قسمت جلوی این خودرو را شبیه به یک سگ بولداگ که عینک آفتابی زده توصیف کرده بود! سال 2013 در یک نظرسنجی آمریکاییها نیسان کیوب را یکی از زشتترین خودروهای موجود روی کره زمین نامیدند.
کادیلاک سیمارون
تصور کنید دهه 80 میلادی است و پول کافی برای خرید اولین کادیلاک خود ذخیره کردهاید، ولی به جای آن یک شورولت کاوالیر با لوگوی کادیلاک در اختیار شما قرار میدهند. سیمارون دقیقاً همین بود و پیشرانهای افتضاح با فقط 88 اسب بخار قدرت داشت. به جای یک کادیلاک واقعی، مشتریان یکی از زشتترین طراحیهای جنرال موتورز را در واقع میخریدند. اوضاع وقتی بدتر میشد که کادیلاک دو برابر قیمت یک شورولت کاوالیر را برای این خودرو از مشتری دریافت میکرد. تنفر بدون شک نمیتواند حس و حال واقعی خریداران این خودرو را توصیف کند!
اسمارت فورتو
در سال 2013، آمریکاییها اسمارت فورتو را به عنوان زشتترین خودروی بازار معرفی کردند. مردم بیشتر شکل بدنه آن را شبیه به یک جوک میدانستند که انگار نصف اتاق را بریدهاند. کسانی که توانستند پشت فرمان آن بنشینند متوجه شدند که این خودرو از نظر پرفورمنس نیز یکی از بدترینهاست و هر بار که مثلاً از روی یک دست انداز رد میشدید احتمال شکستگیهای خفیف در استخوانهای بدنتان وجود داشت. شاید قیمت ارزان این خودرو میتوانست همه موارد را توجیه کند؟ در واقع این خودرو قیمت پایهای معادل 14 هزار دلار داشت و مصرف سوختش هم بالا بود.
بی ام و X6
برای بسیاری از آمریکاییها خرید یک خودروی بی ام و میتواند نشان دهنده این باشد که در زندگی خود به یک موفقیت بزرگ رسیدهاید. در مورد بی ام و X6 ولی این گونه نیست. این خودرو که بی ام و سبک بدنهاش را Sport Activity Coupe معرفی میکند یکی از زشتترین طراحیهای تاریخ بی ام و را بدون شک دارد. البته اکنون که در سال 2019 هستیم طراحی کوپه مانند یک شاسی بلند موضوعی عادی است، ولی بی ام و با رونمایی X6 در سال 2008 هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار داشت. در مورد X6 همه کارشناسان با اتفاق نظر اعتقاد دارند که این پروژه برای بی ام و یک شکست کامل بود.
فورد پینتو
با طراحی پینتو، فورد بخش اعظمی از خریداران این خودرو را به قتل رساند! شاید این جمله در نگاه اول شوخی به نظر برسد، ولی این موضوع کاملاً واقعی است. فورد به خاطر طراحی و فروش این خودرو به اتهام قتل تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. این اتفاق نخستین بار بود که برای یک خودروساز رخ میداد، ولی حتی محکوم شدن فورد نیز نمیتوانست افراد زیادی که جان خود را پشت فرمان آن از دست داده بودند بازگرداند. مردم به قدری از این خودرو متنفر شدند که بعد از آن بسیاری از آمریکاییها شروع به خرید خودروهای ژاپنی کرده بودند.
تویوتا ترسل
موفقیت و محبوبیت امروز شرکتهایی مانند تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازهای ژاپنی یک شبه اتفاق نیفتاده است. بالاخره خودروهایی ژاپنی نیز وجود داشتهاند که آمریکاییها از آنها متنفر بودهاند! تویوتا ترسل یکی از بهترین مثالهای این نوع خودروهاست. حتی به عنوان یک خودروی ارزان قیمت نیز تویوتا ترسل از هر زاویه مدلی خسته کننده بود و این هاچ بک و استیشن مدل 1987 در دوره خود بدون شک میتواند کاندیدای اصلی زشتترین خودروی دهه 80 باشد. مدلهای بعدی این خودرو نیز نتوانست نظر خریداران آمریکایی را عوض کند و در سال 1999، ترسل برای همیشه از بازار این کشور خارج شد.
یوگو
یوگو را میتوان یکی از منفورترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو دانست. اگر یک بار پشت فرمان آن مینشستید اعتبار صنعت خودروی یوگسلاوی بدون شک نزد شما خدشه دار میشد. با قیمتی معادل 3990 دلار، آمریکاییها این خودرو را یک مدل یک بار مصرف میدانستند و به همین دلیل یوگو در امریکا هیچ وقت نتوانست محبوبیت خاصی به دست بیاورد. این خودرو به قدری داغون بود که خیلی نیازی به تعویض روغن احساس نمیکردید، بالاخره وقتی یک خودرو را در کوتاهترین زمان ممکن باید دور بیندازید، چه نیازی به تعویض روغن وجود دارد؟
داج کرونت
مانند بسیاری دیگر از خودروهای آمریکایی دهه 50 میلادی، داج کرونت به یکی از جوکهای دوره خود تبدیل شد. این خودرو در مقایسه با یک درخت کریسمس نیز تزئینات بیشتری روی خود داشت و طراحی بالههای عقبش بسیار عجیب و غریب بود. این خودرو همچنین به دلیل ظاهر پرزرق و برق خود در جاده و خیابان نظر پلیس را به خود جلب میکرد و بسیار پیش میآمد که بی دلیل حتی جریمه بشوید.
کیا اسپکترا
طی دوره 9 ساله حضور خود در بازار آمریکا، کیا اسپکترا هم به دلیل ایمنی پایین و هم به خاطر افت قیمت شدید نزد خریداران این کشور به یک خودروی منفور تبدیل شد. در جاده، کیفیت بد پیشرانه رانندههای کیا اسپکترا را بسیار اذیت میکرد. از سوی دیگر مصرف سوخت بالای اسپکترا نیز آن را به خودرویی نه چندان ارزان از نظر هزینههای نگهداری تبدیل کرده بود و این با ماهیت کیا به عنوان خودرویی ارزان قیمت تفاوت داشت. در سال 2004 کیا این خودرو را از بازار آمریکا خارج آن را با مدل سراتو جایگزین کرد.
کرایسلر سبرینگ
گاهی اوقات پیش میآید که برخی یک خودرو را دوست دارند و برخی دیگر از آن متنفر هستند. در مورد کرایسلر سبرینگ ولی اوضاع متفاوت بود و همه میخواستند این خودرو برای همیشه از صحنه روزگار محو شود! سبرینگ هر آن چه باید یک خودروی بسیار بد در دوره قبل از رکود بزرگ دیترویت داشته باشد را داشت، از کیفیت سواری فوق العاده بد آن گرفته تا طراحی بسیار زشتش، کرایسلر سبرینگ خودرویی بسیار بد بود. در آن دوره هرموقع مجلهای لیستی از بهترین خودروهای سایز متوسط تهیه میکرد، سبرینگ رتبه آخر را به خود اختصاص میداد. مشتریان در سال 2009 با توقف خرید این خودرو به طور کلی آخرین میخ را روی تابوت کرایسلر سبرینگ کوبیدند.
استون مارتین سیگنت
گرچه استون مارتین هیچ وقت مدل سیگنت را وارد بازار آمریکا نکرد، ولی میزان تنفر مشتریان از این خودرو به موضوعی فراتر از مرزها و قارهها بدل شده بود. کسانی که گول نشان استون مارتین روی این خودرو را خوردند، با پرداخت 40 هزار دلار در واقع یک خودروی سایون IQ با نشان استون مارتین، یک رنگ بدنه جذاب و صندلیهای چرمی دریافت میکردند. استون با طراحی این خودروی شهری کوچک میخواست با قوانین آلایندگی اروپا به شیوهای پیشگیرانه برخورد کند، ولی نتیجه بسیار ناموفق بود. اندک کسانی که این خودرو را خریدند به زودی متوجه شدند که استون مارتین هیچ وقت نباید خودروی اقتصادی تولید کند.
جیپ کامپس
قبل از بازطراحی کامپس برای مدل سال 2017، این مدل جیپ به معنای واقعی کلمه در میان مشتریان یک خودروی منفور بود. در نظرسنجی کانسومر ریپورتز در سال 2016، کامپس در کلاس خود از نظر دوام پایینترین رتبه را به دست آورد و در میان تمامی شاسی بلندهای حاضر در بازار آمریکا، کمترین میزان رضایت مالکان را داشت. از نظر مردم جیپ کامپس خودرویی بسیار پرسروصدا، پرمصرف و با دید کم هنگام سواری معرفی میکردند. به همین دلایل بود که 58 درصد مالکان آن از خرید این خودروی منفور پشیمان بودند.
شورولت آوئو
زمانی که جنرال موتورز در سال 2002 شرکت دوو را خریداری کرد، آمریکاییها مدل دوو کالوس را انتخاب کرده، نشان شورولت روی آن گذاشتند و آن را آوئو نامیدند. در زبان لاتین آوئو به معنی «تمایل» میباشد، ولی تنها حسی که این خودرو در آمریکا توانست نزد مشتریان ایجاد کند تنفر بود. دلیل آن شاید رینگهای 14 اینچی، یا گیربکس فوق العاده بد آن یا صرفاً طراحی فوق العاده زشتش بود! بعدها شرکت تغییراتی در راستای بهبود این خودروی منفور انجام داد و نهایتاً، این مدل به سونیک تبدیل شد.
نظرات