تقریبا همه خودروسازان در طول تاریخ خود حداقل یک مدل کانسپت داشته اند که به هر دلیلی وارد خط تولید نشده است. در حالی که برخی از این مدل های کانسپت هیچ وقت قرار نبوده تولید شوند و صرفا جهت نمایشگاه ها ساخته شده بودند، در برخی موارد شرکت قصد تولید خودرو را داشته و به هر دلیلی، این امر عملی نشده است.
برای این که با لیستی نامحدود از این نوع خودروها مواجه نشویم، ما ده مورد از جذاب ترین این خودروها کانسپت را از برندهایی مانند فولکس واگن، بی ام و، پورشه یا لامبورگینی انتخاب کرده ایم. بدون هیچ حرف اضافه ای بیایید با 10 خودرو کانسپت جذابی که هیچ وقت به خط تولید نرسیدند آشنا شویم.
بی ام و M5 کبریولت
در راستای آماده شدن برای نمایشگاه خودروی ژنو 1989، شرکت بی ام و قصد آماده کردن یک دستگاه بی ام و M5 روباز به منظور سورپرایز کردن هواداران خود داشت. همه چیز برای افتتاحیه نمایشگاه آماده بود، ولی مدیران شرکت تصمیم گرفتند که این خودرو را به ژنو نبرند، علت؟ چون این ریسک وجود داشت که این خودرو فروش بی ام و سری 3 کبریولت را کاهش بدهد.
پورشه 550one
در طول سال های فعالیت خود، پورشه همواره به صورت مخفیانه برخی پروژه های جذاب را توسعه داده است و همین چند ماه پیش بود که با یکی از این پروژه ها به نام پورشه 550one آشنا شدیم. این خودرو ظاهرا در سال 2008 به درخواست فردیناند پیچ طراحی شده بود. البته این خودرو قرار نبود وارد خط تولید شود و بودجه مورد نیاز برای تولید آن به پورشه ماکان اختصاص یافت که بدون شک فروش بیشتری در مقایسه با این مدل کانورتیبل داشت.
لامبورگینی کالا
این خودرو در اصل به درخواست لامبورگینی، هنگامی که تحت مالکیت کرایسلر قرار داشت و توسط شرکت ایتال دیزاین طراحی شده بود و قرار بود جایگزین لامبورگینی جالپا شود. البته این اتفاق هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشد تا لامبورگینی کالا در حد یک اسم در تاریخ شرکت باقی بماند.
پورشه کاین کبریولت
تعدادی از خودروسازها تاکنون تلاش کرده که یک شاسی بلند روباز طراحی کنند، البته که در این امر چندان هم موفق نبوده اند. از جمله معروف ترین آن ها می توان به نیسان و مورانو کراس کبریولت آن ها و رنج روور و ایووک کانورتیبلی که طراحی کرده بود اشاره کرد. در سال 2002، شرکت پورشه روی یک پروژه کاین کبریولت به صورت داخلی کار می کرد، خودرویی که سال ها بعد، دقیق تر بخواهیم بگوییم در سال 2017 رونمایی شد. این خودرو نیز هیچ وقت راهی به خطوط تولید پورشه پیدا نکرد.
بی ام و 767iL گلدفیش
شرکت بی ام و در اواخر دهه 90 قصد رقابت جدی با مرسدس بنز اس کلاس داشت. آن ها سه نفر از مهندسان خودرو را مسئول این پروژه کرده بودند که قرار بود یک موتور 16 سیلندر خورجینی زیر کاپوت یک سری 7 قرار بدهد. خودرو 408 اسب بخار قدرت داشت، ولی به دلایل نامعلومی شرکت این پروژه را ادامه نداد. به باور بسیاری از کارشناسان، بی ام و 767iL گلدفیش به قدری خوب بود که بتواند دردسرهای زیادی برای رقیب اشتوتگارتی خود ایجاد کند.
فولکس واگن کانسپت بلواسپرت
در سال 2009، فولکس واگن از خودروی کانسپت بلواسپرت رونمایی کرد. گرچه در ابتدا قرار بود این خودرو به صورت انبوه تولید و در برندهای مختلف این گروه خودروسازی فروخته شود، ولی هیچ وقت کانسپت بلواسپرت وارد خط تولید نشد، زیرا علاوه بر این که ظاهر زیبایی نداشت، بازار آن در افت شدیدی قرار داشت و به همین دلیل فولکس واگن آن را تولید نکرد.
فولکس واگن W12
این ابرخودرو که در اصل ناردو نام داشت، سال 1997 متولد شد و همه آینده ای درخشان برای آن متصور بودند. ولی فولکس واگن نهایتا تصمیم گرفت تا W12 را وارد خط تولید نکند، چرا که این ابرخودرو می توانست به رقیبی جدی برای دیگر محصولات برندهای دیگر فولکس واگن تبدیل شود. با این اوصاف، فولکس واگن W12 نقشی مهم در این گروه خودروسازی داشت، چرا که پیشرانه آن نهایتا روی بسیاری از مدل های برند فولکس واگن استفاده شد.
لامبورگینی استوک
در سال 2008، شرکت لامبورگینی از خودروی استوک رونمایی کرد، یک مدل چهار در که قرار بود از سال 2010 وارد خط تولید شود، هرچند، یک سال قبل از آن، در سال 2009، این پروژه کنسل شد تا شرکت بتواند همه منابع خود را روی یک پروژه سری متمرکز کند. این پروژه سری چیزی نبود جز شاسی بلند لامبورگینی که کانسپت آن در سال 2012 رونمایی شد.
بوگاتی آتلانتیک
حتی قبل تر از رونمایی شیرون، شرکت بوگاتی در حال کار روی مدلی بود که تا آن زمان کسی اطلاعات زیادی از آن نداشت. این خودرو با نام بوگاتی آتلانتیک یک مدل اسپرت بود که به یاد مدل کلاسیک و بسیار گران قیمت بوگاتی آتلانتیک دهه 1930 طراحی و ساخته شده بود. برخلاف شیرون، زیر کاپوت این خودرو یک موتور ضعیف تر هشت سیلندر خورجینی قرار داشت.
رنج روور SV کوپه
نهایتا، آخرین مدل در این لیست رنج روور اس وی کوپه است که سال 2018 در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد. این خودرو در واقع سفارشاتی هم دریافت کرد، ولی نهایتا شرکت تصمیم گرفت فروش و بازاریابی آن را متوقف کند.
به جز این 10 خودرو، بسیار مدل های کانسپت دیگری بوده اند که هیچ وقت وارد خط تولید نشدند. آیا خودروی کانسپتی بوده که امیدوار بودید ای کاش وارد خط تولید می شد؟
منبع: Gazettely
نظرات