بعد از انقلاب اسلامی از سال ۱۹۷۷ تا سال ۲۰۰۰ صنعت خودروسازی افول بسیار زیادی داشت. اما پس از سال ۲۰۰۰ با رشد فزاینده تولید خودروهای مختلف آغاز گردید که پیکان از شاخصترین آنها بود. با توجه به تولید آسان این خودرو و همچنین راحت بودن تولید قطعات آن، خودروسازان تصمیم به تغییرات ظاهری هرچند وقت یکبار در همان خودرو گرفتند. اما با توجه به اینکه فضای تولید خودرو در دنیا به طرز شگرفی متحول شده بود، ایرانیان تقاضای خودروهای متنوعتر و بهتری را داشتند. این در حالی بود که زیرساختهای ایرانخودرو و سایپا ظرفیت تحقیقات و پیشرفتهای همراه با دنیا را نداشتند و نیز طبق تصمیم وزارت صنایع ورود خودروهای خارجی معطوف به پرداخت تعرفههای بالایی بود.
[switch_forms_buy]
اما شرکتها در فکر این بودند که از کشورهای مختلف، به خصوص کشورهای غرب و یا احتمالاً شرق، زیرساختهای خودروسازی را وارد نمایند که در این بین ابتدا شرکت پژو و سپس شرکت رنو انتخاب شدند. تولیدات این خودروها تا سالها ادامه داشت. اما با تحریمهای متعددی که در مورد کشور ایران انجام گرفت، این شرکتها بار سفر را بربسته و از ایران رفتند. در این بین شرکتهای خودروسازی، علاوه بر این که در فکر گسترش کارخانجات قطعهسازی بودند تا کمبودهای بازار را جبران نمایند، شراکت با کشورهای شرق آسیا، علیالخصوص چین را در برنامه خود جای دادند. در این بین یکی از شرکتهای خودروسازی که پیشرفت قابلملاحظهای را در ایران داشت، شرکت جی ای سی یا همان جک موتورز بود که شرکت کرمان موتور نیز با این کمپانی همکاری میکرد.
معرفی جک s5
جک s5 یک کراس اوور متوسط است که در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۲ برای اولین بار به نمایش درآمد و در سال ۱۳۹۳ به صورت مونتاژ وارد کشورمان شد. عرضه این خودرو چینی از ابتدا از طرف این شرکت یک ریسک بالا به نظر میرسید. اما زمانی که این خودرو از سال ۱۳۹۴ به دست مشتریان رسید، همگان به آپشنهای متفاوت، خاص، طراحی مناسب و مشخصات فنی قابل قبول آن پیبردند. شرکت کرمان موتور دریافت ریسک موفقی را انجام داده است و این خودرو به فروش قابل توجهی نیز دست یافت. پس از آن، شرکت دریافت که بازار خودروی ایران تا چه اندازه تشنه خودروهای متفاوت است. به همین علت روی به پژوهش و تحقیقات گسترده آوردند و همراه با شرکت جک موتورز چینی خودروهای دیگری را به بازار عرضه کردند.
برای تجربه خرید خودرو بیدردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن |
در ادامه این برنامه ایرانخودرو بود که جک s5 را با تغییرات جالب و قابل توجهی به بازار ارائه شد. در سال ۱۳۹۵ مدل اتوماتیک جک s5 به تولید رسید و جعبه دنده شش سرعتی دو کلاچ که ضعف نسخه اولیه s5 بود، به طور کلی برطرف گردید. s5 امکانات، آپشنها و نقطه قوتهای بسیار زیادی نسبت به نسخه قبلی داشت، مانند صندلی برقی راننده، مموری، گرمکن صندلیهای جلو، استارت دکمهای، سنسور جلو، ترمز پارک، ایربگهای جانبی جلو، سنسور باران، تهویه اتومات، دوربین عقب و غیره.
شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۹۹ تغییرات جزئی دیگری را نیز در تجهیزات جک s5 اتوماتیک انجام داد که از آن میتوان به اضافه شدن چراغی که هنگام چرخش فرمان روشن میشود، اضافه شدن خروجی ۱۲ ولت در صندوق عقب و همچنین تغییر تایرهای فابریک جی تی با تایرهای جدید کویر اشاره کرد.
تمایز در طراحی ظاهری دو مدل جک
در مورد ظاهر این موضوع قابل توجه است که طراحی بدنه جک اس ۵ بسیار شبیه هیوندا توسان است. این نکته در بازار ایران خیلی زود بر سر زبانها افتاد. در این طراحی، چراغهایی با طراحی کشیده و نسبتاً بسته در جلو، پنجرههای مزین به نوارهای کرومی که حاوی لوگوی جک است، فاصله بین آنها را پُر کرده است. در سپر و همچنین مجرای تهویه و قابهای مهشکن نیز این تغییرات را مشاهده میکنیم. خطوط حجمی در کنارهها و درب کاپوت، همراه با فلپهای مشکی در بخش رکاب نیز باعث بهتر شدن ظاهر این خودرو شده است. در عقب نیز موضوع جالبی توجه بینندگان را به خود جلب مینماید و آن این است که چراغهایی را مشاهده میکنیم که شبیه آئودی Q5s است.
مقایسه مدل قدیمی با مدل جدید در جک s5
در این قسمت قصد داریم که مدل موجود را با نسخه اولیه که به بازار عرضه شده است را مقایسه کنیم. ابتدا به ذکر مشخصات فنی خودرو جک s5 اتوماتیک میپردازیم.
بررسی نسخه اتوماتیک
نوع موتور در این خودرو بنزینی بوده و مجهز به سیستم توربو شارژ است. حجم موتور آن معادل ۱۹۹۷ در نظر گرفته شده و سیستم سوخترسانی به صورت انژکتور چند نقطهای و از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره میبرد. همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو V نیز شده است. تعداد سیلندرها ۴ و ۱۶ عدد سوپاپ دارد. علاوه بر این، حجم موتور ۱۹۹۷ CC و نوع موتورHFC4GA3.1D است. این خودرو دارای سیستم سوخترسانی چندنقطهای و تنفس موتور بهصورت توربو شارژ طراحی شده است. حداکثر قدرت آن ۱۷۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه بوده و حداکثر گشتاور آن ۲۳۵ نیوتن متر در ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه میباشد. شتاب این خودرو ۱۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید |
انتقال قدرت به صورت ۶ سرعت اتومات و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۶ لیتر در صد کیلومتر است. سیستم فرمان به صورت برقی و دارای دو سیستم تعلیق پیشرفته در جلو و عقب است. این سیستم در جلو مک فرسون فنر پیچشی و در عقب به صورت مولتی لینک طراحی شده است. نوع بدنه همان گونه که گفته شد، شاسیبلند متوسط یا کراساوور و نوع رینگ آن آلومینیومی و از شاسی یکپارچه ساخته شده است. همچنین ترمزهای جلو و عقب هر دو، از نوع دیسکی خنکشونده هستند.
اما جک s5 اتوماتیک جدید دارای طولی معادل ۴۴۷۵ عرضی، بهاندازه ۱۸۴۰ و ارتفاع ۱۶۸۰ میلیمتر است. فاصله بین محور جلو و عقب ۲۳۴۵ میلیمتر و این خودرو وزنی معادل ۱۵۰۵ کیلوگرم دارد. حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر و قطر رینگ آن در مدل جدید ۱۸ اینچ میباشد. چرخهای جلو و عقب از نوع R18225/55 و صندوق عقب ۵۰۵ لیتر حجم دارد و در نهایت این خودرو تعداد ۵ نفر سرنشین را میتواند در خود جای دهد.
بررسی نسخه غیراتوماتیک (دستی)
در این قسمت به مشخصات فنی خودرو مدل دستی این شرکت میپردازیم. جک اس ۵ مدل قدیمی به صورت دستی دارای حجم موتور معادل ۱۹۹۷ cc و نوع موتور HFC4GA3.1D است. سیستم سوخت رسانی در خودرو دستی به صورت چند نقطهای mpi و حداکثر قدرت آن ۱۷۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه است. خودروی دستی دارای حداکثر گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر در ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه و دارای شتابی معادل ۱۱ ثانیه میباشد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت، ترکیبی و ۷.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
این خودرو دارای طولی معادل ۴۴۳۰ و عرضی معادل ۱۸۴۰ و نیز ارتفاعی معادل ۱۶۶۰ میلیمتر و وزن خالص آن معادل ۱۵۰۵ کیلوگرم است. قطر رینگ این خودرو ۱۷ اینچ و چرخهای جلو و عقب مدل R17 225/60 را دارا هستند. این خودرو میتواند تعداد ۵ نفر سرنشین را در خود جای دهد و دارای حجم صندوق عقب معادل ۵۰۵ لیتر است.
حال در اینجا میتوانیم بگوییم که تفاوتهای نسخه اولیه با نسخه کنونی در موارد ذیل خلاصه میشود:
- گیربکس
- حجم موتور
- نوع موتور
- سوخترسانی
- قدرت گشتاور
- شتاب
- حداکثر سرعت
- انتقال قدرت
- مصرف سوخت
- طول و ارتفاع
- در نهایت وزن خالص و قطر رینگ و چرخهای جلو و عقب که در بالا بهصورت مفصل به آن پرداخته شد
سخن آخر بررسی تفاوتهای جک s5 نسخه قبلی و جدید
در یک جمعبندی میتوانیم به این نتیجه برسیم که آپشنهای مهمی در خودروی جک s5جدید، نسبت به نسخه اولیه نمود پیدا کرده است. علل این تغییرات مربوط به استقبال چشمگیر خریداران از این خودرو بود که شرکت کرمان خودرو را ناچار کرد تا خودرو خود را بهروز نموده و آپشنهای بینالمللی استفاده نماید. همچنین در بعد ظاهر نیز تغییرات حاصل شده باعث ویژهتر شدن این خودرو در بین بقیه کراس اوورها است.
بسیار عالی بود