مقایسه سانتافه و راو۴ موضوع این مقاله از سری مقالات مقایسهای در مجله سوئیچ میباشد. در ابتدا به معرفی این دو خودرو پرداخته و سپس از جنبههای مختلف مورد مقایسه قرار خواهیم داد.
طی سالهای گذشته به علت افزایش نرخ ارز قیمت خودروهای وارداتی افزایش چشمگیری داشته است و همین موضوع سبب شده تا میزان حساسیت در هنگام انتخاب خودرو مورد نظر بیشتر شود. اما این دو خودرو به واسطه جذابیت ظاهری و امکانات توانستند بازار فروش خوبی را تجربه نمایند. پس اگر شما هم قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید باسوئیچ همراه شوید.
[switch_forms_sell]
معرفی
قبل از شروع بحث مقایسه سانتافه و راو۴ لازم است به معرفی این دو خودرو بپردازیم.
تقریباً ۸۰ سال از تاسیس کمپانی تویوتا در کشور ژاپن میگذرد. این کمپانی نخستین بار اولین نسخه راو۴ را در سال ۱۹۹۴ روانه بازار کرد و توانست موفقیت بالایی را کسب کند. نسلهای دوم و سوم این کراس اوور آسیایی در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۱۲ به بازار خودرو ارزان شد.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
در مقابل سانتافه در سال ۲۰۰۰ از طرف کمپانی هیوندای به بازار جهانی خودرو معرفی گردید. نسل دوم سانتافه در سالهای ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۳ تولید شد. اما امروز قصد داریم نسل سوم این خودرو را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده و تولید آن تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت. سانتافه یکی از خودروهای وارداتی موفق در بازار فروش خودرو ایران بود که توانست نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب نماید.
مقایسه سانتافه و راو۴ از نظر طراحی
طراحی بیرونی
استفاده از خطوط زاویهدار و کشیده در نمای بیرونی سانتافه باعث ایجاد ظاهری جذاب در این خودرو شده است. میتوان گفت یکی از ویژگیهای اصلی نسل سوم این خودرو چراغهای خشن آن است. همچنین این خودرو دارای طراحی زیبایی در کنارهها میباشد.
در مقابل کمپانی تویوتا با استفاده از چراغهای گوشه تیز نیز مانند خودرو سانتافه توانسته چهره خشنی به محصول خود ارائه دهد. راوفور در قسمت کناری دارای طراحی ساده تری نسبت به رقیب خود میباشد. اما از نظر طراحی قسمت عقب دارای طراحی جذای نسبت به سانتافه است.
در حالت کلی این دو خودرو دارای ظاهر بیرونی بسیار زیبایی بوده که این عامل را میتوان یکی از عوامل فروش بالای این دو دانست.
طراحی داخلی
سانتافه علاوه بر طراحی بیرونی در طراحی داخلی نیز توانسته پیچیدگیهای خود را حفظ نماید. استفاده از طراحیهای غیر هندسی و به کار بردن قسمتهای دارای حجم باعث ایجاد هیجان در داخل کابین این خودرو شده است. طراحی داخلی این خودرو به گونهای هست که راننده میتواند به راحتی به امکانات موجود دسترسی داشته باشد.
در مقابل متریال مورد استفاده در کابین راو۴ دارای کیفیت بسیار بالایی نسبت به سانتافه میباشد؛ اما طراحی داخلی این خودرو به اندازه رقیب خود مدرن نیست. به همین علت میتوان گفت سانتافه دارای امتیاز بالاتری نسبت به رقیب خود در بخش طراحی داخلی میباشد.
مقایسه سانتافه و راو۴ از نظر فنی
در بخش دوم مقایسه سانتافه و راو۴ بررسی و مقایسه این دو خودرو از لحاظ فنی میپردازیم. سانتافه مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر میباشد که دارای حجم موتوری به اندازه ۲.۴ لیتر بوده و قادر است ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این میزان نیروی تولید شده توسط پیشرانه به وسیله گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چهار چرخ سانتافه منتقل میگردد.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
در مقابل راوفور نیز مجهز به موتوری به حجم ۲.۵ لیتر بوده که قادر است ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این میزان نیروی تولید شده توسط پیشرانه به وسیله گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چهار چرخ راو4 انتقال مییابد.
مدل خودرو | تویوتا راو4 | هیوندای سانتافه |
پیشرانه | 4 سیلندر | 4 سیلندر |
حجم موتور | 2.5 لیتر | 2.4 لیتر |
حداکثر قدرت | 177 اسب بخار | 174 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 233 نیوتنمتر | 227 نیوتنمتر |
گیربکس | 6 سرعته خودکار | 6 سرعته خودکار |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 8.1 لیتر | 9.4 لیتر |
شتاب صفر تا 100 | 9.7 ثانیه | 11.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر در ساعت | 190 کیلومتر در ساعت |
مقایسه آپشن و امکانات رفاهی
راوفورهای موجود در بازار خودرو کشور ایران دارای چهار تیپ مختلف میباشد که بنابر سفارش شخصی یا شرکتهای وارد کننده دارای امکانات رفاهی متفاوتی هستند. البته این موضوع در مورد خودرو سانتافه نیز صدق میکند. اما با بررسی فول آپشنترین نسخه موجود راو۴ میتوان دریافت، این خودرو در مقایسه با سانتافه دارای امکانات کمتری میباشد.
پس اگر به دنبال خودرویی با آپشن بالا و امکانات بیشتر هستید توصیه میکنیم به بررسی بیشتر خودرو سانتافه بپردازید.
تجهیزات | تویوتا راو4 | هیوندای سانتافه |
چراغ | چراغهای زنون، مجهز به اتولایت و دیلایت، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، چراغ شور (سفارشی) | چراغهای زنون، مجهز به اتولایت و دیلایت، چراغ مهشکن جلو و عقب، مجهز به چراغ بدرقه و چراغ خوشآمدگویی، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور، نور بالای اتوماتیک، چراغ شور، چراغ چرخشی در پیچ (DBL) |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و 3MP، ورودی USB و AUX و iPod
دارای 6 بلندگو، مانیتور عقب (سفارشی) |
سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و3MP ورودی USB و AUX و iPod –مجهز به 6 بلندگو |
صفحه نمایش | 6 اینچ لمسی/ 7 اینچی لمسی (سفارشی) | 4.3 اینچ لمسی، مانیتور 8 اینچ لمسی (سفارشی) |
رینگ ها | 17اینچ | 18 و 19 اینچ |
آینه | آینه وسط الکتروکرومیک (سفارشی)، آینههای جانبی برقی | آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن |
تهویه مطبوع | تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو – دریچه تهویه عقب | اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب |
صندلی | روکش چرمی، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی راننده مجهز به تنظیم 6 حالته دستی یا 8 حالته برقی
|
روکش چرمی، گرمکن صندلی برای 4 سرنشین، سردکن صندلی جلو (سفارشی)، صندلی راننده مجهز به تنظیم 8 حالته برقی، تنظیم برقی گودی کمر/ مموری (سفارشی) |
سیستم های هشدار دهنده | سنسور پارک عقب/ سنسور باد لاستیک (سفارشی) | سنسور پارک جلو و عقب/ سنسور باد لاستیک/ رادار نقطه کور (سفارشی) |
سایر امکانات | کروز کنترل، دارای 2 حالت رانندگی اسپرت و اکو، سنسور پارک جلو و عقب (سفارشی)، سنسور فشار باد تایر/ کنترل حرکت در سرپایینی /کنترل ایستایی در سربالایی (سفارشی)
|
دارای حالت رانندگی ECO، کروز کنترل، نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، سنسور پارک عقب و جلو، صندلی ردیف سوم تاشو، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل حرکت در سرپایینی |
مقایسه سانتافه و راو۴ از نظر ایمنی
این دو خودرو توانستند با شرکت در تست تصادف و ایمنی 5 ستاره یوروانکپ را دریافت نمایند. به همین دلیل میتوان گفت تفاوت بسیار ناچیزی بین ویژگیهای ایمنی این خودرو به چشم میخورد. نکته قابل ذکر این است که نسخه راوفور موجود در بازار خودرو ایران دارای ایمنی کمتری نسبت به سانتافه میباشد.
تجهیزات | تویوتا راو4 | هیوندای سانتافه |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | قفل مرکزی با ریموت، قفل کودک، ایموبلایزر، ورود بدون کلید | قفل مرکزی با ریموت، قفل کودک، ایموبلایزر، ورود بدون کلید |
کیسه هوا | 6 ایربگ در نمونههای فول (ایربگ راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای) | 6 ایربگ در نمونههای فول (ایربگ راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای) |
سیستم ترمز | ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، مجهز به سیستم ABS+EBD، سیستم کمکی ترمز (BAS)، سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC) | ترمز ضدقفل (ABS)توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی BAS، ترمز پارک برقی (سفارشی)، اتوهلد (سفارشی)، هشدار در هنگام ترمز (ESS)، سیستم مدیریت پایداری (VSM) |
بررسی تجربه رانندگی
با توجه به بررسیهای انجام شده از نظر فنی متوجه شدیم که راو۴ قادر است شتاب صفر تا صد بالایی را در اختیار راننده قرار دهد؛ و این موضوع برای افرادی که علاقه مند به رانندگی در سرعت بالا هستند می تواند بسیار جذاب باشد. اما در مقابل هنگامی که ظرفیت سانتافه تکمیل است نخواهید توانست شاهد چالاکی این خودرو باشید. سیستم فنربندی و تعلیق هر دو خودرو دارای شرایط یکسانی بوده اما میزان صدای داخل کابین رافور در مقایسه با رقیب به خود کمی بیشتر میباشد. علاوه بر موارد ذکر شده سانتافه قادر است امکانات رفاهی بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار دهد.
تحلیل شرایط بازار
در انتها به مقایسه سانتافه و راو۴ از نظر شرایط بازار خواهیم پرداخت. تویوتا راو۴ مانند سایر محصولات این کمپانی توانسته محبوبیت بالایی در میان مردم کسب کند اما این موضوع نتوانسته از محبوبیت بالای سانتافه بکاهد و در نتیجه میتوان گفت سانتافه پیروز این نبرد است.
موضوع قابل تامل کیفیت بالای ساخت رقیب ژاپنی است اما بازار خودرو ایران بیشتر به دنبال خودروهای پر آپشن و امکانات میباشد؛ به همین علت میتوان گفت سانتافه بازار فروش خوبی نسبت به رقیب خود دارد.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمع بندی
به پایان مقاله مقایسه سانتافه و راو۴ از سری مقالات مجله سوئیچ رسیدیم. با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان فهمید این دو خودرو از لحاظ طراحی ظاهری در رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر میباشند. کیفیت ساخت و متریال مورد استفاده در راو4 دارای امتیاز بالاتری بوده و علاوه بر این راو۴ قادر است شتاب بهتری را برای راننده به ارمغان بیاورد. اما در مقابل سانتافه دارای امکانات بیشتری بوده و از شرایط بازار مطلوبتری برخوردار میباشد.
نظرات