در سال 1994 اولین نسل تویوتا راوفور وارد بازارهای ژاپن شد. راوفور شاسی بلندی کامپکت است که ابعادی کوچکتر از شاسی بلندهای بزرگ دارد. نام این خودرو، RAV4، مخفف عبارت Recreational Active Vehicle With 4-Wheel Drive است که در زبان فارسی یعنی “وسیله نقلیه تفریحی با چهارچرخ محرک”. تویوتا با هدف ایجاد پلی میان خودروهای شاسی بلند و سدان،طراحی و تولید تویوتا راوفور را آغاز کرد. این تلاش برای ایجاد یک خودروی چند منظوره باعث شد تا تویوتا راوفور به یک ترکیب مناسب از ویژگیهای شاسی بلند و کارایی سدان تبدیل شود. بنابراین میتوان این خودرو را در دسته کراساوورهای شهری قرار داد که توانسته با طراحی و ویژگیهای خاص خود، در بازار جهانی جای خود را پیدا کند.
در نمایشگاه خودرو لسآنجلس سال 2012، نسل چهارم این خودرو معرفی شد و در سال 2013 به بازار عرضه شد. با طراحی زیبا، امکانات فراوان و پیشرانه قدرتمند، این نسل از راوفور با استقبال بزرگی مواجه شد. نسل چهارم در سال 2016 فیسلیفت جزئی را تجربه کرد و جذابیت آن را بیشتر کرد. در سال 2016 و در شرایطی که هنوز راوفورهای فیس قدیم در کشور حضور داشتند، ایرتویا نخستین فیسلیفت راوفور XV40 را به بازار ایران باز کرد. این فیسلیفت با طراحی جذابتر و تغییرات در چراغها، سپرها و جلوپنجره، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. تویوتا راوفور یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای تویوتا است و در ایران توسط شرکت ایرتویا عرضه میشود.
تویوتا راوفور در زیر ذرهبین فنی؛ بررسی مشخصات فنی
راوفور از یک پیشرانه 2.5 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر بهره میبرد که توانایی تولید 176 اسب بخار را دارد. هر چهار چرخ خودرو محرک هستند و انتقال نیروی این خودرو توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک انجام میشود.
با همه این ترکیبها، راوفور توانایی این را دارد که در عرض 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعتی که برای این خودرو ثبت شده 200 کیلومتر بر ساعت میباشد.
مصرف بنزین این خودرو، به خاطر موتور پرحجمی که دارد، به مراتب بالا است. به طوری که در داخل شهر به طور میانگین به ازای هر صد کیلومتر پیمایش 10 لیتر بنزین میسوزاند؛ البته این مصرف سوخت برای یک خودروی شاسی بلند کوچک معقول است.
در جدول زیر جزئیات کامل تری از پیشرانه، عملکرد فنی و مشخصات دیگر وجود دارد.
جدول مشخصات فنی
|
|
نوع موتور | بنزینی تنفس طبیعی |
حجم موتور | 2494 cc |
تعداد سیلندر/سوپاپ | 4 سیلندر 16 سوپاپ |
قدرت موتور | 176 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
گشتاور | 233 نیوتنمتر در 4100 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
محور محرک | دو دیفرانسیل |
شتاب 0 تا 100 | 10 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | 8 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش |
|
|
طول | 4600 mm |
عرض | 1845 mm |
ارتفاع | 1715 mm |
فاصله دو محور | 2660 mm |
وزن | 1765 mm |
حجم باک | 60 لیتر |
حجم صندوق | 1078 لیتر |
تعداد سرنشینان | 5 نفر |
بررسی آپشنها و امکانات رفاهی تویوتا راوفور
تویوتا راوفور، از جمله خودروهایی است که در تأمین امکانات و آپشنها به نحوی طراحی و تولید شده که بتواند به طور جامع نیازها و ترجیحات متنوع مخاطبین را برآورده کند. با یک نگاه به لیست آپشنهای ارائهشده در این خودرو، روشن میشود که توجه جدی به ایجاد تجربه راحتی و لذت برای مسافرین داشتهاند. نسل چهارم تویوتا راوفور با ورود به بازار ایران، تنوع زیادی از نسخهها را به همراه داشت. از نسخههای پایه تا نسخههای فول آپشن با امکانات بیشتر.
از جمله ویژگیهایی که تویوتا راوفور در نسخه فول به مسافران ارائه میدهد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سنسور نقطه کور
- آینه الکتروکرومیک
- صندلیهای با قابلیت گرمکنندگی
- سیستم ورود بدون کلید به همراه کیلس استارتر
این تنوع و کیفیت آپشنها در تویوتا راوفور، از مهمترین عواملی است که این خودرو را به یک انتخاب جذاب و متناسب با ترجیحات مختلف تبدیل میکند.
جدول امکانات رفاهی
|
سنسور فشار باد تایر، دی لایت و اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، فرمان حساس به سرعت، مانیتور 7 اینچی، آینههای جانبی تاشو برقی با قابلیت تنظیم برقی به همراه گرمکن / تجهیزات در نسخه فول: کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور جلو و عقب، دوربین دنده عقب، نویگیشن، ورود بدون کلید و کیلس استارتر، تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی جلو، سانروف |
|
ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی BA |
ایمنی تویوتا راو4 در مقابل حوادث
تویوتا راوفور در تلاش برای ارتقاء سطح ایمنی خود، توانسته 5 ستاره کامل را از موسسه ارزیابی ایمنی یورو انکپ به دست آورد. این موفقیت نشاندهنده توجه ویژهای است که تویوتا به موضوع حیاتی ایمنی در این مدل پرداخته است. در نسخه فول آپشن این خودرو، علاوه بر ایربگ راننده و سرنشین جلو، با اضافه شدن ایربگهای پردهای و جانبی، امنیت سرنشینان را بیشتر کرده و از این طریق ریسک آسیب در زمان حوادث کاهش یافته است.
رقبای برجسته راوفور در بازار
کیا اسپورتیج، یکی از جدیترین رقبای تویوتا راوفور در بازار است. این دو خودرو، با ویژگیها و امکانات نزدیک به یکدیگر، موجب شدهاند تا مشتریان هنگام انتخاب بین این دو، دچار تردید شوند. در حالی که راوفور برخی مزیتها با تاکید بر نام تویوتا دارد، اسپورتیج نیز با طراحی جذاب و کیفیت ساخت خوبی که کیا در سالهای اخیر ارائه داده، جای خود را در قلب بسیاری از علاقهمندان به خودروهای کراس اوور باز کرده است.
اسپورتیج از لحاظ فنی فرق چندانی با راوفور ندارد. این خودرو با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری، توانایی تولید 177 اسب بخار را دارد و محور محرک آن دو دیفرانسیل است. مصرف سوخت آن از راوفور هم بیشتر است به طوری که در هر صد کیلومتر پیمایش در شهر 11 لیتر و به طور ترکیبی 9.6 لیتر بنزین مصرف میکند. (همچنین بیشتر بخوانید: مقایسه کامل کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور)
بررسی طراحی ظاهری تویوتا راوفور
شرکت تویوتا با دیدگاه خاص خود، به دنبال طراحی منحصر به فرد برای هر یک از مدلهای خود است و از پیگیری یک زبان طراحی ثابت پرهیز میکند. در این راستا، هر مدل خودروی تویوتا، طراحی ظاهری متمایزی دارد که از دیگر مدلها متفاوت است. این رویکرد به تویوتا اجازه میدهد تا هر خودرو را به عنوان یک واحد مستقل در نظر بگیرد و با این شیوه، هر بار که مدل جدیدی رونمایی میشود، انتظار ملاقات با طراحی جدید و متفاوتی در میان علاقهمندان به وجود میآید.
-
نمای جلویی
در فرآیند فیسلیفت نسل چهارم این کراس اوور ژاپنی، تغییرات قابل ملاحظهای نسبت به نسلهای قبلی و حتی مدلهای قدیمیتر این نسل ایجاد شده است. این تغییرات جدید باعث شده تا خودرو دارای ظاهری خشنتر و تهاجمیتر نسبت به گذشته باشد. به ویژه، طراحی چشمگیر چراغهای کشیده و پیوستگی آنها با جلوپنجره باریک، چهرهای مدرن و بینظیر به تویوتا راوفور افزوده است. این تغییرات جدید نه تنها به ظاهر خودرو زیبایی میبخشد بلکه نمایانگر اصالت طراحی و همچنین تلاش شرکت تویوتا در بهروزرسانی و بهینهسازی ظاهر خودرو برای جلب توجه و تاثیرگذاری بیشتر در بازار میباشد.
-
نمای جانبی
در زاویه دید جانبی، خطوط اطراف گلگیرها و منحنیهای روی درب خودرو، یک ظاهر جذاب را برای این خودروی کراس اوور مدرن ژاپنی ایجاد کرده است.
-
نمای عقب
چراغهای طراحی شده به شکل کشیده و ظرافت آنها موجب هماهنگی بینظیر بین قسمتهای مختلف خودرو شدهاند. این هماهنگی طراحی، با وجود درب صندوق با اندازه بزرگ، زیبایی و ابهت بیشتری به خودرو بخشیده است.
-
نمای داخلی تویوتا راوفور
در داخل تویوتا راو4، المانهای داشبورد با هماهنگی و تناسب مناسبی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. در قسمت مرکزی داشبورد، یک مانیتور کوچک قرار دارد و در پایین آن پنل تهویهی هوا قرار گرفته است. اما نکتهای که چشم هر کسی را به خود جلب میکند، فضای خالی در قسمت شاگرد داشبورد است. این طور که مشخص است این فضای خالی برای قرار دادن اقلام شخصی مثل موبایل، مدارک و یا کلید طراحی شده باشد، اما این شکل از طراحی فضا ممکن است برای برخی مخاطبان کمی غیرمعمول و ناخوشایند به نظر برسد.
به طور کلی داخل تویوتا راوفور از فضای مناسبی برای سرنشینان برخوردار است همچنین فضای صندوق بزرگی که دارد یک مزیت برای این خودرو محسوب میشود. صندوق بسیار بزرگ تویوتا راوفور با حجم 1078 لیتر یکی از بزرگترین صندوقهای موجود در کلاس کراساوورها و یا بهتر است بگوییم شاسی بلندهای کوچک است، این امر به طور چشمگیری این خودرو را از رقبای همردهاش متمایز میکند.
مزایا و معایب تویوتا راوفور
مزایا و نقاط قوت | معایب و نقاط ضعف |
|
|
جمع بندی
تویوتا به عنوان یکی از پیشروهای صنعت خودروسازی، همواره به کیفیت و دوام بالای محصولاتش مشهور بوده است. در همین راستا، تویوتا راوفور نیز یکی از مدلهایی است که به همین قاعده عمل میکند و از جمله خودروهایی است که برای کیفیت و پایداری بالا شناخته میشود.
تویوتا راوفور نسل چهارم در بازارهای جهانی بسیار پرطرفدار و پرفروش است؛ اما یکی از نکاتی که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار میگیرد قیمت بالای آن نسبت به پیشرانه و همچنین امکانات رفاهی این خودرو است. همین قیمت بالا باعث شده تا مخاطبان، خودروهای همرده قیمتی مثل سانتافه و یا رنو کولئوس را انتخاب کنند.
سوالات متداول
فرق بین نسخههای معمولی و فول آپشن تویوتا راوفور چیست؟
پیشرانه همه نسخههای این خودرو یکی است و فرقی که بین آنهاست در آپشنها و امکانات رفاهی خودرو دیده میشود. مدل فول آپشن و سفارشی این خودرو قیمت بسیار بالاتری نسبت به نسخههای وارداتی و معمولی دارد.
ایمنی تویوتا راوفور چگونه است؟
تویوتا راوفور توانسته از موسسه ایمنی یورو انکپ 5 ستاره ایمنی را دریافت کند. راوفور با بدنه محکم و امنیت بالایی که دارد خیال شما را از هرگونه حوادث آسوده میکند.
با توجه به دو دیفرانسیل بودن این خودرو میتوان از آن برای آفرود استفاده کرد؟
از آنجایی که این خودرو دارای دو دیفرانسیل است، انتظار میرود که توزیع نیرو به چرخها به صورت متناسب انجام شود، اما در تویوتا راوفور تنها 10% از نیرو به چرخهای عقب منتقل میشود. به علاوه، عدم وجود دنده سنگین در آن میتواند باعث کاهش عملکرد خودرو در مسیرهای آفرودی شود. حتی اگر سیستم Difflock خودرو روشن باشد، قدرت به صورت 50-50 بین چرخهای جلو و عقب تقسیم میشود اما زمانی که سرعت از 40 کیلومتر فراتر رود، این سیستم غیرفعال میشود. بنابراین رانندگی آفرودی برای این خودرو نامناسب است.
نظرات