معرفی
در این مقاله قصد داریم به بررسی مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی بپردازیم. موضوع تندر ۹۰ از کشور رومانی آغاز شد. در یک بازه زمانی شرکت رنو فرانسه تصمیم گرفت تا از شرکت خودروسازی رومانیایی به نام داچیا خودروی ارزان قیمت تولید و به بازار عرضه کند. این خودرو با نام داچیا لوگان در سال ۲۰۰۴ به مرحله تولید رسید و البته شرکت رنو به جای نام داچیا، نام رنو لوگان را برای این خودرو در نظر گرفت.
تندر ۹۰ زمانی پای به بازار ایران گذاشت که پیکان از خط تولید خارج شد و همین نکته جهتگیری صنعت خودروی کشور را متوجه تندر ۹۰ کرد تا این خودرو به عنوان یکی از گزینههای جانشین پیکان در کشور تولید شود. در نهایت در سال ۱۳۸۶ این خودرو به نام تندر ۹۰ به بازار آمد و همزمان روی خط تولید دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو رفت.
یکی از اتفاقات صنعت خودروسازی مربوط به معرفی خودروی جدید تندر ۹۰ تحتعنوان تندر ۹۰ پلاس بود. ایران خودرو در سری محصولات خود با استفاده از واژه پلاس، تغییراتی جزئی را در خودرو ایجاد نمود. تغییرات اصلی تندر پلاس در مقایسه با تندر ۹۰ در سه بخش طراحی خارجی، طراحی کابین و بعضی آپشنها بود. اما از نظر فنی تغییر خاصی اتفاق نیفتاده و فقط تندر ۹۰ پلاس دارای دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک شده است.
طراحی و مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی
در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی در بحث طراحی میتوان گفته تندر ۹۰ پلاس فیس لیفت همان خودرو تندر ۹۰ معمولی است. ابتدا این فیسلیفت توسط شرکت داچیا در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت و ایران خودرو نیز پس از ۸ سال از تولید تندر ۹۰ از این فیس لیفت استفاده نمود. طراحی کابین و داشبورد مشابه ساندرو است و نمای بیرونی خودرو دچار تغییرات کوچکی شده است. ظاهر خودرو، مشکل کلی خودروی تندر ۹۰ معمولی و از ضعفهای بزرگ این محصول بود که در مدل فیس لیفت یا تندر پلاس تا حدی رفع شده است.
به داخل خودروی تندر پلاس میرویم. تغییر رنگ تریم داخلی از طوسی به مشکی و مجموعه داشبورد و رودریهای جدید اولین تغییرات و تفاوتهای تندر ۹۰ پلاس نسبت به تندر معمولی است. قطعات روی داشبورد کروم رنگ شده و رودریها نیز تعویض گردیده است و غربیلکفرمان با لوگوی کروم رنگ خودنمایی میکند. روکش صندلیها نیز تغییر کرده و جدید شده است. در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی به طراحی بیرونی آنها میتوان اشاره نمود.
طرح جدید چراغهای جلو و عقب، همچنین سپر جلو و جلو پنجره و همرنگ شدن آن با رنگ بدنه که همین اتفاق نیز در سپر عقب افتاده است جزو اولین ویژگیهای تندر ۹۰ پلاس است. آینههای جدید جانبی بزرگ و هم رنگ شدن آن با رنگ بدنه نیز از تغییرات خودروی تندر ۹۰ پلاس نسبت به نسخه معمولی آن است. همچنین طرح جدید درب صندوق عقب و همرنگ شدن زه و دستگیرهها با رنگ بدنه، قلاب یدک کش مخفی، سپر عقب و چراغهای مه شکن جدید عقب، اضافه شدن دو عدد شبرنگ روی سپر عقب در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی کاملا به چشم میآید.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
مشخصات فنی و مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی
در ادامه مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی به مشخصات فنی و مقایسه این دو میپردازیم. تندر ۹۰ پلاس در واقع یک فیس لیفت از نسخه معمولی این اتومبیل بوده و از لحاظ فنی هیچ تغییری در موتور این خودرو صورت نگرفته است. در تندر ۹۰ میتوان پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر را با دور موتور ۵۷۵۰ دور در دقیقه مشاهده کرد که در نسخه معمولی نیز وجود دارد. هر دو خودرو دارای ۴ دنده اتوماتیک یا ۵ دنده دستی هستند که قدرت را به محورهای جلو هدایت میکنند.
همچنین در بحث شتاب نیز هیچ تفاوتی در تندر ۹۰ پلاس با تندر ۹۰ معمولی وجود نداشته و سرعت هر دو اتومبیل در مدت زمان 10.6 ثانیه از صفر به ۱۰۰ میرسد. حداکثر سرعت موتور ال ۹۰ معمولی و تندر پلاس نیز معادل با ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است و هر دو به صورت میانگین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی ۶.۹ لیتر بنزین میسوزانند.
مدل خودرو | تندر ۹۰ پلاس | تندر ۹۰ معمولی |
پیشرانه | چهارسیلندر، تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ | چهارسیلندر، تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۱.۶ لیتر |
حداکثر قدرت | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۵۰ دور | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۵۰ دور |
حداکثر گشتاور | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور |
گیربکس | دستی ۵ سرعته | دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعت |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 | ۱۰.۲ ثانیه | ۱۰.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
آپشن و امکانات رفاهی در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی
در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی در بحث و امکانات رفاهی شرکت ایران خودرو چند آپشن معمولی را برای پلاس در نظر گرفته که شامل رادیو پخش با قابلیت اتصال بلوتوث، اضافه شدن دسته کنترلی، سیستم صوتی در زیر فرمان و سه پشت سری در صندلیهای ردیف عقب است.
تجهیزات | تندر ۹۰ پلاس | تندر ۹۰ معمولی |
چراغ | مهشکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوانی، قابلیت تنظیم زاویه نور، چراغهای جلو از داخل کابین | مهشکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوانی، قابلیت تنظیم زاویه نور، چراغهای جلو از داخل کابین |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم صوتی با قابلیت پخش usb aux بلوتوث ۲ عدد بلندگوی جلو | سیستم صوتی با قابلیت پخش usb aux بلوتوث ۲ عدد بلندگوی جلو |
صفحهنمایش | ندارد | ندارد |
رینگها | فولادی و آلومینیومی | فولادی و آلومینیومی |
آینه | آیینههای جانبی با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن | آیینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن |
تهویه مطبوع | دستی | دستی |
صندلی | صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در ششجهت | صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در ششجهت |
شیشه | برای سرنشینان جلو و عقب برقی | برای سرنشینان جلو و عقب برقی |
سیستمهای هشداردهنده | ||
سایر امکانات | شیشههای برقی، آینههای برقی، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل و ایموبلایزر، دو عدد کیسه هوا و سیستم ترمز ضد قفل | شیشههای برقی، آینههای برقی، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل و ایموبلایزر، دو عدد کیسه هوا و سیستم ترمز ضد قفل |
ایمنی در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی
تندر ۹۰ پلاس و معمولی در آزمون ایمنی یوروانکپ نتایج مثبتی را در مقایسه با رقیبان داخلی خود داشتهاند. این خودروها موفق به کسب ۴ ستاره در بخش کیفیت و مونتاژ سه ستاره در ایمنی کودکان سه ستاره برای ایمنی عابرین پیاده و سه ستاره در تصادف شدند.
تجهیزات | تندر ۹۰ پلاس | تندر 90 معمولی |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع | سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو | راننده و سرنشین جلو |
سیستم ترمز | ABS – EBD | ABS – EBD |
تجربه رانندگی در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی
هر دو خودرو دارای موتور تقریباً یکسانی هستند و با توجه به توان تولیدی مساوی هم در زمان نسبتاً مناسبی سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر میرسانند. عملکرد دو خودرو نرم است. شتاب اولیه مساوی در مقایسه تندر ۹۰ معمولی نسبت به خودروی پلاس شاهد هستیم و از این رو این دو خودرو شتاب اولیه خوبی را به راننده انتقال میدهند. سیستم تعلیق، مناسب به نظر میرسد. تکانهای سطح مسیر در هر دو خودرو مناسب است و کمتر به سرنشینان منتقل میشود. اما در نهایت این تندر ۹۰ پلاس است که دارای عملکرد و کیفیت سواری بهتری نسبت به تندر ۹۰ معمولی است.
تحلیل شرایط بازار در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی
در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی در حال حاضر میتوان گفت که هر دو از ستونهای بازار معاملات خودرو در کشور به حساب میآیند و رونق بسیار فراوانی را در بحث خرید و فروش تجربه میکنند. قیمت خودروی پلاس بالاتر از قیمت خودروی معمولی است و از لحاظ فنی و ظاهری هم خصوصیات خاص خود را دارد. این دو خودرو در سالیان اخیر مشتریان فراوانی را توانستند به سمت خود بکشانند و در حال حاضر نیز با اینکه از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند، فروش نسبتاً مطلوبی دارند. البته روند بازار تندر ۹۰ معمولی با توجه به قیمت پایینتر از آن نسبت به مدل پلاس مطلوبتر برآورد میشود.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمعبندی در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی
در نهایت در مقایسه تندر 90 پلاس و معمولی این سلیقه خریدار است که میتواند دو گزینه را تحت شعاع قرار دهد. عملکرد فنی دو گزینه کاملاً به یکدیگر مساوی است و فقط نسخه پلاس اتوماتیک میتواند نسخه مطلوب و محبوب نزد خریدار باشد. همچنین با توجه به اضافه شدن آپشنهای مختلف و تغییرات ظاهری که در نسخه پلاس به وجود آمده است خریدار، راغب به خرید تندر ۹۰ پلاس است.
اما قیمت بالای آن مانعی بزرگ در برابر این موضوع است. قطعات یدکی هر دو خودرو از فراوانی برخوردار هستند. اما قیمت قطعات یدکی آنها تقریباً بالا است و در نهایت این خریدار است که با توجه به وضعیت مالی خود انتخاب کننده گزینه نهایی است.
بیشتر بخوانید
مقایسه تندر 90 با پژو پارس TU5
مقایسه تندر ۹۰ با پژو ۲۰۶ صندوقدار
نظرات