معایب ساندرو استپ وی موضوع این مقاله از سری مقالههای سوییچ است. یکی از تولیدات موفق شرکت رنو فرانسه که توانست از بدو ورود به بازار کشور موفقیتهای فراوانی را نصیب خود سازد خودروی ساندرو استپ وی است. این ماشین علیرغم اینکه تنها در عرض سالهای 95 تا 98 عرضه شد توانست جایگاه بسیار خوبی را در دل ایرانیان برای خود باز کند. البته هیچ گاه نسل دوم این ماشین به کشور نرسید و هم اکنون نیز تنها مدلهای نسل اول این خودرو است که در ایران خرید و فروش میشود.
[switch_forms_sell]
گفتنیاست که عرضه نسل اول ساندرو استپ وی تنها در طی سه سال انجامشد و به دلیل بازگشت ناگهانی تحریمها از سوی آمریکا شرکت خودروسازی رنو با پارس خودرو قطع همکاریکرده و همین موضوع باعث شدهاست تا بازار خرید و فروش خودرو ساندرو استپ وی هم اکنون در اختیار رقبای شرق آسیایی این ماشین باشد.
با وجود استقبال فراوان اما معایب ساندرو استپ وی در قبال دیگر رقبای این خودرو چشمگیر بوده و همین موضوع باعث شده است تا از موج اولیه خرید و فروش این ماشین در کشور کاسته شده و هماکنون بازاری تقریباً کم فروغ را پیش روی خریداران خودرو قراردهد. درادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد با معایب ساندرو استپ وی آشنا گردید. آنچه در ادامه میخوانیم.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
معایب ساندرو استپ وی
خودرو ساندرو استپ وی به صورت مستقیم توسط رنو تولید نشده و محصول صنعت خودروسازی رومانی محسوب می شود. در واقع شرکت داچیای رومانی بود که تحت نظر خودروسازی رنو فرانسه نسبت به طراحی و تولید ساندرو استپ وی اقدامکرد. درادامه مهمترین معایب ساندرو استپ وی عبارتند از:
طراحی دموده بدنه
مهندسین سازنده و طراحان خودرو مورد بحث نهایت سازش و عدم خلاقیت را در طراحی بدنه و رخ این ماشین به کار بردند. چراکه ظاهر خودروی ساندرو استپ وی درمیان دیگر رقبا مظلومترین شکل ممکن را به خود گرفته و هیچگونه اِلمان جذابی که بتواند بیانگر خاص بودن رخ این ماشین باشد در بدنه ساندرو استپ وی دیده نمیشود.
تنها موضوعی که میتواند با اغماض مورد اشاره قرارگیرد وجود چند خط صاف و منحنیهای محدودی است که باعث شده است تا کلیت طراحی خودرو را از حالت یکنواخت خارج کند. اما به هرحال ظاهری هیجانانگیز را به آن اعطا نمیکند. زمانی که این نقطه ضعف در کنار دیگر رقبا و خودروهای همرده جنوب شرق آسیایی قرارمیگیرد بیشازپیش به چشم میآید. بنابراین در همان نگاه اول مشخص است که نخستین مورد از معایب ساندرو استپ وی متوجه قیافه ازمدافتاده این خودرو است.
بی سلیقهگی محض در کابین
نبود سلیقه و فکر نو در طراحی کلی خودروی رنو نه تنها در رخ خودرو بلکه در کابین این ماشین نیز دیده میشود و این مشکل به گونهای به فضای درونی خودرو مورد بحث تعمیم پیدا کردهاست. با وجود آنکه کیفیت کلی آن بهتر از دیگر رقبا است و صندلیها با اصول ارگونومیک طراحی شدهاند اما هیچ گونه اِلِمان خاصی که بتواند نظر سرنشینان را به خود جلب کند یا کابین را از حالت خستهکننده و یکنواخت خارج کند، درون این ماشین دیده نمیشود. بنابراین طراحی کابین داخل خودروی ساندرو استپ وی به هیچ عنوان با رقبای چینی قابل مقایسه نبوده و این مورد نیز به لیست معایب ساندرو استپ وی اضافه میشود.
کمبود شدید آپشنها و امکانات رفاهی
اگر مدعیشویم که آپشنها و امکانات رفاهی خودروی ساندرو استپ وی چیزی بالاتر از پراید است در این زمینه اغراق نکردهایم. تمام آیتمهای قابل ذکر این خودرو تنها خلاصه میشود در دو ایربگ، سیستم تهویه مطبوع، چراغ مه شکن جلو و کنترل دستی. به همین دلیل نمیتوان به هیچ عنوان ماشین ساندرو استپ وی را با دیگر رقبای همرده مقایسهکرد. چراکه در همین رنج قیمت در میان رقبای چینی نام خودروهایی با صندلی روکش چرم و نمایشگر لمسی به چشم میخورد. بنابراین میزان اختلافات میان خودروی مورد بحث و دیگر رقبا در این زمینه چند برابر میشود و همین موضوع به عنوان یکی از اصلیترین معایب ساندرو استپ وی به چشم میآید.
صندلیهای خشک و بیروح
در بخشهای قبلی اشاره شد که خودروی ساندرو استپ وی از صندلیهای ارگونومیک بهره میبرد اما کلیت این صندلیها حالتی سفت و خشک داشته و به هیچ عنوان از امکانات چشمگیری که بتوان در شان خودروسازی رنو فرانسه نام برد در این ماشین به چشم نمیخورد. ازجمله این امکانات میتوان به مواردی از جمله نبود روکش چرمی اشارهکرد. به علاوه تمامی صندلیها باید به صورت دستی تنظیم شود و بهتر بود که مهندسین سازنده حداقل قابلیت تنظیم خودکار را به صندلی راننده اضافه میکردند. به همین دلیل در رانندگیهای طولانی مدت ممکن است احساس خستگی بر سرنشینان خودرو غلبهکند.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
اشتهای فراوان به بلعیدن سوخت
خودرو ساندرو استپ وی از یک موتور با پیشرانه 1.6 بهره میبرد و ماکزیمم تولید اسب بخار این خودرو 105 بوده و نهایت قدرت گشتاور نیوتنبرمتر تولیدی نیز 140 است. با توجه به کلیت قوای فنی این خودرو شتاب 0 تا 100 در نظر گرفتهشده برای این ماشین حدوداً 10.5 ثانیه است. باتوجه به این اعداد و ارقام نباید چابکی و تندوتیزی خاصی را برای خودروی مورد بحث درنظرگرفت.
به همین ترتیب انتظار میرود که مصرف سوخت نیز متناسب با قوای پیشرانه این ماشین باشد. اما با توجه به مصرف سوختی معادل 8 لیتر در هر 100 کیلومتر فارغ از ترددهای شهری و غیر شهری مشخص است که ساندرو استپ وی اشتهای فراوانی به بلعیدن سوخت دارد که برای خودرویی در این کلاس فراوان محسوب میشود. پس بهینه نبودن سیستم مصرف سوخت این خودرو نیز به عنوان دیگر مورد از معایب ساندرو استپ وی شناخته میشود.
عدم تأمین امنیت سرنشینان
نبود امکانات لازمه برای ایجاد امنیت خاطر در سرنشینان از لیست آپشنها به بخشهای ایمنی و ترمزهای خودرو نیز قابل تعمیم است. درحال حاضر عمدهترین سیستمهای ترمزی که در خودروی ساندرو استپ وی به کار رفته است مربوط است به ABS و EBD. به علاوه مهندسین سازنده تلاش نداشتهاند تا از ترمز دیسکی در تمامی چرخهای این خودرو استفاده کنند و تنها در چرخهای جلو از ترمز دیسکی استفادهشده و چرخهای عقب از ترمز کاسه ای بهره میبرند.
با درنظر گرفتن تمامی این موارد مشخص است که چرا موسسه EURO-ANCAP به نسل اول ساندرو استپ وی امتیاز 3 از 5 را اعطا کرده و نسل دوم این خودرو نیز امتیاز 4 از 5 را به خود اختصاص دادهاست. البته این موضوع تنها به سیستمهای ترمز خودرو خلاصه نشده و زمانی که این ماشین در تصادف از جلو در موسسه فوق تست شد یکی از ستونها خمشده و آسیبهایی را به آدمکهای درون کابین وارد آورد. بهعلاوه نبود ایربگهای جانبی نیز مزید برعلت شده تا عملکرد خودرو در تصادفات جادهای مناسب و قابل قبول نباشد.
تجربه نامطلوب رانندگی
یکی دیگر از معایب ساندرو استپ وی مربوط است به عدم عایقبندی با کیفیت کابین مخصوصاً در سرعتهای بالا. از شایعترین مشکلاتی که هماکنون متوجه این خودرو است مربوط است به ورود صدای موتور به درون کابین این ماشین که مخصوصاً در سرعت های بالاتر بیشتر احساس میشود و افزایش این مشکل ناخواسته در تابستان و هنگامی که کولر ماشین روشن است بیشتر مشخص میشود.
به علاوه باید به عدم تجربه رانندگی درحد یک خودروی کراسآور نیز توجه کافی داشت چرا که هم اکنون فاصله کف خودرو با زمین 18 سانتیمتر است که رقم قابل توجهی در قبال دیگر ماشینهای همرده به شمار میآید و به همین دلیل توقع میرود که رانندگان بتوانند تجربه یک رانندگی پرشتاب، چابک و تندوتیز را داشته باشند. حال آنکه به تجربه ثابت شدهاست که این ماشین نمیتواند چنین نیازی را به خوبی هرچه تمامتر برآورده سازد. بنابراین باید عدم عایق بندی کابین و عدم چابکی لازمه در حد یک کراسآوور شهری را نیز به لیست معایب ساندرو استپ وی اضافهکرد.
نبود خدمات پس از فروش مطلوب
از دیگر معایب ساندرو استپ وی این است که وضعیت خدمات پس از فروش و پشتیبانی از تامین قطعات یدکی برای خریداران کاملاً نامعلوم است، زیرا شرکت رنو بر اثر تحریمهای اعمالشده علیه صنعت خودروسازی کشور از ایران نقل مکان کرده و ماشین ساندرو استپ وی را جایی میان زمین و آسمان معلق نگه داشته است. بنابراین به علت عدم همکاری فشرده پارسخودرو و طرف فرانسوی نباید توقع چندانی از نظر دریافت خدمات پس از فروش قدرتمند داشت. همچنین با توجه به عدم همکاری دو طرف ایرانی و فرانسوی، آینده ساندرو استپ وی در هالهای از ابهام قرارگرفته و مشخص نیست که آیا پارس خودرو در آینده نیز نسبت به تولید این ماشین اقدامکند یا خیر.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمع بندی نهایی
دریک بررسی کلی در خصوص خودروی ساندرو استپ وی باید گفت این ماشین هرچند که با مشکلات و معایب خاص خود دست و پنجه نرم میکند اما طرفداران مخصوص به خود را نیز دارد. به هرحال بهتر بود که شرکتهای داچیا و رنو فرانسه آپشنهایی بهتر را حداقل در باب مسائل ایمنی در خودرو مورد بحث تعبیه میکردند تا نتایج تست ایمنی این خودرو را بهبود ببخشند.
همچنین به کسانی که قصد تجربه رانندگی با یک خودروی کراسآور را دارند نیز توصیه نمیشود که به سمت خرید رنو ساندرو استپ وی بروند. در کل با توجه به لیست معایب ساندرو استپ وی میتوان مشخص کرد که هزینه قطعات یدکی و سوخت نیز برای این ماشین دندانگیر بوده و خریداران باید بودجه مشخصی را برای روشن نگهداشتن موتور خودرو پرداختکنند.
بیشتر بخوانید
نظرات