معرفی
مقایسه ساینا با ریو، موضوع موردبررسی این مقاله از سری مقالات سوییچ است. کارخانه خودروسازی سایپا به تولید خودروهای کوچک علاقه زیادی دارد. این خودروها اقتصادی هستند. ساینا نیز از همین خانواده است. پلتفرم مورد استفاده در ساینا کاملاً مشابه تیبا است. سایپا در سال ۱۳۹۴ از ساینا رونمایی کرد. به نظر میرسد این کارخانه خودروسازی سعی داشته است با تولید ساینا فیسلیفت خودروی تیبا را به اجرا درآورد و البته با رنج قیمتی بالاتری در میان خودروهای موجود در بازار آن را بگنجاند. ریو یا در اصطلاح کیا ریو سایپا در فاصله ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ در این کارخانه مونتاژ میشد.
این خودرو نقش پُررنگی را در بازار ایفا کرد و اکنون نیز یکی از گزینههای موجود در بازار خودروهای کارکرده بهشمار میرود. نسخهای که در کارخانه سایپا مونتاژ میشد، فیسلیفت نسل اول این خودرو محسوب میشود که توسط کارخانه کیاموتورز تا سال ۲۰۰۵ تولید گردید.
مقایسه ساینا با ریو از نظر طراحی
در مقایسه ساینا با ریو، سایپا در تولید خودروی ساینا تلاش کرده است تا طراحی ظاهری اسپرت و جوانپسند آن را به این خودرو بدهد. محققان و طراحان سایپا به جزئیات ادوات مختلف بدنه در این خودرو توجه نمودهاند. از نمای روبهرو چراغهای اسپرت با گوشههای تیز مشخصههای بارز در این خودرو است. چراغ راهنمای نارنجی رنگ داخل چراغ و نزدیک جلوی پنجره است. قسمتی از چراغ، زیر کاپوت جاسازی شده است تا علاوه بر حذف فاصله بین چراغ و لبههای بدنه، جلوهای اسپرت را فراهم کند.
سپر دارای پهنای زیادی است و هوای مورد نیاز پیشرانه از میان سپر تأمین میشود. نمای جانبی اما حالت یکنواخت و ناخوشایند تیبا را در اذهان تکرار میکند. فریم پنجرهها و نیمهپایینی آینههای بغل پلاستیک سیاه هستند. در قسمت پایینی رکاب با هجمه مشخصی وجود ندارد. در نمای پشت موضوعی که قابل بیان است، شباهت چراغ عقب به چراغ جلو و کشیدگی آنها به سمت جانبی است که شاهد بیسلیقهای محض در ترکیب اجزای مختلف یک خودرو در این حالت در قرن ۲۱ میباشیم.
در سمت و سوی دیگر در مقایسه ساینا با ریو طراحی ظاهری کلاسیک را در ریو شاهد هستیم که در مقایسه با خودروهای داخلی ایرانی قابل تمجید و ستایش است. طراحی داخلی این خودرو نیز با یک کابین ساده و البته کیفیت متریالی متوسط تکمیل میشود. البته باید به این نکته توجه کنید که ریو دارای قدمتی چند ساله است و با ساینا که تازه وارد عرصه خودروسازی شده، تفاوت زمانی بسیار دارد. اما با این حال کیفیت مونتاژ قطعات داخلی بهتری دارد. در قسمت جلو شاهد قیافهای کلاسیک هستیم. چراغهای ذوزنقهای شکل چراغهای راهنما را در خود جای دادهاند و آرم شرکت کیاموتورز در جلو پنجره به خوبی خودنمایی میکند.
سپرها تا قسمت پایین کشیده شدهاند و چراغهای مهشکن در درون آن تعبیه شده است. در نمای جانبی شاهد زههایی همرنگ با خودرو هستیم و آینههای بغل با همراهی نوارهای مشکی دور پنجرهها، ظاهر خوشایند نمای جانبی را تکمیل نمودهاند. در قسمت عقب اما به نسبت کل خودرو کمی دارای کاهش حجم شده است. صندوق عقب و درب آن کمی به قسمت پایین متمایل شده اما سپر دارای ظاهری خوشایند است.
مقایسه ساینا با ریو از نظر مشخصات فنی
در مقایسه ساینا با ریو، ساینا نمونه فیسلیفت شده تیبا است. پیشانی این خودرو کاملاً شبیه تیبا است. این خودرو از موتور M15 سایپا بهره میبرد. این موتور دارای حجم ۱۵۰۳ سیسی میباشد و در واقع همان موتور آشنای پراید است که توسط مهندسین سایپا و با همکاری یک تیم آلمانی تغییراتی را در آن به وجود آوردهاند. این موتور چهار سیلندر یک و نیم لیتری در ابتدا ۲۸۰ اسب بخار و ۱۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. اما اکنون با بهینهسازیهایی که انجام شده توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبهدنده استفاده شده در این خودرو ۵ سرعته دستی است.
در مقایسه ساینا با ریو، نوع پیشرانه در ریو خطی و حجم آن یک و نیم لیتر است. این خودرو ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ دارد و دارای حداکثر توان ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. این خودرو به ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا از سرعت صفر به صد برسد و حداکثر سرعت آن به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی آن ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حجم باک آن ۴۵ لیتر است. نوع جعبهدنده آن دستی و ۵ دنده است که نیرو را به محور محرک جلو انتقال میدهد.
مدل خودرو | ساینا | ریو |
پیشرانه | خطی | خطی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
حداکثر قدرت | ۸۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۳۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه |
گیربکس | دستی ۵ سرعته | دستی ۵ سرعته |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 | ۱۳.۵ ثانیه | ۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
آپشن و امکانات رفاهی در مقایسه ساینا با ریو
به محض ورود به خودروی ساینا با فضایی تقریباً خوب روبهرو هستیم. تریم مشکی و ترکیب آن با نقرهای دیده ما را کاملاً نسبت به پراید از بین میبرد. کیفیت پلاستیک به کار رفته خوب است مهمترین موضوعی که داخل ساینا جلب توجه میکند. وجود کامپیوتر کوچک سفری و همینطور سنسورهای دنده عقب است. البته مدل اتوماتیک ساینا امکانات و آپشنهای بیشتری را دارد. در مقابل وقتی به کابین ریو وارد میشوید حسی به شما میگوید که باید این خودرو جذابتر و کیفیتر میبود. اما همانگونه که گفتیم در مورد خودرویی صحبت میکنیم که حدود ۱۵ سال پیش طراحی شده است و سالها از تولید آن میگذرد.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
کیفیت متریال کابین ریو با پوشش پلاستیکی دربها، داشبورد و فرمان متوسط رو به پایین است. فضاسازی مناسبی در داخل کابین انجام شده تا بتوانید وسایل کوچک را در آن جای دهید. جالب است بدانید پوششی که با پنل در حاصل شده جنسی مقاوم در برابر سوختگی دارد. شیشههای عقب ریو مثل شیشههای جلو به صورت برقی بالا و پایین میرود و برای پنجره راننده هم حالت اتوماتیک تعریف شده است. کنار پشتی صندلیهای جلو اهرمی تعبیه شده که کفه صندلی را تنظیم میکند. فرمان نسبت به اتاق کمی بزرگ به نظر میرسد. اما در مجموع باید گفت که کابین ریو خلوت است.
تجهیزات | ساینا | ریو |
چراغ | معمولی بدون قابلیت تنظیم | معمولی |
سیستمهای مولتیمدیا | دارد سی دی MP3 | CD |
صفحه نمایش | ندارد | ندارد |
رینگها | ۱۴ اینچ فولادی | فولادی |
آینه | با قابلیت تنظیم دستی | با قابلیت تنظیم دستی |
تهویه مطبوع | تهویه مطبوع نیمهاتوماتیک | تهویه مطبوع ندارد |
صندلی | با قابلیت تنظیم سه حالته | با قابلیت تنظیم سه حالت |
شیشه | برای سرنشینان جلو برقی | شیشهها برای سرنشینان جلو و عقب برقی |
سیستمهای هشداردهنده | – | – |
سایر امکانات | – | – |
مقایسه ساینا با ریو از نظر ایمنی
همانطور که میدانید خودروهایی شبیه ساینا صرفاً برای ایرانیان طراحی شده و به همین دلیل هیچ نهاد معتبر خارجی تست ایمنی را در آنها انجام نداده است. از سوی دیگر مؤسسه خاصی برای بررسی محصولات داخلی از نظر ایمنی در ایران وجود ندارد. با این حساب صحبت از شرایط ایمنی ساینا مستند نیست و صرفاً با تکیه بر آمار تصادفات و میزان خسارات به این خودرو میتوان به نتیجهگیری توصیفی پرداخت که البته این خود جای تأسف دارد.
اما در تست تصادف در شرکت، هنگام تصادف از روبهرو ستونها خم بر میدارند و معمولاً در صندوق عقب هم باز میشود. ضعف در ستونها استقامت سقف را کاهش میدهد و هنگام برخوردهای شدید، خصوصاً واژگونی سرنشینان محافظی نخواهند داشت. از دیدگاه کارشناسان شرکت سایپا میتواند خودرویش را با محصولاتی که دارای دو ستاره از نهاد ایمنی خودروهای اروپا یا همان یورو انکپ است، مقایسه نمایند.
اما در مقایسه ساینا با ریو میتوانیم به سیستم ایمنی ریو کمی خوشبینانهتر نگاه کنیم. ماشین دارای شاسی کوتاه و اصطلاحاً کمی خوابیده است و این خود باعث ایمنی بیشتر در سرعت های بالا میشود. اما نکته اینجاست که جثه کوچک آن در سرعتهای بالای ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت کمی غیرایمن میشود و دارای لرزشی خفیف است. خشک بودن سیستم تعلیق یکبارچه عقب، سبب میشود تا تجهیزات زیربندی زودتر به صدا بیفتند. این ایرادی شایع در ریوهای دست دوم است.
هنگام فشردن پا بر روی ترمز حس بیاعتمادی اولین حسی است که به راننده دست میدهد. البته در ریوهای سفارشی سیستم ترمز ABS باعث شده تا حد زیادی از این حس کاسته شود. ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسهای هستند. همچنین، نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین زیاد است و عایق کابین چندان مناسب نیست.
تجهیزات | ساینا | ریو |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | ایموبلایزر سنسور پارک عقب | – |
کیسه هوا | راننده و سرنشین | راننده و سرنشین |
سیستم ترمز | ABS | معمولی |
تجربه رانندگی در مقایسه ساینا با ریو
در مقایسه ساینا با ریو، ساینا به دلیل ابعاد تقریباً مناسب شیشه عقب، راننده دیده تقریباً خوبی را در اختیار دارد. در واقع آینه میانی فضای مناسبی را به راننده ارائه میکند. با این حال دید جانبی با آینههای کناری خیلی مناسب نیست. ساینا نسبت به بعضی از خودروها مانند پژو ۲۰۶ از فضای بیشتر برای سرنشینان عقب برخوردار است؛ بنابراین علاوه بر راننده، سرنشین آن، فضای پای مناسبی را در اختیار دارند. با گرفتن سوئیچ ساینا سوار آن میشویم. نخستین تفاوتی که به چشم میآید، نصب دربازکن صندوق عقب روی ریموت خودرو است که میتواند آپشنی پُر کاربرد باشد. در رانندگی اما در خودروی ساینا تکانهای مختصری را شاهد هستیم.
در مقایسه ساینا با ریو در هنگام سوار شدن به خودروی ریو اولین موضوعی که جلب توجه میکند فضای خوب و زیاد برای جای پای راننده و سرنشین است. در نسخههای اولیه ریو ترمزها دچار مشکل بودند و این ترمزهای ضعیف یکی از معایب این خودرو به حساب میآید. این عیب در سالهای پایانی تولید ماشین ریو برطرف شد.
بخش عمده خودروهای ریو که توسط سایپا تولید شدند فاقد سیستم ترمز ضد قفل هستند و تنها در سالهای پایانی تولید، سایپا ترمز ضد قفل را به این خودرو اضافه کرد. به همین دلیل ترمزهای خودرو عملکرد مطلوبی ندارند. به خصوص در هوای بارانی و جادههای کوهستانی ممکن است حادثهساز شوند. ترمزهای ضعیف ریو یکی از عوامل مهم در تصادفات این خودرو بوده است.
تحلیل شرایط بازار در مقایسه ساینا با ریو
در تحلیل شرایط بازار چند نکته را باید مورد توجه قرار دهیم. این که خودروی ساینا همچنان در خط تولید شرکت سایپا هستند و همین دلیل باعث صف کشیدن خریداران برای خرید این خودرو میشود و در مقابل با بازار بسیار خوبی برای این خودرو روبهرو هستیم. نکته بعدی اینکه خریدار ترجیح میدهد تا خودرویی با شرایط روز و امکانات و آپشن بیشتری را انتخاب نماید. نکته بعدی اینکه خریدار اعتماد بیشتری به خودرویی که اکنون تولید میشود در مقایسه با خودرویی که ۱۵ سال قبل تولید شده است، دارد.
اما در مقابل، در مقایسه ساینا با ریو با خودروی ریو مواجه هستیم که با اینکه پیرمردی کهنهکار است، اما همچنان بازار فروش دست دوم خوبی دارد. به جز خودروهایی که عملاً دچار تصادف و ضربههای شدید ناشی از تصادف شده هستند که وضعیت آنها مشخص است. بهرحال در مقایسه ساینا با ریو در بحث شرایط بازار به صورت کلی و طبیعی ساینا برتر از ریو است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمع بندی مقایسه ساینا با ریو
با وجود شایستگیهای زیادی که ریو در خود به همراه دارد، خرید خودروی سالخورده که تولید آن در ایران و جهان متوقف شده است، انتخاب منطقی به نظر نمیرسد. قیمت بالای ریو در مقایسه با سایر رقبا نیز یکی از موانع موجود در هنگام خرید این خودرو خواهد بود. طبیعتاً مشتری برای خودرویی که تولید آن متوقف شده است و معلوم نیست در آینده بتواند این خودرو را با چه قیمتی منصوبی به فروش برساند، خیلی منطقی نیست.
اما در مقایسه ساینا با ریو، ساینا دارای هیچگونه از این معایب نبوده و بهراحتی در بازار پیدا شده و قابل خرید و فروش است و با توجه به حضور در خط تولید، خریدار با اعتماد بیشتری آن را تهیه نموده با امید بیشتری میتواند آن را به فروش برساند.
بیشتر بخوانید
نظرات