امروزه، با وجود شرایط تحریم و مسائل واردات خودرو، بازار خودرو ایران با چالش‌های زیادی مواجه است. حتی خودروهای ایرانی که برای مقابله با این چالش‌ها تولید و عرضه می‌شوند، به تدریج قیمت‌های بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. این خودروها که از نظر قیمتی با خودروهای خارجی تفاوت چندانی ندارند، خودشان به یک معضل بزرگ تبدیل شده‌اند. اگر کسی قصد خرید یک خودروی خارجی نو با بودجه نسبتاً محدود داشته باشد، چه خودرویی را انتخاب می‌کند؟ ام وی ام ایکس 22 پرو یکی از همین خودروهاست.

فروش

ام وی ام ایکس 22 پرو که با نام جهانی tiggo 2 pro نیز شناخته می‌شود، یکی از خودروهایی است که اخیراً بازار داغی برای خود ایجاد کرده. این کراس‌اوور با قیمت مناسب که با بودجه خودروهای داخلی نیز مطابقت دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته و به ویژه در میان جوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در ادامه این مقاله از مجله خودرویی سوییچ، قصد داریم تا نکات برجسته و ویژگی‌های این خودروی جذاب را بیان کنیم.

 

مشخصات فنی ایکس 22 پرو؛ پیشرانه پرحاشیه در بازار ایران!

ام وی ام ایکس 22 پرو در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک ارائه شده که هر کدام پیشرانه متفاوتی را در قلب خود جای داده‌اند. در مدل اتوماتیک، از موتوری به حجم 1000 سی سی با 3 سیلندر استفاده شده که واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

تعدادی از افراد ممکن است این نوع موتور را برای ابعاد و وزن خودرو مناسب ندانند و معتقدند که کشش و قدرت کافی را ارائه نمی‌دهد. به منظور اصلاح این مشکل، شرکت سازنده تصمیم به نصب سیستم توربو بر روی این موتور گرفته است. اما با این حال، ممکن است باز هم برخی از افراد را راضی نکند. این موتور، با وجود گیربکس CVT، شتابی ضعیف را به راننده ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، مدل اتوماتیک این خودرو بیشتر برای مصارف شهری و رانندگی روزمره مناسب است تا رانندگی اسپرت و هیجان انگیز.

مشخصات فنی ایکس 22 پرو

در مقابل، مدل دستی ام وی ام ایکس 22 پرو از موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر استفاده می‌کند، که همان موتور قبلی در مدل معمولی این خودرو است. هنوز اطلاعات دقیق و رسمی در مورد شتاب این مدل منتشر نشده، ولی با توجه به قدرت تولیدی 116 اسب بخاری که نسبت به مدل اتوماتیک بیشتر است، انتظار می‌رود که به راننده شتاب مطلوب‌تر و بهتری ارائه دهد.

فروش

در جدول زیر اطلاعات کامل‌تری از عملکرد فنی این خودرو در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم:

جدول مشخصات فنی

  • مشخصات فنی و عملکرد
مدل خودرو دستی اتوماتیک
نوع موتور بنزینی بنزینی
حجم موتور 1497 cc 998 cc
سیلندر/سوپاپ 4 سیلندر 16 سوپاپ 3 سیلندر 12 سوپاپ
تنفس موتور تنفس طبیعی توربو شارژ
قدرت موتور 116 اسب بخار 102 اسب بخار
گشتاور 143 نیوتن‌متر 150 نیوتن‌متر
نوع گیربکس 5 سرعته دستی CVT
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر سرعت ثبت شده 172 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 14.2 ثانیه
مصرف سوخت (شهری) 8.9 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 6 یورو 6
  • ابعاد و ظرفیت
طول 4200 mm
عرض 1760 mm
ارتفاع 1570 mm
فاصله دو محور 2555 mm
نوع بدنه کراس اوور
وزن 1220 کیلوگرم 1239 کیلوگرم
تعداد سرنشینان 5 نفر
حجم باک 50 لیتر
حجم صندوق 420 لیتر

 

امکانات رفاهی X22 pro

یکی از مزایای برجسته ام وی ام ایکس 22 پرو نسبت به رقبای هم رده ایرانی خود، فراهم کردن امکانات رفاهی بیشتر است. این خودرو در مقایسه با نسخه‌ قبلی خود نیز تغییرات چشمگیری در امکانات رفاهی داشته. از جمله امکاناتی که به نسخه پرو اضافه شده، می‌توان به سیستم گرمایشی صندلی‌های جلو، آینه‌های تاشو برقی، سنسور نور، تهویه برقی، تصفیه‌کننده هوای کابین و فرمان برقی اشاره نمود. این اضافات، تجربه رانندگی و سفر را برای مالکان این خودرو تازه و دلنشین‌تر می‌کند.

آپشن های ایکس 22 پرو

میان مدل‌های دستی و اتوماتیک ام وی ام ایکس 22 پرو نیز تفاوت‌هایی در امکانات رفاهی وجود دارد. مدل اتوماتیک این خودرو به امکاناتی همچون اتوهلد (Auto Hold)، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (Hill Start Assist)، سیستم کمکی ترمز اضطراری (Brake override system)، و استارت دکمه‌ای با قابلیت روشن کردن خودرو از دور (Remote Start) مجهز است. این ویژگی‌ها در مدل دستی این خودرو موجود نیستند. چنین اختلاف‌هایی نشان‌دهنده تنوع تجهیزات بیشتر در مدل اتوماتیک ام وی ام ایکس 22 پرو برای رانندگی راحت‌تر و ایمن‌تر است.

برخی دیگر از امکاناتی که در هر دو نسخه mvm x22 pro وجود دارد به شرح زیر هستند:

  • کروز کنترل
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • مانیتور 9 اینچی با قابلیت mirror link و نویگیشن
  • دوربین دنده عقب
  • سانروف
  • سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS
  • سنسور نور و باران
  • فرمان D کات
  • تهویه اتوماتیک

فروش

 

ایمنی X22 پرو؛ مبهم اما قابل قبول

نسخه معمولی ام وی ام ایکس 22 در تست‌های تصادف نتایج قابل قبولی را به نمایش گذاشته؛ اما اطلاعات دقیق و جزئیات کامل تست‌های تصادف ایکس 22 پرو تاکنون از مؤسسات معتبر همچون یوروانکپ و سی‌انکپ منتشر نشده است. بنابراین، تا زمان انتشار اطلاعات رسمی، نمی‌توان به قطعیت در مورد عملکرد ایمنی این خودرو در تصادفات اظهار نظر کرد.

با این حال، ایکس 22 پرو با ویژگی‌هایی همچون سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، و سیستم کنترل پایداری، عملکرد مطلوبی در مواجهه با ترمزهای شدید ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها می‌توانند به بهبود عملکرد ایمنی این خودرو در مواقع اضطراری کمک کنند. همچنین این خودرو مجهز به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است که امنیت شما را در زمان تصادف تامین می‌کند.

البته باید به یک نکته نیز توجه کرد، در مواردی که سیستم کنترل پایداری (ESP) خاموش باشد، این خودرو کنترل نامطلوبی در سرعت‌های بالا و در پیچ‌های تند از خود نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، فرم بدنه خودرو و آیرودینامیک آن در این شرایط ممکن است باعث هرزگردی بیش از حد و در نهایت چپ کردن خودرو شود. بنابراین، توصیه می‌شود تا حد امکان از خاموش کردن سیستم ESP خودرو خودداری کرده و این سیستم را در وضعیت فعال نگه دارید. این اقدام می‌تواند در جلوگیری از وقوع حوادث ناخوشایند در سرعت‌های بالا و در پیچ‌های خطرناک موثر باشد.

فروش

 

رقبای ام وی ام ایکس 22 پرو؛ صفر کیلومتر ایرانی یا کارکرده خارجی؟

ایکس 22 پرو در بازار ایران با چالش‌های رقابتی متعددی مواجه است، چه از سوی خودروهای داخلی و چه از خودروهای وارداتی. در بین رقبای ایرانی از لحاظ قیمتی، تارا و 207 در نسخه‌های اتوماتیک جزو مهم‌ترین رقبا محسوب می‌شوند. ایکس 22 پرو در زمینه امکانات رفاهی، تجهیزات مطلوب‌تری نسبت به این خودروها به خریداران عرضه می‌کند. همچنین از نظر برخی از علاقه‌مندان، ایکس 22 پرو با طراحی زیبا و جذابیت خاص خود، جلب توجه بیشتری می‌کند. ولی واقعیت این است که قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی در دسترس‌تر و ارزان‌تر از ایکس 22 پرو هستند، که این موضوع می‌تواند در تصمیم‌گیری بسیاری از خریداران نقش داشته باشد.

رقبای ایکس 22 پرو

وقتی از نظر رقابتی به ایکس 22 پرو نگاه می‌کنیم، باز هم خودروهای چینی با داشتن قیمت مناسب و امکانات متوسط، در مقابل x22 قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین رقبا در این زمینه، جک S3 کارکرده است. جک S3، همانند ایکس 22، در دسته‌بندی کراس اوورها قرار دارد و از نظر مشخصات فنی، عملکرد مشابهی به نمایش می‌گذارد.

اما اگر از خودروهای چینی خارج شویم، یکی از رقبای معتبر دیگر، رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک است. هرچند که این خودرو نیز در نسخه‌های کارکرده‌اش با قیمتی مشابه به ایکس 22 وارد بازار شده، اما باید گفت که در امکانات رفاهی و تجهیزات، پایین‌تر از ایکس 22 قرار دارد. البته ویژگی‌هایی مانند استانداردهای فنی بالا و نشان تجاری شناخته شده رنو، مواردی هستند که باعث شده بتواند قیمت بالای خود را توجیه کند.

طراحی ظاهری ایکس 22 پرو؛ نقل مجلس کراس اوورها

در بازار خودروی ایران، ام وی ام ایکس 22 پرو با داشتن طراحی مدرن و بدنه‌ای کامپکت و جمع و جور، توانسته توجه طرفداران زیادی را به خود جلب کند. نسخه‌ جدید این خودرو در مقایسه با نسخه‌های قبلی، تغییراتی چشمگیر و جذاب، به ویژه در قسمت جلویی به خود دیده است. با توجه به جهت‌گیری‌های جدید در طراحی خودروها که به چراغ‌های دی لایت در بخش بالای کاپوت و چراغ‌های اصلی در دو طرف سپر تمایل دارند، ایکس 22 پرو نیز از این موضوع عقب نمانده و در نتیجه یک چهره‌ جذاب و به روز را ارائه داده است.

مقایسه ایکس 22 معمولی و پرو

 

  • نمای جلویی

در آخرین نسخه‌ ام وی ام ایکس 22 پرو، تغییرات آشکاری در طراحی ظاهری خودرو دیده می‌شود که نسخه‌ قبلی را از آن متمایز می‌کند. از میان این تغییرات یکی از قابل‌ توجه‌ترین‌ها، طراحی جلوپنجره با الگوی کهکشانی است که ظاهری مدرن و فرازمینی به خودرو بخشیده است. دی لایت‌های بسیار نازک و ظریف که در لبه‌های کاپوت قرار گرفته‌اند، زیبایی استثنایی را به طرح کلی جلوی خودرو اضافه کرده‌اند. همچنین، چراغ‌های اصلی که در دو طرف سپر مستقر شده‌اند، علاوه بر آفرینش یک ظاهر متفاوت، نقش مهمی در افزایش کارایی روشنایی و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای خودروهای مقابل دارند.

نمای جلوی ایکس 22 پرو

  • نمای کناری

ایکس 22 پرو در نمای کناری با خطوط برجسته و برآمدگی‌های متعدد روی درب و گلگیرها، نمایی اسپرت و جذاب به خودرو داده است. فرم کلی بدنه و سقف، به شکلی که به سمت جلو کمی شیب دارد، ظاهری دینامیک و اسپرت را به ایکس 22 پرو می‌بخشد. با این حال، ارتفاع سقف این خودرو کمی کاهش یافته و افرادی که قد بلندی دارند، ممکن است در داخل کابین کمی احساس ناراحتی کنند چرا که فضای سرشان محدودتر است.

نمای کناری ایکس 22 پرو

  • نمای عقب

عقب خودرو، نسبت به بقیه قسمت‌ها، تغییرات کمتری نسبت به مدل قبلی خود دیده است. اما آنچه که در نگاه اول چشم‌نواز می‌شود، تغییر طراحی سپر و دیفیوزر زیر آن است. بازتابنده‌ها به شکل افقی درآمده و نوار میانی که دو چراغ عقب را به یکدیگر متصل می‌کند، از رنگ کروم به رنگ مشکی پیانویی تغییر پیدا کرده است. خروجی اگزوز دوگانه که در دو طرف دیفیوزر جای گرفته، طراحی عقب را هم خشن و هم تهاجمی نمایان ساخته است.

نمای عقب ایکس 22 پرو

  • طراحی داخلی و فضای کابین ایکس 22 پرو

در کابین این خودرو، اولین چیزی که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند، ظاهر مدرن و شکیل آن است. برخی از بخش‌های داشبورد از طرح فیبر کربن بهره می‌برند که به داخل خودرو جلوه‌ای به روز و تازه می‌بخشد. فرمان از نوع دی کات طراحی شده و باعث تجربه‌ای هیجان‌انگیز در رانندگی می‌شود. نمایشگر این خودرو 9 اینچی است که نسبت به نسخه قبلی بزرگتر است. پنل تهویه دیجیتال و گرمکن‌های صندلی نیز کاملاً جدید و با کیفیت‌تر نسبت به نسخه‌های قبلی طراحی شده‌اند. روکش‌های صندلی از جنس چرم دو رنگ استفاده شده که نه تنها نمای داخلی را از حالت خشک و بی روح خارج کرده، بلکه آن را زنده و دلنشین‌تر نمایان می‌کنند.

نمای داخلی ایکس 22 پرو

البته یکی از نقاط ضعف کابین ایکس 22 پرو، فضای محدود برای سرنشینان عقب است. این محدودیت می‌تواند باعث شود تا افراد با قد بلند در صندلی‌های عقب کمی احساس تنگی کنند. اما باید توجه داشت که ایکس 22 پرو به عنوان یک خودروی شهری طراحی شده و دارای ابعادی کوچک است. این ابعاد محدود و ارتفاع کم سقف، دلیل اصلی این محدودیت در فضا است.

 

مزایا و معایب X22 pro

 

مزایای ایکس 22 پرو

معایب ایکس 22 پرو

  • طراحی مدرن
  • امکانات بیشتر نسبت به رقبا
  • مصرف سوخت بهینه
  • خدمات پس از فروش مناسب
  • هندلینگ ضعیف
  • پیشرانه ضعیف در مدل اتوماتیک
  • فضای محدود سرنشینان عقب
  • تعلیق خشک به ویژه در عقب

 

سخن پایانی

ایکس 22 پرو، یکی از محصولات موفق شرکت مدیران خودرو است که به طور مونتاژ تولید و به بازار عرضه می‌شود. این خودرو با قیمت مناسب و تغییرات جذابی که در نسخه‌های جدید تجربه کرده، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان رقبای ایرانی خود پیدا کند. ایکس 22 پرو در نسخه‌های جدید خود با بهبود آپشن‌ها و امکانات رفاهی، تجربه بهتری را برای مشتریان رقم می‌زند.

فروش

در صورتی که شما قصد خرید یا فروش ایکس 22 پرو را دارید و به دنبال راهی امن و مطمئن برای انجام این معاملات هستید، شرکت سوییچ به عنوان یک پلتفرم آنلاین اختصاصی برای خرید و فروش خودروها آماده ارائه خدمات به شماست. با مراجعه به وبسایت سوییچ، می‌توانید از نمایشگاه آنلاین ما بازدید کرده و خودروهای مختلف اعم از صفر و کارکرده را مشاهده نمایید. علاوه بر این، تیم کارشناسان سوییچ در ساعات کاری آماده‌اند تا به شما در مشاوره و انجام معاملات خرید و فروش خودرو کمک کنند. برای ارتباط با کارشناسان سوییچ، کافیست با شماره تلفن 75346- 021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  • مدل دستی و اتوماتیک x22 pro چه تفاوت‌هایی دارند؟

در مدل‌های دستی و اتوماتیک ایکس 22 پرو، از نظر ظاهری هیچ تفاوت چشمگیری وجود ندارد. اما اصلی‌ترین تفاوت میان آن‌ها در امکانات رفاهی و پیشرانه‌ها است. مدل اتوماتیک ایکس 22 پرو، امکانات بیشتری در اختیار راننده قرار می‌دهد. این امکانات شامل اتوهلد، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم ترمز اضطراری و سیستم استارت دکمه‌ای می‌باشد.

در مورد پیشرانه نیز، تفاوت‌های مهمی بین این دو مدل وجود دارد. مدل اتوماتیک از یک موتور 3 سیلندر 1000 سی‌سی بهره می‌برد. در حالی که مدل دستی از یک موتور 4 سیلندر 1500 سی‌سی استفاده می‌کند. انتخاب بین این دو مدل بستگی به سلیقه و نیازهای شخصی راننده دارد.

 

  • گیربکس مدل اتوماتیک mvm x22 pro از چه نوعی است؟

گیربکس استفاده شده در مدل اتوماتیک ایکس 22 پرو از نوع CVT یا ضریب متغیر با 9 دنده مصنوعی می‌باشد. این گیربکس مصرف سوخت بهینه‌ای دارد. همچنین هیچگونه ضربه یا صدای تعویض دنده را متوجه نخواهید شد چرا که تعویض دنده‌ها به صورت یکنواخت صورت می‌گیرد. این گیربکس در خودروهایی نظیر آریزو 5 جدید و آریزو 6 نیز به کار برده شده‌اند.

همچنین بخوانید:

معایب ام وی ام ایکس 22 معمولی

مقایسه چانگان cs55، جک s3 و ایکس 22