واردات پرریسک جک S5 به ایران، آن هم با پیشرانه توربو و گیربکس دندهای در سال 93 توسط کرمان موتور انجامشد. با اینکه خودروهای چینی هنوز محبوبیت زیادی بین مردم ایران نداشتند، اما این خودرو به فروش بسیار خوبی در ایران رسید. خودرویی خوشنام که شتاب خوبی هم داشت، توجه جوانان علاقمند زیادی را به خود جلب کرد و توانست به رقابت با رقبای گرانتر از خود بپردازد. این تازه آغاز ماجرا بود، 2 سال بعد هم، نسخه اتومات این خودرو، پابه ایران گذاشت و بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت. البته به تازگی نسخه فیس لیفت آن هم، با تغییرات ظاهری کم و پیشرانه متفاوت ارائه شده تا جایگزین این مدل باشد.
بررسی کلی جک S5
جکS5، یک کراس اوور سایز متوسط با ارتفاع مناسب است که کارایی یک شاسی بلند واقعی را دارد. در واقع شاید برای سفرهای آفرودی ساخته نشده باشد، اما با داشتن یک پیشرانه قدرتمند 2 لیتری مجهز به توربو، در مسیرهای سخت و سربالاییها واکنش مناسبی خواهد داشت. البته در نسخه اتوماتیک این شتاب کاهش داشته، ولی همچنان مورد رضایت رانندگان در مقایسه با رقبا قرار گرفتهاست.
با اینکه با یک کراساوور دیفرانسیل جلو و رنج قیمتی متناسب روبرو هستیم که نباید انتظارات ویژهای از آن داشته باشیم، اما این خودرو از نظر پایداری و فرمان پذیری، عملکرد مطلوبی از خود نشان میدهد. درنتیجه هنگام رانندگی با آن با کمفرمانی مواجه نمیشوید. ترمزهایی با قدرت کنترل معقول، دید خوب به اطراف و همچنین فضای جادار کابین از جمله ویژگیهایی هستند که این خودرو را به یک گزینه مناسب برای انتخاب تبدیل کردهاند. البته اگر قصد خرید این خودرو دارید، به شما پیشنهاد میکنیم که این مقاله را بررسی کنید تا انتخاب آگاهتری داشته باشید.
مشخصات فنی جک S5
این خودروی کراساوور کامپکت دارای یک پیشرانه 2 لیتری توربو بوده که قدرت ماشین را تامین میکند. این پیشرانه در بهترین حالت 174 اسب بخار قدرت و 235 نیوتنمتر گشتاور دارد. همچنین وجود یک جعبهدنده 6 سرعته دستی، شتاب خوبی هم برای خودرو ایجاد کردهاست. البته در نسخه اتوماتیک این خودرو، شتاب به خوبی مدل دندهای نیست. این در حالیاست که گشتاور آن (به 265 نیوتنمتر) بهبودیافته و از گیربکس نسبتاً پیشرفته 6 سرعته دو کلاچه هم بهره میبرد. البته این افت شتاب در سرعتهای بالا آنقدرها هم محسوس نیست.
در مدل فیس لیفت جکS5 ، تغییرات واضحی در بخش فنی خودرو به چشم میخورد. پیشرانه 1.5 لیتری خودرو با حجم کمتر، اما فنآوری بهبود یافته، قدرت و گشتاور خوبی ایجاد میکند. استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت هم در افزایش قدرت خودرو تاثیر خوبی داشتهاست. همچنین شتاب خودرو نسبت به نسخه اتومات، در مدل نیوفیس بیشتر شده و به اندازه همان نسخه دندهای( 11ثانیه) است.
جدول مشخصات فنی جکS5
محورهای مشخصات فنی | جکS5 دندهای | جکS5 اتومات | جکS5 فیس لیفت |
نوع موتور | بنزین سوز توربو شارژر | بنزین سوز توربو شارژر | بنزین سوز توربو شارژر |
حجم موتور | 1997سیسی | 1997سیسی | 1499 سیسی |
سیلندر/ سوپاپ | 4 سیلندر/ 16 سوپاپ | 4 سیلندر/ 16 سوپاپ | 4 سیلندر/ 16 سوپاپ |
تنفس موتور | توربوشارژ | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت موتور | ۱۷۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه | ۱۷۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه | ۱۷۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲۳۵ نیوتن متر | ۲۶۵ نیوتن متر | ۲۵۱ نیوتن متر |
نوع گیربکس | 6 سرعته دستی یا اتوماتیک دوکلاچه | 6 سرعته – گيربكس اتوماتيك دو كلاچه | شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه |
محور محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر سرعت ثبت شده | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا 100 | ۱۱ ثانیه | ۱۳ ثانیه | ۱۱ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۷ لیتر در صد کیلومتر | ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر | ۸.۶ لیتر در صد کیلومتر |
نوع بدنه | شاسی بلند جمع و جور (کراس اوور) | شاسی بلند جمع و جور (کراس اوور) | شاسی بلند جمع و جور (کراس اوور) |
حجم باک | 55 لیتر | 55لیتر | 55 لیتر |
ظرفیت سرنشینان | 5نفر | 5نفر | 5نفر |
طول | 4475 میلیمتر | 4430 میلیمتر | 4430 میلیمتر |
عرض | 1840 میلیمتر | 1840 میلیمتر | 1840 میلیمتر |
ارتفاع | 1680 میلیمتر | 1660میلیمتر | 1660 میلیمتر |
فاصله بین محورها | 2645 میلیمتر | 2645 میلیمتر | 2645 میلیمتر |
استاندارد آلایندگی | یورو4 | یورو5 | یورو 5 و مجهز به سیستم EOBD |
وزن خودرو | 1505 کیلوگرم | 1545 کیلوگرم | 1495 کیلوگرم |
آپشنها و امکانات رفاهی جکS5
جک اس ۵ نیوفیس در بحث آپشنهای رفاهی به کروز کنترل و دیلایت نیز مجهز شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این خودرو در موسسه تست تصادف چین 5 ستاره ایمنی به دست آورده که نشاندهنده ایمنی مناسب آن است.
از آپشنهای مهم و کاربردی این کراساوور میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو و کناری
- ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)
- سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سامانه کنترل پایداری خودرو (ECS)
- سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، ترمز پارک برقی (EPB)، فرمان برقی
- سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید
- استارت دکمهای، اتولایت، مهشکن جلو و عقب
- آینههای جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، دکمههای کنترلی روی فرمان
- تنظیم برقی صندلی راننده به همراه گرمکن، سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه
- چراغ روشنایی در روز، کروز کنترل، سانروف، گرمکن شیشه جلو
- سیستم چندرسانهای با نمایشگر لمسی و بلوتوث، سنسور باران
طراحی جک S5، نسخه دندهای و فیس لیفت
جک S5 از همان ابتدای ورودش به بازار ایران، با استقبال خوبی مواجه شد. البته در آن زمان رقبای زیادی هم برای این کراساوور با پرستیژ وجود نداشت. جک اس5 همه آیتمهای یک خودرو خوشقیافه را دارد، مانند تناسب اجزا، طراحی زیبای خطوط بدنه، چراغهای مطلوب و فرم ساده در عین حال جوانپسند که به راحتی نمیتوان از آن ایراد گرفت.
نسخه فیسلیفت این کراس اوور با تغییرات چشمگیری در جلو پنجره آن، ارائه شد. اینبار طراح سعی براین داشته تا جدیت و خشونت را با طراحی جلو پنجره یک تکه مشکی رنگ به نمایش بگذارد. تغییراتی نیز در چراغهای مهشکن مشاهده میشود. این درحالی است که چراغ های اصلی تفاوتی با نسخه اولیه نداشتهاند. نمای جانب و عقب این خودرو هم هیچ تغییری نکردهاند.
طراحی داخلی جک S5
با ورود به فضای کابین جک اس5، طراحی زیبا و سادهای را خواهیم دید. فضای داخلی این کراساوور با ارگونومی مناسب، کاملا جادار، همراه با جای پا و سر کافی برای همه سرنشینان طراحی شده که کاملا مناسب استفادههای خانوادگی خواهد بود. دریچههای تهویه و ارگونومی مطلوب ادوات، احساس خوبی در فضا ایجاد کردهاند. البته کیفیت متریال استفاده شده کمی از سطح مطلوب پایینتر است که به دلیل قیمت مناسب خودرو کاملا قابل چشمپوشی خواهد بود.
نسخه فیسلیفت جک اس5، تغییری در فضای داخلی نداشته و همان طراحی کابین قبلی را شاهد هستیم. کابینی با طراحی پالت رنگی تیره و ارگونومیک که کاملا راضی کننده خواهد بود. تنها تفاوت آن اضافه شدن کروز کنترل به فرمان میباشد.
برگ برنده جک اس5 اتومات
- پیشرانه جدید توربو gdi با توان مناسب
- بازار دست دوم مناسب و خوش فروش
- گستردگی خدمات پس از فروش
معایب خودروی جک s5 نیوفیس
- طراحی ظاهری قدیمی
- دشواریهای نگهداری از پیشرانههای توربوشارژ
- متریال داخلی نهچندان مرغوب
- کند بودن عملکرد گیربکس خودروی جک S5 اتوماتیک
-
نداشتن نوآوری در طراحی ظاهری
سخن پایانی
اگر قصد خرید یک کراس اوور چینی به رنج قیمتی مناسب را دارید، جک S5، یکی از گزینههایی است که ارزش خرید را دارد و میتواند نیازهای اساسی شما را رفع کند. جک S5 مانند سایر خودروهای چینی، امکانات مطلوبی را در ازای قیمت مناسب ارائه میدهد. با اینحال پیشنهاد میکنیم قبل از تصمیم نهایی همه رقبای این خودرو را بررسی کنید.
سوالات متداول
تفاوت جک S5 نیوفیس با جک S5 اتوماتیک چیست؟
جک S5 نیوفیس از موتور جدید 1.5 لیتری توربو به جای موتور 2 لیتری سود میبرد و شتاب آن نیز بهبود یافته است. همچنین، طراحی سپر جلو و سراگزوزهای آن تغییراتی داشته و کروز کنترل فابریک نیز به آن افزوده شده است.
رقبای جک S5 نیوفیس در بازار ایران کدامند؟
با توجه به مشخصات فنی و بازه قیمتی اعلام شده توسط کرمان موتور برای جک اس 5 در بازار خودروی ایران ، خودروهای چینی دیگری مثل و ام وی ام X55 مدیران خودرو، هایما S7 توربو و تیگو 5 توربو رقبای آن هستند. با توجه به قیمت جک S5 فیس لیفت در بازار آزاد میتوان ارزش خرید مناسبی را برای این خودرو در نظر گرفت.
جک s5 بهتر است یا هایما s7؟
از نظر امکانات و موتور این دو خودرو در سطح یکسانی قرار گرفتهاند. اما از نظر ایمنی جک اس ۵ عملکرد بهتری از خود ارائه کرده است. برای داشتن انتخاب بهتر و مناسبتر در این بازه قیمتی، میتوانید از خدمات و مشاورههای تخصصی سوییچ بهرهمند شوید.
نظرات