قبل از بررسی معایب جیلی GC6، اجازه بدهید کمی با این خودروی چینی، مدلهای عرضه شده از این خودرو به بازار ایران و کمپانی سازنده سازنده آن آشنا شویم. با توقف ورود خودروهای با کیفیت اروپایی، برندهای خودروسازی چینی بازار ایران را قبضه کردند. شرکت خودروسازی جیلی از جمله کمپانیهای چیتی بود که در اوضاع نابسامان صنعت خودروی ایران توسط گروه خودروسازان بم، به بازار ایران راه پیدا کرد. به تدریج، مدلهای مختلفی از خودروهای ساخت جیلی وارد بازار ایران شد، از جمله خودروی جیلی GC6 که در چین جزو یکی از پرفروشترین محصولات این شرکت محسوب میشد.
معایب جیلی GC6 باعث شد آنطور که باید مورد توجه و استقبال مشتریان ایرانی قرار نگیرد. این خودور شهری بر خلاف سایر محصولات کمپانی جیلی از کیفیت و امکانات کمی برخوردار است و در رده خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی قرار دارد. این مقاله، به طور خاص به معایب جیلی GC6 و نقاط ضعف آن اشاره خواهد کرد تا علل عدم موفقیت جیلی GC6 در بازار ایران مشخص شود.
معرفی کمپانی جیلی
گروه هولدینگ ژجیانگ جیلی گروه با مسئولیت محدود که معمولاً به عنوان جیلی شناخته میشود یک شرکت خودروسازی چینی چند ملیتی است. این شرکت در سال 1986 و به طور خصوصی توسط میلیاردر چینی، لی شوفو، تاسیس و در سال 1997 با نام تجاری جیلی اتو (Geely Auto) وارد صنعت خودرو شد. پس از خرید یک شرکت دولتی شکست خورده، موتورسیکلتهای جیلی در اواسط دهه 1990 وارد خط تولید شدند. تولید ونهای کوچک این شرکت در سال 1998 آغاز شد، و یک سال بعد، برای تولید اتومبیل موافقت دولتی را دریافت کرد. تولید خودروهای جیلی در سال 2002 آغاز شد. برند جیلی پنج زیر مجموعه یا زیر گروه دارد که شامل گروه اتو جیلی، گروه ولوو، گروه خودروهای تجاری نیو انرژی جیلی و گروه جیلی است.
جیلی GC6 الیت و اکسلنت
جیلی GC6 در دو مدل الیت و اکسلنت توسط بم خودرو وارد بازار ایران شد. اولین جیلی GC6 عرضه شده به بازار ایران نسخه کم آپشن و ساده الیت بود. نسخه بعدی با نام اکسلنت که در واقع مدل فیس لیفت شده الیت محسوب میشد و آپشنهای بیشتری داشت، در سال 1396 در کشور رونمایی شد. جیلی GC6 بر عکس خیلی از خودروهای چینی، قبل از عرضه به بازار ایران، در بازار کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و امتحان خود را پس داده است.
برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.
[switch_forms_sell]
با این وجود، شرکت خودرو سازان بم در اولین سال عرضه GC6 چندان موفق نبود، اما در سال 1396، کرمان موتور با وارد کردن نسخه جدید GC6، این خودرو را از عدم توفیق در بازار ایران نجات داد. پس از مذاکره با کمپانی جیلی، نسخه فیس لیفت GC6 با پسوند اکسلنت به طور رسمی به ایران آمد.
معایب جیلی GC6
شناخت معایب جیلی GC6و سایر خودروهای چینی عمدتاً بیکیفیت در مورد کارایی، ایمنی، مشخصات فنی و سایر ویژگیهای خودرو اطلاعات کافی به مصرف کننده ارائه داده و به خریدار کمک میکند با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر را خریداری کند. در این بخش نقاط ضعف و معایب جیلی GC6را بررسی کرده و ایرادات آن را از جنبههای مختلف مرور میکنیم.
طراحی خارجی ناهماهنگ
ایراد در طراحی خارجی، از بارزترین معایب جیلی GC6است که در نگاه اول به چشم میآید. طراحی ناهماهنگ، ساده و فاقد خلاقیت جیلی GC6در یک نگاه خریدار را به یاد خودروهای دهه 90 میلادی میاندازد. چراغهای عقب ماشین خیلی بالا و در فاصله زیادی از هم قرار دارند. به طور کلی، طراحی قسمت عقب اصلاً پختگی نمای جلوی خودرو را ندارد و به نظر میرسد آنچنان باب میل جوانان نباشد. رینگهای کوچک، سپر کوتاه و مستطیلی در عدم جذابیت بدنه خودرو بسیار موثر بودهاند. قدیمی بودن شکل و طراحی درهای خودرو و عدم هماهنگی این بخش با قسمت جلو و عقب، در نگاه اول خیلی جذاب و زیبا به نظر نمیرسد. علاوه بر این، دکمههای روی فرمان جیلی GC6 توسط سازندگان وطنی حذف شدهاند.
طراحی داخلی ضعیف
متریال به کار رفته برای ساخت کابین و داشبورد جیلی GC6کیفیت پایینی دارند و عموماً از پلاستیک خشک و ارزان قیمت برای ساخت آنها استفاده شده است. علاوه بر این، از آنجاییکه جیلی gc6 به عنوان یک خودروی سابکامپکت طراحی شده، فضای کابین جادار و بزرگی ندارد و در مسیرهای طولانی با حداکثر ظرفیت، باعث خستگی سرنشینان میشود. شیب سقف در قسمت عقب خودرو باعث کاهش فضا و ارتفاع آن شده و سرنشینان عقب را دچار مشکل میکند.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید |
پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان خودرو فرم سنتی دارد و از عقربههای مکانیکی بسیار کوچکی ساخته شده است. فضای قسمت کابین GC6 به اندازه یک خودروی شهری در نظر گرفته شده است. با این وجود، بعد از نشستن روی صندلی راننده متوجه میشوید که فضای زیادی توسط رودریها و داشبورد اشغال شده است.
ایمنی نامشخص
از معایب اصلی جیلی GC6 میتوان به مشخص نبودن میزان امنیت آن اشاره کرد. امنیت خودرو یکی از مهمترین نکاتیست که هنگام خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. جیلی GC6 توانسته از موسسه سی-انکپ (C-NCAP) چین 5 ستاره ایمنی دریافت کند، اما نمیتوان به ستارههای موسسه C-NCAP اکتفا کرد. معمولاً برای تعیین درجه ایمنی، خودروها توسط موسسه معتبر اروپایی یورو انکپ (Euro-NCAP) تست میشوند، اما خودروهای چینی عموماً فاقد تاییدیه از سوی این موسسه هستند. از سوی دیگر، جیلی GC6از حداقل امکانات ایمنی مانند دو عدد کیسه هوا، سیستمهای ABS و EBD، سیستم قطع کننده سوخت هنگام تصادف، قفل کودک و قفل مرکزی بهره میبرد.
عرضه محدود و قطعات کمیاب
عرضه محدود، از مهمترین معایب جیلی GC6 محسوب میشود. عرضه محدود جیلی GC6 ضعف خدمات پس از فروش و مشکل در تامین قطعات را به همراه داشته است. در نتیجه، مالک باید زمان و هزینه زیادی برای دریافت خدمات و خرید قطعات جانبی خودرو صرف کند که این موضوع میتواند ایرادی بزرگ برای یک ماشین اقتصادی محسوب شود. به جز مشکل کمبود قطعات جانبی، قیمت آنها نیز بالاست و همین موضوع باعث میشود بسیاری از مصرف کنندگان از خرید این سدان شهری صرف نظر کرده و به سراغ خودروهایی با ریسک کمتر بروند.
شتاب کم و موتور فاقد توربوشارژ
موتور جیلی GC6 فاقد توربوشارژ است و 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتنمتر گشتاوری تولید میکند. با توجه به آمار و ارقام ثبت شده، جیلی GC6 خودروی پر شتابی محسوب نمیشود. عدد رسمی ثبت شده برای صفر تا صد جیلی GC6، 13.5 ثانیه است که با توجه به وزن 1132 کیلوگرمی آن، مطمئناً شتاب مناسبی نیست و انتظارات عاشقان سرعت را برآورده نمیکند.
جمع بندی بررسی معایب جیلی GC6
جیلی GC6 در سال 1396 به عوان یک سدان شهری و جمع و جور چینی به بازار ایارن عرضه شد. این خودرو یکی از خودروهای محبوب و موفق شرکت جیلی است. نسخه قدیمی جیلی GC6 با نام الیت و نسخه فیس لیفت و جدیدتر آن با نام اکسلنت شناخته میشود. طراحی ضعیف، بازار دست دوم نه چندان خوب، ارائه خدمات پس از فروش ضعیف، کمبود قطعات و شتاب کم از جمله معایب جیلی GC6 هستند که باعث میشوند وضعیت فروش این خودرو در بازار ایران نسبت به برخی رقبای با سابقه موجود در بازار مانند پژو پارس اتوماتیک، پارس تندر، دنا و غیره رونق کمتری داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
نظرات