شرکت خودروسازی کرهای، کیاموتورز، تاکنون بهخوبی توانسته صنعت خودروسازی را با تولید خودروهای متنوع تسخیر کند. یکی از محصولات این شرکت کرهای، سراتو نام دارد که یک سدان خانوادگی جمعوجور و زیبا است. شرکت کیاموتورز اولین نمونههای سراتو را در سال 2003 تولید نمود و تاکنون توانسته چهار نسل این محصول را روانه بازار نماید. نسل دوم این شرکت با عنوان کیا سراتو (TD) در سال 2008 تولید شد. در اینجا بود که شرکت سایپا طی یک شراکت استراتژیک، تصمیم گرفت تا این نسل از سراتو را بهصورت مونتاژی در کشورمان تولید کند و با قیمت ارزانتر به مشتری ارائه نماید. هدف از ارائه این مقاله، بررسی معایب سراتو وارداتی است.
البته به دلیل تحریمها، این روزها به سختی میتوان خودروی سراتو نسل دوم چه از نوع وارداتی و چه مونتاژی را در بازار بهصورت صفر کیلومتر یافت. چرا که ورود و مونتاژ آنها از مدتها پیش تعطیل شده است. اکنون معایب سراتو نسل دوم که بین سالهای 93 تا 98 در کشور مونتاژ میشد را بررسی میکنیم.
معایب سراتو
سراتو (TD) یا سراتو نسل دوم دارای معایبی کلی است که در ادامه معرفی میشوند.
-
عدم تطابق مواد تشکیل دهنده کابین با قیمت خودرو
یکی از معایب سراتو نسل دوم این است که مواد تشکیلدهنده فضای داخلی کابین با قیمت خودرو انطباق ندارد. به عبارت دیگر، نسبت به قیمتی که برای خرید چنین خودرویی پرداخت میشود، برای ساخت این خودرو از مواد درجهیک استفادهنشده است. البته این به این معنی نیست که این شرکت از مواد کاملا بیکیفیت برای ساخت سراتو نسل دوم استفادهکرده باشد. اما گزارشها حاکی از این است که قیمت خودرو نسبت به مواد استفاده شده بالا میباشد.
-
ثبات ضعیف هنگام رانندگی (فرمانپذیری کم)
یکی دیگر از معایب سایپا سراتو این است که فرمانپذیری کمی دارد. به عبارت سادهتر، این خودرو نسبت به نسل اول دارای وزن کمتری است و از این جهت ثبات و پایداری آن نیز کمتر میباشد. در نتیجه در سرعتهای بالا یا در پیچهای تند ممکن است تعادل خود را از دست بدهد. البته وجود سیستم تعلیق نسبتا خشک باعثشده فرمانپذیری آن تا حدودی کنترل شود.
-
مصرف بیش از حد سوخت
شاید در نگاه اول مصرف هفت لیتر بنزین در مسافتهای ترکیبی (بینشهری و شهری) برای هر صد کیلومتر چندان زیاد به نظر نرسد. اما اگر بخواهیم میزان مصرف این خودرو را با سراتو نسل سوم مقایسه کنیم، خواهیم دید که حدود یک الی نیم لیتر بنزین بیشتری مصرف میکند. بنابراین یکی دیگر از معایب سراتو نسل دوم مصرف بیشتر سوخت است. البته یکی دیگر از معایب این خودرو این است که باید همیشه از سوخت سوپر یا همان بنزین اوکتان استفادهکرد. باوجود اینکه این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو پنج است اما عدم استفاده از سوخت مناسب، ممکن است موتور خودرو را با مشکل مواجه کند.
-
قطعات یدکی گران
قطعات یدکی گران یکی دیگر از معایب سراتو به شمار میرود. به دلیل وارداتی بودن این خودرو، قطعات یدکی آن و یا هزینه تعمیر برای مالک بسیار گران تمام میشود. قطعات یدکی سراتو نسل دوم از کره وارد میگردد و هزینههای مختلفی، که یکی از آنها هزینه گمرک است، روی قیمت نهایی قطعات سراتو نسل دوم تاثیر میگذارد.
-
صدای آزاردهنده به هنگام استارت خوردن خودرو
یکی دیگر از مشکلات این است که به هنگام استارت زدن و شروع به کار موتور، صدای آزاردهندهای به گوش میرسد. اما از نظر فنی این امر را نمیتوان عیب درنظر گرفت. چرا که این صدا در اصل مربوط به امولسیفایر به هنگام باز شدن چرخه بنزین و کاملا طبیعی است. اغلب افرادی که از این امر اطلاعات چندانی ندارند، از این صدا ابراز نگرانی کرده و آن را یکی از معایب سراتو نسل دو تلقی میکنند. لازم به ذکر است که استفاده مداوم از سوخت بیکیفیت و غیرسوپر باعث افزایش مصرف سوخت و ناک سرگاز و در نتیجه افزایش صدای آزاردهنده خودرو میشود.
-
بوق زدن کمربند ایمنی
شاید از نظر ایمنی کمربند ایمنی بوقدار یکی از معایب سراتو نسل دو نباشد. بهطور کلی با هربار روشن شدن ماشین، چراغ کمبرند ایمنی به مدت شش ثانیه چشمک و بوق میزند، حتی اگر کمربند ایمنی بسته شده باشد. مشکل اصلی اینجا است که سنسور کمربند ایمنی قدرت تشخیص اینکه کمربند بسته یا باز است را ندارد. این مسئله میتواند به عنوان یکی از معایب سراتو شناخته شود.
-
ترمزهای ضعیف و ایمنی کم خودرو
یکی از معایب سراتو داشتن ترمزهای ضعیف میباشد. در سرعتهای بالای صد کیلومتر ممکن است که سراتو نسل دوم خیلی خوب عمل نکند. مدت زمان ایستادن ماشین پس از ترمز کردن در سرعتهای بالا، کمی زیادتر از حد معمول است. بنابراین شاید این امر مهمترین مشکل سراتو باشد که نمیتوان از آن به راحتی چشمپوشی کرد.
-
ارتفاع کم خودرو از سطح زمین
خودرو سراتو نسل دوم ارتفاع کمی از سطح زمین دارد. البته این، یکی از ویژگیهای اسپرت بودن خودرو است. اما ارتفاع کم خودرو زمانی دردساز میشود که مسیر ناهموار و پر از چاله باشد. در این صورت، کف خودرو به ناهمواریها برخورد کرده و حس بدی به سرنشینان میدهد. بنابراین یکی از معایب سراتو این است که در ناهمواریهای خیابان به راحتی در معرض آسیب و مشکلات فنی دیگر قرار میگیرد. یکی از راههای کم کردن آسیبها استفاده از لاستیکهای نرم، پرقدرت و انعطافپذیر است تا در برابر ناهمواریهای خیابان، سرنشینان و خودرو را مصون نگهدارد. ضمن اینکه توصیه میشود پس از هر 50000 کیلومتر، لاستیک ماشین تعویض و به این شکل از معایب سراتو کم خواهد شد.
-
نیاز به سوییچ برای باز کردن درب
حذف ویژگی اثر انگشت و باز کردن خودرو بدون نیاز به کلید، یکی دیگر از کاستیها و معایب سراتو نسل دوم به شما میرود. وجود خاصیت اثر انگشت و همچنین عدم نیاز به سوئیچ برای باز و بسته کردن درب خودرو، یکی از موارد افزایش امنیت و کاهش احتمال به سرقت رفتن خودرو است. حذف این مورد باعث میشود که این کاستی را به عنوان یکی از معایب سراتو در نظر بگیریم.
-
کوچک بودن کابین برای سرنشینان عقب
کابین خودرو سراتو در قسمت عقب ماشین برای سرنشینان بلند قامت چندان راحت نیست. این امر در کنار تکان خوردنهای خودرو در مسیرهای ناهموار، برای سرنشینان عقب سراتو بسیار آزاردهنده میشود و یکی از معایب سراتو به شمار میرود.
-
کاهش کیفیت داخل کابین
یکی از معایب سراتو نسل دوم این میباشد که تقریبا از مواد و پلاستیک بیکیفیت یا کم کیفیتتر برای ساخت فضای داخل کابین استفادهشده است. این مسئله در مقایسه با سراتو نسل سوم بیشتر خود را نشان میدهد. چرا که کیفیت نسل سوم، از نظر مواد مورد استفاده برای داخل کابین بهتر است. اما استفاده کنندگان سراتو نسل دوم، از نرم و راحت بودن صندلیهای این خودرو راضی هستند.
-
حذف ویژگی تاشو صندلیهای عقب
یکی دیگر از معایب سراتو کمشدن برخی از امکانات و آپشنهای این خودرو، نظیر حذف ویژگی تاشویی صندلیهای عقب میباشد. این امر باعث افزایش ناراحتی سرنشینان عقب سراتو نسل دوم در کنار وسعت کم فضای عقب شده است.
-
صدای بالای پیشرانه
صدای موتور سراتو نسل دوم بسیار زیاد است. صدای پیشرانه به راحتی وارد کابین خودرو میشود و میتواند در مسیرهای طولانی بسیار آزاردهنده باشد. البته وجود سیستم صوتی فوقالعاده باعث میشود که صدای پیشرانه هنگام روشن بودن سیستم صوتی کمتر خود را نشان دهد.
جمعبندی
خودرو سراتو یکی از محصولات کیا موتورز کشور کره است که در چهار نسل تولید و روانه بازار گردید. نسل دوم سراتو از سال 1393 تا 1398 توسط شرکت سایپا مونتاژ میشد. بنابراین این خودرو در ایران در این سالها به وفور در بازار ایران موجود بود. خودرو سراتو شاید در مقایسه با خودروهای هم نسل و هم رده خود یکی از بهترینها باشد ولی باز هم معایبی دارد. از میان مهمترین معایب سراتو میتوان به عدم تطابق کیفیت کابین با قیمت خودرو، فرمانپذیری کم، مصرف بیش از حد سوخت، قطعات یدکی گران، صدای آزاردهنده هنگام استارت خوردن، ترمزهای ضعیف، ارتفاع کم خودرو از سطح زمین، نیاز به سوئیچ برای باز کردن درب، کوچک بودن کابین برای سرنشینان عقب، حذف ویژگی تاشو صندلیهای عقب، صدای بالای پیشرانه اشاره کرد.
بیشتر بخوانید
این ماشینو داشته باشی یه مشکلی براش پیش بیاد قطعاتش واقعا خیلی گرون در میاد و گاهی هم سخت پیدا میشه حتی ولی در کل ماشین خوبیه و اون معایبی هم که نوشتید دربارهاش درسته
در کل به نظرم خودروهای کرهای یه سر و گردن بالاتر از چینیاس. سراتو هم ایراداتی داره که اینجا کامل نوشته شده ولی در کل ماشین خوبیه و مشکل پیدا شدن قطعات و هزینهی قطعات داره
سراتو وارداتی هم همین ایراداتو داره یا این ایرادات مختص مونتاژیها بود؟
مقاله نوشته شده برای مونتاژی ها بود
درست نوشتید. مصرف سوختش که خیلی بالاست و قطعاتشم گرونه ولی در کل خودروی مورد علاقهی منه نسبت به حق انتخابهایی که داریم
توی مسیر پر چاله چوله و ناهمواری سراتو واقعا اذیتکنندهاس
چرا آپشن باز کردن قفل با اثر انگشتو حذف کردن؟
اگه کسی براش مهم نیست ۱۰۰ تومن بیشتر هزینه کنه مزدا۳ براش بهتره اما خب هینه نگهداریشم بالاتره
من یه سراتو ۲۰۱۰ دارم بعد از ۸ سال هنوز مثل اولشه و به جز سرویسهای معمول خرج اضافی تا حالا برام نداشته. به نظر شما ماشین ساخت ایران میتونه حداقل ۸ سال بدون خرج بمونه؟
به نظرم سراتو کره یه چیز دیگهاس
سراتو با وجود عیبهایی که داره اما هنوز به نظر من یه سر و گردن بالاتر از خودرو چینیاس. مثلا از جک اس پنج که حتی قیمتشم بالاتره خیلی بهتره
سلام من سراتو ۲۰۰۰ سایپا دارم گیربکسش عالیه ولی سواری خشکی داره
من سراتو ۹۶ آپشنال دارم تا سرعت ۱۲۰ که ترمز بگیری خوبه ولی مثلا روی ۱۴۰ باشی و بزنی رو ترمز عقب ماشین یکم منحرف میشه و بعدش درست عمل میکنه
من سراتو ۲۰۱۰ دارم بعد ۸ سال هنوز مثل اولشه و به جز سرویسهای معمولی خرج اضافی تا حالا برام نداشتت. فکر نمیکنم ماشین ساخت ایران بتپنه حداقل ۸ سال بدون خرج بمونه
به نظر من تنها مزیت سراتو سایپا تغییر سایز رینگاس که با خیابونای پر چاله ما سازگارتره
با این گرونی قطعات نگهداری این ماشین اصلا به صرفه نیست
من کیا سراتو ۲۰۱۷ خریدم و چیزی که بهتره بدونید اینه که کیا نسبت به ۲۰۱۴ و قبلش خیلی پیشرفت کرده. امکاناتش خوبه و خشکی هم نداره. ترمزشم خوبه
من یک سال سراتو داشتم راضی بودم. نه صدای اتاق و نه چیز اذیت کننده دیگهای
کیفیت رنگ بدنه افتضاحه. سر و صداهای اضافی از در و پیکر ماشین
با همه این حرفا سراتو هنوز یه سر و گردن بالاتر از ماشین چینیه