معایب سورن پلاس، موضوع این مقاله از سری مقالات سوییچ است. یکی از تحولات بزرگی که موجبشد تا شرکت ایران خودرو سیاستگذاریهای خود را براساس آن تنظیم کند، رونمایی از خودرو سمند بود. این ماشین که عنوان نخستین خودروی ملی را یدک میکشد، امروزه هشتمین عضو از خانواده تکاملیافته خود را به چشم میبیند. سورن پلاس که جوانترین عضو خانوده سمند است، همچنان نقاط ضعفی را دل خود نهفته دارد که لزوم شناخت آنها بیشازپیش احساس میشود. تا پایان همراه ما باشید تا با معایب سورن پلاس به صورت جامع آشناگردید.
مشخصات کلی سورن پلاس
صنعت خودروسازی برای اولین بار در سال ۱۳۸۱ نخستین خودرو ملی را تحت عنوان سمند رونمایی و روانه بازار کرد. در کشور خودرو سمند به دلیل نبود رقبای جدی برای شرکت ایران خودرو یا همان ایران ناسیونال سابق، توانست فروش خوبی را تجربه کند. خودرو سمند از جمله محصولات جریانساز ایران خودرو بوده که پس از رونمایی تا به امروز، خانواده بزرگی را تشکیل داده و سورن پلاس نیز به عنوان جدیدترین و هشتمین عضو از خانوانده سمند محسوب میشود. برای اولین بار در زمستان سال ۱۳۹۸ بود که ایران خودرو به صورت رسمی از این ماشین رونماییکرد و خبر از عرضه آن به بازار داد.
دریک نگاه کلی تغییر بنیادینی میان سورن پلاس و مدلهای قبلی دیده نمیشود، و همچنان برخی از مشکلات اساسی که در خانواده سمند وجود داشت نیز در زمره معایب سورن پلاس قرارمیگیرد. موتور ۱۶ سوپاپ سورن پلاس میتواند در هر ۶۰۰۰ دور بر دقیقه نیرویی معادل ۱۱۵ اسب بخار تولید کند و با تلاش مهندسان سازنده، این ماشین میتواند از بنزین یورو ۵ هم بهره ببرد.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
اما از همان ابتدای رونمایی حرف و حدیثهای فراوانی متوجه سبک طراحی سورن پلاس بود که این مسئله نشانمیدهد سازندگان خلاقیت خاصی را در طراحی بنده خودرو به کارنبردهاند، و همچنین عدم رعایت تعادل و هارمونی در طراحی بدنه نیز مزید برعلت شد تا به حجم این انتقادات افزودهشود. در ادامه نگاهی داریم به معایب سورن پلاس تا عمدهترین مشکلات این خودرو مورد بررسی قرارگیرد.
معایب سورن پلاس
متاسفانه همچنان نادیدهگرفتن برخی از حیاتیترین اصول در صنعت خودروسازی کشور باعثشده تا در یک مثال مشخص همچون خانوانده سمند، از اولین خودرو تا آخرین عضو که سورن پلاس باشد، همچنان مصرفکنندگان با مشکلات اساسی دستوپنجه نرمکنند. مهمترین معایب سورن پلاس عبارتنداز:
عدم بهرهوری از تست ایمنی
معالاسف هیچیک از خودروهای ایرانی از تست تصادف مشخصی برای مشخصشدن ضریب ایمنی برخوردارنیستند، و در این زمینه تنها مراجعی که وجود دارد، استفاده از تجربیات دیگر رانندگان بوده چرا که در کشور هیچ موسسه تصادف خودرویی، برای تعیین شاخص ایمنی خودرو وجود ندارد.
البته این موضوع بر ماشینهای دورگه صدقنمیکند و خودروهایی که تنها در کشور مونتاژ میشوند، فرایند تست تصادف آنها از سوی طرف خارجی انجاممیشود. موسساتی همچون NCAP که هم در اروپا و هم چین فعالیت دارد و همچنین موسسه NHTSA ایالات متحده آمریکا از جمله مراکزی هستند که تست تصادف خودروها توسط آنها انجامشده و نظام رتبهبندی نیز از ۱ تا ۵ ستاره است.
گفتنیاست در صورتی که خودرو مورد نظر با دریافت کمتر از ۳ ستاره تست تصادف را به پایانبرد، رتبه کسبشده نشان از ایمنی بسیار پایین خودرو میدهد. حال با توجه به اینکه سورن پلاس کاملا براساس سمند طراحی شدهاست و با توجه به اینکه خود سمند نیز براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ است، میتوان براساس تست ایمنی پژو ۴۰۵ چنین حدس زد که سمند به سختی میتواند حتی ۳ ستاره را در تست ایمنی دریافتکند.
از همین حقیقت تلخ میتوان چنین برداشتکرد که این موضوع یکی از خطرناکترین معایب سورن پلاس به شمارمیآید و در کمال تعجب مشاهده میشود که ایران خودرو به عنوان یکی از قطبها خودروسازی کشور، همچنان پس از رونمایی از نسل هشتم خانواده سمند برای حل این مشکل چارهای نیندیشدهاست.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
عدم خلاقیت در طراحی بدنه
در ابتدای مقاله اشارهشد که یکی از اولین مواردی که در بدو رونمایی از سورن پلاس مورد انتقاد قرارگرفت، سبک به کاررفته در طراحی بدنه این خودرو است. تنها تغییر عمدهای که در طراحی جلو و عقب بدنه به کاررفته است تغییر در گرافیک چراغ جلو و عقب است و همچنین به تقلید از دنا و دناپلاس نیز، شاهد استفاده از دستگیرههای درب آسان بازشو در سورن پلاس هستیم.
در اولین نگاه سیاست محافظهکارانه ایران خودرو در طراحی بدنه ماشین مورد بحث به وضوح دیده میشود که در شمار معایب سورن پلاس قرارمیگیرد. همچنان اصرار بر استفاده از آیتمهای قدیمی در طراحی سورن پلاس دیده میشود و خبری از اِلِمانهای جذاب و اسپرت که بر کیفیت بصری این خودرو بیفزایند، نیست. در کل فقدان موارد مهیج و جوانپسند در طراحی سورن پلاس باعثشده تا این خودرو در این بخش نیز قدمهای چشمگیری روبه جلو برندارد.
گرانی و کمیابی لوازم و قطعات یدکی
یکی دیگر از معایب خودرو سورن پلاس پرخرج بودن آن است و با وجود اینکه این ماشین یک محصول ۱۰۰ درصد بومی و ساخت داخل است، همچنان معضل دسترسی به قطعات و لوازم یدکی این خودرو برای مصرفکنندگان وجود دارد. البته این مشکل قابل تعمیم به تمامی قطعات خودرو نبوده ولی همچنان در برخی از موارد خاص، مشتریان به سختی میتوانند نسبت به تهیه قطعات یدکی اقدامکنند. همین موضوع میتواند گاها تا یک ماه وقت مشتری را گرفته تا قطعه موردنظر به دست وی برسد.
سنگینی بالا
با وجود اینکه سمند و دیگر اعضای خانواده این خودرو از جمله ماشینهای جادار محسوب میشوند، یکی از مشکلاتی که به ذاته و بدون استثنا متوجه تمامی هشت عضو این خانواده است، سنگینی بالا و کندبودن است که با توجه به تاثیر این عامل بر تجربه رانندگی، باعث میشود تنها سلقیههای خاصی را به سمت خود جلبکند.
در کل زمانی که دور موتور این خودرو بالا میرود یکی از معایب سورن پلاس که در مبحث تجربه رانندگی خود را نشان میدهد، عدم سواری نرم این ماشین است. به هرحال یکی دیگر از معایب سورن پلاس که نه فقط در این ماشین بلکه در عمده محصولات ساخت ایران خودرو دیده میشود، نبود و فقدان سیستمهای کنترل و کشش پایدار است که در صورت وجود میتوانست تعادل و بالانس بهتری برای این خودرو به ارمغانآورد.
کلام آخر بررسی معایب سورن پلاس
در این مقاله تلاششد تا به بررسی معایب سورن پلاس پرداختهشود تا دیدی بسیار شفاف و واضح از نکات ضعف این خودرو در اختیار خریداران احتمالی قراربگیرد. به هرحال توصیه میشود با یک کارشناس مجرب نیز مشورت لازم صورتگیرد تا خریداران به تمامی جنبههای خودرو انتخابی پیش از خرید آگاهی پیداکنند. در پایان از شما دوستان خواهشمندیم که اگر این مقاله برای شما مفید بود، ما را در بازنشر هرچه بهتر آن در صفحات مجازی یاری کنید و یا اگر سوالی در این زمینه دارید، خوشحال میشویم آن را با ما به اشتراک بگذارید. در نهایت مروری کوتاه داریم بر آنچه که گفتهشد.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
مهمترین معایب سورن پلاس
- عدم بهرهوری از تست ایمنی
- عدم خلاقیت در طراحی بدنه
- گرانی و کمیابی لوازم و قطعات یدکی
- سنگینی بالا
بیشتر بخوانید:
قطعات سورن پلاس واقعا کم پیدا میشه و خیلی هم ماشین سنگینیه
میخوام ماشین بخرم و بین سورن پلاس و رانا پلاس موندم. ممنون از نشر مقالات
سمند و سورن و سورن پلاس که هر سه در یک خانواده هستن ماشینهای نرمی نیستن فقط خیلی جادارن
تست ایمنی یکی از مساّل مهمیه که شما بهش پرداختید. باتشکر
هر موقع رفتمنمایندگی حتما باید درخواست قطعه بزنند و منتظر بمونیم قطعه بیاد و بعد تعویض قطعه
جالب اینکه ۳ بار به همین صورت پیش رفتمو قطعه عوض شد ولی ایراد خودرو رفع نشد . پیگیری کردم فرمودند که قطعه ها خرابند 😫😫😫😫
سلام. من که راضی هستم در واقع چاره ای ندارم.