بک X3 پرو در واقع همان جیلی X3 پرو است که در برخی بازارها تحت عنوان میپل X3 پرو نیز عرضه می‌شود. این محصول کوچک که قرار است به زودی توسط خودروسازان بم در ایران عرضه شود، کراس اوور کامپکتی است که توانسته با تکیه بر طراحی منطقی، مشخصات فنی قابل قبول در سگمنت خود و همچنین دارا بودن نسخه‌های گوناگون نظیر الکتریکی، در بازارهای صادراتی جیلی و به خصوص در کشورهای رو به توسعه، آمار فروش خوبی را برای خود ثبت کند.

این خودرو در ایران ری‌برندینگ شده و نوشته BAC و همچنین لوگوی آن مورد بازطراحی قرار گرفته است و این امر توسط حسین وفایی، که پیش تر لوگوی جدید کرمان موتور و ویرا دیزل را طراحی کرده بود، صورت پذیرفته است.

جیلی GC6 آخرین محصولی است که خودروساز باکیفیت چینی روانه بازار ایران کرده بود که سال 1398 تولیدش در خودروسازان بم متوقف شد. اما به نظر می‌رسد که جیلی دوباره قصد دارد با کمک خودروسازان بم به بازار ایران برگردد، البته با اسم و رسمی تازه. خودرو جدید با برند مِیپِل (Maple)، یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ جیلی روانه خیابان‌های چین شده است. برند میپل بیش از دو دهه سابقه دارد و بعد از اینکه در سال 2020 توسط جیلی احیا شد، سه خودرو برقی تولید کرد.

میپل X3 پرو، چهارمین محصول دوره جدید میپل و اولین ماشین بنزینی این شرکت است، با این حال خودرو جدیدی نیست و قبلا با اسم جیلی یوانجینگ X3 به فروش می‌رسید. خودروسازان بم برای عرضه محصولات جدیدش، همان کاری را انجام خواهد داد که قبلا کرمان موتور با برند KMC  و فردا موتورز با برند FMC انجام داده بودند. خودروهای مونتاژی کمپانی ایرانی از این به بعد با برند BAC عرضه می‌شوند و اولین آنها BAC X3 است.

فروش

بررسی مشخصات فنی بک X3

بک X3 پرو از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری با سوخت رسانی MPi استفاده می‌کند که در اصل متعلق به میتسوبیشی است. این موتور که با کد 4G15  شناخته می‌شود توانایی تولید حداکثر 102 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 141 نیوتن متر گشتاور از 3800 تا 4200 دور در دقیقه را دارد و این توان تولیدی را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. BAC X3 با جرمی معادل 1590 کیلوگرم در مدت زمان حدود 11.4 ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این کراس اوور چینی 170 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

مشخصات فنی بک x3

ماشین BAC X3 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم و ترمزهای دیسکی بهره می‌برد. همچنین ترمزهای این خودرو به امکاناتی نظر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند.

خودروی BAC X3 با وزن 1180 کیلوگرم، میانگین مصرف سوختی برابر با 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد که عددی اقتصادی به نظر می‌رسد.

جدول مشخصات فنی Bac X3

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1498 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 102 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 140 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه
جعبه دنده CVT
شتاب 0 تا 100 11.4
حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت داخل شهر 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر

بررسی طراحی ظاهری Bac X3

کراس اوور BAC X3 بر اساس زبان طراحی جیلی طرح شده است و المان‌های مشترکی با دیگر خودروهای هم‌خانواده دارد. جلوپنجره مشکی با نوارهای عمودی درون قاب کرومی قرار گرفته است و چراغ‌های جلو به آن چسبیده است. خودروهای جدید چینی با چراغ‌های روز باریک و چراغ‌های جلو ماتریکسی به بازار می‌آیند، اما BAC X3 خودروسازان بم از همان طرح چراغ‌های معمولی بهره برده است. مه‌شکن‌ها به صورت نوارهای عمودی در دو طرف سپر قرار گرفته‌اند.

بک x3

سقف خودرو به سمت عقب شیب دارد که می‌تواند کمی فضای سر را برای سرنشینان ردیف عقب محدود کند. گلگیرهای برجسته و خط شانه‌ای روی درها ظاهری ورزشکاری به این کراس‌اوور کوچک شهری داده است. نکته جالب در طراحی BAC X3، لچکی‌هایی است که جلوی آینه‌های جانبی قرار گرفته و دیزاینی تقریبا منسوخ است.

نمای عقب با خطوط صاف و حجم‌پردازی‌ها حالتی خشن پیدا کرده است و طراحان سعی کرده‌اند با اسپویلر دو لبه، ظاهری مدرن‌تر به این خودرو بدهند. طرح سپر عقب شباهتی به طرح سپر جلو دارد و مه‌شکن‌های عقب نیز از حالت یکسانی با جلو بهره می‌گیرد.

bac x3

بک X3 پرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با 4005، 1760 و 1575 میلی متر است و فاصله محوری این کراس اوور ساب کامپکت هم 2480 میلی متر اعلام شده است. بک X3 همچنین دارای فضای بار 400 لیتری است که برای یک کراس اوور کوچک با این ابعاد، عدد مناسبی به نظر می‌آید.

بررسی طراحی داخلی بک X3

طراحی داخلی بک X3 خودروسازان بم، ساده و مینیمال ساخته شده است. داشبرد طرحی طبقاتی و سه لایه دارد که یک نمایشگر لمسی 8 اینچی روی آن ایستاده است. در قسمت میانی داشبرد، دریچه‌های تهویه مطبوع دیده می‌شود و زیر آن، دکمه‌ها و کلیدهای فیزیکی نصب شده است.

در بخش داشبورد نیز مانند رودری‌ها از پلاستیک خشک استفاده شده است که برای یک خودروی اقتصادی چیز عجیبی نیست. همچنین در بخش میانی داشبورد از نوعی پلاستیک طرح دار با رنگ روشن استفاده شده است که جلوه خوبی را به داخل کابین بک ایکس 3 پرو می دهد. در بخش سیستم مالتی مدیا ایکس 3 پرو از یک نمایشگر 8 اینچی استفاده شده است که کیفیت خوبی دارد. بسیاری از تنظیمات این خودرو مانند فعال یا غیر فعالسازی سیستم کنترل پایداری و یا حالت های مختلف رانندگی، از طریق این نمایشگر قابل دسترسی هستند.

نمای داخلی بک x3

طراحی بخش سوئیچ کنترل و نحوه قرار گیری کلید استارت بک X3 پرو در کنار سوئیچ کنترل از دیگر نکات جالب طراحی این خودرو در بخش کابین است. غربیلک فرمان X3 پرو از نوع دی کات است و از روی دکمه های تعبیه شده بر روی آن می‌توان به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل دسترسی داشت. کلاستر این خودرو از نوع آنالوگ است و در میان عقربه‌های آن کامپیوتر کوچک سفری قرار دارد که اطلاعاتی مانند ساعت، میزان بنزین ، دما آب و… بر روی آن قابل نمایش هستند.

طراحی کنسول وسط این خودرو بسیار ساده است. دسته دنده بک X3 پرو طرح خلبانی دارد و حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند. در پایین این بخش جا لیوانی قرار گرفته است که امکان خوبی برای این خودرو است. صندلی‌های این خودرو طراحی خوبی دارند و تا حدی در بر گیرنده هستند.

روکش صندلی‌ها از جنس چرم مصنوعی هستند و صندلی‌ها به صورت دستی تنظیم می‌شوند. فضای بخش عقب بک ایکس 3 پرو با توجه به فاصله محوری 2480 میلی متری، فضای مناسبی است. متریال به کار رفته در این بخش مانند بخش جلو است. این خودرو امکاناتی مانند درگاه USB و کمربند ایمنی کودک در ردیف عقب را فراهم کرده است. طراحان جیلی سعی کرده‌اند با طرح‌پردازی‌های رودری‌ها و کنسول میانی، کمی از سادگی کابین بکاهند. غربیلک فرمان طرحی اسپرت دارد و پشت آن کیلومترشمار نیمه‌دیجیتال دیده می‌شود.

طرفیت صندوق BAC X3 خودروسازان بم 400 لیتر است و برای رفت و آمد روزمره و خریدهای یک خانواده ۳ – ۴ نفره کفایت می‌کند.

بررسی امکانات رفاهی و آپشن‌های Bac X3

 سانروف، دو کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، کامپیوتر سفر، استارت دکمه‌ای، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، سنسور فشار باد تایرها، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، تنظیم حالت رانندگی و… از جمله امکانات بک X3 پرو است.

نمای کنار bac x3

بررسی ایمنی Bac X3

بک X3 در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و ایمنی نامشخصی دارد. همچنین باید منتظر ماند و دید که خودروسازان بم این خودرو را با چند ایربگ عرضه خواهد کرد. اما به طور قطعی این خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS خواهد بود.

بررسی تجربه رانندگی با Bac X3

دید کافی به بیرون اولین نکته‌ای است که هنگام رانندگی متوجه آن خواهید شد ابعاد خودرو در معابر شهری حسی شبیه به هاچبک‌ها را منتقل می کند و این موضوع در کنار عملکرد مناسب فرمان برقی برای شعاع گردشی بک X3 گزینه‌ای مثبت تلقی می‌شود.

شتابگیری با بک X3 پرو اصلا عجیب و غریب نیست و نمی‌توان انتظار بالایی از آن داشت. به عنوان مقایسه با رقبا می‌توان گفت شتاب و کشش چیزی در حد پژو 207 اتومات می‌باشد البته که وزن بالاتر و گیربکس متفاوتش را هم باید در نظر داشت. CVT بودن گیربکس باعث شده تا صدای ناله این پیشرانه کوچک در دورهای بالای 4 هزار به گوشمان برسد.

وجود سه مد رانندگی SPORT/NORMAL/COMFORT در بک X3 خودروسازان بم می‌توانست ویژگی مثبتی برای آن باشد اما در صورتی که تفاوت محسوسی را بین این سه حالت شاهد می‌بودیم. در حالت کامفورت دریچه گاز و گیربکس حساسیت کمتری پیدا می‌کنند و تمرکز خودرو بیشتر روی کاهش مصرف سوخت است.

بک X3

یا توجه به تعلیق نیمه مستقل در محور عقب که گزینه‌ای عقلانی برای خودرویی اقتصادی می‌باشد، شاهد سواری به مراتب نرم‌تر نسبت به رقبای داخلی هستیم. جدا از این بحث با توجه به صفر بودن خودروی مورد بررسی نمی‌توان اظهار نظر دقیقی درمورد صداهای اضافه کابین و جلوبندی داشت هرچند بعید است که در کیلومترهای خیلی پایین به صحبت بیفتند.

عملکرد ترمزگیری BAC X3 PRO  به دلیل استفاده از دیسک در هر چهارچرخ قابل قبول بوده و در حد رقبایش ظاهر می‌شود. خوشبختانه سیستم کنترل پایداری در فرمان دادن‌ها به کمک می‌آید و از این حیث نیز نمره خوبی را می‌توان به بک X3 داد.

رقبای Bac X3 در بازار ایران

بک ایکس 3 پرو به دلیل داشتن قیمت اقتصادی نسبت به دیگر خودرو‌های چینی بازار در کنار امکانات مناسب می‌تواند جزء گزینه‌های اصلی در میان خودروهای زیر یک میلیارد تومان باشد. از رقبا این خودرو می‌توان به رنو ساندرو، پژو 207 اتوماتیک پانوراما،X22  پرو، جک S3 و… اشاره کرد که حریف‌های قدری برای این خودرو محسوب می‌شوند.

مزایا و نقاط قوت Bac X3

+ ظاهر به روز

+ کابین بزرگتر از 207

+ قیمت کمتر از X22 پرو اتومات

+ دید مناسب و رانندگی آسان

+ مانور خوب داخل شهری

+ صندوق عقب 400 لیتری

+ امکانات راضی کننده

معایب و نقاط ضعف Bac X3

– شتابگیری نه چندان عالی

– عرضه دیرهنگام به بازار

– صدای پیشرانه در دورهای بالا

جمع بندی

BAC X3 PRO یک کراس‌ اوور اقتصادی و مناسب برای خانواده‌های ایرانی است که به دنبال یک خودروی کم‌مصرف، با امکانات رفاهی مناسب، طراحی جذاب و خدمات پس از فروش گسترده هستند.

سوالات متداول

BAC X3 چه خودرویی است؟

خودروی BAC X3 در واقع همان جیلی X3 Pro است که با برند میپل در چین عرضه می‌شود، یک خودروی مینی کراس اوور که در سال 2017 توسط کمپانی خودروسازی چینی جیلی معرفی شده بود و اکنون قرار است با نام تجاری خودروسازان بم به بازار ایران وارد شود.

مشخصات فنی BAC X3 چیست؟

کراس اوور بک X3 پرو دارای یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی است. این پیشرانه می‌تواند نهایت قدرت 104 و گشتاور نهایی 140 نیوتن متر را تولید کند. توان از طریق جعبه دنده 8 سرعته CVT به چرخ های جلو منتقل می‌شود.

شتابBac X3  پرو چقدر است؟

شتاب بک X3 پرو در حدود 11.4 ثانیه است.

Bac X3 پرو چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی موجود در بک X3 پرو می‌توان به داشتن دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، چراغ روشنایی روز، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور دنده عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم کنترل شروع حرکت در سر بالایی، سیستم کنترل پایداری و کشش، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی، نمایشگر 8 اینچی سیستم مالتی مدیا، سیستم کمکی ترمز اضطراری، سیستم کنترل دینامیکی حالت‌های مختلف رانندگی، کامپیوتر سفری، سانروف و… اشاره کرد.

رقبایBac X3  پرو چه خودروهایی هستند؟

از رقبا این خودرو می‌توان به رنو ساندرو، پژو 207 اتوماتیک پانوراما، X22  پرو، جک S3 و… اشاره کرد که حریف‌های قدری برای این خودرو محسوب می‌شوند.