در این مقاله قصد داریم به مقایسه پژوپارس و برلیانس H330 بپردازیم. پژو پارس ال ایکس یا همان TU5 از نمونههای موفق خودروهای فیسلیفت در ایران است که در سبد محصولات ایران خودرو قرار میگیرد؛ ظاهر این خودرو حدود 17 سال است که تغییرچندانی نداشته و حاصل ترکیبی از طراحی پژو 406 روی پیکره پژو 405 است.
[switch_forms_sell]
چراغهای گربهای جلو و جلو پنجره با نشان شیر، طرح ورودی هوا و مهشکنهای روی سپرجلو به همراه ضربهگیرهای مشکی ظاهری کلاسیک به این خودرو میدهد و شما را به یاد پژو 406 میاندازد. این خودرو شهری و اقتصادی است و با توجه به فاصله محوری زیاد، سرنشینان فضای کافی برای نشستن دارند.
برلیانس هم به عنوان یکی از سدانهای جمعوجور چینی است که سال 2013 تولید آن در چین آغاز و از سال 1393 به بازار خودروی ایران وارد شد. این خودرو محصولی از برلیانس اتو است که پس از امضای قرارداد این شرکت با سایپا،در جمع محصولات این شرکت قرار گرفت.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
اولین نسخه این خودرو در ایران نمونه برلیانس H300 با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی بود و از سال 1396 پیشرانه 1.65 لیتری جایگزین نسخه قبلی شد. برلیانس H330 نسبت به نمونههای پیشین خود ظاهری تازهتر و کیفیت ساخت بهتری دارد و در مقایسه با خودروهای سدان داخلی، نظر آن دسته از مشتریانی را به خود جلب کرد که به دنبال تنوع بودند و نمونههای تولید داخل نیز چنگی به دل نمیزد.
مقایسه پژوپارس و برلیانس H330 از نظر فنی
خودروی پژو پارس پیشرانهای با حجم 1578 سیسی، 4 سیلندر، 16 سوپاپ تنفس طبیعی با 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. قدرت آن هم توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل میشود. این پیشرانه روی سایر محصولات ایران خودرو از جمله پژو 206 و 207 و 405 اسالایکس نیز نصب شده است. موتور TU5 کم مصرف، کم صدا و با توان نسبتا قابل قبول است.
این خودرو در سیکل ترکیبی حدودا ۷.۵ لیتر بنزین مصرف میکند و تقریبا دو لیتر کم تر از موتورهای معمولی است. پیشرانه آن از تولیدات گروه خودروسازی سیتروئن است. ویژگیهای مثبت این نمونه موتور نسبت به مدل XU7 پیش از آن روی پژو ال ایکس قرار داشت، باعث شد ایران خودرو تصمیم بگیرد با نصب آن روی پژوپارس معمولی، نسخه تازهای از این خودرو را تولید کردند و به این ترتیب پژوپارس ال ایکس متولد شد.
با این حال عدم هماهنگی پیشرانه این موتور با گیربکس پنج سرعته دستی این خودرو یکی از مهمترین ایرادات این خودرو است. کوئل این خودرو بسیار ضعیف است و ممکن است در بازههای زمانی کوتاه، چندین بار دچار نقص شود.سیستم تعلیق پژو پارس تفاوت زیادی با با سمند و پژو ۴۰۵ ندارد و میتوان به چشم یک خودروی خانوادگی مناسب روی آن حساب کرد.
مقایسه پژوپارس و برلیانس H330 نشان میدهد باتوجه به اینکه روی برلیانس یک پیشرانه 1.5 لیتری روی برلیانسهای تولید 1396 و قبل از آن نصب شده، این خودرو 103 اسب بخار قدرت در 5200 دور در دقیقه و 143 نیوتنمتر گشتاور در 4000 دور در دقیقه قدرت تولید میکند. این نمونه از برلیانس دو گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و پنج دنده دستی و سرعت صفر تا 100 آن حدود 15 ثانیه زمان میبرد. که برای یک خودروی سدان خانوادگی چندان قابل قبول نیست. کممصرف بودن این خودرو یکی از ویژگیهای مثبت آن است مصرف سوخت ترکیبی آن در نمونههای اتوماتیک و دستی به ترتیب 6.7 و 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر است.
مدل خودرو | پژو پارس Tu5 دنده دستی | برلیانس H330 |
پیشرانه | دو نوع پیشرانه 1.5 و 1.65 لیتری | |
حجم موتور | 1587 سی سی | 1600CC |
حداکثر قدرت | 108 در 5600 دور در دقيقه | 108 اسب بخار در 5600 دور |
حداکثر گشتاور | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | در دور موتور 3800 دور در دقیقه هم گشتاور 138 نیوتن متر |
گیربکس | 5 دنده دستي (BE3) | گیربکس دستی |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 7.5 لیتر | 6.4 لیتر |
شتاب صفر تا 100 | 13.2 | 14.2
|
حداکثر سرعت | 190 | 190 |
مقایسه پژوپارس و برلیانس H330 از نظر امکانات ظاهری و رفاهی
امکانات رفاهی پژوپارس نسبت به نسخه پیشین افزایش یافته، با این حال هنوز هم صندلیهای چرمی در طراحی این خودرو جایی ندارند. بعد از اینکه استفاده از ایربگ در ایران الزامی شد، تولیدات ایران خودرو نیز با این آپشن مجهز شدند. روی پژوپارس نیز در سال 1393 داشبوردی جدید افزوده شد که در بازار به نام داشبورد سوناتایی معروف بود.
در این کلید های کنترل سیستم صوتی، امکان اتصال تلفن همراه با بلوتوث و تهویه مطبوع اتوماتیک از تغییرات دیگر در بخش امکانات رفاهی است. ایران خودرو در بازطراحی پژوپارس داشبورد جدیدی طراحی کرد، اما در نسخه جدید کیفیت متریال داخلی افت زیادی داشته است، با این حال در مدل جدید صندلیها راحتتر طراحی شده و کلیدهای روی فرمان سیستم تهویه اتوماتیک فرمانپذیری بهتری دارند و غربیلک فرمان هم به شکل مناسبی طراحی شدهاند.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
پژو پارس امکانات رفاهی مناسبی از جمله کیسه هوای ایمنی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به سامانههای کمکی EBD و ABS سامانه ضدسرقت، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو، بلوتوث(هندزفری) و ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان دارد. به این امکانات بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق، زیر آرنجی صندلی عقب به همراه امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق، چراغ نقشهخوان و شیشههای برقی جلو و عقب را هم باید اضافه کرد. از ویژگیهای مثبت این خودرو میتوان مصرف سوخت مناسب، آلایندگی کم و بازدهی مناسب آن را در نظر گرفت.
طبق مقایسه پژوپارس و برلیانس H330 ، فضای داخلی کابین برلیانس H330 نسبت به تولیدات داخل مانند سمند، پژوپارس و تندر 90 طراحی جذابتری دارد. با این حال نسبت به تولیدات روز خودرو و نمونههای جدید چینی برتری خاصی ندارد. چینش کلیدها و دکمهها روی داشبورد، طراحی غربیلک فرمان به همراه پنل کیلومتر شمار و طراحی اهرم دنده و پنل اطراف آن در نسخه اتومات از مزیتهای طراحی داخل این خودرو محسوب میشود. طرح مستطیلی شکل و سادهدریچههای تهویه روی داشبورد طراحی آن را به خودروهای دهه 80 و 90 میلادی نزدیک کرده است.
کیفیت متریال به کار رفته در ساخت ادوات داشبورد و تودریها کیفیت بسیار مرغوبی ندارد با این حال مرغوبیت آن نسبت به خودروهای همرده خود تفاوت چندانی ندارد. گنجایش فضای کابین برلیانس H330 به اندازهای است که چهار تا پنج سرنشین با قد متوسط میتوانند سوار خودرو شوند. از طرف دیگر ظرفیت صندوق عقب این خودرو نیز برابر با ۴۶۰ لیتر است و میزان مناسبی از وسایل داخل آن گنجانده میشود.
از نظر مقایسه پژوپارس و برلیانس H330 ، خطوط حجیم نقشبسته روی درها و گلگیرها بدنهای نسبتاً عضلانی برای این خودرو ایجاد کردهاند و به آن چهرهای اسپرت دادهاند. نمای عقب این خودرو هم از همین الگو پیروی میکند. چراغهای عقب برلیانس H330 در مقایسه با فضای صندوق عقب، کمی کوچک به نظر میرسند. دیفیوزر مشکی قسمت زیرین سپر هم برای منظور رفع سادگی نصب شده، با این حال اگر در میان آن قسمتی به خروجی اگزوز اختصاص داده میشد،چهرهای اسپرتتر از آن دیده میشد.
تجهیزات | پژو پارس Tu5 دنده دستی | برلیانس H330 |
سیستمهای مولتی مدیا | سيستم صوتي مجهز به موبايل هندزفري, بلندگوي عقب،28714: راديو پخش بدون سي دي خوان | ملتي مديا همراه با سيستم رهياب (۴عدد بلندگو + ۲عدد توئيتر) |
صفحه نمایش | ||
رینگ ها | 28706 آلومينيومي15 اينچ ، 28713 و 28714 فولادي | رینگ : 6/5*15
J آلومينيومي |
آینه | آينه هاي جانبي برقي تاشو راهنمادار | تنظيم الكتريكي آينه هاي جانبي |
تهویه مطبوع | اتوماتيك | سيستم تهويه مطبوع + سيستم تنظيم هواي ورودي (الكترونيكي) |
صندلی | تنظيم برقي پشتي صندلي جلو | قابليت تنظيم صندلي راننده در ۸ جهت به همراه تنظيم گودي كمر + سيستم تاشو براي صندلي عقب ۴:۶ + صندلي عقب با قابليت پشتيباني ايزوفيكس( صندلي كودك) |
شیشه | + شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب | + شيشه بالابر برقي(شيشه هاي جلو و عقب) |
سیستم های هشدار دهنده | ||
سایر امکانات | غربيلك فرمان چرمي، تريم دورنگ، قطعات دکوراتيو طرح چوب + دماسنج روي داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق، سيستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک ( با يک دکمه همه درها قفل و باز مي شوند) و اتوفلاشر (در ترمزهاي شديد با کاهش ناگهاني سرعت، فلاشرها روشن مي شوند) و تايمر چراغ سقف و آگاه كردن راننده از وضعيت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغهاي راهنما و چراغ سقفي و LED داخل جلوآمپر و سيستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجای آژير دزدگير | بسته شدن پنجره ها با استفاده از ريموت كنترل + سيستم ورود و استارت بدون كليد + تودوزي داخل خودرو + كامپيوتر سفري + تنظيم نور صفحه كيلومتر |
مقایسه پژوپارس و برلیانسH330 از نظر ایمنی
از زمانی که نصب ایربگ سرنشین اجباری شد،ایران خودرو نیز این آپشن را روی پژو پارس و 405 اعمال کرد. یکی از ویژگیهای خوب پژو پارس استفاده از ترمز ABS و EBD است. در مجموع کارشناسان بازار خودرو میگویند ، ایمنی پژو پارس پایین و تنها نقطه قوت آن موتور خودرو است.
مقایسه پژوپارس و برلیانس H330 نشان میدهد در مورد تست تصادف H330 در موسسه چینی C-NCAP اطلاعاتی در دسترس نیست . با این حال تجهیزات و امکانات مناسبی روی آن نصب شده است که میتوان به دوعدد کیسه هوا، ترمزهای دیسکی به همراه ABS و EBD، باز شدن خودکار درها هنگام تصادف، ایموبلایزر و سیستم یادآوری صوتی باز بودن کمربند ایمنی اشاره کرد.
تجهیزات | ||
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سنسور دنده عقب، قفل ميکروسوييچي درها، قفل مركزي با ريموت، ايموبيلايزر | سنسور دنده عقب + قفل مركزي به همراه كنترل از راه دور + ميله ضربه گير درهاي جانبي + ميله فرم ان جمع شونده (مستهلك كننده ضربه) + قفل اتوماتيك درها هنگام رسيدن سرعت به km/h۲۰ + باز شدن خودكار دربها هنگام تصادف + سيستم ضد سرقت موتور (ايموبلايزر اي سي يو) + يادآوري صوتي باز بودن كمربند ايمني |
کیسه هوا | كيسه هواي راننده و سرنشين | كيسه هواي جلو( راننده و سرنشين جلو) |
سیستم ترمز | ABS و EBD (چهاركاناله)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، ترمز عقب ديسكي | سيستم تعليق جلو : مك فرسون + سيستم تعليق عقب : اكسل پيچشي + ترمز جلو : ديسكي عقب : كاسه اي + مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBD |
مقایسه پژوپارس و برلیانسH330 از نظر شرایط بازار
آخرین قیمتهای بازار خودرو نشان میدهند در حال حاضر برلیانس H330 تولید سال 1394 با قیمتی حدود 215 میلیون تومان خرید و فروش میشود. این قیمت برای تولیدات سال 95 حدود 226، سال 96 حدود 238، سال 97 حدود 280، صفر کیلومتر سال 99 حدود 430 میلیون و صفر کیلومتر سال 400 حدود 450 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
در بازار خرید و فروش پژوپارس نیز تولیدات سال 1400 حدود 256 میلیون تومان، پژو پارس 1399 حدود 235 میلیون تومان، مدل سال 1398 حدود 224 میلیون تومان، نمونه سال 97 حدود 212 میلیون، پژوپارس سال 96 حدود 200 میلیون، تولیدات سال 95 حدود 190 میلیون تومان، نمونه سال 1394 حدود 180 میلیون و تولیدات سالهای 91 تا 93 نیز با قیمتی حدود 150 تا 160 میلیون تومان به فروش میرسد.
تجربه رانندگی با پژوپارس و برلیانس H330 ؛ کدام یک را بخریم؟
رانندگانی که تجربه استفاده از پژوپارس را دارند معتقدند این خودرو هندلینگ خوبی دارد و در ساعتهای بالای 120 کیلومتر هم سفری راحت را تجربه میکنید. از طرف دیگر شتاب خوب این خودرو، کم مصرف بودن و فضای مناسب داخل کابین و صندوق عقب آن هم از مزیتهای آن محسوب میشود.
با این حال در کنار این مزایا مشکل اصلی در مدلهای قبل از 1395 سفتی کلاج پژو پارس است. همچنین سرو صدای داخل کابین نیز آزار دهنده است که که کیفیت بد قطعات بدنه و اگزوز و بی توجهی در نگهداری از خودرو از دلایل اصلی ایجاد این سروصداست. کیفیت ضعیف قطعات بدنه پژو پارس و ضعف در جلوبندی نیز به فهرست این معایب اضافه میشود. به این فهرست عدم هماهنگی گیربکس با سیستمهای انتقال قدرت و همچنین کششپایین پیشرانه در دور موتورهای بالا یا در دندههای سه و چهار را هم باید افزود.
از طرف دیگر طبق مقایسه پژوپارس و برلیانس H330 ، از ویژگیهای مثبت برلیانس میتوان به مصرف سوخت خوب در شهر، هندلینگ و چسبندگی خوب به جاده و مسیر، امکانات و آپشنهای نسبتاً خوب، بازار دست دوم خوب، صندوق عقب جادار اشاره کرد. در ابن سری از زنجیرتایک استفاده شده است که از پاره شدن تسمه جلوگیری میکند. جعبه دنده اتومات برلیانس H330 نیز نسبت به خانواده پژو عملکرد بهتری دارد و کیفیت ساخت آن نیز قابل قبول است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
اگر دنده در حالت درایو باشد، تعویض دندهها بدون تقه و ضربه است و ترمزها هم کمی پایین میگیرد، اما در مجموع در سرعتهای پایین عملکردی معمولی دارد. در صورت اضافه شدن سرنشینان به پنج نفر حرکت خودرو در مسیر مستقیم کندتر میشود. اگر دنده را در حالت نیمه خودکار یا تیپ ترونیک قرار دهیم، عملکرد آن بهبود پیدا میکند. صدای موتور در دورهای بالا در داخل کابین به گوش میرسد، اما چسبندگی، هندلینگ، مصرف سوخت و سایر آپشنها نسبتاً خوب ارزیابی شده است. از اسفند سال 96 نیز با اضافه شدن موتور 1.65 لیتری و جعبه دنده بهبود یافته، شتاب این خودرو 15 درصد بهبود یافت.
با این حال شتاب اولیه پایین، کوبش و خشکی سیستم تعلیق، نفوذ صدای زیاد موتور داخل اتاق در دورهای بالا، عملکرد ضعیف موتور 1.5 لیتری در جادههای کوهستانی، کم بود قطعات و لوازم یدکی در نمایندگیها از جمله نقاط ضعف این خودرو است. در مجموع مقایسه پژوپارس و برلیانس H33o نشان میدهد عملکرد برلیانس قابل تاملتر از پژوپارس است و کیفیت رانندگی بهتری را در اختیار شما قرار میدهد.
بیشتر بخوانید
نظرات