آیا به دنبال خرید یک شاسی بلند کراس اور لوکس با سه ردیف صندلی هستید؟ همان طور که احتمالاً می دانید، در بازار امروز چنین گزینه‌هایی معمولاً قیمت بسیار گرانی دارد. شرکت‌های خودروسازی معروف برای چنین خودرویی قیمت پایه‌ای بالای 70 هزار دلار تعیین می‌کنند. ولی قرار نیست شما این میزان هزینه را روی یک شاسی بلند لوکس، صرفاً به خاطر برند آن خودرو بکنید. حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برندهای معمولی‌تری مانند هیوندای را نیز بررسی نمایید. هیوندای پالیسید بدون شک یکی از بهترین شاسی بلندهای راحت، نسبتاً لوکس و قدرتمند با سه ردیف صندلی است که در بازار امروز جهانی حضور دارد.

طراحی خاص بدنه هیوندای پالیسید

البته از نظر خیلی‌ها شاید پالیسید خودروی زیبایی از نظر طراحی ظاهری نباشد، ولی به نظر ما شرکت هیوندای می‌تواند بابت پذیرفتن ریسک طراحی چنین خودرویی تحسین شود. پالیسید با ظاهر خاص خود، مخصوصاً درتریم لیمیتد می‌تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند. اگر جلوپنجره نسبتاً عجیب و غریب آبشاری آن را فاکتور بگیریم، در طراحی بدنه این خودرو چیزی که زیاد به چشم می زند زاویه‌های جذاب آن هستند.

چراغ‌های LED باریک بالایی که در واقع هم نقش چراغ‌های روز روشن را بازی می‌کنند و هم چراغ‌های راهنما هستند، در کنار چراغ‌های جعبه‌ای شکل پایین ترکیب خوبی را ایجاد کرده‌اند. این ترکیب طراحی ظاهری تهاجمی به خودرو بخشیده است. این دو باکس چراغ که توسط بخش باریکی از پنل بدنه از هم جدا شده‌اند، به وسیله یک چراغ LED روز روشن که از گوشه قابل بالایی شروع شده و تا سمت چپ قاب پایینی و بزرگ‌تر ادامه دارد به نوعی به هم وصل می‌شوند. به مانند کیا سول، در هیوندای پالیسید هم چراغ‌ها بخش بزرگی از طراحی قسمت جلو را به خود اختصاص داده‌اند.

طراحی شناور خط سقف خودرو که این روزها به موردی عادی در همه مدل‌ها تبدیل شده، ظاهر پالیسید را مخصوصاً از کناره‌ها اگر به آن نگاه کنید بسیار جذاب کرده است. استفاده از شیشه اضافی در طراحی پنجره عقب خودرو ظاهر پالیسید را بسیار جادار نشان می‌دهد. یک ‌تریم نقره‌ای دور دو پنجره جلویی خودرو را گرفته و تا بخش جلویی شیشه عقب ادامه پیدا می‌کند.

کابین هیوندای پالیسید فراتر از زمان حاضر

این نوع سبک طراحی گرچه در میان خودروسازها خیلی معمول نیست، ولی از نظر ما زیبا بوده و پالیسید را به مدلی خاص تبدیل کرده است. این سبک طراحی متفاوت، داخل کابین نمود بیشتری دارد. داشبورد دراز و عمودی خودرو ظاهر بخش جلویی کابین را فوق العاده زیبا کرده است. با توجه به استفاده از مواد اولیه با کیفیت در طراحی کابین مانند چوب مات، چرم نرم و مقداری پلاستیک براق، پالیسید در مدل لیمیتد خود گرچه نشان هیوندای را روی فرمان خود دارد، ولی کاملاً حس و حال نشستن داخل یک مدل لوکس را خواهید داشت.

کنسول مرکزی نقره‌ای که پر از دکمه‌ها و سوییچ‌ها بوده و دسته دنده دکمه‌ای دارد، صندلی‌های چرمی جلوی را از هم جدا کرده است. اگر در محفظه نگهداری اشیا کنسول مرکزی که پشت دسته دنده قرار گرفته را باز کنید، با فضایی کافی برای قرار دادن تلفن همراه و دسته کلید خود مواجه خواهید شد. در این بخش همچنین محفظه شارژ بی سیم تلفن همراه و یک پورت USB وجود دارد. اگر کنسول مرکزی بزرگ‌تر را باز کنید فضای بیشتری خواهید داشت. این بخش شاید بتوان گفت به قدری بزرگ است که بتوانید یک آی پد مینی داخلش قرار بدهید. لازم به ذکر است که در این بخش نیز شاهد یک پورت USB هستیم. از نظر سازماندهی داخل کابین، پالیسید عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

سه ردیف صندلی نرم و راحت

پیشنهاد ما این است که اگر قصد خریداری آن را دارید، حتماً به خاطر صندلی قابل تنظیم در هشت جهات با روکش چرم ناپا هم که شده مدل لیمیتد را خریداری کنید. این صندلی‌ها علاوه بر زیبا بودن، بسیار راحت هم هستند. ردیف سوم صندلی‌ها گرچه کمی تنگ است، ولی به لطفاً طول بدنه 4980 میلی متری پالیسید، در مقایسه با رقبای این خودرو در سگمنت شاسی بلندهای فول سایز عملکرد بهتری از خود در این بخش نشان می‌دهد. ردیف دوم صندلی‌ها به کف خودرو پیچ نشده‌اند و رو به جلو یا عقب حرکت می‌کنند و پنجره بزرگی که این خودرو دارد، قطعاً به بهبود تجربه سفر با پالیسید کمک خواهد کرد. با وجود یک پورت USB و جالیوانی در دو طرف صندلی‌ها، به طور کلی می‌توان گفت که ردیف دوم هیچ ایرادی ندارد.

پیشرانه قدرتمند شش سیلندر خورجینی

با بهره مندی از یک موتور شش سیلندر خورجینی 3.8 لیتری با 291 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور، پالیسید شاسی بلندی قوی محسوب می‌شود. در تست رانندگی با این خودرو، در جاده‌های سربالایی شمال آیداهو، این شاسی بلند تقریباً 2 تنی بدون کوچک‌ترین زحمتی حرکت می‌کرد. گیربکس اتومات پالیسید کار تعویض تمام هشت دنده خود را به دقت انجام می‌دهد. با خرید آپشن سیستم دو دیفرانسیل HTRAC، سیستم چسبندگی بسیار خوبی هم در جاده‌های آسفالت و هم در جاده‌های خاکی در اختیار شما قرار خواهد گذاشت.

سواری بهتر در مقایسه با کیا تلوراید

در مقایسه با پسر عموی خود، کیا تلوراید، سواری هیوندای پالیسید از نظر ما بهتر است و به طور کلی، حرکات بدنه در حین حرکت کم‌تر هستند. پالیسید همچنین به خاطر وزن بیشتر خود، فرمان پذیری بهتری نیز داشته و همین، اعتماد به نفس راننده را سر پیچ‌ها افزایش می‌دهد. حتی با وجود رینگ‌های 18 اینچی استاندارد و آپشن رینگ‌های 20 اینچی، حتی در جاده‌های خاکی نیز سیستم تعلیق پالیسید به خوبی قادر به جذب ناهمواری‌های جاده بوده و سواری راحتی را با آن خواهید داشت.

مانند مدل فعلی سانتافه XL، هیوندای پالیسید هم چند حالت رانندگی مختلف دارد. در حالت اسپرت با سنگین‌تر کردن فرمان و در عین حال بهبود زمان پاسخ گویی دریچه گاز، تجربه سواری لذت بخش تری خواهید داشت. در حالت برفی، زمان پاسخ گویی دریچه گاز کم‌تر می‌شود، گشتاور بیشتری به چرخ‌ها منتقل و فرمان سبک‌تر می‌گردد.

مملو از تجهیزات و تکنولوژی

آپشن صفحه نمایش 10.3 که از داشبورد به نوعی بیرون زده ظاهر فوق العاده زیبایی دارد. در مدل‌های SE و SEL هیوندای پالیسید به یک صفحه نمایش 8 اینچ مجهز است. گرافیک سیستم اطلاعات سرگرمی بسیار خوب بوده و به صورت استاندارد در تمام مدل‌ها از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند. در مدل لیمیتد، سیستم هیوندای بلولینک هم به صورت استاندارد ارائه شده است. بلولینک به صورت استاندارد مواردی مانند استارت از راه دور، باز و قفل کردن درها از راه دور، اپل واچ، گوگل واچ و آمازون الکسا را به خودرو اضافه می‌کند.

ولی کار کردن با صفحه نمایش اصلی سیستم اطلاعات سرگرمی به دلیل ترکیب پیچیده‌ای که دارد راحت نیست. از سوی دیگر، چون دکمه هوم روی داشبورد ارائه نشده دسترسی به آن هم نسبتاً سخت می‌باشد. البته صفحه اصلی قابل سفارشی سازی بوده و می‌توان تا حدودی مشکلات آن را برطرف کرد. ولی از نظر ما، استفاده از اپل کارپلی یا اندروید اتو راهکار بسیار ساده‌تری است. امکان استفاده از کنترل‌های استاندارد روی فرمان پالیسید در کنار آپشن صفحه نمایش 12.3 اینچی دیجیتال که به جای صفحه کیلومتر و آمپرها ارائه شده، تا حدودی مشکلات صفحه نمایش اصلی را برطرف می‌کند.

تجهیزات ایمنی فعال

با تاچ کردن سمت راست یا چپ چراغ راهنمای همان سمت روشن می‌شود و یک دوربین نصب شده روی آینه‌ها تصویری از نقطه کور پالیسید را روی سمت راست یا چپ صفحه نمایش مذکور می‌اندازد. با کمک این سیستم رانندگی با پالیسید بسیار راحت‌تر و ایمن‌تر شده است. گرچه این سیستم شبیه LaneWatch هونداست، سیستم هیوندای به خاطر امکان نمایش فید ویدیویی در صفحه نمایش پشت فرمان و مرکزی و همچنین کیفیت فوق العاده بالا، یک سر و گردن از آن بالاتر است.

تجهیزات ایمنی مانند ترمز اضطراری خودکار و سنسورهای اتوپارک به صورت استاندارد روی همه مدل‌های پالیسید عرضه شده‌اند. مدل SE همچنین مواردی مانند مانیتور نقاط کور و هشدار تصادف از عقب را دارد.

از سوی دیگر، مدل لیمیتد هیوندای پالیسید مملو از تکنولوژی‌ها و تجهیزات ایمنی فعال مانند سیستم کمکی رانندگی در اتوبان است. این سیستم در واقع ترکیبی از یک رادار کروز کنترل جفت شده با یک سیستم حفظ مسیر می‌باشد. آن را می‌توان نسخه‌ای مشابه پرو پایلوت نیسان دانست. در عمل، این سیستم عملکرد فوق العاده ای داشته و به هیچ وجه تغییر لاین های ناگهانی و غیر ضروری را تجربه نخواهید کرد.

ارزان‌تر از آن چه فکر می‌کردید

قیمت پایه هیوندای پالیسید از 31 هزار و 550 دلار شروع می‌شود که در واقع، 140 دلار از کیا تلوراید ارزان‌تر است. با این پول مدل پایه SE که دیفرانسیل جلو هست را می‌توانید بخرید. به غیر از تجهیزات ایمنی استاندارد و قیمت بهتر در مقایسه با رقبایی مثل فورد اکسپلورر، هیوندای پالیسید SE گزینه خوبی برای خرید می‌باشد. البته پیشنهاد ما این است که حداقل مدل SEL را خریداری نمایید.

با قیمت پایه 35 هزار و 200 دلاری، این خودرو به امکانات استاندارد بیشتری مانند صندلی تخت شو ردیف وسط، کیلس، استارت از راه دور، صندلی گرم شو، تهویه دار و قابل تنظیم در هشت جهت جلو، روکش چرم و ردیف سوم تاشو برقی مجهز است. اگر بتوانید از پس قیمت 46 هزار و 400 دلاری مدل لیمیتد بربیایید، بدون شک بهترین انتخاب برای خرید پالیسید خواهد بود. مواردی مانند چراغ‌های LED عقب و جلو، جلوپنجره خاص، صندلی راننده قابل تنظیم در هشت جهت و چرم اعلای ناپا به صورت استاندارد روی این مدل ارائه شده‌اند.

سخن پایانی

روی هم رفته، هیوندای پالیسید به عنوان شاسی بلند پرچم دار جدید شرکت که جای سانتافه را می‌گیرد، پیشرفت بسیار خوبی محسوب شده و قطعاً در سگمنت خود رقیبی سرسخت برای همه خواهد بود. طراحی آن را چه دوست داشته باشید یا نه، پالیسید خودرویی خاص است. با وجود تجهیزات استاندارد زیاد از جمله تکنولوژی‌های پیشرفته، ایمنی بهتر، سواری شگفت انگیز و مهم‌تر از همه، کابین لوکس، شاسی بلند جدید هشت سرنشین شرکت هیوندای می‌تواند مدلی فوق العاده موفق برای این برند کره‌ای باشد.

 

مشخصات فنی هیوندای پالیسید لیمیتد

پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.8 لیتری
خروجی 291 اسب بخار قدرت / 355 نیوتن متر گشتاور
گیربکس 8 دنده اتوماتیک
سیستم محرکه دو دیفرانسیل
میانگین مصرف سوخت 12.4 شهر / 9.8 اتوبان / 11.2 ترکیبی
وزن 1950 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 8 نفر
ظرفیت بکسل 2.5 تن
ظرفیت بار 509 / 1297 / 2446 لیتر
قیمت پایه 31 هزار و 550 دلار
قیمت مدل تست شده 46 هزار و 500 دلار