پیش از بررسی علائم خرابی دلکود ابتدا باید بگوییم که دلکو یا توزیع کننده یک قطعه بسیار با اهمیت است که در خودروهای کاربراتوری وجود دارد و خودروهای مدرن فاقد آن هستند. این قطعه به عنوان یکی از اجزای سیستم احتراق خودرو، وظیفه دارد جریان ولتاژ بالا را از کویل به شمعهای موتور توزیع کند.
خرابی دلکو یا بوجود آمدن اختلال در تنظیمات این قطعه میتواند باعث لرزش پیشرانه خودرو شده کارکرد آن را با مشکل مواجه کند. با توجه به اهمیت بالای دلکو و نقشی که در عملکرد خودرو ایفا میکند، در ادامه ای مقاله قصد داریم علائم خرابی دلکو را بررسی کرده و نحوه تعویض آن را مورد بررسی قرار دهیم.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
دلکو یا توزیع کننده چگونه کار میکند؟
درپوش دلکو از قطعات داخلی دستگاه محافظت میکند و ارتباط بین روتور دلکو و سیمهای احتراق را حفظ میکند. روتور در داخل توزیع کننده میچرخد، جریان را از کویل احتراق به سیمهای احتراق در هر سیلندر موتور منتقل میکند. دلکو قطعهای است که معمولاً در خودروهای قدیمی وجود دارد و خودروهای جدیدتر فاقد آن هستند. دلکو ولتاژ باتری را به سیم پیچ احتراق اعمال میکند، جایی که ولتاژ افزایش مییابد. سپس ولتاژ بالا از سیم پیچ به دلکو از طریق سیم احتراق جریان مییابد. سپس، دلکو آن ولتاژ بالا را از طریق سیمهای شمع به شمعها توزیع میکند.
در داخل توزیع کننده، یک روتور وجود دارد که به شفت دلکو متصل میشود. روتور با چرخش خود، مسیر الکتریکی بین شمعهای جرقهای را تکمیل میکند. این کار باعث میشود هر سیم جرقه به ترتیب مورد نیاز دچار احتراق شود. در برخی از خودروها، دلکو میتواند زمان احتراق را نیز کنترل کند.
علائم خرابی دلکو
هنگامی که یک موتور روشن میشود، ولتاژ زیادی را تولید میکند و این ولتاژ وارد کویلهای احتراق میشود. برای وسایل نقلیه قدیمی که دارای دلکو هستند، این برق به یک الکترود از روتور توزیع کننده ارسال میشود. به طور کلی، دلکو بخشی جدایی ناپذیری از سیستم احتراق است، بنابراین هر گونه مشکل در آن میتواند بر روی ماشین شما تاثیر بگذارد.
از آنجا که روتور دلکو و درپوش آن یک محیط خشن قرار دارند، به همین دلیل ممکن است در طول زمان دچار فرسودگی یا مشکل شوند. بنابراین، مهم است که صاحبان خودرو در مورد علائم مربوط به خرابی دلکو اطلاعات کافی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با علائم خرابی دلکو و نحوه تعویض آن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
1. لرزش غیرعادی
یکی از رایجترین علائم خرابی دلکو و علامتی که نشان میدهد درپوش دلکو و روتور خودروی شما نیاز به توجه فوری دارد، تکانهای غیرعادی خودرو در زمان حرکت است. این مشکل ابتدا با یک لرزش خفیف شروع میشود و در نهایت منجر به لرزش غیر قابل توضیحی میشود که میتواند در سرتاسر وسیله نقلیه احساس شود. این تکان شدید نشان میدهد که سرپوش دلکو و روتور به درستی کار نمیکنند.
2. استارت نخوردن ماشین
زمانیکه دلکو دچار آسیب شده باشد یا به خوبی کار نکند، موتور نمیتواند جرقه را از طریق سیم احتراق مورد نیاز برای حرکت سیلندرها ارسال کند. در نتیجه، این موضوع منجر به استارت نخوردن ماشین شما میشود؛ بنابراین یکی دیگر از علائم خرابی دلکو استارت نخوردن ماشین است.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
3. صدای غیرمعمول موتور
یکی دیگر از علائم خرابی دلکو صدای غیرمعمول موتور است. در صورت خرابی دلکو، از خودروی شما صداهای عجیب و جیغ مانندی به گوش خواهد رسید. به این دلیل که سیلندرهای وسیله نقلیه سعی دارند حرکت کنند، اما عملکرد آنها با مشکل مواجه شده است. تجمع آلودگی داخل درپوش دلکو باعث ایجاد صدای جیر جیر در موتور خودرو شده و اگر با پاک کردن درپوش همچنان صدای ناخوشایندی به گوش میرسید، باید دلکو به طور کلی تعویض شود.
4. اشکال در چرخش موتور
معمولاً، موتور در حالتی که سرد است، خیلی سخت به کار میافتد. در صورت خاموش شدن موتور و روشن نشدن مجدد آن، به احتمال زیاد مشکلی وجود دارد. با چرخاندن سوئیچ ماشین، باتری خودرو انرژی الکتریکی را به شمعها منتقل میکند و جرقه حاصل از این انتقال، احتراق مورد نیاز را فراهم میکند. انرژی ایجاد شده از این احتراق باعث چرخش میل لنگ شده و خودرو را به حرکت میاندازد.
چنانچه میل لنگ حرکت نکند، موتور عملکردی ندارد. این مشکل به دلیل خرابی دلکو بوجود میآید و یکی از علائم خرابی دلکو به شمار میآید. در اغلب موارد، آسیب درپوش دلکو باعث بروز این امر میشود. در صورت سالم بودن درپوش، ممکن است مشکل از میل لنگ یا تسمه تایم باشد.
5. خروج دود تیره از اگزوز
مورد دیگر از علائم خرابی دلکو خروج دود تیره از اگزوز خودرو است. در صورت خراب بودن دلکو و احتراق ناقص، دودی که از اگزوز بیرون میآید، به رنگ تیره خواهد بود.
6. روشن شدن چراغ چک
چراغ چک خودرو به دلایل مختلفی روشن میشود. اما یکی از این دلایل میتواند خرابی دلکو باشد که در کنار دیگر علائم خرابی دلکو نشان میدهد دلکو باید تعویض شود.
نحوه تعویض دلکو
- در مرحله اول، بعد از بررسی ظاهری دلکو و اطمینان از خرابی آن، ابتدا باید وایر مرکزی دلکو و وایرهای متصل شده به شمع را جدا کنید.
- در مرحله بعد، محل نصب وایر شمع سیلندر شماره یک را به خاطر بسپارید.
- سیمهای مدار اولیه که منجر به احتراق میشوند در بین دلکو و کویل قرار دارند، آن را از کویل جدا کنید.
- سپس، شلنگهایی را که به دیافراگرام آوانس دلگو اتصال دارند را جدا نمایید.
- در مرحله آخر، بعد از باز کردن پیچهایی که بدنه را به دلکو متصل کردند، دلکو را خارج کنید.
شیوه نصب و تنظیم دلکو
- در ابتدا باید درب دلکو را باز کنید تا از این طریق بتوانید چکش برق را چرخانده و زائده شفت دلکو را با شیار محل قرارگیری، هماهنگ کنید.
- برای نصب دلکو در جای خود، باید مراحل را برعکس مراحلی که مربوط به خارج کردن دلکو بود، انجام دهید.
- پس از متصل کردن اولین وایر شمع سیلندر، باید وایرهای دیگر را بر اساس ترتیب احتراق موتور و در سمت گردش چکش برق قرار دهید.
- در انتها، با چرخاندن آن به چپ و راست، گاز ماشین و دور موتور را تنظیم نمایید.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمع بندی
به پایان مقاله بررسی علائم خرابی دلکو رسیدیم. دلکو بخشی جدایی ناپذیر از سیستم احتراق است. این قطعه نقش مهمی در کارکرد خودرو شما دارد. مطمئنا، خرابی دلکو میتواند عملکرد خودروی شما را دچار مشکل کند. بنابراین، با شناخت علائم خرابی دلکو و چگونگی رفع مشکلات مربوط به این قطعه میتوان به سرعت جلوی آسیب به موتور را گرفت. بنابراین، اگر دلکوی ماشین شما از کار بیفتد میتوانید به راحتی با کمک چند ابزار ساده دلکوی خراب را تعمیر یا جایگزین کنید. با این حال، در برخی موارد بهتر است برای اطمینان بیشتر به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید
نظرات