آسیب دیدن جلوبندی خودرو که از مهمترین قسمتهای فنی ماشین به شمار میرود، نقش تاثیرگذاری در کیفیت سواری خودرو ایفا خواهد کرد. جلوبندی ماشین نه تنها مانع از ورود ضربات بیرونی ناشی از ناهمواریهای جاده به داخل کابین میشود، بلکه در کیفیت سواری خودروها نیز مؤثر است. در این مقاله از سوئیچ مجموعهای از اطلاعات مؤثر درباره جلوبندی ماشین و علت خرابی جلوبندی خودرو را با شما به اشتراک میگذاریم. با ما همراه بمانید.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
جلوبندی خودرو چیست؟
جلوبندی خودرو که اصلیترین وظیفه آن “هندلینگ خودرو” است، در بخش زیرین ماشین قرار دارد. این بخش فنی مهم و تاثیرگذار تعلیق خودرو در جادهها و همینطور دست اندازهای مختلف را به عهده دارد. در صورتی که به هر دلیلی جلوبندی دچار نقص یا عیب گردد، وظیفه بررسی مشکل و تعمیر آن به عهده جلوبندی ساز خواهد بود.
جلوبندی بخشی از سیستم تعلیق خودرو است. قطعات و مجموعهای از اهرمهای متعدد که وظیفه اصلی آنها چرخش چرخها، اجزا جلوبندی خودرو را تشکیل میدهند. از سیستم تعلیق با عنوان سیستم فنر بندی نیز یاد میشود. ممانعت از ورود ضربات متعدد که ناشی از حرکت خودرو در جادهها است، به سرنشینان داخل خودرو از جمله مهمترین وظایف جلوبندی است.
معرفی تمامی قطعات سیستم جلوبندی خودرو
در حال حاضر از قسمت جلوبندی یعنی قسمتهای جلویی و زیرین ماشین به عنوان یکی از مهمترین بخشهای فنی خودرو یاد میشود. بخش مهمی که سلامت آن نه تنها در سلامت کلی یک خودرو، بلکه در نحوه خرید و فروش خودرو نیز تاثیرگذار است. چرخهای جلو خودرو اصلیترین نقش را هدایت فرمان برعهده دارند، در نتیجه اهمیت کیفیت و سلامت جلوبندی خودرو یا سیستم تعلیق خودرو در قسمت جلو، بیشتر از قسمت عقب یک خودرو خواهد بود.
آسیب دیدن جلوبندی خودرو ناشی از ورود ضربه یا بروز ایراد در یکی از قطعات جلوبندی است. بنابراین آشنایی با کلیه اجزا جلوبندی ماشین برای درک بهتر عملکرد و کارایی هر یک ضروری است. آشنایی با این قطعات و اجزا تشکیل دهنده جلوبندی یک خودرو باعث پیشگیری از بروز مشکلاتی جدی در رانندگی میشود.
- رام
- سیستم چرخها
- بلبرینگ و توپی چرخها
- میل تعادل و میل موجگیر
- طبق (سینی)
- سگ دست
- شغال دست
- فنر
- کمک فنر جلو
- سیبک
- اکسل
- سیستم تعلیق جلو
- سیستم فرمان
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
مهمترین عواملی که باعث آسیب دیدن جلوبندی خودرو میشوند
پرواضح است که رانندگی با سرعت بسیار بالا احتمال ورود ضربههای سخت و هولناک به خودرو در صورت تصادف یا برخورد با چالههای بزرگ و کوچک جاده را افزایش میدهد. احتمال آسیب دیدن جلوبندی خودرو در صورت کاهش سرعت رانندگی قطعاً کمتر خواهد بود. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، جلوبندی یک خودرو به شکلی کاملاً متفاوت در تنظیم تعادل خودرو مؤثر بوده و در صورت وجود کمترین مشکل در این بخش باید شاهد ایجاد مشکل برای هندلینگ خودرو بود.
آسیب دیدن جلوبندی خودرو ناشی از حداقل 8 اشتباه بسیار بزرگ و هولناک است. اشتباهاتی که به مرور زمان باعث کاهش تعادل خودرو و در نتیجه بروز رخدادهای تأسف بار میشوند. به خاطر داشته باشید که انتخاب سبک رانندگی هیجانی و گاه غلط باعث ورود بیشترین آسیب به جلوبندی خودرو میشود و از طرفی شرایط ایده آل برای رانندگی نرم و روان را از بین میبرد. در ادامه با 6 علت مهم که باعث خرابی جلوبندی خودرو میشود، آشنا خواهید شد.
1. استفاده از لاستیکهای نامناسب و خراب
رینگ و لاستیک خودرو دارای استانداردهای مشخصی است که به طور معمول توس خودرو ساز یا مهندسین مربوطه مشخص میشود. لاستیکهای مجاز و استاندارد مانع ورود فشار بیش از حد به سیستم تعلیق خودرو میشوند. آسیب دیدن جلوبندی خودرو گاهی ناشی از کاهش ارتفاع خودرو و در نتیجه تماس بیش از حد سیستم تعلیق و تایرها است. آج لاستیک نیز از دیگر موارد مؤثر در کیفیت عملکرد سیستم تعلیق به شمار میرود، بی توجهی نسبت به نحوه قرارگیری لاستیکها نیز میتواند باعث ایجاد مشکلاتی نسبتاً جدی در جلوبندی خودرو شود.
2. بیتوجهی نسبت به میزان مجاز بار خودرو
استانداردهای مشخص شده برای میزان بار خودرو بر اساس پارامترهای خاصی لحاظ شده است که بی توجهی به آنها باعث ورود حداکثر فشار به سیستم تعلیق ماشین میشود. این موضوع صرفاً شامل خودروهای باربری نیست، بلکه شامل خودروهای سواری نیز میشود.
3. آسیب دیدگی شاسی خودرو بر اثر تصادف
خرابی شاسی یا آسیب دیدگی آن بر اثر تصادف موجب ایجاد اختلال در عملکرد جلوبندی خودرو میشود. این موضوع البته با نشانههای مشخصی همراه خواهد بود که از مهمترین آنها میتوان به کشیده شدن فرمان (به یک سمت) و خرابی پلوسها اشاره کرد. ضربه به شاسی خودرو (از جلو) جزء اصلیترین دلایل افزایش احتمال آسیب دیدگی سیستم جلوبندی میشود. این موضوع البته به کمک صافکاری شاسی توسط صافکار ماهر به خوبی قابل رفع خواهد بود، اما در غیر این صورت باید شاهد ورود آسیبهای نسبتاً شدید به جلوبندی بود. انحراف فرمان یکی از شایعترین این آسیبها به شمار میرود.
4. عدم تنظیم باد لاستیکها
تنظیم نبودن یا عدم بالانس لاستیکها به عنوان مهمترین عامل در افزایش احتمال آسیب دیدن جلوبندی خودرو شناخته میشود. لرزش فرمان و جلوبندی ماشین در صورت عدم تنظیم باد تایر قطعی است. خرابی یا نقص در سیستم ترمز از جمله مواردی است که مانع از انتقال نیرو کاملاً برابر بین تمامی چرخها خواهد شد. در نتیجه پس از گرفتن ترمز باید شاهد انحراف خودرو به سمت مشخصی بود. شل بودن میل تعادل باعث ایجاد حالت نامشخصی برای خودرو در حرکت (گیجی خودرو) میشود، بنابراین اطمینان از سلامت ترمزها الزامی است.
5. خرابی بلبرینگها
تضمین حرکت روان لاستیکها بر عهده بلبرینگ است، قطعهای که وظیفه مهمی را در حفظ سلامت سیستم تعلیق برعهده دارد. تحمل فشار وارد شده از نوسانات جاده به سیستم تعلیق برعهده قطعات متعددی است که بلبرینگها از جمله مهمترین این قطعات به شمار میروند. خرابی سیستم جلوبندی خودرو در صورت آسیب دیدن یا خرابی بلبرینگها به علت لرزشهای مکرر و تحمل فشارهای مستقیم افزایش مییابد. اطمینان از سلامت یا خرابی بلبرینگها با توجه به صدای خارج شده از این قطعه به سرعت امکانپذیر میگردد. هر چند که پارامترهای دیگری نیز درباره اطمینان از خرابی بلبرینگ حائز اهمیت هستند که از جمله آنها باید به لرزش فرمان اشاره کرد.
6. پرش از روی سرعتگیرها و بیتوجهی به ناهمواری جاده
سرعت گیرها، عاملی برای افزایش سرعت محسوب نمیشوند، بلکه کارایی کاملاً عکسی دارند. بی توجهی نسبت به ناهمواریهای موجود در جادههای شهری یا بین شهری و عبور از سرعت گیر بدون کاهش سرعت از دیگر پارامترهای مهمی است که قطعاً به آسیب دیدن جلوبندی خودرو منجر میشوند. افزایش کیفیت سواری خودرو وابسته به کنترل فشارهای بیرونی توسط سیستم تعلیق خواهد بود.
در صورت عبور از چالهها به طور ناگهانی، فشار غیر قابل کنترلی به کمک فنر، بوش و فنر وارد میشود. فشار شدیدی که نه تنها باعث ایجاد اضطراب برای سرنشینان داخل خودرو میشود، بلکه به مرور زمان تضمین کننده خرابی صد در صدی جلوبندی نیز خواهد بود. جذب فشارهای بیرونی توسط سیستم تعلیق خودرو ارتباط مستقیمی با نحوه عبور از چالهها و سرعت گیرها توسط راننده دارد.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
آخرین نکته درباره آسیب دیدن جلوبندی خودرو
علاوه بر تمامی موارد یاد شده حتی نحوه پارک خودرو و زاویه قرار گرفتن لاستیکها نیز ازجمله مواردی است که بر سلامت سیستم تعلیق فرمان تاثیرگذار خواهد بود. در صورتی که لاستیکهای خودرو برای مدت طولانی به شکل زاویه دار قرار گرفته باشند، احتمال خرابی پلوس ها افزایش مییابد. بررسی سلامت لاستیکها، تنظیم زاویه فرمان، خودداری از پرشهای ناگهانی روی چالهها و دست اندازها، بررسی سلامت بوشهای میل تعادل و همینطور اطمینان از سلامت سیبک از جمله مواردی است که احتمال آسیب دیدن جلوبندی خودرو را کاهش خواهد داد.
بیشتر بخوانید
مقایسه رانا پلاس و پژو پارس سال
نظرات