در این مقاله سوئیچ قرار است با خام‌سوزی و دلایل آن آشنا شوید. در برخی از مواقع مصرف سوخت بنزین افزایش می‌یابد. در این حالت اگر از اگزوز خودرو بوی بنزین خارج شود نشان دهنده خام‌سوزی خودرو است. علت این مشکل عدم ترکیب کامل بنزین و اکسیژن است. خام‌سوزی در حالت کلی به معنای این است که بنزین تا سرسیلندر می‌رسد اما به علت خرابی انژکتور، ضعف انژکتور، کثیف بودن انژکتور و … به صورت ناقص می‌سوزد.

نشانه‌های خام‌سوزی در خودرو

از جمله نشانه‌های این نقص می‌توان به دود سفید رنگ، بوی بنزین در اگزوز، کارکرد نامنظم موتور در وضعیت ایستاده، وجود دوده بر روی شمع‌ها و روشن شدن چراغ چک خودرو اشاره کرد.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

بررسی نشانه‌های خام‌سوزی

دلایل خام‌سوزی

  1. ایراد در سیستم جرقه‌زنی: سیستم جرقه زنی خودرو از بخش‌های شمع‌ها، کویل و وایر تشکیل یافته است. در صورتی که هر یک از این بخش‌ها ایراد ببیند سیستم جرقه‌زنی را دچار خلل خواهد کرد و مشکلاتی از جمله خام‌سوزی بنزین و ریپ زدن موتور به وجود خواهد آمد. در این بخش اگر جرقه ایجاد شده در قسمت بالایی شمع‌ها کیفیت مناسب را نداشته باشد احتراق به درستی انجام نخواهد گرفت و بنزین کامل نمی‌سوزد. اگر شمع کاملاً خراب شود، جرقه‌ای در داخل سیلندر به وجود نمی‌آید. و در نتیجه بنزین داخل محفظه احتراق هیچ واکنشی با اکسیژن نخواهد داشت و به همان شکل از اگزوز خارج می‌شود، در این صورت خام‌سوزی شدیدی رخ می‌دهد.
  2. ایراد در سیستم انژکتور: سوراخ‌های بسیار کوچکی در انژکتور وجود دارند که سوخت‌های مایع را تبدیل به ذرات بسیار ریز می‌کنند. این ذرات بسیار ریز توسط سیستم انژکتور به درون محفظه سیلندر تزریق می‌شوند. اگر انژکتور دارای معایبی باشد میزان بنزین وارد شده به داخل محفظه سیلندر افزایش می‌یابد و باعث برهم خوردن تناسب میان سوخت و هوا می‌شود. این اتفاق مشکل خام‌سوزی را به همراه خواهد داشت. جهت جلوگیری از این موضوع لازم است انژکتورها به صورت دوره‌ای مورد بازدید قرار بگیرند.
  3. ایراد در سنسور اکسیژن: وظیفه تجزیه و تحلیل گازهایی که از اگزوز خارج می‌شوند بر عهده سنسور اکسیژن است. ECU اطلاعات به دست آمده را بررسی و زمان پاشش دقیق سوخت را مشخص می‌کند.در صورتی که سنسور اکسیژن دچار خرابی شود ارسال اطلاعات به درستی شکل نخواهد گرفت و میزان سوختی که به درون محفظه سیلندر تزریق می‌شود افزایش خواهد یافت، این افزایش باعث خام‌سوزی در موتور خودرو می‌شود.
  4. ایراد در سیستم اگزوز: ایراد در سیستم اگزوز، یکی دیگر از عوامل خام‌سوزی به شمار می‌رود. اگر در سیستم اگزوز اختلال ایجاد شود، پاشش سوخت به درستی انجام نمی‌گیرد و میزان مصرف سوخت افزایش می‌یابد. این افزایش در ادامه سبب خام‌سوزی می‌شود بنابراین جهت جلوگیری از این اتفاق لوله‌ها و منابع اگزوز را مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان کسب کنید.


بررسی علل خام‌سوزی

علل ایجاد خام‌سوزی در موتورهای کاربراتوری

  • سطح بالای بنزین در پیاله‌ی کاربراتور
  • باز بودن بیش از حد پیچ هوا
  • بزرگ بودن سایز ژیگلور منتقل کننده سوخت
  • بزرگ بودن سایز ژیگلور دور کند
  • گرفتگی در منافذ ورودی هوا ژیگلور دور کند
  • شلی در درپوش ژیگلور دور کند
  • پارگی یا سوختن واشر نیم تنه در قسمت پایین کاربراتور
  • بسته نشدن دریچه دوم سوخت
  • بسته نشدن کامل ژیگلور دور کند
  • بیش از حد مرطوب شدن هوا از روغن آب
  • وجود ترک در شمع‌ها
  • وجود نشتی در سوپاپ بنزین
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

 تمام عواملی که باعث خام‌سوزی در موتور خودرو می‌شوند

  1. خرابی سنسور اکسیژن
  2. عدم تعویض یا سرویس، کویل دوبل و شمع وایر
  3. عدم شست‌وشو دوره‌ای انژکتورها
  4. عدم تعویض سوراخ‌های گشاد شده انژکتور که باعث مصرف سوخت بالا می‌شود
  5. خرابی شیر برقی کنیستر
  6. خرابی پمپ بنزین
  7. خرابی فشار شکن بنزین
  8. عدم تعویض به موقع فیلتر هوا
  9. خرابی در فشنگی آب
  10. خرابی حباب‌گیر در برخی از خودروهای انژکتوری
  11. عدم تعویض به موقع اورینگ انژکتورها
  12. عدم سرویس دوره‌ای محفظه هوا سیلندرها
  13. خرابی اورینگ دور پمپ بنزین
  14. خرابی سنسور مت
  15. خرابی سنسور مپ

علل ایجاد بوی خام‌سوزی در خودرو

  1. مسیر نامناسب بنزین: مسیری که بنزین تا موتور طی می‌کند باید سالم و تمیز باشد. در اغلب موارد وجود سوراخ‌هایی در لوله انتقال بنزین باعث از بین رفتن خلاء مورد نیاز می‌شود. کاهش خلاء از میزان حجم سوخت انتقالی می‌کاهد و به همین علت بوی بنزین داخل کابین خودرو احساس می‌شود.
  2. بررسی انژکتوری و کاربراتوری: اگر در خودروها بنزین به میزان کافی به موتور ‌برسد اما مرحله تغذیه و تزریق سوخت به درستی انجام نگیرد خودرو نیاز بیشتری به سوخت پیدا می‌کند. در اغلب خودروهای کاربراتوری این موضوع اگر زمان گاز دادن باشد مربوط به تلمبه شتاب است. اما اگر مربوط به دورهای بالا باشد به احتمال زیاد به خاطر عدم تنظیم درست کاربراتور و یا کثیفی کاربراتور می‌باشد. در صورتی که احتمال می‌دهید مشکل از سوزن‌هاست لازم است دستگاه پاشش و شستشو آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.
  3. فیلتر هوا و فشار شکن سوخت: فیلترهای هوا در صورت کثیف بودن از ورود اکسیژن جلوگیری می‌کنند. کاهش ورود اکسیژن موجب کمتر شدن توان در خودرو می‌شود. در خودروهایی که مجهز به فشارشکن سوخت هستند، ایراد این قطعه باعث عبور میزان زیادی از سوخت می‌شود.
  4. برق و سیستم جرقه‌زنی: اگر سیستم برق دچار ایراداتی شود کارکرد پیشرانه این ایرادات را مشخص می‌کند. اما در صورتی که در دورهای بالا خودرو شروع به ریپ زدن کند این اتفاق ناشی از عدم تنظیم دهانه شمع، برق دزدی و یا پلاتین می‌تواند باشد. باید شمع‌های خودرو را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار داد. عیب در این سیستم گاهی مربوط به ایرادات کویل است که در این صورت خام سوزی و کاهش توان موتور کاملاً مشهود است. جهت بررسی خرابی کویل می‌توان به وسیله جابجا کردن وایرها به مشکل آن پی برد.

خام‌سوزی

جمع بندی

در مقاله با خام‌سوزی و دلایل آن آشنا شوید، مسائلی را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که به وسیله انجام سرویس‌های دوره‌ای قادر هستیم از این ایراد جلوگیری کنیم. می‌توانیم جهت جلوگیری از ایجاد خام‌سوزی در خودرو مواردی چون استفاده از مکمل‌های استاندار و اورجینال، پایش سیستم جرقه و برق خودرو، شستشو اصولی انژکتورها، تعویض وایرها و شمع‌ها، تعویض فیلتر هوا، پاک‌سازی مسیر هوا، رفع پارگی و نشتی سیستم اگزوز، تعویض اگزوز معیوب را رعایت کنیم.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً سرویس‌های دوره‌ای خودرو خود را به صورت منظم انجام دهید تا از ایجاد اینگونه ایرادات جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: