سنسور اکسیژن سنسوری در خودرو شما است که میزان اکسیژن موجود در اگزوز را اندازهگیری میکند. اکسیژن به صورت ترکیب شیمیایی O2 وجود دارد. دلیل این امر آن است که اکسیژن همیشه به صورت مولکولی با دو اتم جفت شده وجود دارد که یک الکترون والانس را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. در این مطلب به بررسی کارکرد و علائم خرابی سنسور اکسیژن میپردازیم. با ما همراه باشید.
سنسور اکسیژن چیست؟
سنسور اکسیژن بخشی از وسیلهی نقلیه است که بسیاری از افراد نام آن را نشنیدهاند. با وجود آنکه این سنسور برای بسیاری از افراد چندان شناخته شده نیست اما برای کارایی وسیلهی نقلیه و نیز وضعیت آلایندگیهای خودرو نقشی بسیار اساسی دارد. وسایل نقلیه برای حرکت به سوخت نیاز دارند. به همین علت ما باک آنها را پر از بنزین میکنیم. اما علاوه بر سوخت، خودرو به اکسیژن نیز نیاز دارد تا بتواند باعث احتراق آن سوخت شود.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
علاوه بر این برای عملکرد بهینهی خودرو لازم است نسبت سوخت به اکسیژن، در محدودهی خاصی باشد. به طور متوسط هر خودرو به ازای هر یک گرم سوخت به 14 گرم اکسیژن نیاز دارد. خودروها از سنسور اکسیژن خود استفاده میکنند تا اطمینان یابند که از نسبت مناسب اکسیژن به سوخت استفاده میکنند. این امر در عملکرد بهینهی خودرو نقشی اساسی دارد.
علائم خرابی سنسور اکسیژن: سنسور اکسیژن چه کاری انجام میدهد؟
پیش از بررسی علائم خرابی سنسور اکسیژن ابتدا لازم است از نحوهی عملکرد آن اطلاعاتی را به دست آوریم. سنسور اکسیژن یک دستگاه کوچک به اندازهی شمع خودرو است که در سیستم اگزوز آن قرار گرفته است. این تجهیز در این قسمت قادر است تا میزان اکسیژن موجود در اگزوز را اندازهگیری کند. در واقع سنسور اکسیژن میزان اکسیژنی را که اگزوز تولید کرده است، اندازهگیری میکند و این میزان را با سطح اکسیژن موجود در هوا مقایسه میکند.
این دادهها سپس به سیستم کامپیوتر خودرو ارسال میشود تا این سیستم آنها را به طور دقیق مورد پردازش قرار دهد. به این ترتیب سیستم کامپیوتر خودرو میتواند تغییراتی را در نسبت سوخت به اکسیژن ایجاد کند. انجام این کار به خودرو کمک میکند تا عملکرد موثرتری داشته باشد. به عنوان مثال مسافتی بیشتری را میزان سوخت مشخصی خواهد پیمود. یا اینکه میزان آلایندگیهای منتشر شده از اگزوز خودرو کمتر خواهد بود. موتورهای کامپیوتری شدهی خودروهای امروزی در کل خودرو از سنسورهای بسیار زیادی بهره میگیرند تا بتوانند عملکرد موتور را تنظیم کرده و باعث بهبود آن شوند. سنسور اکسیژن تنها یکی از این موارد است.
نحوهی عملکرد سنسور اکسیژن
در همان زمانی که کامپیوتر خودرو شما، اطلاعات جمعآوری شد به وسیلهی سنسور اکسیزن را مورد تفسیر قرار میدهد، قادر است ترکیبی سوختی را که مورد مصرف موتور قرار میگیرد نیز تغییر میدهد. به همین علت توجه به علائم خرابی سنسور اکسیژن، اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع میتوان گفت که این فرآیند یک چرخهی ثابت است که طی آن سنسور اکسیژن میزان اکسیژن خروجی را اندازهگیری میکند. سپس این اطلاعات به کامیپوتر خودرو ارسال میشود و کامپیوتر ترکیب سوخت را تنظیم میکند. به همین علت مخلوط سوخت و هوا به طور دائم به میزان مورد نیاز درحال تغییر است.
هنگامی که سنسور اکسیژن خراب است یا اطلاعات را به درستی منتقل نمیسازد، کامپیوتر خودرو به صورت از پیش برنامهریزی شده تصمیم میگیرد که ترکیبی بسیار غلیظ از سوخت را به انژکتورها ارسال کند. در واقع این همان ترکیبی است که وقتی در ابتدا ماشین را استارت میزنید، به سمت موتور ارسال میشود.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
لازم به ذکر است که غلظت سوختی که در هنگام استارت زدن به موتور ارسال میشود متفاوت از غلظت آن در زمان حرکت خودرو و دیگر زمانهای کارکرد خودرو است. در نتیجه در صورت عملکرد نادرست سنسور اکسیژن، سوختی که به سمت موتور ارسال میشود به طور دائم غلیظ خواهد بود. این موضوع نه تنها مصرف سوخت کل را افزایش میدهد بلکه همچنین میزان کربنی را که خودرو شما به هوا وارد میکند، نیز افزایش میدهد.
علائم خرابی سنسور اکسیژن
پس از آگاهی از عملکرد سنسور اکسیژن میتوانیم به علائم خرابی سنسور اکسیژن بپردازیم:
روشن شدن چراغ چک موتور | علائم خرابی سنسور اکسیژن
در کل دنیا خرابی یا عملکرد نادرست سنسور اکسیژن اولین علت روشن شدن چراغ چک موتور است. در این حالت خودرو به شما هشدار میدهد که مشکلی در آن به وجود آمده است. به همین علت همیشه لازم است که افراد یا به کمک متخصصان یا دستورالعملهای مناسب بتوانند دلیل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو را به درستی تشخیص دهند.
سوزاندن سوخت با سرعت بسیار بالا
وقتی سنسور اکسیژن خوردو شما خراب شود، خوردو شما به شکلی غیرعادی بنزین میسوزاند، زیرا نمیداند که درحال دریافت چه میزان اکسیژن است و به طور خودکار غلیظترین ترکیب را برای مصرف موتور تولید میکند. این امر هم از نظر هزینهی سوخت مصرفی میتواند باعث متضرر شدن افراد شود و هم برای محیط زیست زیان دارد.
بوی تخممرغ گندیده
از جمله علائم خرابی سنسور اکسیژن، بوی تخممرغ گندیده است. زیرا در این حالت خودرو حجم بیشتری از سوخت را به موتور تزریق میکند. این سوخت اضافی میتواند باعث ایجاد بوی گوگرد یا تخممرغ فاسد در داخل خودرو شود.
خارج شدن دود سیاه از اگزوز
از دیگر علائم خراب شدن سنسور اکسیژن، میتواند خروج دود سیاه از اگزوز خودرو باشد. هرچند انتشارات دود سیاه از اگزوز میتواند به دلایل دیگری نیز رخ دهد، اما نکتهی قابل توجه این است که نباید این مضوع را به هیچ عنوان نادیده گرفت.
دور موتور بالا در زمان توقف
زمانبندی موتور، فواصل احتراق و نسبت هوا به سوخت همگی به وسیلهی سنسور اکسیژن تنظیم میشوند. بنابراین خرابی سنسور اکسیژن میتواند عملکرد موتور را دچار اختلال سازد. این امر به نوبهی خود باعث دور موتور بالا در هنگام توقف خودرو یا حتی بالا بودن آن به صورت غیرعادی در هنگام حرکت شود.
احتراق ناقص موتور
از آنجا که سنسور اکسیژن غلظت سوختی را که موتور دریافت میکند، مشخص میکند، خراب شدن سنسور اکسیژن میتواند باعث احتراق ناقص موتور خودرو شما شود. این موضوع میتواند خود را به شکل قدرت پایین موتور خودرو نشان دهد.
عملکرد نامناسب در تست آلایندگی
هرگونه مشکلی که در سیستم اگزوز وجود داشته باشد در تست آلایندگی مشخص خواهد شد و سنسور اکسیژن نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر سنسور اکسیژن خودرو شما خراب باشد، خودرو شما نمیتواند تست آلایندگی را با موفقیت پشت سر گذارد. در این حالت میزان اکسیژن موجود در اگزوز بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد است که میتواند بر سطح دیگر گازهای خروجی نیز تأثیر گذارد.
خاموش شدن
از دیگر علائم خرابی سنسور اکسیژن میتوان به خاموش شدن خودرو اشاره کرد. وقتی مشکلات مربوط به سنسور اکسیژن بسیار شدید باشد میتواند به خاموش شدن موتور خودرو منجر شود. البته خاموش شدن ناگهانی خودرو میتواند دلایل دیگری به جز خرابی سنسور اکسیژن نیز داشته باشد که بهتر است به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.
علائم خرابی سنسور اکسیژن: دلایل
خرابی سنسور اکسیژن دلایل بسیار مختلفی دارد که از جملهی آن میتوان به آلودگی سوخت با افزودنیهای نامناسب طی سالها و نشست روغن خودرو اشاره کرد. به طورکلی طول عمر سنسور اکسیژن 160،000 کیلومتر است و پس از آن باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمعبندی
در این مطلب به علائم خرابی سنسور اکسیژن و دلایل آن پرداختیم. با توجه به نقش مهمی که سنسور اکسیژن در عملکرد خودرو و نیز محیط زیست دارد، اطمینان از کارکرد صحیح آن اهمیتی بسیار اساسی دارد. همچنین در صورت بروز هر یک از علائم خرابی مربوط به سنسور اکسیژن باید اقدامات لازم برای رفع آن انجام شود تا مانع از بروز مشکلات بعدی شود. شما میتوانید با ارائهی نظرات خود، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری نمایید.
بیشتر بخوانید:
آنچه باید درباره محاسبه عوارض سالیانه خودرو بدانید
بوی تخممرغ گندیده در خرابی سنسور اکسیژن کاملا درست میگید دقیقا همین بو رو میده
سنسور اکسیژنو هر چند وقت یه بار باید عوض کرد؟
همونجور که نوشتید کیفیت روغن خیلی روی سنسور اکسیژن تاثیر داره. آدم یه جا هزینه میکنه ولی از یه هزینهی سنگینتر در آینده جلوگیری میکنه
دقیقا اگه سنسور اکسیژن خوب کار نکنه وحشتناک سوخت مصرف میشه
مشکلاتی که خرابی سنسور اکسیژن ایجاد میکنه ممکنه با عوامل دیگه قاطی بشه و تعمیرکار خوب میتونه تشخیصش بده
آیا خاموش شدن ناگهانی ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ ربطی به سنسور اکسیژن داره؟
دلایل بسیار زیادی داره که یک موردش میتونه این مورد شما باش
من ماشینم دود سفید میکنه خیلی هم بوی بدی میده. اولش فکر کردم به خاطر سرمای هواست ولی داغم میشه همینه. به نظرتون به خاطر سنسوره یا واشر سر سیلندر؟
اگه کلا سنسور اکسیژنو حذف کنیم برای ماشین مشکلی پیش میاد؟
سللم من ماشینم پراید دوگانه مدل ۷۸ هستش. وقتی صبح روشنش میکنم موتور ۳ کار میکنه و بعد از یه ربع اوضاع عادی میشه. میتونه مشکل از سنسور هوا باشه؟
من سه بار تا حالا برای خرابی سنسور اکسیژن معاینه فنی رد شدم
سلام آیا خاموش شدن خودرو و دیر روشن شدن موتور وقتی گرمه میتونه از دلایل خرابی سنسور اکسیژن باشه؟
من شمعای ماشینم خراب بود همین باعث شد تا سنسور اکسیژنم خراب باشه و چراغ چکم روشن میشه
چراغ چک سمند ملی من گاهی روشن میشه ضمنا ماشینمم باید صبح چندبار استارت بزنم. بردمش تست موتور گفت سنسور اکسیژن خرابه ولی نه دود سیاه از اگزوز بیرون میزنه و نه مصرف سوخت تغییری کرده. بازم نیاز به تعویض سنسور هست؟
سلام. من یه خودرو تیبا یورو ۴ دارم. چند وقته از اگزوز خودرو دود سیاه بیرون میاد و خیلیم بوی بدیه و همون لحظه ماشین ریپ میزنه اما چراغ چک روشن نمیشه و دستگاه دیاگ خطایی نشون نمیده. آیا مشکل از سنسور اکسیژنه؟
سلام. من پراید ۹۳ یورو ۴ دارم. مصرف سوختم خیلی رفته بالا . شتاب و قدرت ماشین گرفته شده ولی دستگاه میزنم چیزی نشون نمیده حتی چراغ چکم روشن نمیشه و ماشین دود نمیکنه