فیلتر سوخت (فیلتر بنزین) مانند اکثر قسمتهای ماشین شما برای عملکرد مناسب موتور کاملا ضروری است. جهت جلوگیری از رسیدن آلایندهها به موتور، سیستم سوخت خودرو به فیلتر سوخت مجهز میشود. موتورهای احتراق داخلی خودرو برای کار کردن به سوخت نیاز دارند و این سوخت باید تمیز باشد. سوخت خودروها معمولاً حاوی مواد و ذرات آلی و معدنی است و این ناخالصیها باید حذف شوند، در غیر این صورت عملکرد و سلامت موتور تحت تأثیر قرار میگیرد. زدودن این ناخالصی ها به عهده فیلتر بنزین یا همان فیلتر سوخت است.
[switch_forms_buy]
از آنجاییکه فیلتر بنزین چنین نقش مهمی را بر عهده دارد، درک نحوه عملکرد، تشخیص خرابی و همچنین آشنایی با معیارهای تهیه فیلتر مناسب برای وسیله نقلیه، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم با فیلتر سوخت، مدلها، نقش و عملکرد آن در وسیله نقلیه بیشتر آشنا شویم.
فیلتر سوخت چیست؟
فیلتر سوخت (فیلتر بنزین) قطعه سادهای است که در سیستم سوخت نصب میشود تا آلایندها را از بین ببرد. این قطعه معمولاً از یک محفظه فلزی یا پلاستیکی تشکیل شده که حاوی یک عنصر فیلتر است. سوخت از مخزن سوخت وارد فیلتر شده و تمیز و آماده برای استفاده در موتور خارج میشود. فیلترهای سوخت در طول تاریخ موتورهای احتراق داخلی وجود داشتهاند. فیلترهای اولیه از محفظههای پلاستیکی کوچکی ساخته میشدند. این طراحی برای موتورهای آن زمان مناسب بود. با عبور سوخت از فیلتر تحت فشار کم، نیازی به دستگاه پیچیده یا با استحکام بالا نبود. امروزه طراحی فیلتر بنزین کمی تغییر کرده است. با معرفی موتورهای تزریق مستقیم، نیاز به فیلتری وجود داشت که بتواند سطوح فشار بالای سیستم سوخت را تحمل کند. بنابراین، فیلترهای امروزی از بسیاری جهات قویتر از مدلهای قدیمیتر هستند. لایه بیرونی فیلتر سوخت امروزی از مواد بهتری ساخته شده است، محیط فیلتر قویتر و محافظت شدهتر است و کل مجموعه فیلتر در برابر فشار بیش از حد توسط دریچههای تسکین دهنده خاص محافظت میشود. این ویژگیها بیشتر روی فیلتر سوختی اعمال میشوند که در خارج از مخزن سوخت، در محل موتور یا خط سوخت نصب شده است. این فیلترها که معمولاً به عنوان فیلترهای سوخت درون خطی شناخته میشوند، باید در شرایط مختلف، چه در داخل و چه در خارج، مقاومت کافی داشته باشند.
اهمیت وجود فیلتر سوخت
این قطعه کوچک به موتور ماشین شما کمک میکند تا بهترین عملکردش را ارائه داده و در عین حال، طول عمر وسیله نقلیه شما را افزایش میدهد. با غربال کردن آلایندهها، فیلتر بنزین به عنوان محافظ موتور عمل میکند.
فیلتر سوخت در کجای موتور خودرو قرار دارد؟
از آنجاییکه فیلتر بنزین، سوختی را که به سمت موتور میرود، غربال میکند، در هر نقطهای بین پمپ بنزین و موتور نصب میشود. فیلتر بنزین در اکثر خودروهای مدرن در مخزن سوخت واقع شده است. در خودروهای قدیمی، فیلتر بنزین در زیر بدنه و متصل به خط سوخت قرار داده میشد.
برای تجربه خرید خودرو بیدردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن |
در برخی از این خودروها، فیلتر سوخت در محفظه موتور نصب شده است، جایی که آلایندهها را درست قبل از رسیدن سوخت به اجزای موتور، از بین میبرد. بنابراین، مکان فیلتر سوخت به عوامل مختلفی از جمله، کمپانی سازنده خودرو، مدل، سال ساخت و نوع سیستم سوخت رسانی بستگی دارد.
نقش فیلتر سوخت چیست؟
فیلتر سوخت برای محافظت از موتور، ناخالصیهای سوخت را حذف میکند. آلایندهها میتوانند به طرق مختلف وارد بنزین شوند. ورود آلایندهها بیشتر هنگام حمل و نقل، ذخیره سازی، یا هنگام پر کردن مخزن سوخت اتفاق میافتد. خود مخزن سوخت ممکن است ذراتی مانند زنگ زدگی و تراشه رنگ تولید کند. این ذرات از دیوارهها داخل مخزن میریزند و سوخت را آلوده میکنند. سایر ناخالصیها از دوده، خاک، ماسه تا ذرات معدنی متغیر هستند. برخی از آنها حتی طبیعت ارگانیک دارند، مانند میکروبها. تراکم در مخزن سوخت نیز میتواند باعث ایجاد آب در بنزین شود که ناخواسته است، به خصوص زمانی که خودروی شما با سوخت دیزل کار میکند. ذرات معلق موجود در سوخت به دلیل ماهیت ساینده، باعث سایش قطعات مختلف موتور میشوند. در موتورهای مدرن تزریق مستقیم، ناخالصیها میتوانند منجر به آسیب یا گرفتگی شوند. این آسیب به دلیل فاصله بسیار تنگ نازلهای انژکتور ایجاد میشوند.
در موتورهای دیزلی، آب باعث افزایش اصطکاک میشود. دیزل به عنوان روان کننده برای قطعات موتور عمل میکند. اگر دیزل حاوی آب باشد، روانکاری کاهش مییابد و ممکن است موتور بیش از حد گرم شود. آب موجود در سوخت خودرو نیز میتواند عامل خوردگی باشد و باعث فرسودگی زودرس اجزای مختلف موتور شود. سوخت آلوده به غیر از ایجاد سایش یا گرفتگی، بر عملکرد موتور تأثیر میگذارد. سوخت به طور موثر نمیسوزد و در نتیجه قدرت موتور کاهش مییابد هنگامیکه سوخت به طور کامل نمیسوزد، انتشار گازهای گلخانهای نیز افزایش مییابد. در صورتیکه فیلتر بنزین قبل از پمپ بنزین نصب شود، برای محافظت از پمپ در برابر ذرات ساینده عمل میکند. با این حال، اکثر پمپها دارای یک صافی ساده هستند، در چنین مواقعی فیلتر بنزین معمولاً بعد از پمپ نصب میشود.
به طور خلاصه، فیلتر بنزین در خودرو از بروز موارد زیر جلوگیری میکند:
- سایش موتور که در اثر ذرات ساینده ایجاد میشود
- مسدود شدن نازلهای انژکتور سوخت و سیستم های کاربراتوری
- کاهش عملکرد موتور
- خروج دود بیش از حد از اگزوز
- زنگ زدگی
- گرم شدن بیش از حد موتور
فیلتر سوخت چگونه کار میکند؟
یک فیلتر سوخت معمولی از یک فیلتر داخلی و یک ورودی و خروجی برای ورود و خروج سوخت تشکیل شده است. یک پمپ سوخت، بنزین را با فشار بالا در امتداد خطوط سوخت هل میدهد. این امر باعث میشود سوخت به شدت از طریق فیلتر عبور کند. محیط فیلتر متخلخل است و بسته به اندازه منافذ، سوخت درون آن جریان مییابد، در حالی که ذرات پشت سر باقی میمانند.
برخی از انواع فیلترهای سوخت، به ویژه آنهایی که در موتورهای دیزلی هستند، دارای مکانیزمی برای حذف آب از سوختند. در اصل، این فیلترها حاوی یک کاسه در قسمت پایین هستند که آب جدا شده از سوخت از آن خارج میشود. دریچه تخلیه، امکان تخلیه کاسه آب را فراهم میکند. این فیلترها همچنین مجهز به سنسور آب هستند تا در صورت نیاز به تخلیه آب از کاسه، هشدار داشبورد را ارسال کنند.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید |
انواع فیلتر سوخت
فیلتر سوخت میتواند اولیه یا ثانویه، محفظهای یا کارتریجی باشند و درون باک یا خط سوخت قرار بگیرند. طراحی و شیوه نصب فیلتر بنزین به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، مدل و سال ساخت و نوع سیستم سوخت رسانی بستگی دارد. خودروهای جدیدتر دارای فیلترهای سوختی هستند که هم از نظر طراحی و هم از نظر موقعیت در خودرو با فیلترهای گذشته تفاوت دارند. خودروهای کاربراتوری قدیمی چند فیلتر بنزین دارند و فیلتر بنزین اکثر خودروهای مدرن در داخل مخزن سوخت قرار دارد.
فیلتر سوخت اولیه
این نوع فیلتر سوخت معمولاً در سیستمهای دیزلی استفاده میشوند. نقش آنها فیلتر کردن بیشتر آلایندهها، ذرات بزرگ و به ویژه آب و موم است .فیلتر اولیه در سمت خلاء پمپ بنزین قرار دارد و از پمپ در برابر ذرات که باعث آسیب یا سایش آن میشود، محافظت میکند. فیلترهای اولیه معمولاً محدودیت کمتری دارند. به این دلیل که آنها اغلب قبل از فیلترهای ثانویه در سیستم سوخت قرار میگیرند و نیازی به جذب ناخالصیهای ریز ندارند. این فیلترها بیشتر ذرات بزرگتر از 10 میکرون را حذف میکنند.
فیلتر سوخت ثانویه
فیلترهای سوخت ثانویه برای فیلتر کردن سوخت دیزل استفاده میشوند تا ذرات ریزتر را مسدود کنند. بنابراین، یک فیلتر ثانویه با یک رسانه محکمتر یا فیلتری با درجه میکرون بالا نصب میشود. از نظر موقعیت، این فیلترها در سمت فشار پمپ بنزین قرار میگیرند که معمولاً به موتور نزدیکتر است. فیلترهای ثانویه آب را از سوخت حذف نمیکنند، فقط ذرات کوچکتر که کمتر از 10 میکرون هستند را فیلتر میکنند.
برخی از سیستمهای سوخت از هر دو فیلتر اولیه و ثانویه برای تمیز کردن سوختی که به موتور میرود، استفاده میکنند. برخی دیگر فقط از یک فیلتر بنزین استفاده میکنند، فیلتر اولیه ذرات، رسوبات، موم و آب را از سوخت حذف میکند. با این حال، برخی از سیستمها از یک فیلتر معمولی برای جدا کردن آب اضافی استفاده میکنند.
فیلتر سوخت محفظهای
این یک نوع فیلتر دارای یک محفظه پوسته مانند با عنصر فیلتر در داخل است. اکثر فیلترها از این نوع هستند. محفظه بسته به عوامل مختلف میتواند پلاستیکی یا فلزی باشد. گفته میشود که فیلترهای بنزین محفظهای برای محیط زیست مضر هستند. وقتی عمر آنها تمام شد، باید کل قطعه را تعویض کرد.
فیلتر سوخت کارتریج
این مدل از فیلتر سوخت دارای یک کارتریج متشکل از رسانههای فیلتراسیون، اجزای ساختاری و سایر قطعات ضروری فیلتر سوخت است. تنها چیزی که این فیلترها فاقد آن هستند، پوسته بیرونی است. به جای اینکه محفظه فلزی یا پلاستیکی قسمتی از فیلتر باشد، دارای یک جزء جداگانه هستند که روی سطح جفت خودرو سوار میشود. میتوان بارها و بارها از آن استفاده کرد و فقط کارتریج آن یکبار مصرف است. فیلترهای سوخت کارتریج گزینهای سازگار با محیط زیست هستند. به دلیل داشتن قطعات فلزی یا پلاستیکی کمتر، این نوع فیلترها تاثیر کمتری بر محیط اطراف دارند.
فیلتر سوخت چرخشی
فیلتر سوخت چرخشی معمولاً در محفظه موتور نصب میشوند. مزیت اصلی آنها این است که به راحتی قابل تعویض هستند. این فرآیند فقط شامل بازکردن فیلتر آسیب دیده و بستن فیلتر جدید در جای خود است. چون تعویض این نوع فیلتر فقط مدت کوتاهی طول میکشد، تقریباً تمام صاحبان خودرو می توانند آن را انجام دهند.
فیلتر سوخت درون خطی
این مدل از فیلترها در امتداد خط سوخت، بین مخزن بنزین و موتور نصب میشوند. این نوع فیلترهای سوخت معمولاً در زیر خودرو یافت میشوند. فیلتر سوخت درون خطی دارای یک ورودی در سمت پمپ بنزین و یک خروجی در سمت دیگر هستند. دو دهانه به شیلنگها یا لولههایی که خط سوخت را میسازند، متصل میشوند و دستگاه توسط یک براکت فلزی و گیرههای ایمنی پلاستیکی در جای خود ثابت میشود.
فیلتر سوخت داخل مخزنی
این نوع از فیلترها در باک بنزین و دور از دید نصب میشوند. اکثر خودروهای مدرن از فیلتر سوخت داخل مخزنی استفاده میکنند. فیلتر را میتوان مجزا یا یکپارچه در پمپ بنزین داخل باک قرار داد. یکی از معایب این نوع فیلترها غیرقابل دسترس بودن آنهاست که سرویس کردنشان را سخت میکند. تعویض این نوع فیلترها در مقایسه با فیلترهای دیگر پرهزینهتر است.
چه زمانی باید فیلتر سوخت تعویض شود؟
پس از اینکه فیلتر بنزین ناخالصیها را به دام انداخت، ممکن است شروع به خراب شدن کند. این اغلب زمانی اتفاق میافتد که ذرات بیشتر منافذ محیط فیلتر را مسدود کنند که این امر منجر به جریان محدود سوخت میشود. در نتیجه، بازدهی فیلتر کاهش مییابد و اثرات منفی آن در موتور و سایر قسمتهای سیستم سوخت ظاهر میشود. اگر فیلتر در سمت مکش پمپ بنزین نصب شده باشد، فیلتر سوخت معیوب حتی میتواند پمپ را نیز تحت تأثیر قرار دهد. البته، خرابی فیلتر بنزین تنها به دلیل گرفتگی اتفاق نمیافتد. خرابی این قطعه میتواند به رسانه فیلتر آسیب برساند که باعث میشود بنزین و ناخالصیهای بیش از حد از آن عبور کنند. آلایندهها باعث سایش یا گرفتگی برخی از قطعات موتور شده و منجر به گرم شدن بیش از اندازه موتور شوند.
در گذشته، طول عمر فیلتر سوخت بین 30 هزار تا 60 هزار کیلومتر بود، با این حال، با خالصتر شدن سوخت، فیلتر سوخت میتواند تا 100 کیلومتر به طور بهینه کار کند. اگر فیلتر بنزین پس از طی مسافت 150 هزار کیلومتر تعویض شود، میتواند به موتور آسیب برساند. به این دلیل که پمپ بنزین شما برای غلبه بر فیلتر آلوده، سخت تر کار میکند. هنگام تعویض فیلترها بعد از طی مسافتهای بالاتر از حد مجاز باید احتیاط کرده و قبل از آن با یک مکانیک مشورت کنید.
علائم خرابی فیلتر سوخت چیست؟
در این قسمت، روشها و علائم مربوط به خرابی فیلتر سوخت را بررسی میکنیم.
روشن شدن چراغ موتور
برخی از خودروها دارای چراغ نشانگر داشبورد هستند که با تغییر فشار سوخت، ناخالصی بنزین، احتراق ناقص موتور و چندین مشکل دیگر فعال میشود. گرفتگی فیلتر بنزین باعث کاهش فشار سوخت در سیستم میشود. این مشکلی است که توسط سنسورها شناسایی شده و از طریق چراغ موتور نمایش داده میشوند.
کاهش قدرت موتور
یکی از علائم اصلی، گرفتگی فیلتر بنزین است. هنگامی که فیلتر مسدود میشود، حداقل سوخت را عبور میدهد. این امر منجر به کاهش جریان سوخت میشود که میتواند هنگام بالا رفتن از سربالایی، بارگیری یا هنگام شتاب گیری اتفاق بیفتد. در نتیجه، نیاز فزاینده به سوخت بیشتر برآورده نمیشود و بنابراین قدرت لازم برای حرکت خودرو تامین نخواهد شد. کاهش قدرت موتور میتواند نشانه مشکلات دیگری مانند خرابی پمپ بنزین باشد، گرفتگی فیلتر باید به عنوان یکی از موارد مشکوک در نظر گرفته شود.
خرابی پمپ سوخت
فیلتر مسدود، جریان سوخت را محدود میکند. این باعث میشود پمپ بنزین سختتر کار کند، در نتیجه، این احتمال وجود دارد که پمپ سوخت خیلی زود خراب شود. اگر پمپ سوخت آسیب دیده باشد، این احتمال وجود دارد که فیلتر سوخت مسدود شده باشد.
بد استارت خوردن ماشین
اگر وسیله نقلیه شما به راحتی روشن نمیشود، ممکن است ناخالصیها و ذرات داخل فیلتر بنزین جمع شده باشند. این موضوع منجر به تامین نامناسب سوخت برای موتور شده و منجر به بد استارت خوردن ماشین میشود.
روش تعویض فیلتر سوخت
- ابتدا خودرو را از حالت دنده خارج کنید، بعد از آن فیوز پمپ سوخت را با انبر سوزنی از جعبه فیوز جدا کنید.
- چند بار استارت بزنید تا فشار پمپ بنزین تخلیه شود.
- برای جلوگیری از ریختن بنزین روی زمین، یک سطل زیر فیلتر سوخت قرار دهید.
- دکمههای فشار بنزین را به داخل فشار دهید و فیلتر بنزین را به آهستگی از آن بیرون بیاورید.
- به نحوه قرار گیری فیلتر قبلی توجه کنید و فیلتر سوخت جدید را مشابه آن نصب کنید.
- فیلتر سوخت جدید را به شیلنگ بنزین متصل کنید.
- فیوز پمپ بنزین را سر جایش قرار دهید.
- خودرو خود را روشن کنید و مطمئن شوید که فیلتر جدید نشتی نداشته باشد.
بیشتر بخوانید:
نظرات