مقدمه
آج لاستیک، قسمتی از لاستیک است که با سطح جاده تماس پیدا میکند. اگر نگاهی به لاستیکهای مختلف موجود در بازار بیندازید، متوجه تنوع زیادی در الگوی آج آنها خواهید شد. چیزی که ممکن است ندانید این است که الگوی خاصی از آج تایر که شما از آن استفاده میکنید، میتواند بر عملکرد لاستیکهای شما تأثیر بگذارد.
اگر بخواهیم در این مورد مثال بزنیم میتوانیم از نحوه عملکرد آنها و میزان کشش در شرایط مختلف رانندگی نام ببریم. همچنین، ویژگیهایی مانند قدرت و مقاومت خودرو در مسیرهای مختلف، میزان فرمانپذیری خودرو، چسبندگی و انتقال کشش و نیروی ترمز به سطح جاده و نیز تحمل ناهمواریها در سطح جاده همگی از وظایف بسیار مهم لاستیک و به تبع آج لاستیک خودرو هستند. انواع آج لاستیک در طرحها و با شکلهای متفاوتی تولید میشود.
این سؤال پیش میآید که چرا آج لاستیکها تا به این حد متفاوت هستند؟ جواب این است که الگوی آج یک طراحی منحصربهفرد است که یک وسیله نقلیه را با چسبندگی و هندلینگ برای شرایط رانندگی در مواقع خاص و معمولی بهبود میبخشد. جالب است بدانید که شما میتوانید مانند یک رمان پلیسی، آج یک تایر را از روی رد پایی که در جاده بر جای میگذارد شناسایی کنید.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
هر آج لاستیک دارای چهار بخش است
- دندهها: آنها در واقع بخش برجسته الگوی آثار هستند که از بلوکهای آج تشکیل شدهاند
- شیارها: آنها کانالهای عمیقی هستند که به صورت محیطی و جانبی در اطراف تایر قرار دارند
- بلوکهای آج: این بخش قطعات لاستیکی برجسته هستند که با سطح جاده تماس برقرار میکنند
- سیپها یا شیرآلات: آنها شکافهای کوچک، ناودانی شکل و نازکی هستند که در بلوکهای آج قالبگیری شدهاند
به طور کلی همانگونه که در بالا گفته شد دندهها، شیارها، بلوکهای آج و سیپها را میتوان روی هم در یک الگوی منحصربهفرد برای تعدیل عملکرد تایر در مؤلفههای مهم مانند صدا، هندلینگ، کشش و سایش قرار داد و این نکات به نوبه خود به تولیدکنندگان لاستیک توانایی ایجاد الگوهای آج برای رفع نیازهای شرایط رانندگی خاص مانند ترمز خیس، هندلینگ خشک، مقاومت در آب و کشش روی یخ و برف را میدهد.
انواع الگوهای آج لاستیک را بشناسیم
اگر بخواهیم به صورت کلی انواع الگوهای آج لاستیک را نام ببریم، مطمئناً با تعداد زیادی آج روبهرو نیستیم. اما به طور کلی میتوان الگوهای آج لاستیک را در قالب دستههای زیر طبقهبندی کرد:
الگوی آج لاستیک متقارن
رایجترین نوع آج لاستیک الگوی متقارن است که برای تایرهای خودروهای سدان یا سواری مناسب است. اما برای استفاده در زمانهای طولانی و کارایی بالا مناسب نیست. لاستیکهایی با این طرح دارای دندههای پیوسته و بلوکهای آج مستقل در سراسر سطح آج هستند و هر دو نیمه تایر دارای الگوهای یکسانی میباشند. ویژگیهای کلیدی مانند رانندگی روان، ثبات جهت بالا و مقاومت غلتشی کم از مشخصات الگوی آج لاستیک متقارن است. لاستیکهایی با الگوهای متقارن بیشترین انعطاف را برای چرخش لاستیک به صاحب وسیله نقلیه میدهند.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
بدون این که بر عملکرد عادی آنها تأثیر بگذارد. این نوع آج لاستیک همچنین بیصدا، ماندگار و دارای مصرف سوخت پایین هستند. با این حال با شرایط متغیر در جاده اصلاً سازگار نیستند؛ بنابراین اگر چه الگوهای متقارن چسبندگی ثابتی را در جاده خشک ارائه میکنند، اما در شرایط خاص مانند بارندگی باران و برف مانند سایر لاستیکها خیلی مؤثر نیستند و در صورت عدم احتیاط راننده لیز خوردن آنها در جادهها بدیهی است.
الگوی آج لاستیک جهتدار
یک تایر با الگوی آج جهتدار، طوری طراحی شده است تا صرفاً در یک جهت به جلو بچرخد. الگوی آج لاستیک جهتدار دارای شیارهای جانبی است که در وسط آج لاستیک به هم میرسند و به شکل نوک پیکان هستند. با این حال هدف آن بیشتر زیبایی و اسپرت بودن است. این آجها v شکل هستند و شیارهای مؤثر آب را از طریق الگوی طراحی شده هدایت میکنند.
این نوع الگوی آج لاستیک توانایی مقاومت بیشتری در سرعتهای بالا را دارد و در شرایط سخت لاستیکهای بسیار مناسبی هستند. از ویژگیهای کلیدی آج لاستیک نامتقارن میتوان از حفاظت بالا در برابر آب پلنینگ، برخورد عالی روی برف و گل و ایمن نگهداشتن خودرو روی جاده با سرعت بالا اشاره نمود. نکتهای که باید در مورد الگوهای جهتدار به خاطر بسپارید، این است که چرخش لاستیک کمی پیچیدهتر میشود.
به طوری که لاستیک را فقط به صورت عمودی میتوان چرخاند. به طور مثال از جلوی ماشین به عقب. در غیر این صورت وقتی روی شرقی لاستیک در طرف دیگر خودرو نصب میشود، طبیعتاً الگو در جهت اشتباه قرار میگیرد که این عمل مزایای آج لاستیک را بیفایده میکند. میتوانید برای نصب صحیح، جهتگیری درست را با استفاده از نشانگر پیکانی که روی دیواره جانبی تایر وجود دارد، انجام دهید.
الگوی آج لاستیک نامتقارن
آج لاستیک نامتقارن یک تایر دارای دو طرح جداگانه است. یکی در نیمه داخلی و دیگری در نیمه بیرونی لاستیک. البته این حالت ممکن است غیرعادی به نظر برسد. اما هر دو نیمه هدف مشخصی را دنبال میکنند. بخش داخلی آج لاستیک دارای وظایفی نظیر جابهجایی آب و محافظت در برابر آب پلنینگ را برعهده دارد و آج بیرونی لاستیک که دارای بلوکهای سفت و سختی است، برای قسمت جانبی چسبندگی بالایی را ایجاد میکند که در هنگام پیچیدن و رانندگی بر روی سطوح خشک، صداهای داخلی کمتری ایجاد میکند و ایمنی را بالا میبرد.
این ترکیب و این ویژگیها باعث میشود تایرهای نامتقارن برای استفاده در خودروهایی با عملکرد فوقالعاده، همراه و محبوب شوند. ویژگیهای کلیدی این نوع لاستیک، پنلینگ عالی، ثبات منحنی بالا و چسبندگی خوب در شرایط بارش میباشد. با این حال درست مانند الگوی لاستیک جهتدار باید مراقب چرخش لاستیک باشید. چرخش عمودی بین قسمت جلو و عقب گزینههایی هستند که ما به آنها اشاره میکنیم.
الگوی آج لاستیک متقارن/ جهتدار
این نوع لاستیک به گونهای طراحی شده است که هم جهتدار و هم متقارن باشد و در واقع بهترین نوع الگوی آج لاستیک به حساب میآید. این نوع لاستیک برای تخلیه آب، بهتر و مقاومت خوبی در برابر آب پلنینگ یا آب پیمایش و چسبندگی عالی در جادههای برفی و گلی را دارد و در سرعتهای بالا از لغزش تایر و خودرو در این نوع جادهها جلوگیری میکند. جهت چرخش این لاستیک نیز مانند الگوی جهتدار بوده و طبق آن باید بر روی خودرو نصب شود.
سخن آخر
هنگام خرید لاستیکهای جدید، سعی کنید از یک نوع لاستیک با آج یکسان استفاده کنید و از مخلوط کردن انواع اندازهها یا برندهای مختلف لاستیک در یک خودرو خودداری نمایید. در نهایت برای کسب بهترین نتیجه، ساخت و مدل لاستیکهایی را که قبلاً روی چرخهای خود داشتید را تهیه کنید تا ویژگیهای عملکرد بهینه را حفظ نماید. نکته دیگری که هنگام تعویض لاستیک باید در نظر داشته باشید، تعویض یک جفت لاستیک ایمنتر از تعویض فقط یک لاستیک است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جالب است بدانید در تحقیقات اخیر ثابت شده است که جدیدترین تایرها بر روی محور عقب و تایرهای نیمه فرسوده، باید روی محور جلو قرار بگیرند. اگر این مسئله امکانپذیر نیست، به رانندگان توصیه میشود که مطمئن شوند لاستیک جایگزین همان الگوی آج لاستیک با لاستیک دیگر در همان محور است. مخلوط کردن الگوها و ویژگیهای هندلینگ ماشین شما را مختل میکند و حتی میتواند خطرناک هم باشد.
زیرا در این صورت، بدون اینکه اطلاع داشته باشید، آسیب دیدگی موجود در لاستیک خودرو میتواند شما را در جادههای ناهموار برفی گیرانداخته و یا با پیمودن مسیرهای طولانی در مناطق گرمسیر، منجر به وارفتن لاستیک شود.
بیشتر بخوانید
نظرات