وسایل ساخت دست بشر، همواره نیاز به تعمیر و تست دارند تا با خوبی بتوانند فعالیت مورد نظر را انجام دهند. برخی از این تجهیزات (مانند خودروها) به صورت روزانه توسط افراد مورد استفاده هستند؛ فلذا تست و آزمایش نحوه عملکرد بخشهای آنها بسیار مهم و ضروری است. به همین خاطر در متن پیش رو به بررسی تست کمپرسور خودرو میپردازیم تا علاوه بر آشنایی با این قطعه مهم در خودروها، چگونگی تست عملکرد آن را نیز یاد بگیریم.
اجزا سیستم خنک کننده خودرو
کمپرسور خودرو بخشی از سیستم خنک کننده ماشین است که با استفاده از قطعات مختلف و عملکردی خاص، فضای داخل کابین ماشین را مطبوع و قابل تحمل میکند.
طبیعی است که از این سیستم در هوای گرم استفاده خواهیم کرد. دیگر اجزای سیستم خنک کننده خودرو عبارتاند از:
- کندانسور
- شیر انبساط
- اواپراتور
- مایع مبرد
- کلید کنترل فشار
- مجموعه لوله و شلنگ
- خشککن هوا
- فیلتر کابین
اشاره کردیم که این سیستم وظیفه دارد تا با کاهش دمای داخل کابین و جذب رطوبت موجود در آن، فضای داخل ماشین را برای سرنشینان بهتر کند. نحوه عملکرد این سیستم بر اساس سیکل ترمودینامیکی است و از مواد مبرد مانند گاز R-22 و یا R-410 استفاده میکند.
برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.
[switch_forms_sell]
این نوع مواد در محیط حالت گاز دارند و هنگامی که در کمپرسور تحت فشار زیاد قرار میگیرند، به مایع تبدیل میشوند. البته وضعیت آنها در حالت مایع ناپایدار است و تمایل زیادی به گاز شدن دارند. به همین خاطر در مرحله بعدی، با استفاده از گرمای محیط از حالت مایع با گاز تبدیل شده و با استفاده از همین تغییر، محیط را خنک میکنند.
وظیفه کمپرسور در سیستم خنک کننده خودرو
آن بخش از سیستم که وظیفه دارد تا گازهای مبرد را در خودرو به حرکت درآورد، همین کمپرسور یا «کولر خودرو» است. نحوه عملکرد این دستگاه شبیه به عملکرد قلب در بدن انسان در نظر گرفته شده است. همان طور که قلب خون را به جریان میاندازد، کمپرسور نیز گازهای مبرد را در سیستم خنک کننده به جریان میاندازد تا عملکرد سیستم اصلی به درستی انجام شود.
این دستگاه از تعدادی سیلندر و پیستون ساخته شده است و با زدن کلید ac روشن میشود. دستگاه کمپرسور، گاز مبرد را از قسمت اواپراتور به بخش کندانسور وارد کرده، بعد از آن به کپسول خشک کننده و دوباره به داخل اواپراتور انتقال میدهد. در نتیجه باید به این مهم توجه داشت که میزان وزن و حجم دستگاه با قدرت موتور خودرو هماهنگ باشد تا هنگام نصب به راحتی جا به جا شود.
برخی از موارد خرابی در کمپرسور
1.استشمام بوی بد
گاهی پس از روشن کردن سیستم خنک کننده خودرو با بوی بدی مواجه میشویم که موجب میشود تا سیستم را خاموش کرده و به کارایی درست آن شک کنیم. معمولا این نوع بود بد به خاطر تجمع برخی ذرات و یا جلبکهای روی اوپراتور سیستم است. البته این مهم میتواند به خرابی لولهها و گرفتگی آنها نیز مربوط باشد؛ لذا ضروری است که در صورت بروز چنین مشکلی برای بررسی بیشتر به مراکز مربوطه مراجعه کنید.
2. نشت گاز
تخلیه شدن گازهای مبرد که پایه و اساس فعالیت سیستم خنک کننده و کمپرسور خودرو هستند، یکی دیگر از مشکلات ناشی از اخلال در عملکرد کمپرسورهاست. در صورتی که با نشتی و یا تخلیه کامل گازهای این سیستم روبرو هستید، حتما با مراجعه به مکانیک متبحر برای رفع این خرابی اقدام کنید.
3. ایجاد سر و صدا
بروز سر و صدا یکی از معمولترین خرابیهای هر وسیله و یا ماشین است. در این مورد به احتمال زیاد تسمه اصلی کمپرسور از جای خود در آمده و عامل اصلی این سر و صداست. با سفت کردن تسمه و پیچ و مهرههای اصلی این سر و صدا برطرف خواهد شد. البته گاهی این صداها با موجب تخلیه گازهای مبرد است که با شارژ آنها توسط افراد متبحر میتوانید این مورد را نیز برطرف کنید.
4. خراب شدن ترموستات و رله
خرابی ترموستات باعث قطع و وصل شدن کمپرسور شده و خرابی رله خاموش و روشن شدن این قطعه را دچار اختلال میکند. همچنین دمای اوپراتور و رطوبت را که باید در یک سطح مناسب و مورد قبول باشد، از دست خواهد داد. در نتیجه مهم است که هنگام خرابی این دو قطعه مهم نیز به کارشناس مربوطه مراجعه کنید.
5. خراب شدن کلاچ
در فعالیت سیستم خنک کننده ماشین، کلاچ نیز درگیر فعالیت است. اگر این قطعه به درستی کار نکند، کل سیستم دچار مشکل خواهد شد. پس مهم است که زمان تست کمپرسور خودرو به عملکرد این قطعه هم توجه داشته باشیم. عملکرد کلاچ زمانی دچار مشکل میشود که یا گاز کمپرسور شارژ نشده و یا باید آن را به طور کلی تعویض کرد. البته گاهی کثیف و یا چرب شدن خود کلاچ نیز میتواند دلیلی عملکرد نامناسب کمپرسور باشد.
تست کمپرسور خودرو
موارد ذکر شده در بالا از جمله خرابیهایی هستند که هنگام تست عملکرد کمپرسور خودرو مورد توجه خواهند بود. این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که اغلب خودروهای مصرفی در ایران، نیروی مورد نیاز برای حرکت کمپرسور (با استفاده از میل لنگ) را از موتور خودرو دریافت میکنند. پس استفاده بیش از حد سیستم خنک کننده از عمر موتور ما میکاهد.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید.
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید. |
البته این سیستم و استفاده بهینه از آن هیچ ضرری برای خودرو ندارد که اگر چنین بود این سیستم از طراحی ماشین حذف میشد. اما مطمئنا استفاده بی رویه از هر وسیلهای بعث فرسایش آن خواهد شد. پس مهم است که هنگام استفاده از ماشین، میزان بهره وری از هوای مطبوع را نیز در نظر داشته باشیم.
این مهم را نیز برای تست کمپرسور خودرو در نظر داشته باشید که این دستگاه، از قطعات با انعطاف کم ساخته شده و در برخی موارد در صورت خرابی باید کل قطعه را تعویض کرد. به همین خاطر مهم است که تمامی موارد ذکر شده در متن را به یاد داشته باشید تا در صورتی که صدا یا بوی نامناسبی از این قطعه مشاهده کردید، زودتر به کارشناس مربوطه مراجعه کنید.
جمعبندی بررسی تست کمپرسور خودرو
در نهایت، میتوانید با روغن کاری به موقع نیز عملکرد این دستگاه را بهبود بخشیده و عمر آن را افزایش دهید. کمپرسور زیر شلنگ آب رادیاتور قرار دارد و اگر بخواهید آن را تعمیر کنید باید ابتدا تسمه را شل کرده و سپس شیلنگ بالای رادیاتور را باز کنید. البته اگر فرد دست به آچاری نیستید، انجام این کار یک اشتباه بزرگ است و باید تست کمپرسور خودروی خود را به فردی کاربلد بسپارید.
بیشتر بخوانید:
نظرات