سیستم ترمز ماشین موضوع این مقاله از مجموعه مقالات مجله سوئیچ میباشد. لازم است برای حفظ امنیت و ایمنی بیشتر هر وسیله نقلیه متحرک دارای سیستم ترمز مناسب باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی سرعت این وسایل نقلیه نسبت به گذشته افزایش یافته است و بدین ترتیب سیستم ترمز ماشین نسبت به قبل دارای اهمیت بیشتری می باشد. سیستم ترمز ماشینها اصلیترین امکانات ایمنی هستند که باید از طرف طراحان و خریداران ماشین مورد بررسی قرار گیرند. جهت آشنایی با انواع این سیستم در ادامه با سوئیچ همراه باشید.
[switch_forms_buy]
وظیفه سیستم ترمز ماشین چیست؟
وظیفه اصلی این سیستم ایجاد اصطکاک در چرخها بوده و به این ترتیب سرعت ماشین را کاسته و آن را متوقف میکند. در سیستم ترمز خودرو بین دیسک چرخ و لنت ترمز شتاب منفی و اصطکاک ایجاد می شود که در نهایت منجر به توقف خودرو میشود. با پیشرفت علم سیستم ترمز ماشین در هندلینگ خودرو نیز اهمیت بسزایی دارد به طوری که می تواند در پیچ ها و دوره های خطرناک از لغزش خودرو جلوگیری نموده و پایداری آن را حفظ نماید.
بیشتر سیستم ترمزهایی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند به کمک انتقال روغن عمل میکنند. مایعات و روغنها به علت عدم برخورداری از ماهیت تراکمپذیری میتوانند با حفظ حجم خود فشار را از نقطهای به نقطه دیگر منتقل کنند. با توجه به این ویژگی در مایعات و روغن ها متخصصان پی بردند می توانند با استفاده از این موضوع سیستم ترمز مناسبی را برای خودروها ایجاد کنند.
انواع سیستم ترمز ماشین
اغلب سیستمهای ترمز خودرو دارای اساس کار مشابهی هستند زیرا اصلیترین عملکرد آنها اعمال نیرو به چرخها بوده تا به وسیله اصطکاک از ادامه حرکت خودرو جلوگیری کنند. البته نوع دیگری از سیستم ترمز ماشین وجود دارد که دارای عملکرد متفاوتی می باشند از جمله این سیستمها میتوان به ترمز های الکتریکی و مغناطیسی اشاره کرد. در ادامه به بررسی انواع سیستم ترمز ماشین خواهیم پرداخت که دارای تقسیم بندیهای متفاوتی میباشند.
برای تجربه خرید خودرو بیدردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن |
بر اساس منبع توان
سیستم ترمز ماشین بر اساس منبع توان به 6 گروه زیر تقسیم بندی میشود :
ترمز هیدرولیکی: در ابتدا به بررسی سیستم ترمز ماشین از نوع هیدرولیکی میپردازیم. در این نوع، راننده با فشار دادن پای خود بر روی پدال ترمز، نیرو توسط سیلندر مستر تبدیل به فشار هیدرولیکی شده و به لولههای مربوط به ترمز منتقل میشود و در ادامه با انتقال این نیرو به چرخهای خودرو، آن را از حرکت باز میدارد. تقریباً تمامی خودروهای سواری که امروزه تولید میشوند مجهز به سیستم ترمز هیدرولیکی هستند.
ترمز مکانیکی: نوع دیگری از سیستم ترمز خودرو مکانیک است. در این نوع ترمز، نیرو به واسطه میلههای استوانهای، دستهای مکانیکی، فنر و چفت به چرخهای خودرو منتقل میشود این نوع سیستم ترمز ماشین بیشتر در خودروهای قدیمی مورد استفاده قرار میگرفت. اما امروزه به دلیل اثربخشی کمی که دارد مورد استفاده قرار داده نمیشود.
ترمز پنوماتیکی یا هوایی: مورد دیگری از سیستم ترمز ماشین ترمزهای پنوماتیکی یا هوایی هستند که بیشتر در کامیون ها و اتوبوس ها مورد استفاده قرار میگیرند. در این نوع ترمز هوای تولید شده توسط کمپرسور جهت انتقال نیروی ترمز به کار گرفته میشود. سیستم ترمز پنوماتیکی یا هوایی در مقایسه با نوع هیدرولیک دارای نیروی بیشتری میباشد.
ترمز خلا: این نوع ترمز بیشتر در سیستم قطار ها مورد استفاده قرار میگیرد. سیستم ترمز خلا، به واسطه خلا ایجاد شده در لولههای ترمز لنت ها را به حرکت درآورده و موجب توقف میشود.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید |
ترمز مغناطیسی: این سیستم ترمز برعکس سایر سیستمها به وسیله اصطکاک کار نمیکند بلکه قادر است به وسیله آهنرباهای دائمی که در ساختار خود دارد میدان مغناطیسی قوی ایجاد کرده و نیروی ترمز را به چرخها تحمیل کند. به دلیل عدم استفاده از اصطکاک در این نوع سیستم ترمز، میتوان گفت دارای استهلاک بسیار پایینی هستند. سیستم ترمز مغناطیسی به علت دارا بودن تکنولوژی پیشرفته تنها بر روی تعداد محدودی از خودروها نصب شده است. اصلی ترین ویژگی این سیستم ترمز علاوه بر عدم استفاده از اصطکاک عملکرد بسیار سریع آن میباشد.
ترمز الکتریکی: این سیستم ترمز بیشتر در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد. ترمز الکتریکی دارای سه نوع میباشد. که این سه نوع عبارتند از پلاگین، بازیاب انرژی و مقاومتی. نحوه عملکرد در این سیستم ترمز ماشین به صورتی است که به هنگام فشار پدال ترمز حرکت چرخش موتور در حالت عکس قرار گرفته و باعث توقف ماشین میشود. در نوع دیگری از این سیستم ترمز هنگام فشار پدال ترمز انرژی جنبشی چرخها به انرژی الکتریکی تبدیل میشود و سپس به انرژی الکتریکی ایجاد شده در باتری خودرو ذخیره میگردد. در نوع سوم ترمز الکتریکی با استفاده از یک نوع مقاومت که دارای حالت متغیر است در مدار ترمز جریان الکتریکی تولید میشود و اتلاف انرژی در مدار سبب ایجاد فرآیند ترمزگیری میگردد.
سیستم ترمز اصطکاکی
در این نوع سیستم ترمز نیروی اصطکاک وظیفه اصلی توقف خودرو را بر عهده دارد. سیستم ترمز اصطکاکی دارای دو نوع کلی از ترمزهای کاسه ای و ترمزهای دیسکی میباشند.
ترمزهای کاسهای: این نوع ترمزها نسبت به نوع ترمزهای دیسکی دارای تکنولوژی قدیمیتری میباشند و قطعات ترمز در داخل کاسه قرار دارند. نحوه عملکرد این سیستم به صورتی است که به هنگام فشار دادن پدال ترمز لنتها به دیواره کاسه چسبیده و با ایجاد اصطکاک انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و خودرو را متوقف میسازد.
ترمزهای دیسکی: همانطور که در بالا اشاره شد ترمزهای دیسکی دارای تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به نوع کاسهای میباشند. نحوه عملکرد این سیستم به صورتی است که به هنگام فشار دادن پدال ترمز روغن ترمز وارد بخش کلیپر شده و ستون فلزی را به حرکت در میآورد. پیستون سبب اتصال لنتها به صفحه روتوری شده و با ایجاد اصطکاک موجب توقف خودرو میشود.
بر اساس نحوه عملکرد
سیستم ترمز ماشین بر اساس نحوه عملکرد به دو بخش ترمز پایی و ترمز دستی تقسیم میشود. که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.
ترمز سرویس یا ترمز پایی: ترمز پایی ترمزی است که به هنگام نیاز توسط پای راننده فشرده شده و خودرو را از ادامه حرکت باز میدارد. در این نوع سیستم ترمز راننده میتواند با افزایش میزان فشار پدال ترمز تاثیر مستقیمی در سرعت ماشین داشته باشد.
ترمز پارک یا ترمز دستی: هنگام پارک خودرو از این نوع سیستم ترمز استفاده میشود که نام دیگر آن ترمز اضطراری می باشد.
بر اساس نحوه توزیع نیرو
- سیستم توزیع نیروی تکی:در این نوع سیستم ترمز ماشین، نیروی ترمز به یک جفت چرخ منتقل میشود.
- سیستم توزیع نیرویدوگانه: این نوع سیستم ترمز بیشتر در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرد و به تمام چرخ ها نیروی ترمز را وارد میکند.
کلام آخر
در این مقاله از سری مقالات مجله سوئیچ سعی کردیم انواع سیستم ترمز ماشین را مورد بررسی قرار دهیم. متوجه شدیم سیستم ترمز ماشین های سبک و سواری که امروز مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر از نوع هیدرولیکی بوده و سیستم مکانیکی به دلیل معایب آن مورد استفاده قرار نمیگیرد. از طرفی سیستم مغناطیسی الکتریکی به دلیل کاهش میزان استهلاک در خودرو بهترین نوع سیستم ترمز ماشین معرفی شدند. اغلب خودروهای الکتریکی قادر هستند با تغییر نیروهای جنبشی از حرکت خودرو جلوگیری کنند. البته سیستم ترمز در برخی از خودروها مجهز به آپشنهایی نظیر ABS ، EBD، CBC و … میباشد که در سایر مقالات به بررسی این امکانات نیز خواهیم پرداخت.
بیشتر بخوانید:
نظرات