پیش از بررسی مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک باید به این نکته اشاره کنیم که گیربکس اتوماتیک خودروی شما یک سیستم حیاتی در وسیله نقلیه محسوب میشود و برای اطمینان از عملکرد طولانی مدت نیاز به مراقبت و توجه مناسب دارد. نکته جالب در مورد گیربکس اتوماتیک این است که به جای تعویض دنده به صورت دستی، سیستم این کار را برای شما انجام میدهد.
بسیاری از مردم نمیدانند که تعویض گیربکس اتوماتیک ممکن است هزینه بیشتری نسبت به تعویض موتور داشته باشد. برای دارندگان خودرو در سراسر جهان، مشکلات گیربکس میتواند یکی از استرسزاترین، هزینهبرترین مشکلات انواع خودرو باشد. در این مقاله قصد داریم مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک را مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت بروز هرگونه اشکال در این قطعه، سریعاً بتوانید برای رفع آن اقدام کنید.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
تاریخچه ساخت گیربکس اتوماتیک
شرکت جنرال موتورز و REO هر دو گیربکس خودروهای نیمه اتوماتیک را در سال 1934 عرضه کردند. این مدلها چالشهای کمتری نسبت به گیربکس دستی سنتی داشتند، اما همچنان نیاز به استفاده از کلاچ برای تعویض دنده داشتند. گیربکس جنرال موتورز اولین گیربکس در نوع خود بود که از گیربکس سیارهای با کنترل هیدرولیکی استفاده کرد که به دندهها اجازه میداد بسته به سرعت حرکت خودرو جابجا شوند. گیربکس سیارهای یکی از مهمترین پیشرفتها در راه تولید گیربکسهای اتوماتیک مدرن محسوب میشد.
عملکرد گیربکس اتوماتیک
گیربکس تضمین میکند که موتور شما با سرعت بهینه میچرخد (نه خیلی آهسته و نه خیلی سریع) در حالی که به طور همزمان به چرخهای شما قدرت لازم برای حرکت و توقف ماشین را میدهد، بدون توجه به موقعیتی که در آن قرار میگیرید. قطعات متحرک متعددی در داخل یک گیربکس اتوماتیک وجود دارد.
رایجترین نوع گیربکس اتوماتیک از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده میکند. این قطعه یک مبدل گشتاور با چرخ دندهها ترکیب میکند. مبدل گشتاور موتور را به گیربکس متصل کرده و از مایع تحت فشار برای انتقال نیرو به چرخ دندهها استفاده میکند. این دستگاه جایگزین گیربکسهای دستی شده و به خودرو اجازه میدهد بدون وقفه، کامل متوقف شود.
مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک خودروی شما یک سیستم بسیار پیچیده مکانیکی و کامپیوتری است. به همین دلیل تعمیر گیربکس اتوماتیک میتواند گرانتر و هزینهبرتر از تعویض موتور خودرو باشد (بسته به نوع ماشین). این بدان معناست که اگر یکی از این علائمی که در ادامه به آنها اشاره میشود، در خودروی شما ظاهر شد بهتر است به جای نادیده گرفتن یا صبر کردن برای از بین رفتن خود به خودی آن، برای رفع هر چه سریعتر مشکل اقدام کنید. در صورت نادیده گرفتن علائم مربوط به خرابی گیربکس اتوماتیک، ممکن است هزینه و مسائل جدیتری برای شما به همراه داشته باشد. در این قسمت با مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک بیشتر آشنا خواهیم شد.
1. اشکال هنگام تعویض دنده
یکی از مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک، اشکال هنگام تعویض دنده است. اگر وسیله نقلیه شما از تعویض دنده امتناع میکند یا تعویض دنده به سختی انجام میشود، به احتمال زیاد گیبربکس خودرو دچار مشکل شده است. کم بودن حجم روغن گیربکس یا استفاده از روغن گیربکس نامناسب نیز میتواند دلیلی برای امتناع وسیله نقلیه شما از تعویض دنده باشد.
2. حرارت بیش از حد در گیربکس
از جمله مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک، ایجاد حرارت اضافی در آن است که باید به سرعت مورد توجه قرار بگیرید. کثیفی، سوختگی یا نبود روغن در گیربکس اتوماتیک میتواند از دلایل به وجود آمدن این مشکل باشد. وجود روغن گیربکس در گیربکس اتوماتیک بسیار ضروری بوده و عملکرد درست گیربکس به آن وابسته است. بنابراین، در صورت داغ شدن بیش از حد گیربکس و مشاهده علائمی که پیشتر ذکر شد، روغن گیربکس باید به سرعت تعویض شود.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
3. پایین بودن سطح روغن
برای اینکه گیربکس عملکرد درستی داشته باشد به مقدار معینی روغن نیاز دارد. چنانچه میزان مناسب روغن کاهش پیدا کند، مشکلات متعددی برای شما و خودروی شما بوجود خواهد آمد. بروز مشکل هنگام تعویض دنده، لغزش و تکان و همچنین داغ شدن بیش از حد گیربکس از جمله مشکلاتی است که در صورت کاهش سطح روغن گیربکس ایجاد میشود. گاهی نشتی در گیربکس عامل کاهش سطح روغن گیربکس است.
4. سر خوردن یا لغزش گیربکس
لغزش گیربکس یکی دیگر از مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک است. لغزش گیربکس در شرایطی اتفاق میافتد که با وجود فشار روی پدال گاز، متوجه میشوید که شتاب خودرو افزایش پیدا نمیکند یا موتور با سرعت میچرخد. سیم پیچ استوانهای معیوب، روغن ناکارآمد، دندههای فرسوده و روغن گیربکس ناکارآمد از دلایل لغزش گیربکس محسوب میشود.
لغزش گیربکس میتواند فرسایش سریع کلاج را به همراه داشته باشد. در صورت فرسایش کلاج باید آن را تعویض کنید که فرایندی هزینهبر خواهد بود. در صورت سر خوردن یا لغزش گیربکس تا جایی که امکان دارد رانندگی نکنید.
5. نشت روغن از گیربکس
اغلب اوقات، وجود شکاف در گیربکس منجر به نشت روغن از آن میشود. معمولاٌ تشتک روغن، واشرها، کابلهای هم محور یا واضرهای معیوب محل نشت روغن هستند که در چنین شرایطی باید تعویض شوند. در صورتی که نشت روغن به سرعت برطرف نشود، باعث کاهش سطح روغن گیربکس خواهد شد.
6. شکستگی صفحه فلایویل
شکستگی صفحه فلایویل از دیگر مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک محسوب میشود. بررسی ظاهری صفحه فلایویل تنها روشی است که به کمک آن میتوانید از احتمال شکستگی این قطعه اطمینان حاصل کنید. در صورت آسیب دیدگی صفحه فلایویل، انتقال نیروی تولید شده توسط پیشرانه به گیربکس اتوماتیک دچار مشکل خواهد شد.
7. تغییر رنگ روغن گیربکس
مورد دیگر از مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک تغییر رنگ روغن گیربکس است. روغن گیربکس برای به راه انداختن تسمهها و کلاج جهت تغییر دنده مورد استفاده قرار میگیرد. اما صاحبان خودرو باید بدانند که روغن گیربکس باید ماهی یک بار مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز تعویض شود. روغن گیربکس در حالت عادی صورتی و شفاف است، اما روغن سوخته معمولاً به رنگ قهوهای یا سیاه درمیآید. علاوه بر این، بوی سوختگی روغن نیز از جمله علائمی است که نشان میدهد زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده است.
8. صدای داخل گیربکس
صداهای زوزه مانندی که از گیربکس اتوماتیک به گوش میرسد در نتیجه فرسودگی یاتاقانها یا سایر قطعات چرخان گیربکس بوجود میآید. صدای داخل گیربکس ممکن است حین حرکت وسیله نقلیه با سرعت ثابت یا متفاوت ایجاد شود.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمع بندی
به پایان مقاله مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک رسیدیم. گیربکس خودرو یکی از اجزای مهم خودروی شماست. به همین دلیل است که باید درک کاملی از نحوه عملکرد آن داشته باشید و در صورت بروز مشکل در گیربکس، سریعاً برای رفع آن اقدام نمایید. با وجود اینکه تعمیرات گیربکس میتواند هزینهبر باشد، اگر بتوانید زودتر علت را تشخیص داده و با علائم خرابی گیربکس آشنا باشید، اغلب قادر خواهید بود مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک را زودتر برطرف کنید.
بیشتر بخوانید
نظرات