در دنیای خودروها تنوع بسیار زیادی در انواع کلاس بدنه خودرو و مدلهای مختلف اتومبیل وجود دارد. به همین دلیل درک کامل از انواع بدنه خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. مخصوصاً اگر قصد خرید خودرو دارید، دانستن مزایا و معایب انواع مدلهای خودرو میتواند کمک زیادی به شما کند. در حالی که در دنیا بیش از ۴۰۰ مدل مختلف خودرو و مجموعهای گسترده از انواع بدنه وجود دارد، انجام یک انتخاب خوب هنگام خرید خودرو میتواند کار بسیار سختی باشد.
در این مطلب از مجله خودروی سوییچ ما سری به دنیای بزرگ انواع کلاس بدنه خودروها خواهیم زد. از یک سدان کلاسیک گرفته تا کوپههای اسپرت و شاسی بلندهای همه کاره، هر کلاس بدنه مزایا و معایب خاص خود را دارد. پس با ما همراه شوید تا نگاهی دقیقتر به هر یک از انواع کلاسهای بدنه خودرو پرداخته و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم.
سدان: یک انتخاب کلاسیک
اجازه دهید با یک انتخاب کلاسیک هر خریدار خودرو، مقاله انواع کلاس بدنه خودرو را شروع کنیم. احتمالاً تصور خیلی از ما از خودرویی معمولی، یک مدل سدان خواهد بود. سدانها خودروهای چهار دری هستند که به دلیل ظاهر جذاب و کاربری بودنشان شناخته شدهاند. مشخصه اصلی خودروهای سدان بدنه طویل و صندوق عقب در پشت آن هاست.
سدانها در اندازههای متفاوتی برای برآورده کردن نیازهای مختلف خریداران عرضه میشوند. اگر به دنبال یک خودروی شهری خوب هستید که نیازهای روزانه شما را به خوبی برطرف کنند، یک مدل سدان بسیار برایتان مناسب خواهد بود.
سدانها به دلیل مصرف سوخت مناسب، سواری نرم، و کاربردی بودنشان بسیار مورد توجه قرار میگیرند و بسته به اندازه بدنه مدل انتخابی، به راحتی چهار تا پنج سرنشین را در خود جای میدهند. ولی اگر خانواده بزرگی دارید احتمالاً یک مدل سدان خیلی به درد شما نخواهد خورد.
کوپه: اسپرت و شیک
اگر طراحی ظاهری جذاب هنگام انتخاب یک خودرو برایتان مهم است، احتمالاً مدلهای کوپه جذابیت زیادی برایتان خواهند داشت. شاید بتوان گفت خودروهای کوپه، در میان کلاسهای بدنه مختلف، اسپرتترین طراحی را دارند. کوپهها معمولاً خودروهای دو در با خط سقف شیب دار و ظاهر معمولاً خشن و تهاجمی هستند.
در حالی که کوپهها به طور سنتی دو در دارند، امروزه انعطافپذیری بیشتری در طراحی آنها میتوان دید. چند سالی است که برخی سدانهای چهار در و کراس اورهای اسپرت با ظاهر کوپه مانند و خط سقف شیب دار در بازار رواج پیدا کردهاند. البته گرچه یک مدل کوپه واقعی نیستند، ولی زیبایی و جذابیت اسپرت آنها را دارند.
در بازار کشورمان گزینههای کوپه زیادی در بازار وجود ندارد، ولی در بازار جهانی همواره با بودجههای مختلف انتخابهای زیادی هنگام خرید مدلهای کوپه میتوان داشت. از مهمترین مدلهای کوپه بازار کشورمان میتوان به جنسیس کوپه و تویوتا ۸۶ اشاره کرد.
خودروهای کوپه معمولاً به داشتن پرفورمنس قوی در مقایسه با مدلهای سدان معروف هستند. طراحی خشن و تهاجمی آنها نیز صرفاً برای زیبایی نیست و معمولاً مدلهای کوپه تجربه سواری اسپرتتری دارند. ترکیب سواری اسپرت و طراحی زیبا است که کوپهها را برای کسانی که تمایل به رانندگی پر هیجان در جاده دارند، جذاب میکند.
هاچ بک: مناسب برای شهر
هاچ بکها مانند آچار فرانسه در دنیای خودرو هستند. یکی از مشخصههای بدنه خودروهای هاچ بک عدم وجود صندوق عقب به شکل سنتی است. اغلب خودروهای هاچ بک به جای صندوق دارای یک درب عقب هستند که به سمت بالا باز میشود. این ویژگی منحصر به فرد، آنها را به راحتی از بقیه بدنههای خودرو متمایز میکند.
هاچ بکها یکی از محبوبترین کلاسهای بدنه خودرو مخصوصاً در کلان شهرها هستند. شاید در مقایسه با خودروهای سدان فضای بار خوبی در یک خودروی هاچ بک نداشته باشید، ولی خودروسازها معمولاً با فراهم کردن امکان تا کردن صندلیهای عقب، سعی میکنند این مشکل را برطرف نمایند. به طور کلی خودروهای هاچ بک برای رانندگی روزانه شهری و سفر برای خانوادههای کوچک مناسب هستند.
هاچ بکها در اندازههای مختلفی عرضه میشوند. از گزینههای خیلی کوچک مانند ام وی ام ۱۱۰ و دوو ماتیز تا مدلهای بزرگتر مثل رنو ساندرو، انتخابهای مختلفی در سگمنت هاچ بکها پیش روی شما وجود خواهد داشت. رانندگی با این خودروهای کوچک بسیار راحت بوده و مشکلی بابت جای پارک در شهر شلوغی مثل تهران پشت فرمان یک خودروی هاچ بک نخواهید داشت.
کانورتیبل: باد را در موهای خود احساس کنید
تصور کنید در یک جاده با طبیعت زیبا در حال رانندگی هستید در حالی که باد در موهایتان میپیچد و آفتاب بهاری روی صورتتان افتاده؛ حتی تصورش هم جذاب است. شما چنین تجربهای را فقط پشت فرمان یک خودروی کانورتیبل میتوانید داشته باشید. خودروهای کانورتیبل به داشتن دلبازترین کابین در دنیای خودروها معروف هستند.
وقتی صحبت از سقف خودروهای کانورتیبل میشود، لازم است بدانیم که این کلاس بدنه انواع مختلفی دارد. برخی از آنها سقفهای نرم پارچهای دارند که با فشار یک دکمه به راحتی جمع میشوند. برخی دیگر مانند بیام و Z۴ سقف آهنی تاشو دارند که هم ایمنی یک خودرو با سقف آهنی و هم جذابیت تجربه سواری سقف باز را به شما میدهد.
متأسفانه به دلایل مختلف این کلاس بدنه خیلی بین خودروسازهای ایرانی محبوبیتی نداشته و تاکنون خودروی کانورتیبل در تاریخ صنعت خودروی کشورمان نداشتهایم. به همین دلیل، تنها گزینههای پیش روی کسانی که به دنبال خرید یک مدل کانورتیبل در ایران هستند انواع مدلهای وارداتی خواهند بود.
به طور کلی، کانورتیبلها تجربه رانندگی بینظیری ارائه میدهند. اما بدون شک معایبی نیز وجود دارد، مثلاً فضای صندوق عقب در این خودروها به دلیل جمع شدن سقف در این قسمت کمتر است و سروصدای کابین طبیعتا بیشتر از یک خودروی معمولی خواهد بود.
شاسی بلند: قوی و همه کاره!
خودروهای شاسی بلند یا SUV امروزه دنیای خودرو را با ارائه دادن ترکیبی از عملکرد عالی از لحاظ فنی و طراحی جذاب تسخیر کردهاند. SUVها در دو دسته اصلی شامل شاسی بلندها و کراس اورها در بازار وجود دارند. در حالی که مدلهای شاسی بلند از طراحی اتاق روی شاسی (فریم) بهره میبرند و برای آفرود فوقالعادهاند، کراس اورها از یک طراحی یونی بادی بهره برده و شاسی و بدنه، مانند خودروهای سدان یکپارچه هستند.
شاسی بلندها تقریباً همه انتظاراتی که هر کسی میتواند از یک خودرو داشته باشد را برطرف میکنند. آنها معمولاً فضای کابین بسیار زیادی دارند، ارتفاع سواری آنها بالا و میدان دید راننده پشت فرمان بهتر است و تمام چرخ محرک یا در مدلهای بهینه شده برای آفرود دو دیفرانسیل هستند. خانوادهها آنها را به خاطر جادار بودن و ایمنی بالا دوست دارند و کسانی که زیاد سفر میروند، عاشق فضای بار زیاد شاسی بلندها هستند.
شاسی بلندها در اندازههای مختلفی عرضه میشوند تا بتوانند نیازهای گوناگون را برآورده کنند. خودروهای شاسی بلند کوچک مانند تویوتا C-HR، مدلهای کامپکت مثل هیوندای سانتافه و در یک رده بالاتر امثال تویوتا لندکروزر در بازار کشورمان وجود دارند. البته شاسی بلند فول سایز به معنای واقعی کلمه، مانند شورولت تاهو متاسفانه در بازار کشورمان حاضر نیستند.
مینی ون: گزینهای ایدهآل برای سفر
مینی ونها از دیرباز به عنوان گزینه اول خانوادههای پر جمعیت در سراسر دنیا شناخته شدهاند. مینی ونها معمولاً طرحی تک باکس یا جفت باکس داشته و سقف بلندی دارند و به همین دلیل فضای داخلی خوبی را ارائه میکنند. معمولاً در عقب یا کناری مینی ونها از نوع کشویی است تا سوار و پیاده شدن مسافر یا بارگیری و تخلیه راحتتر شود.
مینی ونها کابین بسیار جاداری داشته و با ترکیب صندلیهای مختلف توسط خودروسازان به بازار عرضه میشوند. حتی قد بلندترین افراد هم داخل کابین این خودروها مشکلی از نظر فضای سر نخواهند داشت. یکی از ویژگیهای مهم کلاس بدنه مینی ون، انعطافپذیری بالای آنهاست. بسیاری از مدلهای مینی ون، به صندلیهای تاشو مجهز هستند که امکان ایجاد فضای فلت داخل خودرو را فراهم میکند. به همین دلیل مینی ونها چه برای جابجایی مسافر چه بار، گزینه فوقالعادهای هستند.
خودروی اسپرت: لذت ناب رانندگی
خودروهای اسپرت را میتوان مظهر هیجان در دنیای خودروها معرفی کرد. این خودروها معمولاً با اندازه کوچک، بدنه دو در و طراحی خاص و متفاوتشان که نشان از سرعت بالای آنها دارد شناخته میشوند. چه یک رودستر کلاسیک یا یک کوپه مدرن باشند، خودروهای اسپرت فقط با هدف ارائه یک تجربه سواری هیجانانگیز مهندسی و طراحی شدهاند.
وقتی بحث خودروهای اسپرت مطرح میشود، به طور طبیعی نامهایی مانند مزدا میاتا، پورشه ۹۱۱ و شورولت کوروت به ذهن خطور خواهد کرد. متأسفانه مانند مدلهای کانورتیبل در بازار کشورمان، مدلهای اسپرت هم خیلی حضور پررنگی ندارند و انتخابها محدود به برخی مدلهای وارداتی خاص خواهد بود.
چیزی که خودروهای اسپرت را از بقیه متمایز میکند سرعت استثنایی، هندلینگ چابک و ظاهر چشمگیر آن هاست. این خودروها به گونهای طراحی شدهاند که در سرعتهای بالا به جاده بچسبند و به همین دلیل معمولاً راننده کنترل خیلی خوبی روی آنها دارد.
گرچه تجربه سواری با یک خودروی اسپرت را پشت فرمان هیچ مدل دیگری تجربه نخواهید کرد، ولی این خودروها معایب خود را نیز دارند. به عنوان مثال، فضای کابین آنها معمولاً بسیار کم بوده و خیلی به دنبال فضای بار هم نباید باشید. این خودروها بیشتر مناسب افراد ماشین باز بوده و خیلی برای رانندگی روزانه و سفر مناسب نیستند.
استیشن: زیبا و همه کاره
خودروهای استیشن همواره در صنعت خودرو به عنوان مدلهای بسیار کاربردی و جادار از محبوبیت زیادی برخوردار بودهاند. این کلاس بدنه به داشتن سقف طولانی و در عقب به جای صندوق معروف هستند. در واقع تفاوت اصلی استیشن و هاچ بک در طول بدنه آن هاست. به طور سنتی، خودروهای استیشن برای خانوادهها طراحی شدهاند و ترکیبی از هندلینگ خوب یک خودروی سدان و فضای بار زیاد یک شاسی بلند را ارائه میکنند.
در حالی که در بازارهای جهانی خودروهای استیشن همچنان فروش خوبی را تجربه میکنند، ولی در ایران این کلاس بدنه خیلی با استقبال خوبی مواجه نشده و تنوع زیادی در بازار از مدلهای استیشن نخواهید یافت. البته افزایش محبوبیت شاسی بلندها و کراس اورها به نوعی مدلهای استیشن را حتی در بازارهای جهانی به حاشیه رانده است. اگر به دنبال یک خودروی کاربردی با ظاهر زیبا و هندلینگ بسیار خوب برای سفر و رانندگی روزانه هستید، بدون شک هیچ خودرویی به اندازه یک مدل استیشن برای شما مناسب نخواهد بود.
نتیجه گیری از انواع کلاس بدنه خودرو
در دنیای خودرو، کلاسهای بدنه مختلفی برای انواع نیازها و سلیقهها وجود دارد. از سدانها گرفته که تعریف کلاسیک از طراحی بدنه خودرو هستند تا کوپههای اسپرت و از هاچ بکهای جمع و جور تا کانورتیبلهای جذاب، مدلهای مختلفی برای انتخاب خریداران در بازار وجود دارد. از سوی دیگر، شاسی بلندها، مینی ونها، خودروهای اسپرت و استیشنها هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.
انتخاب نوع بدنه مناسب شاید کار سختی به نظر برسد، ولی در صورتی که اولویتهای خود را بدانید، به راحتی میتوانید نوع بدنهای که برای شما مناسبتر از بقیه است را انتخاب نمایید. ما در این مطلب از مجله سوییچ انواع کلاسهای بدنه خودرو را معرفی کرده و در مورد مزایا و معایب هر یک صحبت کردیم. کدام یک از این کلاسهای بدنه انتخاب شما هنگام خرید یک خودرو هستند؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان سوییچ در میان بگذارید.
نظرات