در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره محصولات سایپا را شرح دهیم. پیش از معرفی محصولات سایپا، بهتر است ابتدا کمی با این شرکت خودروسازی آشنا شویم. سایپا به عنوان دومین شرکت خودروسازی بزرگ ایران، در سال 1344 تاسیس شد. با توجه به مشارکت این شرکت با کمپانی خودروسازی فرانسوی سیتروئن، در ابتدا با نام شركت سهامی توليد اتومبيل سيتروئن ايران یا سایپاک (Saipac) فعالیت خود را آغاز کرد.
در حال حاضر، دفتر مرکزی این شرکت در تهران واقع شده است و میتوان آن را یکی از موفقترین صادر کنندگان محصولات غیرنفتی در حوزه خودروسازی دانست. شرکت سایپا در سال 1374 وارد بازار بورس تهران شد و در سال 1378 با خرید سهام زامیاد، پارس خودرو و سایپا دیزل، فعالیتش را در زیرمجموعههای مختلف صنعت خودروسازی گسترش داد.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
تاریخچه شرکت سایپا
شرکت خودروسازی سایپا با نام سایپک (SAIPAC) توسط فردی به نام آنتوان آیسه که ملیتی ایرانی- لبنانی داشت، تاسیس شد. از آنجاییکه آیسه با فرانسویها مراودات گستردهای داشت، در ابتدای امر تصمیم گرفت محصولات شرکت خودروسازی فرانسوی سیتروئن را تولید و روانه بازار کند. اما با توجه به تنوع خودروهای آن دوران بازار ایران، مردم استقبال چندانی از محصولات سیتروئن نکردن و بیشتر به خرید خودروهای آمریکایی تمایل نشان میدادند. اولین محصولات شرکت سایپک مدل CV2 سیتروئن بود که در ایران با نام ژیان و در دو مدل سواری و وانت تولید و عرضه میشد.
این خودرو ساده و دو سیلندری توان رقابت با ماشینهای آمریکایی را نداشت، اما ژیان یک ویژگی مهم داشت و آن قیمت پایینش بود. همین ویژگی باعث شد که قشر متوسط جامعه به خرید آن ترغیب شوند. دوام و سادگی ژیان کم کم آن را به خودرویی محبوب تبدیل کرد. با افزایش فروش ژیان، شرکت تصمیم گرفت مدلهای دیگر آن را نیز روانه بازار کند. ژیان تا سال 1359 تولید میشد، ولی به دلیل تکنولوژی و طراحی قدیمی با توقف تولید روبهرو شد.
بعد از ژیان، تولید رنو 5 آغاز شد و در همین دوران بود که نام سایپک به شرکت سهامی ایرانی تولید یا همان سایپا تغییر کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، مالکیت شرکت سایپا در اختیار دولت قرار گرفت. در طول جنگ تحمیلی، این شرکت با بحران مدیریتی روبهرو شد و تولیداتش به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. در سال 1364، سایپا رنو 5 با تغییراتی به بازار عرضه کرد که تولید آن هم بعد از مدتی به دلیل موانع واردات و کمبود ارز با اُفت شدید مواجه شد.
در چنین شرایطی، سایپا تولید وانت نیسان را که به مدت دو دهه توسط شرکت زامیاد عرضه میشد را در اختیار گرفت. پس از اتمام جنگ، محصولات سایپا تنوع بیشتری پیدا کرد و در سال 1373 خودروی پراید که به پرفروشترین و موفقترین محصولات سایپا تبدیل شد، روانه بازار شد.
معرفی محصولات سایپا
در این قسمت، قصد داریم همه محصولات سایپا را معرفی کنیم تا بیشتر با خودروهای تولید شده توسط این کمپانی آشنا شوید.
پراید صندوقدار صبا
پراید صبا یکی از محصولات کمپنانی کرهای کیا است که در اواسط دهه 70 شمسی وارد بازار ایران شد. در آن دوران، پراید در مقایسه با سایر خودروها مصرف سوخت پایینتری داشت و به امکانات جدیدی مثل کولر مجهز بود. این ویژگیها در کنار مقرون به صرفه بودن آن باعث شد جلب نظر مشتریان شد. بعد از توقف تولید پیکان در سال 1384، پراید به پر تیراژترین و پر فروشترین محصولات سایپا تبدیل شد. با این حال، یکی از اصلیترین نقاط ضعف پراید ایمنی پایین آن در تصادفات است. تولید پراید صبا سرانجام در سال 1399 متوقف شد.
پراید 111 (نسیم)
پراید 111 یا همان پراید نسیم یکی دیگر از محصولات سایپا، به عنوان فیسلیفت پراید 132 صندوقدار وارد بازار شد. این خودروی هاچبک در اوایل دهه 70 شمسی توسط شرکت کیا موتورز کره جنوبی به ایران راه پیدا کرد. پراید 111 هاچبک در بخش فنی و عملکرد با نمونه صندوقدار خود تفاوتی ندارد. پراید نسیم به دلیل داشتن پیشرانه ضعیف، مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد. مانند مدلهای 131 و 132 پراید، هزینه نگهداری پراید 111 نیز بسیار پایین است. از نقاط ضعف این خودرو میتوان به جلوبندی ضعیف، کیفیت پایین اتاق داخلی، نامرغوب بودن قطعات و ایمنی پایین آن اشاره کرد.
پراید 111 LE
از دیگر محصولات سایپا، پراید 111 LE مدل فیسلیفت شده پراید نسیم است که در سال 1389 وارد بازار شد. این خودرو در سال 1396 با توقف تولید روبهرو شد. پراید 111 ابتدا قرار بود با نام مروارید به ازار عرضه شود، اما به دلایلی این نام به پراید 111 تغییر پیدا کرد. این مدل هم مانند بقیه مدلهای پراید به یک موتور 4 سیلندر 1323 سی سی مجهز است که بعد از تغییراتی که در سال 1393 روی آن اعمال شد، قادر بود قدرتی برابر با 69 اسب بخار تولید کند.
پراید 111 SX
ویژگیهای پراید 111 SX مشابه تیپ EL آن است. پراید 111 SX مدل فیسلیفت شده پراید نسیم است که در سال 1389 وارد بازار شد. این خودرو در سال 1396 با توقف تولید روبهرو شد. پراید 111 ابتدا قرار بود با نام مروارید به ازار عرضه شود، اما به دلایلی این نام به پراید 111 تغییر پیدا کرد. این مدل هم مانند بقیه مدلهای پراید به یک موتور 4 سیلندر 1323 سی سی مجهز است که بعد از تغییراتی که در سال 1393 روی آن اعمال شد، قادر بود قدرتی برابر با 69 اسب بخار تولید کند.
پراید 131 SE
پراید 131SE ، به عنوان فیسلیفت پراید صبا، کاملترین تیپ مدل 131 پراید محسوب میشود. پراید 131 اقتصادیترین خودروی کشور بوده و با حدود 3 دهه حضور در بازار، سرانجام تولید آن در سال 1399 متوقف و از محصولات سایپا حذف شد. از امکانات پراید 131SE میتوان به دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، گرمکن شیشه عقب، ساعت دیجیتال، غربیلک قابل تنظیم فرمان و قابلیت تنطیم نور چراغهای جلو اشاره کرد.
پراید 131 دوگانه سوز
پراید 131 دوگانه سوز یا پراید 131 دوگانه سوز (LE) ، در واقع تیپ دوگانه سوز مدل 131 محسوب میشود. این مدل از پراید به عنوان اقتصادیترین خودروی دوگانه سوز بازار شناخته میشد. چراغ هشدار دهنده عیب موتور، گرمکن شیشه عقب، مه شکن عقب، کیسه هوای راننده و سیستم ترمز ضد قفل (ABS)در لیست امکانات این خودرو وجود دارند.
پراید 132
یکی دیگر از اعضای خانواده بزرگ پراید، پراید 132 است که پس از اعمال برخی تغییرات در طراحی پراید 131، در سال 1387 وارد بازار شد. این خودروی سدان شهری جمع و جور در تیپهای مختلفی مثل TL، EX، LX، SE، SL و SX به بازار خودروی ایران معرفی شد. تمام تیپهای پراید 131 از مشخصات فنی مشابهی دارند و فقط از نظر سطح امکانات و ظاهر با هم متفاوت هستند. از جمله امکانات این خودرو میتوان به دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، تهویه مطبوع، ترمز ABS و آینههای جانبی با قابلیت تنظیم از داخل اشاره کرد.
پراید 132 دوگانه
این مدل از پراید به عنوان فیس لیفت پراید صبا یا همان پراید 131 در سال 1386 به بازار عرضه شد. پراید 132 دوگانه در واقع نمونه صندوقدار پراید 111 است. این خودرو هم مثل مدلهای دیگر پراید با فروش خوبی همراه بود. 132 دوگانه از لحاظ مشخصات فنی مشابه سایر مدلهای پراید بوده و به موتور 1.3 لیتری و یک جعبه دنده 5 سرعته دستی مجهز است. از جمله امکانات رفاهی این خودرو میتوان به کیسه هوا سرنشینان جلو، سپر و زههای همرنگ بدنه، قفل مرکزی، چراغهای هالوژنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم صوتی سیدی خور با قابلیت پشتیبانی ازUSB، فرمان هیدرولیک، ایموبلایزر و ترمز ABS اشاره کرد.
پراید 132 SX
از دیگر محصولات سایپا، پراید 132 SX یا پراید 132 فیسلیفتی از پراید صبا است که در سال 1386 وارد بازار شد. در واقع، این خودرو نسخه صندوقدار سایپا 111 است و مانند مدلهای دیگر پراید فروش بالایی داشت. پراید 132 از نظر ویژگیهای فنی مانند دیگر مدلهای پراید است و از موتور 1.3 لیتری در کنار یک جعبه دنده 5 سرعته دستی بهره میبرد. از امکانات این پراید میتوان به چراغهای جلو هالوژنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم صوتی سیدی خور با قابلیت پشتیبانی ازUSB، ایربگ مخصوص سرنشینان جلو، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی، ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت) و ترمز ABS اشاره کرد.
پراید 132 SE
این مدل پراید که در سال 1386 به بازار عرضه شد، در واقع نمونه صندوقدار سایپا 111 است. این خودرو نیز مثل مدلهای دیگر پراید فروش قابل توجهی داشت. پراید 132 از لحاظ فنی با سایر مدلهای تفاوتی ندارد و از موتور 1.3 لیتری و یک جعبه دنده 5 سرعته دستی بهره میبرد.
پراید 141 SX
پراید 141 SX اولین فیسلیفت پراید صبا است که در سال 1382 به بازار عرضه شد. به دلیل طراحی غیر اصولی و مشکلات ناشی از آن، این خودرو نسبت به سایر مدلهای پراید قیمت کمتری داشت و فروش آن از بقیه مدلهای پراید کمتر بوده است. پراید 141 از از نظر فنی با سایر مدلهای پراید یکسان بوده و به یک موتور 1.3 لیتری و یک جعبه دنده 5 سرعته دستی مجهز است.
پراید 131 EX
پراید 131EX ، یکی دیگر از محصولات سایپا بود که بین سالها 1390 تا 1392 تولید و وارد بازار شد. این تیپ مجهز به سیستم کمکی هیدرولیک فرمان، ترمز ضد قفل (ABS) و کیسه هوای راننده است. شیشه بالابر برقی ردیف جلو، ساعت دیجیتال، مه شکن عقب، چراغ هشدار دهنده عیب موتور، تهویه مطبوع دستی و غربیلک فرمان قابل تنظیم از امکانات مشترک این تیپ با سایر تیپهای پراید است. در اواخر سال 1392 تولید تیپ EX متوقف و تیپ SE جایگزین این خودرو شد.
پراید 131 SX
یکی از تیپهای پراید، پراید 131 است که تولید آن در سال 1393 متوقف شد. علت توقف تولید این خودرو الزامی شدن نصب کیسه هوا اعلام شد، چون تیپ SX فاقد کیسه هوا برای سرنشینان جلو بود. از جمله امکانات این خودرو میتوان به گرمکن شیشه عقب، ساعت دیجیتال، مهشکن عقب و چراغ هشدار دهنده عیب موتور، شیشه بالابرهای برقی ردیف جلو، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان و تهویه مطبوع دستی اشاره کرد. آپشنها و امکانات رفاهی این تیپ مشابه سایر تیپهای 131 است با این تفاوت که 131 SX به ترمز ABS و فرمان هیدرولیک نیز مجهز است.
پراید 141 SE
این مدل از پراید نسخه فیسلیفت پراید 131 است که از سال 1382 به عنوان یکی دیگر از محصولات سایپا وارد بازار شد. به دلیل طراحی ناهماهنگ و مشکلات ناشی از آن، پراید 141 همیشه قیمت پایینتری نسبت به دیگر مدلهای پراید داشته، اما فروش پراید 141 کمتر از سایر مدلهای پراید بوده است. پراید141 از نظر فنی شبیه مدلهای دیگر پراید بوده و دارای یک موتور 1.3 لیتری و یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است. در طراحی داخلی این خودرو تغییراتی اعمال شد و در نتیجه، ظاهری زیباتر و بهروزتری از پراید 131 دارد.
پراید 131 SL
این مدل از پراید به عنوان تیپ پایه خانواده 131 شناخته میشود، اما به دلیل نداشت کیسه هوا، تولید آن در سال 93 متوقف شد. تهویه مطبوع دستی، گرمکن شیشه عقب، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان، شیشه بالابرهای برقی ردیف جلو، ساعت دیجیتال، مهشکن عقب و چراغ هشدار دهنده عیب موتور از جمله امکانات مشترک تیپ SL با سایر مدلهای پراید است.
پراید 131 TL
این مدل همزمان با سایر مدلهای پراید روی خط تولید قرار گرفت، ولی در سال 1393 روند تولید آن متوقف شد. تهویه مطبوع دستی، گرمکن شیشه عقب، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان، شیشه بالابرهای برقی ردیف جلو، ساعت دیجیتال، مه شکن عقب و چراغ هشدار دهنده عیب موتور از جمله امکانات مشترک تیپ TL با سایر مدلهای پراید است. پراید 131 TL دارای کیسه هوای راننده و سرنشین و سیستم ترمز ABSاست، اما سیستم کمکی فرمان هیدرولیک ندارد.
چانگان CS35
چانگان (CS35 Changan) CS35 کراس اورر ساب کامپکت چینی است که توسط سایپا عرضه شده است. این خودرو در سال 2012 در نمایشگاه خودرو پکن معرفی شد و از سال 1394 وارد بازار ایران شد. این خودرو به یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز است و در دو تیپ دستی و اتومات به بازار آمد. به دلیل استقبال خوب خریداران و رضایتشان از چانگان CS35، تولید آن بیشتر شد و مشکل بازار دست دوم و خدمات پس از فروش ضعیف آن نیز کاهش پیدا کرد. از بزرگترین نقاط ضعف CS35 میتوان به قدرت فنی نهچندان بالای آن اشاره کرد.
تیبا
تیبا به عنوان یکی دیگر از محصولات سایپا که با استقبال خوبی روبهرو شد. تیبا شروع طراحی تیبا که در ابتدا مینیاتور نام داشت در سال 1375 آغاز و در سال 1383 متوقف شد. اما در سال 1387 با اعمال تغییراتی بر روی آن، دوباره به بازار عرضه شد. تیبا قطعات مشترک بسیاری با ال 90، پراید و ریو دارد و از یک پیشرانه 1.5 لیتری بهره میبرد. این پیشرانه در کنار یک گیربکس 5 سرعته نیرو را به چرخهای جلو انتقال میدهد.
از نقاط ضعف این خودرو میتوان به صدای بسیار زیاد موتور در داخل کابین، کیفیت پایین داشبرد و قطعات داخلی و پایداری ضعیف آن اشاره کرد. تیبا در چهار تیپ EX، SL، SX و SX گاز سوز به بازار عرضه شد.
پادرا پلاس
از دیگر محصولا سایپا میتوان به پادرا پلاس اشاره کرد که در رده خودروهای تجاری سبک و وانتهای سایز متوسط قرار دارد. خودروی پادرا پلاس نسخه فیسلیفت پادرا محسوب میشود. سایپا سعی داشته با اضافه کردن امکاناتی مانند آیینههای برقی جانبی، شیشه بالابرهای برقی، صندلی راننده قابل تنظیم و سیستم تهویه مطبوع، سعی داشته پادرا را به خودرویی با عملکرد قابل قبول تبدیل کند.
ساینا
ساینا که فیسلیفتی از تیبا است، مشخصات فنی مشترکی با این خودرو دارد. این خودرو در پنج تیپ EX دندهای، SX دندهای، اتوماتیک، اتوماتیک لوکس و S به بازار عرضه شده است. نسخه لوکس ساینا امکانات قابل قبولی را در مقایسه با رقبایش ارائه میدهد. کولر دیجیتال، دماسنج محیط خارجی، سنسور دنده، آینههای برقی و از جمله امکانات نسخه لوکس ساینا هستند.
ساینا اتوماتیک نیز به یک جعبه دنده اتوماتیک پیوسته (CVT) ساخت کمپانی Punch Powertrain بلژیک مجهز است. عرضه تیپ اتوماتیک ساینا به دلیل تحریمهای اعمال شده بر صنعت خودروسازی، با مشکل مواجه شده است.
پراید 151
پراید 151 که به پراید کارا و پراید وانت نیز مشهور است روی پلتفرم پراید ساخته شده و قسمت جلویی 151 درست شبیه به سایپا 131 است. وزن این وانت 900 کیلوگرم است و خیلی سنگین نیست. برای تغییر کاربری پراید 151 روی سیستم فنربندی عقب و سیستم انتقال قدرت تغییراتی اعمال شده است. اصلیترین رقیب سایپا 151 باردو یا پیکان وانت بود. اما یعد از توقف تولید باردو، وانت آریسان به رقیب اصلی پراید وانت تبدیل شده است. پراید 151 ظرفیت حمل 500 کیلوگرم بار را دارد.
کوییک
این خودرو مانند تیبا 2 بر روی پلتفرم X200 ساخته شده و از همان ابتدا در زمینه قیمت و کیفیت کابین با نقدهای زیادی روبهرو شد. امکانات در نظر گرفته شده برای این خودرو در مقایسه با سایر محصولات این شرکت بیشتر است. اما کیفیت قطعات داخلی کوییک همچنان بسیار پایین است. این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری بهره میبرد که در تیبا و ساینا نیز وجود دارد. کوییک در تیپهای دندهای، پلاس اتوماتیک، آر، اِس و جی به بازار عرضه شده است.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
نسخه اتوماتیک این خودرو به جعبه دنده اتوماتیک پیوسته (CVT)مشترک با ساینا مجهز شده است. روی کوییک S تغییراتی اعمال شد تا ظاهر زیبا و امکانات بهروزتری پیدا کند. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک دنده نشانگر تعویض دنده، عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، روف رگ، چراغ روشنایی روز، چراغ همراهی تا درب منزل، سیستم هشداردهنده امنیتی، سیستم ترمز ضد قفل ABS و و توزیع نیروی ترمزEBD، مهشکن جلو و عقب، آینههای جانبی برقی، بالابر برقی شیشه عقب، USB، سیستم ضد سرقت و کامپیوتر سفری از امکانات مهم کوییک S هستند.
وانت شوکا
وانت شوکا یا وانت جدید زامیاد قرار بود جایگزین وانت زامیاد قدیمی Z24 شود. این خودرو با قوای محرکه Z27 در دو مدل تک و دو دیفرانسیل وارد بازار شد. شوکا دارای تجهیزاتی چون ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و شیشههای برقی است.
وانت نیسان زامیاد
وانت نیسان زامیاد که در ایران با نامهای زامیاد ۲۴، سایپا آبی نیسان آبی شناخته میشود، در سال ۱۳۴۹ توسط خودروسازی زامیاد تولید میشد. این خودرو در سال 1365 با نام سایپا ۲۴ توسط شرکت سایپا تولید و عرضه شد. زامیاد در واقع نسل سوم نیسان جونیور است و ظرفیت حمل بار تا 2.2 تن را دارد. این وانت در 3 نوع انژکتوری بنزین سوز، دوگانه سوز و دیزلی عرضه میشود.
تیبا 2
تیبا 2 به عنوان یکی دیگر از محصولات سایپا، در سال 1393 به عنوان نسخه هاچبک تیبا سدان تولید شد. تیبا 2 از نظر فنی و ساختاری تفاوت زیادی با نسخه سدان تیبا ندارد. نمای جلوی خودرو بهروز رسانی شده و دیگر ظاهر ساده و بیروح تیبا را ندارد. از نقاط ضعف این خودرو میتوان به کیفیت پایین قطعات داخلی، دقت پایین مونتاژ و صدای بیش از حد موتور در داخل کابین اشاره کرد.
تیبا در دو مدل پلاس و هاچبک عرضه شده است. از جمله امکانات تیبا پلاس میتوان به سپرهای دورنگ، شیشه دودی عقب، رینگهای جدید در مقایسه با تیبا، آینههای جانبی مشابه کوییک، جلوپنجره با قاب استیل، روکش صندلی چرمی، کفپوش سه بعدی، سنسور دنده عقب و سامانه مالتی مدیا با نمایشگر و دوربین اشاره کرد. کیا سراتو در تیپهای 1600، 1600 آپشنال، 2000 و 2000 آپشنال عرضه شد.
سایپا آریو
آریو ابتدا با نام S300 و برند زوتی وارد بازار ایران شد، اما بعد از مدتی لوگوی سایپا روی آن قرار داده شد و نام آن به آریو تغییر پیدا کرد. این خودرو روی پلتفرم تویوتا آلیون ساخته شده است. آریو بسیار بزرگ و جادار است و از امکانات آن میتوان به ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و ترمزهای دیسکی ABS وEBD ، سیستم تهویه مطبوع، سنسور دنده عقب و کامپیوتر سفر اشاره کرد.
موتور آریو توسط شرکت میتسوبیشی ژاپن طراحی شده و دارای گیربکس 5 سرعته دستی و 5 سرعته اتوماتیک ZF آلمان است. آریو با 2 جعبه دنده اتوماتیک و دستی همراه با دو موتور 1.5 و 1.6 لیتری، در 4 تیپ عرضه میشود.
کیا سراتو
کیا سراتو تی دی به عنوان نسل دوم سراتو در سال 2009 معرفی و عرضه شد و تولید آن تا سال 2013 ادامه داشت. در سال 2012، کمپانی کیا امکانات رفاهی سراتو را بهروز کرد و جعبه دنده 4 سرعته آن را به 6 سرعته تغییر داد. سراتو با دو موتور 1.6 و 2 لیتری با جعبه دندههای دستی و اتوماتیک وارد بازار ایران شد. با ورود سراتوی نسل 3 به ایران، تولید این خودرو توسط کمپانی کیا متوقف شد. اما سایپا با همکاری کمپانی کیا موتورز مونتاژ خودروی سراتو را آغاز کرد و با ایجاد تغییراتی جهت کاهش قیمت این خودرو، سراتو سایپا را روانه بازار کرد.
سیتروئن c3
سیتروئن c3 محصول مشترک کمپانی سیتروئن و سایپا است و در سال 97 وارد بازار شد. اما به دلیل تحریمها، در حال حاضر از میان محصولات سایپا حذف و تولید آن متوقف شده است. سیتروئن c3 در دو تیپ نیمه فول و فول وارد بازار شد. تفاوت این دو تیپ از نظر امکاناتی مانند رینگ های نقره ای و مشکی و گرمکن صندلیهای جلو با هم تفاوت دارند. از امکانات این خودرو میتوان به سیستم مولتی مدیا لمسی با قابلیت اتصال به تلفن هوشند اپل، سیستم کنترل پایداری ESP، شش کیسه هوا، سنسور و سنسور باران اشاره کرد.
سیتروئن c5
سیتروئن c5 به عنوان جایگزینی برای سیتروئن زانتیا از سال 2000 به سایر محصولات سایپا پیوست. تولید نسل اول آن تا سال 2007 ادامه داشت و نسل دوم این خودروی فرانسوی از سال 2008 آغاز شد. سیتروئن c5 در دو نسخه سدان و استیشن واگن تولید شد، اما در ایران فقط نسخه سدان این خودرو از سال 2006 توسط سایپا عرضه شد.
سیتروئن c5 برخلاف فروش بالایی که در بازار جهانی داشت، در ایران به دلیل سیاستهای نادرست سایپا فروش و موفقیت قابل توجهی را کسب نکرد. این خودرو به موتور 2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 143 اسب بخار و 200 نیوتنمتر گشتاور مجهز است. این نیرو توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
کیا ریو مونتاژ
ریو یکی از محصولات شرکت کیا موتورز است که در سال 1384 به صورت مونتاژ و در 2 تیپ اتوماتیک و دندهای توسط شرکت سایپا عرضه شد. از نقاط قوت این خودرو میتوانن به پیشرانه ی قوی، استهلاک کم و قیمت مناسب آن اشاره کرد. اما ریو نقاط ضعفی هم دارد که از جمله آنها میتوان به جنس و طراحی ضعیف کابین، ترمزهای نهچندان قوی و صدای زیاد موتور داخل کابین اشاره کرد. تولید ریو در سال 1391 متوقف شد. به نظر میرسد سایپا برای افزایش فروش تیبا، تولید ریو را متوقف کرده است.
سایپا شاهین
خودروی شاهین بر روی پلتفرم sp100 شرکت سایپا ساخته شده است. سایپا ادعا کرده که از روی این پلتفرم میتوان انواع خودروهای سدان، هاچبک و مینی کراس اور را توسعه داد. به گفته سایپا، شاهین در دو تیپ S و G وارد بازار خواهد شد. تیپ G نسخه فول و تیپ S نمونه کم آپشن شاهین هستند. این دو مدل از لحاظ دوربین دید عقب، مانیتور 7 اینچی، دکمههای سیستم صوتی روی فرمان و سانروف با هم تفاوت دارند. سایپا، موتور توربوشارژ تیبا و ساینا را روی شاهین قرار داده است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
زانتیا سیتروئن
زانتیا، ساخت شرکت فرانسوی سیتروئن در اوایل دهه 80 به محصولات سایپا اضافه شد و تا سال 1389 اضافه پیدا کرد. در ایران، این خودرو در سه تیپ superlux 1800، X2000 و SX2000 وارد بازار شد. تیپهای مختلف زانتیا از نظر آپشنهایی مثل سنسورها، تعداد ایربگ و تجهیزات صوتی تفاوتهایی با هم دارند.
ورژن اصلی این خودرو در فرانسه با دو نوع اتاق پنجدر لیفت بک و استیشن و با پیشرانههای متفاوت تولید میشد، اما نسخه ایرانی زانتیا بهصورت پنجدر لیفت بک و موتورهایی با حجم 8/1 لیتری (XU7) و 2 لیتری (XU10) همراه با گیربکس 5 دنده دستی تولید و عرضه شد.
بیشتر بخوانید
خودروهای ارزنده بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان
عجیبترین آپشنهای خودروهای جهان
پرفروش ترین خودروهای چینی در ایران
نظرات