مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب چیست؟ این سؤال کلیدی است که پاسخ به آن میتواند در شناخت ویژگیهای فنی و عملکردی خودروها بسیار راهگشا باشد. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که دیفرانسیل به تجهیزی گفته میشود که وظیفه آن انتقال نیروی تولید شده در موتور به چرخهای محرک خودرو است. در حال حاضر خودروهای موجود در بازار به سه دسته دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و در موارد معدودی چهار چرخ محرک هستند. در ادامه قصد داریم به معرفی مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب بپردازیم. تا انتهای مقاله حاضر با ما همراه باشید.
[switch_forms_sell]
بررسی مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب
وقتی صحبت از خودروهای دیفرانسیل عقب میشود، منظور این است که چرخهای عقب خودرو محرک هستند. بنابراین نیروی تولیدی موتور توسط دیفرانسیل به این چرخها منتقل میشود. با نگاهی مختصر به خودروهای موجود در سطح دنیا میتوان به این نکته پی برد که اکثر آنها از نوع دیفرانسیل جلو هستند. با این وجود برخی از انواع خودروها نیز هستند که به صورت دیفرانسیل عقب تولید میشوند. این دسته از خودروها محبوبیت بسیار بالایی هم در بازار مصرف دارند.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
گاهی اوقات این تصور در ذهن افراد شکل میگیرد که اگر خودرویی از نوع دیفرانسیل عقب باشد، پیشرانه و جعبه دنده آن نیز به سمت محور عقب خودرو منتقل میشود. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. پیشرانه و گیربکس خودروهای دیفرانسیل عقب نیز در محور جلو تعبیه میشوند؛ اما نیروی موتور با استفاده میل گاردان به محور عقب منتقل میشود. با ذکر این توضیح در این قسمت به بررسی مزایا و معایب خودروهای دیفرنسیل عقب اشاره میکنیم.
1. بهبود وضعیت فرمانپذیری خودرو
در خودروهای دیفرانسیل جلو، نیروی تولید موتور به چرخهای محرک در همان بخش جلوی خودرو منتقل میگردد. در چنین شرایطی یک مشکل مهم برای خودرو ایجاد میشود؛ زمانی که قرار است خودرو به صورت ناگهانی شتاب بگیرد، تعادل در بخشهای محور جلو و عقب به هم میخورد. در نتیجه راننده احساس میکند که کنترل خیلی مناسبی روی خودرو خود در چنین شرایطی ندارد. در حالی که در خودروهای دیفرانسیل عقب، نوعی توازن و تعادل حد فاصل محورهای خودرو ایجاد میشود. به واسطه این شرایط، راننده به راحتی میتوانند در سرعت های بالا نیز کنترل خودرو را حفظ کند.
2. افزایش شتاب خودروهای دیفرانسیل عقب
در ادامه بحث مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب، نوبت به بررسی شتاب این خودروها میرسد. اگر دو خودرو با مشخصات فنی و پیشرانه یکسان را که یکی دیفرانسیل جلو و دیگری دیفرانسیل عقب است با هم مقایسه کنیم، شتابگیری خودرو دیفرانسیل عقب به مراتب بالاتر است. در این خودروها، وزن خودرو تا حدودی به سمت محور عقب آن منتقل میشود. در نتیجه میزان چسبندگی لاستیکهای عقب به کف جاده بیشتر میشود. به این ترتیب شانس افزایش شتاب خودرو دیفرانسیل عقب بالاتر میرود.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
3. تحمل فشار کمتر جلوبندی خودروهای دیفرانسیل عقب
در خودروهای دیفرانسیل جلو، وزن بخش زیادی از خودرو روی محور جلوی آن سوار میشود. در چنین شرایطی طبیعی است که در ترددهای جادهای، فشار بیشتری به جلوبندی خودرو وارد شود. در حالی که دیفرانسیل عقب بودن خودرو باعث میشود چند قطعه به محور عقب آن منتقل شود. در نتیجه فشار کمتری به جلوبندی وارد خواهد آمد. در گذر زمان این کاهش فشار خود را در کاهش نرخ استهلاک خودرو نشان میدهد و باعث میشود که هزینههای جاری تعمیر و نگهداری ماشین کمتر شود.
4. امکان نصب ترمزهای قویتر روی چرخهای عقب
در ادامه بحث مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب میتوان به بحث ترمز آنها اشاره کرد. توزیع مناسب وزن خودرو بین محورهای عقب و جلو این دسته از خودروها باعث میشود که عملا فشار کمتری در زمان ترمزهای سنگین به چرخهای جلو وارد شود. از طرفی خودروساز میتواند با نصب ترمزهای قویتر روی چرخهای عقب، پایداری خودروها در زمان ترمزهای شدید به مراتب ارتقا ببخشد. به این ترتیب خودروهای دیفرانسیل عقب معمولا از نظر توقف نیز سریعتر از خودروهای دیفرانسیل جلو عمل میکنند.
5. کاهش فضای مفید کابین خودرو
انتقال دیفرانسیل و میل گاردارن خودرو به محور عقب باعث میشود که عملا بخشی از فضایی که میتواند به کابین خودرو اختصاص پیدا کند، توسط این تجهیزات اشغال شود. در نتیجه عملا باعث میشود که فضای مفید کمتری درون کابین خودرو برای سرنشینان به خصوص سرنشینان عقب خودرو در مقایسه با خودروهای دیفرانسیل جلو وجود داشته باشد.
6. افزایش وزن خودروهای دیفرانسیل عقب
در ادامه موضوع مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب باید به این نکته اشاره کنیم که برای انتقال نیروی موتور به چرخهای محرک عقب، باید تجهیزات اضافهای درون خودرو تعبیه شود. این تجهیزات باعث میشود که وزن خودروهای دیفرانسیل عقب نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو افزایش پیدا کند. این افزایش وزن معمولا در حد 10 درصد است.
7. اتلاف توان تولید موتور خودروهای دیفرانسیل عقب
با توجه به اینکه پیشرانه در محور جلوی خودرو قرار دارد و توان تولیدی موتور باید با استفاده از میل گاردان به چرخهای عقب منتقل شود، عملا مسیر بیشتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو برای انتقال توان طی میشود. طبیعی است که طی شدن این مسیر اضافی باعث میشود که بخش بیشتری از توان تولیدی موتور تلف شود. معمولا اتلاف توان موتور در این دسته از خودروها حدود 2 درصد بیشتر از خودروهای دیفرانسیل جلو است.
8. ناپایداری خودرو در پیچهای شدید
یک مسئلهای که باید در بحث مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب مورد توجه واقع شود، ناپایداری این خودروها در شرایط خاص است. زمانی که قرار است با این خودروها در جادههای پر پیچ و خم، کوهستانی، بارانی یا برفی تردد کنید، باید حتما به این مسئله توجه داشته باشید. کاهش وزن خودرو در قسمت محور جلو این خودروها باعث پدیده بکسوات شدید در چرخشهای سریع میشود. به این ترتیب کنترل خودرو در شرایط فوق دشوار میگردد. البته در این سالها سعی شده است با نصب سیستم کنترل کشش، این مشکل در خودروهای دیفرانسیل عقب به حداقل کاهش پیدا کند.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
کلام پایانی
در این مقاله به بررسی 8 مورد از مهمترین مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب پرداختیم. در خودروهای تولید داخل در کشور ما نمونهای از خودروهای دیفرانسیل عقب نمیتوان مشاهده کرد. اما در مدلهای خارجی مانند آلفارومئو جیولیا، بی ام و سری 2، شورلت کامارو، فورد موستانگ و … از نوع دیفرانسیل عقب هستند. عمده خودروهای دیفرانسیل عقب از نوع اسپرت هستند و از سوی عاشقان سرعت در دنیای خودرو استقبال فراوانی از آنها میشود. به هر ترتیب اگر خودروسازان بتوانند معایب این دسته از خودروها را کاهش دهند، در آینده به نظر میرسد که خودروهای دیفرانسیل عقب با استقبال به مراتب بیشتری در بازار مواجه شوند.
بیشتر بخوانید
نظرات