مقدمه
واژه فیس لیفت که در لاتین به شکل (Face Lift) نیز نوشته میشود، یکی از اصطلاحات پرکاربرد در صنعت خودروسازی است. البته این واژه که معادل واژه “بروزرسانی” در زبان فارسی است، در علم پزشکی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در علم پزشکی این واژه برای روشهای مورد استفاده برای برطرفسازی چین و چروکهای ایجاد شده روی صورت اطلاق میگردد، اما در صنعت خودروسازی معنی این واژه متفاوت است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی راجع به این اصطلاح در صنعت خودروسازی ارائه کنیم.
اصطلاح فیس لیفت در صنعت خودروسازی چه معنایی دارد؟
این اصطلاح معمولا هنگامی کار میرود که تغییرات کوچکی مانند تغییرات ظاهری در تزئینات مربوط به کابین خودرو و همچنین در بدنه خودرو ایجاد میشود. این تغییرات در نهایت میتوانند باعث افزایش جذابیت ظاهری خودرو مربوطه شوند و یا خودرو را از نظر فنی ارتقا دهند.
قبل از آن که مفهوم فیس لیفت وارد دنیای خودروسازی شود، معمولا فاصله زمانی معرفی محصولات جدید در صنعت خودروسازی زیاد بود و علاوه بر آن، هنگامی که یک خودرو به بازار معرفی میشد نسبت به محصولات قبلی تغییرات زیادی را به همراه داشت. اما امروزه خودروسازان با تغییراتی هر چند کوچک محصولات را در بازه زمانی کوتاهتری تولید و روانه بازار میکنند. دلیل این کار را نیز شاید بتوان به پیشرفت سریع تکنولوژی و رقابت زیاد نسبت داد. در واقع خودروسازان معتقدند در صورتی که همگام با پیشرفت تکنولوژی حرکت نکنند و برای مدت طولانی یک محصول با تکنولوژی قدیمی را تولید کنند، بازار رقابت را از دست خواهند داد.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
جالب است بدانید که در برخی مواقع تغییرات جزئی که طی روند فیس لیفت روی خودرو اعمال میشود، آنقدر کم است که تنها متخصصان خودرو قادر به تشخیص آن هستند.
مروری بر مفهوم فیس لیفت در تاریخ خودروسازی
بسیاری معتقدند اولین بار این مفهوم توسط “فورد” و هنگامی که خودروهای فورد مدل تی به بازار روانه شد، شکل گرفت. با مروری روی ساختار خودروهای فورد مدل تی میتوان متوجه شد که مدل 1927 فورد که نسخه اصلی این خودرو بوده از آخرین نسخه آن که در سال 1908 تولید شده است، متفاوت میباشد. دلیل این تفاوت نیز این است که این خودرو در طی 19 سال متوالی تولید شده ولی به طور مکرر در بازههای زمانی مشخص بروزرسانی میشده است.
علاوه بر این، بعد از این اتفاق، تا دهه 1950 میلادی خودروسازان دیگری از جمله خودروسازان آمریکایی نیز به همین شکل، تغییراتی نه چندان بزرگ را روی محصولات خود به وجود میآوردند و خودروها را روانه باز میکردند. با این حساب میتوان در مجموع روند شکل گیری تغییراتی موسوم به فیس لیفت در تاریخچه صنعت خودروسازی را متوجه شد.
چند نوع فیس لیفت داریم؟
فیس لیفت مینور
همانطور که از نام این مدل تغییر مشخص است، تغییرات صورت گرفته در مدل مینور بسیار کم و جزئی است تا جایی که ممکن است در اولین نگاه متوجه تغییرات ایجاد شده نشوید. اجزایی که در این مدل ممکن است تغییر کنند شامل سپر، چراغها و جلو پنجره است. برای مثال میتوان به تغییرات خودرو مرسدس بنز C-Class سال 2012 نسبت به مدل سال 2010 اشاره کرد. تنها تفاوتی که در این دو خودرو مشاهده میشود تغییرات جزئی است که در طراحی چراغهای جلویی و سپر خودرو اعمال شده است.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
فیس لیفت ماژور
در این مدل تغییرات اعمال شده نمایانتر از مدل مینور است. تغییراتی که معمولا در این مدل اعمال میشود شامل طراحی مربوط به داخل کابین و همچنین تغییرات کلی در ظاهر و بدنه خودر است. برای مثال میتوان به تغییرات خودرو میتسوبیشی ASX در سال 2019 نسبت به نسخه 2018 اشاره کرد. با نگاهی کلی به این دو مدل خودرو میتوانید به راحتی متوجه اعمال تغییرات در نمای جلو خودرو شوید.
نکته قابل توجه این است که در هر دو مدل فیس لیفت ماژور و مینور که نام برده شد، شاهد هیچگونه تغییری در پلتفرم کلی خودرو نخواهید بود.
ری دیزاین
در طراحی که تحت عنوان ری دیزاین شناخته میشود، معمولا شاهد تغییرات بسیار زیادی در خودرو هستیم. هنگامی که واژه ری دیزاین برای تغییر طراحی یک خودرو به کار برده میشود، شاهد اعمال تغییرات گسترده در تمامی اجزا شامل طراحی داخل کابین، نوع ترمزها، پلتفرم کلی خودرو، شاسی و حتی موتور خودرو خواهیم بود. معمولا حاصل فرآیند ری دیزاین یک خودرو پیشرفتهتر نسبت به خودرو قبلی است اما میتوان گفت که ایده کلی ساخت این خودرو، از همان خودرو اولیه به دست آمده است.
برای مثال نیز میتوان از ری دیزاین کردن خودروی مرسدس بنز C-Class مدل ۲۰۱۲ و ساخت خودروی مرسدس بنز C-Class مدل ۲۰۱۴ نام برد که هیچ گونه شباهت معنی داری مابین آنها وجود ندارد.
تفاوت اصلی که نسخه ری دیزاین با نسخه فیس لیفت دارد این است که با ری دیزاین شدن یک خودرو، خودروساز میتواند امیدوارتر باشد که مدت طولانیتری خودرو ری دیزاین شده را در بازار نگه دارد و به فروش برساند.
آیا در صنعت خودروسازی ایران نیز فیس لیفت وجود دارد؟
بله پاسخ روشن است، در بازار صنعت خودروسازی ایران هم شاهد فیس لیفتهای مختلفی از خودروهای ایرانی هستیم که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد.
- پژوپارس: طراحیها و تغییرات صورت گرفته روی خودرو پژوپارس را میتوان آشناترین مدل فیس لیفت در میان خودروهای ایرانی دانست که اتفاقا تا حدود زیادی نیز با موفقیت همراه بوده است. خودرو پژوپارس را میتوان فیس لیفتی از خودرو پژو چهارصد و پنج (پژو 405) دانست.
- پیکان: یکی دیگر از محصولات ایران خودرو است که تولید و فروش موفقی در بازار ایران داشته و فیس لیفتهای متعددی از آن نیز وارد بازار ایران شده اند. طراحی متفاوت چراغها و سپرها نمونهای از تغییراتی است که روی مدلهای مختلف پیکان اعمال شده است.
- سورن: این خودرو که نسل سوم خانواده سمند است، حاصل اعمال تغییرات روی دو نسل اول این خانواده میباشد. البته نباید فراموش کرد که خودرو سمند سورن به خوبی خودرو پژوپارس در جلب رضایت مشتریان موفق عمل نکرد.
- ساینا: با اعمال تغییراتی که روی خودرو تیبا صورت گرفت، محصولی به نام ساینا به بازار معرفی شد. این خودرو نیز مانند پژو پارس توانست فیس لیفتی موفق در بازار ایران باشد و حتی رقیب سرسختی برای تیبا در جلب رضایت مشتریان شد.
- رانا پلاس و دنا پلاس: همانطور که از نام این دو خودرو مشخص است، هر دو خودرو با ایجاد تغییراتی کوچک روی خودروهای رانا و دنا به وجود آمدند. البته نسخه رانا پلاس و دنا پلاس نسبت به خودرو رانا و خودرو دنا دارای آپشنهای اضافهتری هستند. این دو فیس لیفت نیز تا حدودی توانسته اند در جلب رضایت مشتریان موفق عمل کنند.
چگونه میتوان متوجه شد که معرفی فیس لیفت جدیدی از یک خودرو نزدیک است؟
اولین نشانه از این که به احتمال زیاد خودرویی بروزرسانی خواهد شد و در آینده نزدیک شاهد معرفی یک نسخه جدیدتر از آن خواهیم بود، این است که خودرو چندین سال متوالی بدون هیچگونه تغییری به بازار عرضه شده و به فروش رفته است. در این شرایط خودروسازان برای بروز نگه داشتن آن خودرو دست به تغییرات مختلفی روی طراحی خودرو خواهد زد.
اما توجه داشته باشید که تخمین دقیق زمان ارائه یک نسخه بروزرسانی شده از خودرویی مشخص، معمولا امکانپذیر نیست. به طور کلی با توجه به میزان پیشرفت و مطالعات صورت گرفته در بخش R&D یک شرکت خودروسازی، بروزرسانیها به صورت فصلی یا سالانه و …. صورت خواهد گرفت.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
کلام آخر
در این مقاله سعی شد راجع به واژه فیس لیفت اطلاعات جامعی ارائه شود تا خوانندگان بتوانند آشنایی بیشتری با بروزرسانیهای اعمال شده روی خودروها داشته باشند. علاوه بر آن، انواع تغییرات اعمال شده روی طراحی خودروها نیز نام برده شد و مثالهای بارزی از هرکدام نیز ذکر شد.
بیشتر بخوانید
خودروهای ارزنده بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان
عجیبترین آپشنهای خودروهای جهان
پرفروش ترین خودروهای چینی در ایران
نظرات