سیستم تعلیق خودرو از قطعات اصلی فنرها، کمک فنرها، ستونهای نگهدارنده و چرخها تشکیل شده و اتصال چرخها و محورهای عقب و جلو را با شاسی برقرار میکند. هدف آن پشتیبانی از وزن وسیله نقلیه و کنترل کیفیت سواری، تواناییهای هندلینگ و دینامیک کلی آن در حین حرکت است.
[switch_forms_buy]
اما طبق خودرو چیست؟ طبق خودرو یا بازوهای کنترل خودرو یکی از اجزای اصلی سیستم تعلیق هستند و به عنوان نقطه اتصال مستقیم بین مجموعه چرخهای جلو و فریم خودرو عمل میکنند. طبق خودرو به راننده این امکان را میدهد که ماشین را هدایت کرده و در عین حال چرخها را با سطح جاده به سمت بالا و پایین هدایت کند. طبق خودرو نقشی حیاتی در پایداری و قابلیت رانندگی کلی خودرو دارد.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
طبق خودرو چیست؟
طبق خودرو یک قطعه ای فلزیست که در دو سر بوشهای محوری دارد که از یک سو به شاسی خودرو از سوی دیگر به قطعات متحرک سیستم تعلیق متصل میشود. وظیفه طبق خودرو اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق است. گاهی طبقهای خودرو شبیه به حرف A هستند، چون از سمتی که به شاسی خودرو اتصال دارند، دارای دو محور هستند که در این صورت با نام جناغی نیز شناخته میشوند.
خودروسازان بسته به نوع سیستم تعلیق خودرو از طبقهای متفاوتی استفاده میکنند، به همین دلیل امکان دارد در هر دو محور خودرو و یا فقط در یکی از محورها بکار برده شود. البته امکان دارد بر حسب سیستم تعلیق مورد استفاده، وسیله نقلیه فاقد چنین قطعهای باشد.
طبق میتواند در نیمه بالا و یا نیمه پایین چرخ ماشین قرار داده شود و بر اساس محل استقرار این قطعه به آن طبق بالا یا طبق پایین گفته میشود. با افزایش استفاده از سیستم فنر و کمک فنر یکپارچه، کمتر از طبق بالا استفاده میشود و در بیشتر ماشینها دارای طبق پایین هستند. علاوه بر این، محل برخورد و اتصال طبق دارای بوشهاییست که طبق را به شاسی متصل میکنند.
نقش و کاربرد طبق خودرو
طبق خودرو چرخها را به فریم متصل کرده و به پایداری خودرو میافزاید. در مواقعی که روی سطوح ناهموار جاده رانندگی میکنید، این طبقهای خودرو هستند که به بهبود سواری کمک میکنند. این قطعه اجزاء حرکات چرخها را با حرکات فریم هماهنگ کرده و به کاهش ارتعاشات کمک میکند.
وظایف طبق خودرو به همین جا ختم نمیشود. این قطعه کنترل یک وسیله نقلیه را افزایش میدهد. طبق خودرو به چرخها اجازه میدهند تا به سمت بالا و پایین حرکت کرده و در عین حال آنها را با زمین در تماس نگه میدارند و خودرو را تثبیت میکنند. به این ترتیب، عبور از چالهها یا برآمدگیها را احساس نخواهید کرد. عملکرد طبق پایینی با طبق بالایی تفاوتی ندارد. هر دو امکان کنترل خودرو را فراهم و سواری را روان میکنند.
(A): طبق خودرو با دو بوش به فریم خودرو متصل میشود. این بوشها به طبق اجازه میدهند تا به سمت بالا و پایین حرکت کند.
(B): انتهای مخالف بازوی کنترل به یک دوک فولادی وصل شده است. دوک همان بخشیست که چرخ جلو به آن پیچ شده است. در وسایل نقلیه فاقد استارت، دوک با یک مفصل توپی به هر دو طبق بالا و پایین متصل میشود. اتصال توپی یک توپ فولادی است که در یک سوکت فولادی محصور شده است که به دوک و چرخ جلو اجازه میدهد تا به چپ و راست بچرخند و به چرخها کمک میکند تا مطابق با سطح جادهها به سمت بالا و پایین حرکت کنند.
(C): بین طبق خودرو و فریم وسیله نقلیه، که در یک سوکت فنر قرار گرفته است، یک فنر سیم پیچ فولادی سنگین وجود دارد که وزن وسیله نقلیه شما را تحمل کرده و یک بالشتک در برابر ضربهها ایجاد میکند.
(D): برای ترکیب دو حرکت متضاد در هر انتها، طبق در سمت فریم بسته میشود تا روی بوشها به بالا و پایین بچرخد. در طرف مقابل، طبق خودرو با اتصالات توپی بالا و پایین به دوک و چرخ جلو گره خورده است. فنر مارپیچ وزن خودرو را تحمل میکند و تکانههای ناشی از ناهمواری سطوح جاده را کاهش میدهد.
خرابی طبق خودرو
طبق خودرو طوری طراحی شده که فشار و ضربه زیادی را تحمل کند، اما در نهایت یک قطعه با طول عمر محدود است. بیشتر فرسایش و خرابی طبق به نوع رانندگی صاحب خودرو بستگی دارد. وسایل نقلیهای که به طور منظم با روشی خشن یا روی سطوح بدون سنگفرش رانده میشوند، عملکرد طبق را سریعتر کاهش میدهند، که همین موضوع میتواند تأثیر منفی بر هندلینگ، راحتی و ایمنی خودرو داشته باشد.
سه نوع آسیب اصلی و عمده طبق خودرو شامل آسیب فریم، آسیب بوشینگ و آسیب مفصل توپی است. آسیب به فریم میتواند ناشی از زنگ زدگی، خم شدگی شدید یا شکستگی در اثر ضربه یا برخورد شدید باشد. آسیب بوش معمولاً در طول زمان به دلیل سایش و پارگی رخ میدهد. در آخر، مفصل توپی به دلیل قطعات متحرکی که همیشه در تماس هستند مستعد ساییدگی و یا حتی ترک خوردن است.
طبق آسیب دیده علائم مختلفی از جمله لرزش وسیله نقلیه، فرمان سرگردان، ناهماهنگی، لرزش چرخها، صداهای غیرعادی ساییدگی، نوسانات ترمزگیری و سایش ناهموار آج لاستیک را نشان میدهد. اگر یک یا چند مورد از این مشکلات رخ دهد، تعویض طبق خودرو ضروری خواهد بود. یک مکانیک متخصص میتواند در مورد نیاز یا عدم نیاز به تعویض طبق خودرو شما را راهنمایی کند.
اَشکال مختلف طبق خودرو
طبق خودرو در طرحهای مختلفی عرضه میشود. انواع A شکلی از این قطعه وجود دارد که به آن جناغی نیز گفته شود. این مدل طبقها مانند ظاهری مثلث شکل دارند و یکی از رایجترین انواع طبق خودرو به شمار میروند. طبقهای به شکل A دارای دو انتها هستند که انتهای باریکتر به مجموعه چرخ و انتهای پهنتر به فریم خودرو متصل هستند.
انتهای باریک معمولاً دارای یک مفصل توپی به عنوان نقطه محوری و یک بوش پهنتر است. تعدادی از طبقهای خودرو به شکل L هستند. این مدل طبق خودرو مانند مدل A شکل، به بند انگشت فرمان در یک طرف متصل میشود و روی یک مفصل توپی در انتهای مخالف میچرخد.
مدل دیگر طبق خودرو تک شفت (single shaft) نام دارد. این نوع طبق هم از اتصالات مشابه سایر طبقها بهره میبرد، یعنی یک مفصل توپی در یک انتها و بوشها در طرف دیگر آن قرار گرفتهاند.
برای سالهای متمادی، سیستم تعلیق دو جناغی، سیستم تعلیق معمول یا استاندارد برای اکثر خودروها بود. این سیستم دو طبق داشت، یکی در سمت بالای سیستم تعلیق و دیگری در پایین. دو طبق به دو مفصل توپی نیاز داشتند، یک مفصل توپی بالایی و یک مفصل توپی پایینی. سپس سیستم تعلیق مک فرسون به بازار عرضه شد.
این سیستم، یک استرات برای تحمل وزن ماشین داشت. این به معنای از بین بردن طبق بالایی و در نتیجه، مفصل توپی بود. سادگی در طراحی مک فرسون باعث شده که هزینه تعمیر و نگهداری آن کمتر باشد. استفاده از سیستم تعلیق دو جناغی هنوز هم رایج است، علت آن هم امکان مدیریت بهتر و کنترل کارآمدتر این نوع سیستم تعلیق است.
این نوع سیستم تعلیق اکثراً در خودروهای مدل بالا استفاده میشود، چون از خودروهای مدرن انتظار میرود که عملکرد خوبی داشته باشند. علاوه بر این، صاحبان این مدل از وسایل نقلیه به هزینههای تعمیر یا تعویض سیستم تعلیق اهمیتی نمیدهند.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
جنس و مواد تشکیل دهنده طبق خودرو
اما طبق خودرو از چه موادی ساخته میشود؟ برای ساخت این قطعه میتوان از مواد مختلفی استفاده کرد و در ادامه به این موضوع خواهیم پراخت.
فولاد
فولاد همیشه ماده اصلی ساخت طبق در طول تاریخ وسایل نقلیه بوده است. طبقهای فولادی هزینه کمتری برای تولید دارند و به دلیل امکان تولید انبوه آنها با قیمت پایینی به بازار عرضه میشوند. ارزان بودن طبقهای فولادی دلیلی است که معمولاً مالکان خودرو هنگام تعویض طبق آنها را ترجیح میدهند. فولاد تحت فشار خم میشود، این به معنای موارد کمتر شکستگی یا ترک طبق هنگام رانندگی خارج از جاده یا رانندگی با بار زیاد و سنگین است.
یکی از معایب اصلی طبقهای فولادی ناتوانی آنها در مقاومت در برابر زنگ زدگی است. طبق فولادی در اثر رطوبت بالا دچار زنگ زدگی میشود. این به معنای کاهش طول عمر آن است. جدا کردن مفصل توپی و بوشها در صورتی که طبق زنگ زده باشد، کمی الش برانگیز خواهد بود. همچنین، فولاد باعث سنگینتر شدن طبق میشود. افزایش وزن در سیستم فرمان میتواند سهولت کار با خودرو را کاهش دهد. امروزه بسیاری از خودروسازان تلاش میکنند تا قطعات سبکتر بسازند و به همین دلیل ممکن است از طبقهای فولادی استفاده نکنند.
آلومینیوم
استفاده از این ماده چندین مزیت دارد. آلومینیوم سبک وزن است. برای قطعاتی که به سیستم فرمان یک وسیله نقلیه متصل میشوند، وزن بیش از حد بر ویژگیهای هندلینگ تأثیر میگذارد. بازوهای کنترل آلومینیومی به کاهش وزن کمک میکنند که همین امر به فرمان پذیری راحتتر منجر خواهد شد.
طبق خودروی آلومینیومی از آلومینیوم ریخته گری ساخته میشود. این نوع طبقها کاملاً مستحکم هستند که یک ویژگی ضروری برای قطعات تعلیق محسوب میشود. برخی از طبقهای آلومینیومی حتی میتوانند از طبقهای فولادی قویتر باشند. یکی دیگر از مزیتهای طبق خودرو آلومینیومی، توانایی مقاومت در برابر خوردگی است. آلومینیوم زنگ نمیزند، که به معنای طول عمر بیشتر آن است، حتی اگر این قطعه در شرایط بسیار مرطوب قرار داشته باشد.
یکی از معایب استفاده از آلومینیوم ریخته گری کاهش توانایی خم شدن آن تحت فشار است. در حالی که طبقهای ساخته شده از فولاد در صورت قرار گرفتن در معرض فشار یا ضربه خم میشوند، بازوهای کنترل آلومینیومی ترک خورده یا میشکنند. یکی دیگر از معایب آلومینیوم ماهیت نرم آن است که باعث تسریع فرایند سایش آن، به ویژه در انتهای مفصل توپی میشود.
چدن
چدن یک ماده محبوب برای ساخت طبق خودرو است که در اکثر وسایل نقلیه مدرن استفاده میشود. این ماده چندین مزیت را ارائه میدهد. چدن محکم است که همین ویژگی طبقهای چدنی را برای شرایطی که خودرو باید وزن زیادی تحمل کند، مناسب میکند. این امر باعث میشود طبقهای چدنی بیشترین استفاده را در کامیونها و خودروهای شاسی بلند داشته باشند. در مقایسه با فولاد، طبق خودرو چدنی سبکتر است و در نتیجه فرمان پذیری یا هندلینگ وسیله نقلیه افزایش پیدا میکند.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمع بندی
طبق خودرو، قطعه سادهاست و پیچیدگی چندانی ندارد، اما وجودش برای عملکرد بهتر خودرو اهمیت زیادی دارد. این قطعه برای کنترل خودرو و کاهش نوسانات ناشی از ناهمواریهای سطح جاده طراحی شده است. همین موضوع، وجود طبق را برای سواری، هندلینگ و رانندگی بهینه وسیله نقلیه به یک قطعه مهم و حیاتی تبدیل میکند.
مطالعه این مقاله به معنای افزایش دانش شما در مورد طبق خودرو است. اکنون با دلیل استفاده از این قطعه و ضرورت وجود آن در خودرو بیشتر آشنا شدهاید. همچنین، با شناخت نحوه تشخیص زودهنگام علائم خرابی و آسیب طبق خودرو، میتوانید برای تعویض به موقع آن اقدام کنید.
بیشتر بخوانید
نظرات