در این مقاله قصد داریم سیم‌کشی خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. تقریبا همه چیز در اتومبیل‌ها، در عملکرد آن تاثیر دارند. موتور باید به مقدار مناسبی از هوا، سوخت و برق تغذیه شود، سیستم تعلیق و ترمزها باید در بهترین حالت خود باشند، چرخ‌ها و لاستیک‌ها، سیم‌کشی خودرو، جعبه دنده، سیستم خنک‌کننده و حتی صندلی‌ها، همگی باید به درستی کار کنند.
با وجود همه آن چیزهایی که باید نگرانشان بود، افراد زیادی، از سیستم سیم‌کشی برق، چشم‌ پوشی می‌کنند. در حالی که یک سیم‌کشی ضعیف، باعث می‌شود لوازم جانبی الکتریکی شما با پتانسیل کامل کار نکنند، و این به معنای عملکرد پایین است.

وظیفه‌ی سیم‌کشی خودرو چیست؟

سیستم برق خودرو از 5 قسمت اصلی تشکیل شده: باتری، دینام، سیم‌کشی، دکمه‌ها و کنترل کننده‌ها و قطعات برقی (به عنوان مصرف‌کننده). همانطور که گفته شد، سیم‌کشی یکی از اجزای سیستم برق خودرو است و وظیفه‌ای مانند رگ‌ها در بدن دارد؛ در سرتاسر خودرو پخش است، برق را از باتری می‌گیرد، آن را در خود جریان می‌دهد و به قطعاتی که به آن نیاز دارند، می‌رساند.

سیم‌ها باید جریان را در یک مسیر مشخص، و همچنین انواع سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ را از سوییچ‌ها و حسگرها، انتقال دهند. این بدان معنی است که انواع مختلفی از سیم‌ها در ماشین شما وجود دارد. برخی از سیم‌ها که سیگنال‌ها را از سوییچ‌ها یا حسگرها منتقل می‌کنند، تقریباً هیچ جریانی ندارند، اما آنهایی که برای موتورهای الکتریکی بزرگ، نیرو تامین می‌کنند، جریان زیادی دارند.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

سیم‌کشی خودرو

سیم‌ها چگونه وظیفه خود را انجام می‌دهند؟

در سیم‌کشی خودرو، جریان در امتداد یک کابل، از باتری به قطعه مورد نظر حرکت می‌کند تا آن را تغذیه کند و از طریق بدنه فلزی خودرو به باتری برمی‌گردد. در واقع بدنه، توسط یک کابل ضخیم، به ترمینال زمین باتری متصل می‌شود.
قدرت جریان با “آمپر” اندازه گیری می‌شود. فشاری که جریان را در مدار به گردش در می‌آورد، “ولتاژ” نامیده می‌شود. خودروهای مدرن، باتری 12 ولتی دارند. اگر ولتاژ باتری کم شود، جریان کمتری ایجاد می‌شود که برای کارکرد قطعات، کافی نیست. هدایت جریان در سیم‌های نازک،کمتر از سیم‌های ضخیم است، زیرا فضای کمتری برای عبور الکترون‌ها وجود دارد.

بنابراین، قطعه‌ای که جریان مصرفی بالایی دارد، نباید به سیم‌های خیلی نازک وصل شود، در غیر این صورت، سیم‌ها بیش از حد گرم می‌شوند و حتی ممکن است فیوز را منفجر کنند. اگر جریان زیادی از سیم عبور کند، ممکن است آن را بیش از حد گرم و در نتیجه، ذوب کند. مقدار جریانی که سیم می‌تواند تحمل کند به طول، جنس، اندازه و نحوه بسته بندی آن بستگی دارد.

طرز قرار گرفتن سیم‌ها کنار هم چگونه است؟

وقتی سیم‌ها کنار هم قرار می‌گیرند، در یک غلاف به هم متصل می‌شوند و عملا بسته‌بندی می‌شوند تا مرتب نگه داشته شوند و جا دادن آنها آسان‌تر شود.

جنس سیم‌ها از چیست؟

سیم خودرو معمولا از رشته‌های مسی ریز تشکیل شده است. در سیم‌کشی خودرو، سیم مسی بر سیم آلومینیومی، ترجیح داده می‌شود‌. در واقع، شما باید به طور کلی از سیم آلومینیومی صرف نظر کنید. چرا؟ اول از همه، مس رسانای بهتری نسبت به آلومینیوم است، علاوه بر این، نوع آلومینیوم نرم مورد نیاز برای ساخت سیم، تا یه حدی خم می‌شود و بعد از آن می‌شکند‌.

فلزات دیگر، تمایل به واکنش نشان می‌دهند و اکسید می‌شوند. اکسید شدن مقاومت را افزایش می‌دهد و از آنجا که مقاومت با جریان رابطه عکس دارد، در نتیجه می‌تواند منجر به هدایت ضعیف و یا گرم شدن بیش از حد سیم شود. به طور خلاصه، استفاده از سیم آلومینیومی، ارزش ریسک کردن را ندارد.

چرا سیم‌ها رنگی هستند؟

شبکه پیچیده ای از سیم‌ها، از داخل ماشین عبور می‌کنند. برای جلوگیری از سردرگمی، هر سیم دارای کد رنگی است (اما فقط در داخل خودرو: در هیچ سیستم ملی یا بین‌المللی، کدگذاری رنگی وجود ندارد). بیشتر کتاب‌های راهنمای خودرو، شامل یک نمودار سیم‌کشی است که کار بر اساس آن، ممکن است دشوار باشد. اما باز هم می‌توان گفت کدگذاری رنگی، راهنمای مفیدی برای ردیابی سیم‌کشی خودرو است.

مدارهای جانبی چیست؟

به غیر از مدارهای اصلی شارژ و استارت، مدارهای دیگری هم وجود دارند که نیروی مورد نیاز چراغ‌ها، موتورهای الکتریکی، سنسورها، وسیله گرمایشی، قفل‌های مغناطیسی، رادیو و… را تامین می‌کنند. موتور استارت، کابل سنگین خودش را دارد که مستقیماً از باتری تغذیه می‌کند. مدار استارت، جرقه‌های ولتاژ بالایی به شمع‌ها می‌دهد. سیستم شارژ، ژنراتور دارد که باتری را دوباره شارژ می‌کند. تمام مدارهای دیگر، مدارهای فرعی (فرعی) نامیده می‌شوند.

در سیم‌کشی خودرو، بیشتر قطعات از طریق سوئیچ استارت سیم‌کشی می‌شوند، به طوری که فقط زمانی که ماشین در حالت استارت قرار دارد، کار می‌کنند. این کار باعث می‌شود اگر قطعه‌ی برقی روشن بماند اما ماشین خاموش باشد، باتری را خالی نکند، چون خود قطعه هم خاموش می‌شود. اما چراغ‌های جانبی و عقب، که ممکن است لازم باشد هنگام خاموش بودن خودرو در حالت پارک، روشن گذاشته شوند، همیشه مستقل از سوئیچ استارت، سیم‌کشی می‌شوند.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

وقتی می‌خواهید لوازم جانبی اضافی، مانند گرمکن شیشه عقب که جریان زیادی مصرف می‌کند را روشن کنید، وقتی ماشین رو حالت استارت قرار دارد، این کار را انجام دهید. با چرخاندن سوئیچ در حالت “ACC” بعضی از اجزای جانبی بدون اینکه رو حالت استارت باشند، کار می‌کنند. معمولا سیم‌کشی رادیو اینگونه است، تا بتوان آن را با موتور خاموش هم پخش کرد.

قطب مثبت و منفی چه نقشی دارند؟

حال می‌خواهیم نقش قطب مثبت و منفی را در سیم‌کشی خودرو توضیح دهیم. جریان الکتریسیته‌ای که از باتری خارج می‌شود، فقط در یک جهت جریان می‌یابد و بعضی از قطعات، تنها در صورتی کار می‌کنند که جریان درون آنها، در جهت صحیح باشد. این جریان یک طرفه، قطبیت نامیده می‌شود.

در بیشتر خودروها، پایانه منفی باتری، به زمین متصل است و پایانه مثبت، قطعه الکتریکی را تغذیه می‌کند. به این سیستم، ارت منفی می‌گویند و باید در مواقعی مثل خرید لوازم جانبی برق یک رادیو، بررسی کنید تا از نوع مناسب سیستم ماشین شما باشد. نصب یک رادیو با قطبیت نادرست، به مجموعه آسیب می‌رساند، اما بیشتر رادیوهای خودرو، دارای یک کلید خارجی، برای تنظیم قطب مطابق با قطب خودرو هستند.

طرز قرار گرفتن قطعات سری است یا موازی؟

یکی از مسائل مهم، طرز قرارگیری قطعات نسبت به یکدیگر است که به صورت سری و پشت هم، به یکدیگر وصل شوند یا به صورت موازی و در کنار هم. به عنوان مثال، یک لامپ چراغ جلو، به گونه ای طراحی شده است که دارای درجه‌ی مشخصی از مقاومت باشد تا جریان خاصی را برای درخشش عادی مصرف کند.

بعضی از قطعات باید به صورت سری متصل شوند. مثلا، فرستنده در مخزن سوخت، مقاومت خود را بر اساس میزان سوخت موجود در باک تغییر می‌دهد و در نتیجه جریان هدایت شده به سمت گیج سوخت را کم و زیاد می‌کند. فرستنده و گیج، به صورت سری به هم متصل شده‌اند تا تغییر مقاومت در فرستنده، بر موقعیت سوزن روی گیج تأثیر بگذارد.

اتصال کوتاه چیست و فیوز چه نقشی دارد؟

اگر در سیم‌کشی خودرو، از سیمی با اندازه نامناسب استفاده شود، یا اگر سیمی شکسته یا قطع شود، می‌تواند باعث اتصال کوتاه شود، جریان در سیم ممکن است به طور خطرناکی زیاد شود و سیم را ذوب کند یا باعث آتش سوزی شود. برای محافظت در برابر این حادثه، مدارهای جانبی دارای فیوز هستند. فیوزها باید متناسب با سیم‌کشی خودرو باشند. رایج ترین نوع فیوز، یک سیم نازک و کوتاه است که در یک محفظه ضد حرارت که بیشتر از جنس شیشه است، محصور شده.اندازه سیم فیوز، نازک‌ترین اندازه‌ای است که می‌تواند جریان معمولی مدار را بدون اینکه بیش از حد گرم شود، تحمل کند.

سیم‌ها جای خود را به مدارهای چاپی می‌دهند

خودروهای مدرن، اغلب نیاز دارند سیم‌های زیادی را در یک فضاهای محدود، جا بدهند. بعضی از تولیدکنندگان، در حال حاضر به ویژه در قسمت پشتی پنل ابزار، به جای بسته‌های سیم، از مدارهای چاپی استفاده می‌کنند.
مدارهای چاپی ورقه‌هایی هستند که مسیرهای مسی روی آنها “چاپ” شده است. قطعات، مستقیماً به مسیرها وصل می‌شوند.

 

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

سیم‌کشی خودرو احتمالا بدقلق‌ترین جنبه مکانیک خودرو است. مشکلات تعمیر سیم‌کشی بسیار زیاد است، ردیابی اتصالات، سیم‌های شکسته و… استرس زا هستند. بنابراین یادتان باشد هنگامی که مشکل را پیدا کردید، با استفاده از سیم اشتباه، آن را بدتر کنید. همه سیم‌ها شبیه نیستند، در واقع، گیج‌ها و انواع سیم‌های خودرو، کاملاً خاص هستند.

بیشتر بخوانید

شاتون چیست؟

علائم روغن‌ریزی ماشین

پیستون چیست؟

اسبک خودرو چیست؟

علائم روغن‌سوزی خودرو

کارشناسی برق خودرو