طی یک و نیم سال آینده بیش از 15 مدل جدید الکتریکی قرار است وارد بازار شوند. همه ما تقریباً خودروهای الکتریکی که سال 2020 وارد بازار خواهند شد را میشناسیم. ولی خودروهای الکتریکی که سال 2021 یا 2022 قرار است وارد بازار شوند را چطور؟
خودروسازها معمولاً در مورد مدلهایی که در آیندهای دور رونمایی خواهند شد خیلی صحبت نمیکنند. ولی در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از این دست مدلها آشنا کنیم. در حال حاضر، البته چیزی جز مدلهای کانسپت و برخی قولهای بزرگ در مورد ظرفیت پیمایش بالا و قابلیتهای خودران در اختیار ما نیست. تنها گذر زمان ثابت خواهد کرد که چه چیزی قرار است نصیب ما شود. در ادامه مطلب با سوییچ همراه شوید تا شما را با این خودروهای الکتریکی آشنا کنیم.
بامو i4
در سال 2021، بامو از یک پلت فرم جدیدی میخواهد برای تولید خودرو استفاده کند که به کمک آن، مدلهای الکتریکی و احتراق داخلی در یک خط تولید ساخته خواهند شد. اولین مدل الکتریکی بامو که از این پلت فرم قرار است استفاده کند به احتمال زیاد بامو i4 خواهد بود، خودرویی که مبتنی بر کانسپت iVison Dynamic ساخته خواهد شد.
به این خودرو میتوان به چشم یک نسخه الکتریکی از بامو سری 4 گرن کوپه، البته با کمی افزایش ارتفاع تا بتواند پک باتری را زیر کابین خود جای دهد نگاه کرد. گزارشهای اولیه حاکی از آن هستند که i4 در مقایسه با تسلا مدل 3 اندکی کوتاهتر خواهد بود. بامو میگوید این خودرو ظرفیت پیمایش بالای 480 کیلومتری دارد. بعد از رونمایی مدل استاندارد، یک نسخه ارزانتر با ظرفیت پیمایش کمتر هم قرار است روانه بازار شود.
بامو iNext
بامو iNext که طبق برنامه قرار است سال 2021 رونمایی شود، بدون شک یک خودروی تمام الکتریکی است. ولی چیزی که بیشتر از الکتریکی بودن این شاسی بلند اهمیت دارد قابلیتهای خودران و همچنین سیستمهای پیشرفته کنترل صوتی و ارتباطاتی آن است. در نسخه اولیه این خودرو که سال 2021 رونمایی میشود، البته تمامی این امکانات و تجهیزات پرزرق و برقی که در مدل کانسپت دیده بودیم قرار نیست عرضه شوند.
هنوز معلوم نیست که آیا جلوپنجره کلیوی بزرگ مدل کانسپت روی مدل نهایی نیز استفاده خواهد شد یا نه. مانند تمام کانسپت های خودران آینده نگرانه، iNext نیز کابینی بسیار جذاب و پرجنب و جوش دارد. مشخصات باتری آن هنوز اعلام نشده، ولی گفته میشود ظرفیت پیمایش آن با یک بار شارژ حدوداً 640 کیلومتر خواهد بود.
بایتون K-Byte
شرکت چینی بایتون این روزها با تمام توان در تلاش است تا خودروی تمام الکتریکی خود به نام M-Byte را در سال 2020 روانه بازار کند. از سوی دیگر هم این استارت آپ چینی قصد دارد در سال 2021، مدل سدان زیبای K-Byte را روی همان پلت فرم ساخته و فروش آن را آغاز نماید. دو مدل اولیه بایتون از نظر ابعاد شبیه به تسلا مدل اس و ایکس هستند.
جذابترین بخش K-Byte بدون شک قابلیتهای خودران آن است. سیستم خودران این خودرو با همکاری شرکت بایتون و Aurora در حال طراحی میباشد. نسخه کانسپت K-Byte به سنسورهای بسیاری روی بدنه خود مجهز شده که به خودرو اجازه میدهند میزان بسیار بالایی از قابلیتهای خودران (نه کاملاً خودران) را روی اکثر جادهها ارائه کند.
فولکس واگن I.D. Buzz
فولکس واگن میگوید تا سال 2022 تولید خودروی الکتریکی I.D. Buzz را به یاد میکروباس نمادین خود میخواهد شروع کند. هواداران و علاقه مندان مینی ون معروف و دوست داشتنی فولکس واگن بیش از همه از شنیدن این خبر خوشحال هستند. فولکس واگن قولهای بزرگی در مورد I.D. Buzz داده که برخی از آنها، مانند ظرفیت پیمایش بالای 500 کیلومتری و بالای 300 اسب بخار قدرت از نظر بعضی از کارشناسان حداقل تا آن زمان قابل دسترسی نیست.
خودروی I.D. Buzz و نسخه باری آن از یک پلت فرم خودروی سواری سایز متوسط استفاده خواهند کرد که میتوان آن را برای حمل افراد یا بار سفارشی سازی کرد. فولکس واگن هم اکنون در حال بررسی امکان استفاده از یک مینی ون الکتریکی مانند I.D. Buzz در شرکت اشتراک سواری اروپایی خود به نام MOIA است.
خودروی الکتریکی هیوندای
شرکت هیوندای در سال 2020 میخواهد از یک پلت فرم الکتریکی جدید رونمایی کند. طبق برنامهای جاه طلبانه، هیوندای قصد رونمایی از 44 مدل الکتریکی سازی شده تا سال 2025 دارد و این پلت فرم، یکی از ارکان اصلی برنامه شرکت خواهد بود. ظاهراً نخستین خودروی الکتریکی که روی این پلت فرم قرار است ساخته شود یک مدل لوکس پرچم دار میباشد. این خودروسازی کرهای به احتمال زیاد از جنسیس، برند لوکس خود برای رونمایی خودرو الکتریکی جدید استفاده خواهد کرد. کانسپت جنسیس اسنتیا، که در سال 2018 رونمایی شده را در واقع میتوان پیش نمایشی از این مدل الکتریکی تلقی کرد.
در حال حاضر جزئیات زیادی از این خودرو در دست نیست. ولی برخی منابع رسانهای ادعا میکنند که خودروی الکتریکی هیوندای با یک بار شارژ قادر به طی مسافتی بیش از 480 کیلومتر خواهد بود. دو شرکت هیوندای و کیا هم اکنون مدلهای الکتریکی خوبی مانند کونا الکتریکی در بازار دارند، ولی هر دو فعلاً از تیراژ تولید بالا عاجز بوده و نمیتوانند پاسخ گوی تقاضای بازار باشند. معرفی یک خودروی الکتریکی جدید در سال 2021 احتمالاً خون تازهای در رگهای الکتریکی هیوندای تزریق خواهد کرد!
خودروی الکتریکی سوبارو
سوبارو را میتوان یکی از خودروسازهای تنبل دنیا در زمینه خودروهای الکتریکی نام برد. در حال حاضر سوبارو فقط مدل پلاگین هیبریدی XV را در آمریکا و ژاپن با ظرفیت پیمایش الکتریکی تنها 27 کیلومتری میفروشد. البته این شرایط از سال 2021 و با رونمایی از نخستین مدل تمام الکتریکی شرکت قرار است دست خوش تغییر شود. این مدل به احتمال زیاد یک نسخه الکتریکی از خودروهای فعلی شرکت خواهد بود.
سال پیش اخباری در مورد رونمایی از یک پلت فرم جهانی جدید توسط سوبارو منتشر شده بود. خودروی الکتریکی سوبارو نیز روی همین پلت فرم قرار است ساخته شود. طبق گزارشهای روی پلت فرم مذکور انواع مدلهای بنزینی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و همچنین نسخههای تمام الکتریکی مدلهای معروف مانند فورستر و اوت بک تولید خواهند شد. تصویر بالا مربوط به کانسپت سوبارو ویزیو بوده و میتواند در واقع پیش نمایشی از خودروی الکتریکی آینده سوبارو باشد.
فولکس واگن I.D. Vizzion
خانواده مدلهای الکتریکی فولکس واگن در سال 2021 پذیرای خودروهای جدید زیادی خواهد بود. یکی از آن خودروها سدان فول سایز دو دیفرانسیلی با پک باتری بزرگ 111 کیلووات ساعتی است. شرکت ادعا میکند که I.D. Vizzion با یک بار شارژ ظرفیت پیمایشی بیش از 640 کیلومتر خواهد داشت.
I.D. Vizzion با در نظر گرفتن نسل آینده تکنولوژیهای خودرویی و قابلیتهای خودران طراحی میشود. به همین دلیل است که داخل کابین کانسپت آینده نگرانه آن چیزی به نام فرمان نمیتوانید بیابید. البته فولکس واگن ادعا میکند که حداقل یک دهه تا رسیدن به این تکنولوژی فاصله داریم.
و بسیار خودروهای دیگر…
با توجه به اخبار و گزارشات، تا سال 2021 ما شاهد رونمایی خودروهای الکتریکی دیگری نیز خواهیم بود که این شامل معرفی نسل دوم برخی مدلهای فعلی نیز میشود. تا سال 2021 تسلا احتمالاً نسل دوم مدل اس را با طراحی و تکنولوژیهای جدید روانه بازار خواهد کرد. در سال 2019، تسلا فروش یک مدل 38 هزار و 900 پوندی را شروع کرد، ولی این خودروساز الکتریکی احتمالاً به همین راضی نخواهد بود و در آیندهای نه چندان دور میتوانیم شاهد رونمایی یک مدل کوچکتر با قیمتی مناسب طبق متوسط به پایین جامعه باشیم.
در حالی که بسیاری از خودروسازها در حال آماده سازی خطوط تولید خود برای پیشرانههای الکتریکی هستند، میتوانیم منتظر رونمایی مدلهای پلاگین هیبریدی بسیاری هم باشیم. برای بسیاری از مردم، مدلهای پلاگین هیبریدی میتوانند دروازه ورود به دنیای خودروهای الکتریکی محسوب شوند.
نظرات