در این مقاله قصد داریم به بررسی لاستیک تیوبلس بپردزیم. مدتیست که تایرهای تیوبلس وارد بازار شدهاند و به دلیل مزایایی که در مقایسه با لاستیکهای معمولی دارند، صاحبان خودرو استفاده از آنها را ترجیح میدهند. لاستیکهای تیوبلس ساختاری شبیه به لاستیکهای معمولی دارند، تنها تفاوت آنها در این است که جدار داخلی تیوبلسها به کمک یک لایه نازک به نام بوتیل عایقبندی شده است.
بوتیل از نشت هوا جلوگیری میکند، در نتیجه لبه چرخ و تایر به عنوان یک مخزن هوا عمل میکنند. این قابلیت باعث شده که تایر تیوبلس نیازی به تیوب نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم با لاستیک تیوبلس و مزایای آن در مقایسه با لاستیکهای دیگر بیشتر آشنا شویم.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
لاستیک تیوبلس چیست؟
لاستیکهای بدون تیوب یا تیوبلس (Tubeless) به دلیل داشتن ویژگیهای خاصی از جمله عملکرد خوب، سهولت در تعمیر و ایمنی بالا در بین انواع دیگر لاستیکها، جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دادهاند. در جدار داخلی تیوبلس لایه نازکی از جنس بیوتل قرار دارد که مانند عایق عمل کرده و مانع از نشتی هوا میشود. این ویژگی باعث شده که تیوبلسها مانند لاستیکهای معمولی به روبان پلاستیکی دور چرخ و تیوب احتیاجی نداشته باشند.
برخلاف لاستیکهای معمولی، اگر جسم تیزی وارد لاستیکهای تیوبلس شود، پنچر نخواهد شد، بلکه مانند درپوشی عمل کرده و مانع از خروج هوا میشود. علاوه بر این، پنچرگیری لاستیکهای تیوبلس به دلیل دو تکه نبودن و نداشتن تیوب جداگانه از لاستیکهای معمولی سادهتر بوده و پنچری کمتری دارند.
بررسی عملکرد لاستیک تیوبلس
لاستیکهای معمولی در اثر برخورد با میخ یا یک جسم تیز به سرعت کم باد میشوند و باید از لاستیک زاپاس استفاده کرد. این مشکل در جادههای برون شهری و هنگامی که سرعت خودرو بالا باشد، میتواند خطرناک باشد. لاستیکهای تیوبلس در اثر برخورد با اجسام نوک تیز پنچر نمیشود. به این دلیل که مواد درون لاستیک به جسم خارجی میچسبند و مانع از خالی شدن سریع باد لاستیک میشوند.
تفاوت اصلی لاستیک معمولی و تیوبلس
برخلاف لاستیکهای معمولی، لاستیک تیوبلس فاقد تیوپ است. تیوبلس تنها دارای یک رینگ مخصوص است که با لبه لاستیک چفت شده و مانع از خروج هوای داخل لاستیک میشود. برای جلوگیری از نشت هوا از لاستیک تیوبلس باید برای رینگ لاستیک از یک والف ویژه استفاده کنید.
نحوه پنچرگیری لاستیک تیوبلس
برای پنچرگیری تیوبلس دیگر نیازی نیست لاستیک را از رینگ جدا کنید. حتی گاهی اوقات میتوان بدون باز کردن چرخ پنچرگیری کرد. بعد از خارج کردن جسم خارجی از لاستیک تیوبلس، کمی فیتیله ویژه پنچرگیری با کمی چسب مخصوص داخل سوراخ قرار داده میشود. بعد از مدتی فیتیله و چسب سفت شده و میتوانید دوباره از لاستیک استفاده کنید.
مزایای تیوبلس
- عمر بیشتر نسبت به لاستیکهای معمولی
- سبکتر شدن وزن خودرو
- کم بودن احتمال انفجار لاستیک تیوبلس
- تخلیه نشدن ناگهانی هوای داخل لاستیک تیوبلس و در نتیجه امنیت بالای آن
- سهولت نصب لاستیک تیوبلس در مقایسه با لاستیکهای معمولی
- عدم ورود شن و سنگریزههای اطراف جاده داخل لاستیک تیوبلس
- تعادل جانبی بیشتر حین دور زدن و سر پیچها
- فاصله زمانی بیشتر بین پنچری و تخت شدن لاستیک تا رسیدن به تعمیرگاه
- بالا رفتن عمر تسمه داخل لاستیک بهدلیل بیشتر بودن فضای خالی داخل چرخ که باعث کاهش ورود حرارت از لنت ترمز میشود
- مقاومت بیشتر لاستیک تیوبلس در برابر ضرباتی که به جلوبندی ماشین وارد میشود
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
نکاتی در مورد لاستیک تیوبلس
در این قسمت به نکاتی اشاره میکنیم که بهتر است حین استفاده از لاستیک تیوبلس مدنظر قرار گرفته شود.
تنظیم گاز و کلاچ برای افزایش عمر لاستیک تیوبلس
برای به حداقل رساندن سر خوردن لاستیک روی آسفالت، حد مناسب گاز و کلاچ خودرو را حین راه افتادن تنظیم کنید. سرخوردن بیش از حد لاستیکها روی آسفالت باعث کاهش عمر و چسبندگی لاستیک شما میشود و در نتیجه مجبور به تعویض آن میشوید.
عدم استفاده از اسپری تمیز کننده برای لاستیک تیوبلس
از اسپری تمیز کننده روی لاستیک استفاده نکنید، چون برخی از آنها حاوی مواد اسیدی هستد که با گذشت زمان به لاستیک صدمه میزنند. به جای آن از یک اسفنج آغشته به مواد شوینده استفاده کنید و بعد از آن با استفاده از یک جلا دهنده، لاستیک را براق و درخشان کنید.
جابهجا کردن لاستیک تیوبلس
بهتر است هر از گاهی لاستیکهای وسیله نقلیهتان را جابهجا کنید. به عنوان مثال، چرخهای عقب را جلو و چرخهای جلو را سمت غقب خودرو نصب کنید. این کار کمک میکند که لاستیکها بهصورت یکسان مورد استفاده قرار بگیرند و در صورت ساییدگی یکی از لاستیکها، سایر آنها نیز به شکل یکنواخت آسیب ببینند.
بررسی والف لاستیک تیوبلس
کنترل والف لاستیک تیوبلس اهمیت زیادی دارد، چون ممکن است والف لاستیک نصب شده روی رینگ بعد از مدتی دچار نشتی شود. در صورت آسیب یا ترکخوردگی والف لاستیک، باد داخل لاستیک به صورت ناگهانی خارج میشود و در نتیجه احتمال دارد لاستیک کارایی خود را از دست بدهد. در صورت بروز این مشکل، رانندگی با سرعت بالا میتواند در جادههای ناهموار و خاکی باعث ایجاد حادثه شود.
پرهیز از تیوپدار کردن لاستیک تیوبلس
گاهی اوقات فروشندگان یا تعمیرکاران به شما پیشنهاد بدهند که برای کاهش هزینهها و استفاده مجدد، لاستیک خودروتان را تیوبدار کنید. توصیه ما این است که هرگز این کار را انجام ندهید، چون ساختار لاستیک تیوبلس طوری طراحی شدند که نیازی به تیوب نداشته باشند و این کار میتواند عملکرد لاستیک را دچار مشکل کند.
قسمتهای مختلف لاستیک تیوبلس
لاستیک تیوبلس از بخشهای مختلفی تشکیل شده که شامل این موارد است:
- تسمه محافظ
- شانه تایر
- سطح آج
- گوشه آج
- لایه زیر آج
- استر داخلی
- دیوار جانبی
- پوشش داخلی
- منجید
- زهوار
- پرکننده
- بید
- نگهدارنده بید
چگونه لاستیک تیوبلس را پنچرگیری کنیم
پنچرگیری لاستیک تیوبلس در مقایسه با لاستیک معمولی سادهتر است. در ادامه روش پنچرگیری این نوع لاستیک را توضیح میدهیم.
- ابتدا لاستیک را باد کنید
- بعد از آن، به کمک آب کفی محل پنچر شدگی را مشخص کنید
- شی خارجی داخل لاستیک را خارج کنید
- به کمک یک وسیله درفش مانند قسمت پنچر شده را سوراخ کنید
- نخ مخصوص پنچری را به کمک وسیله مخصوص وارد لاستیک کرده، به آهستگی بچرخانید و بیرون بکشید
- با این کار نخ داخل لاستیک گره خورده و از بیرون آمدن باد لاستیک جلوگیری میشود
- اضافه نخ را جدا کنید
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
توجه کنید که استفاده از نخ برای مواقعی است که وسط لاستیک پنچر شده باشد. اگر قسمتهای جانبی لاستیک باعث پنچری لاستیک شده باشد، استفاده از نخ باعث آسیب بیشتر لاستیک میشود، چون قسمت کناری لاستیک فاقد سیم است و استفاده از نخ باعث پارگی بیشتر آن خواهد شد.
بیشتر بخوانید
مقایسه افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران و خارج
خودروهای خوش فروش ۰ تا ۵۰۰ میلیون
نظرات