دو روز پیش بود که شرکت ایران خودرو، طی مراسمی با حضور نماینده قطعه سازان، وزارت صمت، مدیران ایران خودرو و رسانهها به صورت رسمی از سدان جدید خود رونمایی کرد. این محصول جدید سدان ایران خودرو K132 است که مبتنی بر پلت فرم پژو 301 ساخته شده است.
به گفته مدیران شرکت، پس از بد قولی پژو در ادامه همکاری با ایران خودرو، برنامه ریزی هایی انجام شد تا از قابلیتهای قرارداد پژو سیتروئن و ایران خودرو استفاده شود. به همین دلیل پلت فرم PF1 که در قرارداد ایران خودرو و پژو وجود داشت، مورد استفاده تیم مهندسی طرف ایرانی قرار گرفته و با برخی تغییرات انجام شده، سدان ایران خودرو K132 جایگزین پروژه پژو ۳۰۱ در ایران شد.
اسفند ماه پارسال بود که برای نخستین بار معرفی سدان ایران خودرو K132 در حاشیه جلسه هیئت دولت انجام شد. اکنون پس از گذشت چند ماه، این خودرو به صورت رسمی معرفی شده و محصول نهایی در معرض دید مردم قرار گرفته است. البته معرفی این خودرو در مراسم روز شنبه برخی نواقص مانند عدم وجود امکان تصویربرداری دقیق از کابین K132 برای رسانهها داشت.
تفاوت محصول نهایی و مدل رونمایی شده در اسفند 98 چیست؟
با انتشار تصاویر سدان ایران خودرو K132 در مراسم روز شنبه، بسیاری اعتقاد داشتند که خودروی حاضر در مراسم مذکور متفاوت از نمونه معرفی شده توسط حسن روحانی است. ابتدا باید به این نکته توجه کرد که K132 رونمایی شده توسط روحانی و نسخه معرفی شده در مراسم ۷ تیر ۹۹، هر دو نمونه اولیه این خودرو هستند و هیچ کدام از نظر جزئیات مونتاژ بدنه و کابین، در حد نهایی و ایده آل قرار ندارند. به همین دلیل میباشد که برخی خطاهای تولیدی در نسخههای به نمایش در آمده دیده میشود و بدیهی است که باید از ایرادها در زمان ورود خودرو به خط تولید برطرف گردد.
از جمله مهمترین تفاوتها میان K132 رونمایی شده در اسفند و نسخه معرفی شده در روز 7 تیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- جلوپنجره ایران خودرو K132 معرفی شده در مراسم ۷ تیر کوچکتر از نسخه اولیه میباشد.
- با وجود تغییر نکردن طراحی چراغهای عقب، گرافیک داخلی آن متفاوت شده است.
- محل نصب لوگوی ایران خودرو روی در صندوق عقب در نسخه نهایی تغییر کرده است.
- در مدل نهایی بخش زیر پلاک عقب از حالت هم رنگ بدنه خارج شده است.
- دیفیوزر سپر عقب نیز نسبت به نسخه اولیه متفاوت شده است.
- غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر و آمپرهای مدل نهایی نسبت به نمونه اولیه تغییر کرده است.
آیا خودرو دوباره تغییرات خواهد داشت؟
بدون شک بله. همان طور که گفتیم، مدل معرفی شده در مراسم ۷ تیر، نمونه اولیه و تستی بوده و تنها ویژگیهای کلی آن قطعی شده است. به دلیل تغییراتی که قرار است روی کابین سدان ایران خودرو K132 انجام شود، شرکت اجازه عکاسی از داخل کابین آن را به رسانهها نداده بود. ظاهراً مواردی مانند رودریها در نسخه نهایی خودرو تغییر خواهند کرد. ظاهراً ایران خودرو قصد دارد تا طرح دوم رودریهای پژو ۳۰۱ را بر روی سدان K132 نصب کند. همان گونه که مطلع هستید پژو ۳۰۱ در مدلهای مختلفی به بازار جهانی عرضه شده و در نمونه ساده آن، رودریهای بسیار سادهای روی آن نصب میشود. اما در مدلهای لوکس، از رودریهای مدرنتری استفاده میشود که سدان ایران خودرو K132 به آنها قرار است مجهز شود.
آیا نام آن تغییر خواهد کرد؟
طبق اعلام فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، اسم K132 در واقع کد پروژه این سدان در مرکز تحقیقات شرکت است و نسخه تجاری این خودرو، مانند سایر محصولات ایران خودرو با نامی ایرانی وارد بازار خواهد شد. مقیمی در صحبتهای خود گفته که طی هفتههای آینده نام نهایی ایران خودرو K132 اعلام میشود و در حال حاضر مراحل ثبت تجاری این نام در دست انجام است.
چه شباهتهایی بین ایران خودرو K132 و پژو ۳۰۱ وجود دارد؟
با وجود این که مدیران ایران خودرو هر نوع ارتباط مستقیم بین سدان ایران خودرو K132 و پژو ۳۰۱ را رد میکنند، ولی مشخص است که در بسیاری از اجزای خودرو از طرحهای پژو سیتروئن استفاده شده است. شیشهها، قالب سقف و ستونها، گلگیرهای جلو، کاپوت، درها، چراغ دیلایت، مه شکن جلو، رودریها، صندلیها، داشبورد، صفحه کیلومتر و آمپر، دکمههای کنسول مرکزی، سیستم تهویه و یکی دو مورد دیگر از جمله مواردی هستند که بین K132 و ۳۰۱ مشابه هستند.
از سویی دیگر، سدان ایران خودرو K132 از نظر گرافیک صفحه کیلومتر و آمپر، ترکیب تریم داخلی، طراحی چراغ جلو، سپر جلو و عقب، گلگیر عقب، در صندوق عقب، غربیلک فرمان، کمربندهای ایمنی، ماژول ایربگ، جلوپنجره و برخی اجزای دیگر تفاوتهای کلیدی با پژو ۳۰۱ دارد.
مشخصات فنی آن چگونه است؟
سدان ایران خودرو K132 ابتدا با پیشرانه EC5 قرار است وارد بازار شود. این موتور 1.6 لیتر حجم داشته و با فناوری زمان بندی هوشمند سوپاپها ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ تا ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس استاندارد این موتور که گروه پژو سیتروئن آن را ساختهاند، از نوع ۵ دنده دستی BE4 است. ولی به گفته مدیرعامل ایران خودرو، خودرو با گیربکس ۶ دستی وارد بازار خواهد شد. چندی قبل ایران خودرو گیربکس ۶ دنده دستی برای نصب بر روی خودروهایی مانند دنا، دنا پلاس، سورن، سمند، رانا و غیره معرفی کرده بود و حال قصد دارد تا در قدم اول، K132 را با این گیربکس وارد بازار کند.
همچنین قرار است بعد از ورود سدان ایران خودرو K132 به بازار با موتور EC5، مدل دنده اتوماتیک این سدان با پیشرانه TC7 پلاس نیز وارد بازار شود. این موتور 1.7 لیتری توربو بوده و با کمک تکنولوژی زمان بندی هوشمند سوپاپها ۱۶۳ تا ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۸ تا ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. ایران خودرو K132 اتوماتیک با پیشرانه توربو به جعبه دنده شش سرعته DAE مجهز است که در دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز استفاده شده است.
سدان ایران خودرو K132 چه امکانات و تجهیزاتی دارد؟
این خودرو صورت استاندارد به مواردی مانند فرمان برقی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، صفحه نمایش لمسی، تهویه الکتریکی دستی، شیشهها و آینههای برقی، چراغ دیلایت، کامپیوتر سفر، سنسور پارک و دوربین عقب، استاندارد آلایندگی یورو ۵، دو کیسه هوا، ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و یکی دو مورد دیگ اشاره کرد. در نسخههای فول آپشن این خودرو مواردی مثل سانروف، کیسه هوای جانبی، سنسور نور و باران، حالت رانندگی اسپرت و برفی، تریم داخلی چرم و غیره نیز دیده می شوند.
قیمت آن چقدر خواهد بود؟
مدیران شرکت هنوز قیمت دقیقی را برای سدان ایران خودرو K132 اعلام نکردهاند. طبق برنامه از اواخر تابستان سال جاری پیش فروش این خودرو را در نمونه دندهای آغاز خواهد شد. با توجه به داخلی سازی ۹۲ درصدی این خودرو قطعاً قیمت آن با پژو 301 بسیار متفاوت خواهد بود و حدی میزنیم شرکت آن را در محدوده قیمتی سایپا شاهین، دنا پلاس، جک J4، فاو بسترن B30 و چری آریزو ۵ وارد بازار کند. انتظار داریم سدان ایران خودرو K132 دندهای با موتور EC5، قیمتی مشابه با دنا پلاس دندهای تیپ ۱ داشته باشد.
نظرات