برای این که موتور خودروی شما بتواند در روزهای داغ تابستان به درستی کار کند، بایستی جریان ثابتی از مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور وجود داشته باشد. واترپمپ اصلیترین قطعه در سیستم خنک کننده خودرو است که وظیفه حفظ این جریان را به عهده دارد. زمانی که واترپمپ به درستی کار میکند، خودروی شما در دمای مناسب و ثابتی بدون مشکل کار خواهد کرد. زمانی که واترپمپ خراب یا معیوب میشود، این مشکل به ظاهر کوچک ممکن است سبب خراب شدن موتور گردد.
زمانی که موتور آب خنک، به عنوان نقطه مقابل موتور هوا خنک معرفی شد، بسیاری از کارشناسان خودرویی اعتقاد داشتند بحث برقراری جریان مایع خنک کننده توسط واترپمپ به اندازه روغن موتور برای محافظت از آن اهمیت دارد. این فلسفه حتی امروز که در بسیاری از موتورهای مدرن سیستمهای خنک کننده بسیار بهینه شدهاند نیز صدق میکند. در واقع واترپمپ خودروی شما قطعه اصلی سیستم خنک کننده محسوب شده و بدون آن، کل سیستم از کار خواهد افتاد. این قطعه در واقع یک پمپ پروانه ای بود که معمولاً زیر کاور تسمه تایم در کناره بلوک موتور نصب میشود. واترپمپ توسط تسمه موتور میچرخد، به عبارت دیگر با چرخش تسمه واترپمپ هم به حرکت در میآید. تیغههای موجود داخل پمپ مایع خنک کننده را داخل بلوک موتور و داخل رادیاتور به جریان میاندازد.
گرچه واترپمپ در بسیاری از خودروها، تراک ها و شاسی بلندهای مدرن معمولاً طول عمر بالایی دارد، ولی به هیچ وجه نباید به آنها به چشم قطعهای که هیچ وقت خراب نخواهد شد نگاه کنید. مانند هر قطعه فنی و مکانیکی دیگر، معیوب و خراب شدن واترپمپ برخی علایم و نشانهها دارد که مالکان خودروها میتوانند در صورت مشاهده آنها حتماً به یک مکانیک مراجعه کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.
در ادامه مطلب با مجله خودرو سوییچ همراه باشید تا شما را با 5 نشانه یک واترپمپ خراب یا معیوب آشنا کنیم.
1- نشت مایع خنک کننده از زیر موتور
داخل واترپمپ چندین واشر وجود دارند تا اطمینان حاصل شود که مایع خنک کننده داخل این قطعه محفوظ مانده و جریان آن با فشار حداکثری از رادیاتور به موتور میرود. با مرور زمان، این واشرها ممکن است خشک یا خراب شوند، ترک بردارند یا به طور کلی از بین بروند. زمانی که این اتفاق می افتد، مایع خنک کننده از داخل واترپمپ نشت کرده و روی زمین میریزد. بخشی که معمولاً به دلیل این مشکل مایع خنک کننده آن جا ریخته میشود در قسمت جلوی خودروی شما و مرکز موتور است. اگر متوجه وجود مایع خنک کننده زیر موتور شدید، برای بررسی مشکل حتماً به مکانیک مراجعه کنید. در بسیاری از مواقع قبل از جدیتر شدن آسیبها، میتوان واترپمپ را تعمیر یا تعویض کرد.
2- کثیف شدن، خوردگی یا زنگ زدن واترپمپ
نشتی مایع خنک کننده به مدت طولانی معمولاً سبب کثیف شدن واترپمپ میشود. اگر نگاهی به چنین واترپمپی بیندازید ممکن است بتوانید زنگ زدگی و کثیف شدن آن را مشاهده کنید. استفاده از مایع خنک کننده اشتباه نیز میتواند سبب ایجاد جرم داخل پمپ شود، موضوعی که نهایتاً موجب کاهش سرعت پروسه ایده آل خنک کنندگی موتور خواهد شد. علاوه بر این نشانههای که تا اینجا اشاره کردیم، شما ممکن است روی بدنه واترپمپ سوراخهایی ریز را هم ببینید. حبابهای بخار و کاویتاسیون داخل مایع خنک کننده با رسیدن به فشار کافی ترکیده و سبب ایجاد این حفرههای ریز میشوند. اگر هر یک از این نشانهها را دیدید، حتماً به سرعت باید به فکر تعویض واترپمپ باشید.
3- شل شدن پولی واترپمپ و ایجاد صداهای غیرطبیعی
چند وقت یک بار ممکن است یک صدای بلند از قسمت جلوی موتور بشنوید. علت ایجاد این صدا شل شدن تسمه است که یک صدای وزوز هارمونیک یا صدایی شبیه به ناله هنگام چرخش ایجاد میکند. علت شل شدن تسمه معمولاً خرابی یا شل شدن پولی است. گاهی اوقات نیز ممکن است مشکل به بلبرینگ واترپمپ مربوط شود. زمانی که بلبرینگ داخل واترپمپ خراب میشود، این مشکل قابل تعمیر نبوده و بایستی واترپمپ تعویض شود.
اگر چنین صدایی را از قسمت جلوی خودرو می شنوید که با گاز دادن صدا بیشتر میشود، حتماً به یک مکانیک مراجعه کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.
4- موتور داغ میکند
زمانی که واترپمپ به صورت کامل خراب بشود، قادر به برقراری جریان مایع خنک کننده داخل بلوک موتور نخواهد بود. نتیجه داغ شدن بیش از حد موتور خواهد بود و اگر سریعاً نسبت به رفع مشکل اقدام نکنید آسیبهای جدی مانند ترک خوردن سرسیلندر، خراب شدن واشر سرسیلندر یا سوختن پیستونها را تجربه خواهید کرد. اگر متوجه شدهاید که آمپر آب خودروی چند وقت یک بار بالا میرود به احتمال زیاد مشکل از واترپمپ نیست. بهتر است با یک مکانیک مشورت کرده و در صورت لزوم واترپمپ را عوض کنید.
5- خروج بخار از رادیاتور
نهایتاً، اگر هنگام رانندگی یا توقف متوجه شدید که از جلوی موتور بخار بیرون میآید، این مورد یکی از نشانههای اصلی داغ کردن موتور است. همان طور که قبلتر صحبت کردیم، زمانی که واترپمپ به درستی کار میکند موتور در دمای مناسب فعالیت خواهد کرد. اگر متوجه خروج بخار از قسمت جلوی موتور شدید، بایستی سریعاً در یک مکان امن توقف کرده و در سریعترین زمان با یک مکانیک تماس بگیرید. رانندگی با خودرویی که موتورش داغ کرده هرگز ایده خوبی نیست، بنابراین در صورت امکان برای جابجایی از خودروبر استفاده کنید. شاید هزینه خودروبر زیاد به نظر برسد، ولی قطعاً تعمیر اساسی موتور هزینه بیشتری روی دست شما باقی خواهد گذاشت.
هر موقع متوجه یکی از 5 علامت خرابی واترپمپ که در این مطلب به آنها اشاره کردیم شدید، حتماً سریعاً به مکانیک مراجعه کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.
نظرات