مشکلات صنعت و بازار خودروی ایران طی یکی دو سال اخیر را همه می دانیم. از بسته شدن ثبت سفارش خودروهای وارداتی در سال 1396 تا ممنوعیت واردات خودرو در سال گذشته گرفته و چند برابر شدن قیمت دلار، همه و همه موجب شدند تا بازار خودروی ایران به بحرانی کم سابقه دچار شود. بسیاری از مردمی که قدرت خریدشان در قیاس با سالهای قبل بسیار کاهش یافته است، این روزها حتی به خرید خودروی خارجی صفر فکر هم نمیتوانند بکنند. از این رو، در بازار کشورمان مردم این روزها بیشتر به خرید خودروی خارجی کارکرده روی آوردهاند و به دلیل تنوع بالای مدلها در این سگمنت قیمتی، رونق خوبی را در این بخش بازار شاهد هستیم.
به همین دلیل در این مطلب، قصد داریم به بخشی از بازار خودروی خارجی کارکرده در ایران سر بزنیم که این روزها تقریباً به دست فراموشی سپرده شدهاند و مردم خیلی سراغ آنها را نمیگیرند. از بی ام و گرفته تا نیسان و رنو، با مجله سوییچ همراه شوید تا شما را با برخی از بهترین خودروهای خارجی کارکرده با قیمت زیر 400 میلیون تومان بازار امروز ایران آشنا کنیم.
هیوندای ولستر
شرکت هیوندای به سال 2011 در نمایشگاه خودروی دیترویت از خودرو کوپه جدیدی به نام ولستر رونمایی کرد. این خودرو با طراحی خاص خود توانست توجه خیلیها را به خود جلب کند. با وجود آغاز فروش آن در بازارهای جهانی از همان سال، نخستین نمونههای این خودرو در سال 2013 وارد بازار ایران شدند. هیوندای ولستر بازار ایران به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر GDi با 138 اسب بخار قدرت و 167 نیوتن متر گشتاور مجهز هستند.
هم اکنون با بودجهای بین حدوداً 250 تا 380 میلیون تومان، در بازار نمونههای مختلف این خودرو بین مدلهای 2014 تا 2016 را میتوانید پیدا کنید. از مهمترین معایب ولستر میتوان به بازار دست دوم نه چندان خوب و همچنین ضعف فنی آن در قیاس با رقبای مستقیم خود اشاره کرد.
کیا اپیروس
کیا اپیروس را میتوان به جرات یکی از بهترین خودروهای کرهای به حساب آورد که تاکنون وارد بازار ایران شده است. به عنوان مدل پرچم دار کمپانی کیا، خودروی اپیروس که در بازارهای دیگر با نام آمانتی نیز شناخته میشود، فقط در یک تریم تولید میشد. این خودرو با پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.8 لیتری خود که 265 اسب بخار قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد توانست فروش خوبی را در سراسر جهان تجربه کند.
لیست آپشن های پر و پیمان، ایمنی بسیار خوب و سواری کم نظیر اپیروس را به یکی از بهترین سدان های حاضر بازار تبدیل کرده است. در بازار ایران هم اکنون این خودرو را در مدلهای 2008 و 2009 به قیمتی بین 250 تا 380 میلیون تومان میتوانید پیدا کنید. از مهمترین معایب آن میتوان به بازار قطعات بد اشاره کرد.
نیسان مورانو
خودروهای ژاپنی در بازار ایران همواره به دلایل مختلف از جمله کیفیت فنی بالا و دوام زیاد نزد مشتریان ایرانی محبوبیت زیادی دارند. در این بین خودروهای نیسان مخصوصاً از دهه هشتاد به بعد در کشورمان حضور گستردهای داشتهاند. از سدان جذاب ماکسیما گرفته تا شاسی بلند مورانو که همه آن را به خوبی میشناسیم. نسل اول نیسان مورانو سال 2002 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی و تا سال 2007 در خطوط تولید نیسان حضور داشت. نخستین بار سال 2008 بود که این خودرو وارد بازار ایران شد. پارس خودرو که در کنار ماکسیما این شاسی بلند جذاب را به بازار عرضه کرده بود، سال بعد و همزمان با رونمایی نسل دوم مورانو از سال 2009 آن را وارد خیابانهای کشور کرد.
نیسان مورانو به یک موتور شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری با 256 اسب بخار قدرت و 334 نیوتن متر مجهز بوده که به کمک گیربکس CVT ایکس ترونیک خروجیهایش را به تمام چرخها ارسال میکند. مالکان نیسان مورانو همیشه از مصرف سوخت بالای آن در شهر شکایت دارند. از مهمترین مزایای این خودرو هم میتوان به کیفیت ساخت بالا، عملکرد فنی خوب و کابین جادار اشاره کرد. در بازار ایران اکنون نیسان مورانو را با بودجهای بین 250 تا 370 میلیون تومان در دو مدل سال 2008 و 2009 خریداری کنید.
بی ام و سری 3 اتاق E90
خودروهای بی ام و همیشه جزء بهترین مدلهای بازار در همه جای دنیا بودهاند. از زمان رونمایی نسل اول سری 3 به سال 1975، این خودرو در بازار آن روزهای کشورمان حضور گستردهای داشت. نسلهای بعد از آن به تعداد محدود و توسط اشخاص وارد کشور میشدند تا این که نهایتاً با رونمایی نسل پنجم با کد اتاق E90 به سال 2004، که هم زمان بود با حضور پر رونق مرسدس بنزهای C و E کلاس در ایران، باواریایی ها هم با قدرت تمام وارد بازار کشورمان شدند. در دورانی که هنوز خودروهای کرهای و ژاپنی به اندازه این روزها در بازار تنوع نداشتند، به معنای واقعی کلمه میتوان گفت سری 3 اتاق E90 در بازار ایران آن سالها حکم رانی میکرد.
بی ام و سری 3 اتاق E90 در بازار ایران با تیپهای مختلف حضور داشته است که بیشترین تنوع مربوط به مدل مجهز به موتور 4 سیلندر خطی 2 لیتری با 170 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور است. این خروجیها به کمک یک گیربکس شش دنده اتومات به چرخهای عقب ارسال میشوند. از مهمترین مزایای این خودرو میتوان به کیفیت ساخت بالا و دوام فنی خوب آن اشاره کرد. در بازار امروز خودروی ایران سری 3 اتاق E90 مدل 2005 تا 2010 را به عنوان یک خودروی خارجی کارکرده به قیمتی بین 250 تا 390 میلیون تومان میتوانید خریداری کنید.
آلفارومئو جولیتا
خودروی آلفارومئو جولیتا یک هاچ بک کوچک ایتالیایی است که نخستین بار در نمایشگاه خودروی ژنو 2010 رونمایی شد. این هاچ بک زیبا که در سال 2011 رتبه دوم «خودروی سال اروپا» را توانست به خود اختصاص دهد، در سال 2017 با 32 هزار دستگاه فروش سالانه توانست عنوان پرفروشترین محصول آلفارومئو را به خود اختصاص بدهد. نخستین بار از ابتدای سال 2012 بود که این خودرو پا به خیابانهای ایران گذاشت. طراحی جذاب و برند لوکس ایتالیایی این خودرو توانست نظر مشتریان زیادی را به آن جلب کند. مدل به روز شده آن نیز که در سال 2016 در نمایشگاه ژنو رونمایی شده هم در تعداد محدود در بازار کشورمان حضور دارد.
آلفارومئو جولیتا با بهره مندی از یک موتور 4 سیلندر توربو 1.4 لیتری با 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور و همچنین یک گیربکس 6 دنده اتومات دو کلاچه که خروجیها را به چرخهای جلو ارسال میکند قادر است صفر تا صد را در 7.7 ثانیه پر کند. ایمنی خوب، هندلینگ عالی و شتاب زیاد همه از مزایای اصلی این خودرو بوده و شاید بتوان بزرگترین ایراد آن را نداشتن خدمات پس از فروش خوب در بازار ایران به حساب آورد. هم اکنون با بودجهای بین 260 تا 400 میلیون تومان میتوانید یک دستگاه آلفارومئو جولیتا مدل بین 2012 تا 2015 را در ایران خریداری کنید.
نظر شما در مورد این خودروها چیست؟ آیا با بودجهای تا 400 میلیون تومان حاضرید این خارجیهای دوست داشتنی دست دوم را بخرید یا ترجیح میدهید مدلهای چینی صفر کیلومتر را خریداری کنید؟ البته در این سگمنت قیمتی برخی خودروهای دیگر نیز مانند هوندا سیویک، رنو اسکالا، هیوندای جنسیس کوپه و یکی دو مدل مختلف نیز امکان حضور داشتند و در صورت تمایل به خرید خودروی کارکرده خارجی آنها را نیز میتوانید بررسی کنید. در صورت تمایل به خرید یا فروش هر یک از این خودروهای خارجی کارکرده میتوانید از خدمات تخصصی خرید و فروش خودرو سوییچ بهره مند شوید.
بسیارعالی