در دنیای شگفتانگیز خودروها، قطعات مختلف نقشهایی حیاتی ایفا میکنند و هر کدام سهم مهمی در خلق تجربهای دلچسب از رانندگی دارند. اما در میان این قطعات پیشرفته، یکی از مهمترین آنها بدون شک گیربکس است. گیربکس وظیفهای مهمی را بر عهده دارد و آن تبدیل قدرت تولیدی موتور به حرکتی روان و هماهنگ برای چرخهاست.
شاید با نامهای مختلفی مانند گیربکس دستی، اتوماتیک یا نیمهخودکار آشنایی داشته باشید، اما امروز در این مقاله مجله خودروی سوییچ قصد داریم شما را با دنیای شگفتانگیز گیربکس CVT آشنا کنیم، سیستمی نوآورانه که در حال ایجاد تحولاتی بزرک در صنعت خودرو است.
گیربکس CVT یا Continuously Variable Transmission، نسل جدیدی از گیربکسها است که با ظرافت و هوشمندی، قدرت موتور را به گونهای مدیریت کرده که رانندگی را به تجربهای لذتبخش و کممصرف تبدیل میکند. در ادامه این مقاله، به بررسی گیربکس CVT می پردازیم و با رمز و راز عملکرد، مزایا و معایب آن آشنا خواهیم شد.
تاریخچه گیربکس CVT
ایده گیربکس CVT به دوران دور و به طرحهای لئوناردو داوینچی در قرن پانزدهم میلادی باز میگردد. با این حال، تا قرن نوزدهم میلادی، ایده اولیه داوینچی به اختراعات ثبت شدهی اولین گیربکسهای CVT با ساختار رینگی تبدیل شد. در سال ۱۹۳۵، مهندسی به نام آدیل دوج در آمریکا گواهینامهی ثبت اختراع گیربکسهای CVT رینگی را دریافت کرد. این اختراع همزمان با ظهور گیربکسهای اتوماتیک سیارهای بود که در سال ۱۹۳۹ به کار گرفته شدند و به سرعت محبوبیت زیادی کسب کردند.
اما سرانجام در سال ۱۹۵۸، شرکت هلندی داف اولین خودروی مجهز به گیربکس CVT را تولید کرد. با وجود این تلاش اولیه، تا اواخر دههی ۱۹۸۰ میلادی، گیربکسهای CVT به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفتند.
در سال ۱۹۸۹، شرکت سوبارو با فروش خودروهای مجهز به CVT در بازار آمریکا، زمینهی ورود این فناوری به بازار انبوه را فراهم کرد. در اوایل دههی ۲۰۰۰ میلادی، خودروسازان دیگری مانند جنرال موتورز و فورد نیز به تولید خودرو با گیربکسهای CVT روی آوردند.
پیشرفت در فناوری ساخت و مواد، به ویژه در زمینهی تولید تسمههای فلزی CVT، باعث شد تا گیربکسهای CVT به گزینهای جذاب برای بسیاری از خودروسازان تبدیل شوند. امروزه شرکتهای مطرحی نظیر نیسان، تویوتا، ائودی و دیگر خودروسازان به طور گسترده از گیربکسهای CVT در محصولات خود استفاده میکنند.
گیربکس CVT چگونه کار می کند؟
برخلاف گیربکسهای سنتی که با دندههای مجزا و تعویضهای ناگهانی قدرت را به چرخها میرسانند، گیربکس CVT پا را فراتر از محدودیتها گذاشته و با ظرافتی مثالزدنی، فرآیند انتقال قدرت را انجام می دهد.
تصور کنید در حال رانندگی هستید و بدون هیچگونه ضربه یا وقفهای، خودرو با قدرت و شتابی یکنواخت حرکت میکند. این حس دلچسب، حاصل عملکرد هوشمندانه گیربکس CVT است. در این سیستم، خبری از دندههای مجزا و تعویضهای ناگهانی نیست.
گیربکس CVT برای انتقال قدرت از اجزای مختلفی بهره می برد. پولکهای اولیه و ثانویه که شبیه به دیسکهای صاف هستند، نقش اصلی را در این فرآیند ایفا میکنند. تسمه نیز وظیفهی حیاتی اتصال این پولکها و انتقال قدرت بین آنها را بر عهده دارد.
در قلب گیربکس CVT، فرآیندی شگفتانگیز رخ میدهد. با فشردن پدال گاز، پولکهای اولیه به یکدیگر نزدیک میشوند و در عین حال، پولکهای ثانویه از هم فاصله میگیرند. این تغییر فاصله، باعث ایجاد تغییر در قطر مؤثر پولکها و در نتیجه، تغییر در نسبت دنده میشود.
برخلاف گیربکسهای سنتی که از دندههای مجزا با نسبتهای ثابت استفاده میکنند، گیربکس CVT به طور مداوم نسبت دنده را با نیاز خودرو تنظیم میکند. به این ترتیب، موتور همواره در دور ایدهآل خود کار میکند و شاهد هدر رفت قدرت و مصرف سوخت اضافی نخواهیم بود.
پولکهای اولیه وظیفهی اصلی دریافت قدرت از موتور و انتقال آن به تسمه را بر عهده دارند. پولکهای ثانویه نیز قدرت را از تسمه دریافت کرده و آن را به میل گاردان و در نهایت به چرخها میرسانند. تسمه مانند یک پل ارتباطی عمل میکند و قدرت را به طور یکنواخت بین پولکهای اولیه و ثانویه منتقل میکند. با درک این فرآیند شگفت انگیز، میتوان به ظرافت و هوشمندی گیربکس CVT در مدیریت قدرت و خلق تجربهای دلچسب از رانندگی پی برد.
همچنین بخوانید: معرفی و بررسی 4 نوع گیربکس اتوماتیک، مزایا و معایب آنها
مزایای گیربکس CVT
رانندگی در خیابانهای شلوغ یا سفرهای طولانی، میتواند تجربهای طاقتفرسا باشد. تعویضهای مداوم دنده، صدای موتور و لرزشهای ناشی از آن، آرامش رانندگی را برهم میزنند. اما با ظهور گیربکس CVT، این دغدغهها به خاطرهای دور تبدیل شدهاند.
به کمک این گیربکس، تعویض دنده بدون هیچگونه ضربه یا وقفه اتفاق افتاده و خودرو با قدرت و شتابی یکنواخت حرکت میکند. این حس دلچسب، حاصل عملکرد هوشمندانه گیربکس CVT است که به طور مختصر نحوه عملکرد آن را در بخش قبلی توضیح دادیم.
همان طور که گفته شد، برخلاف گیربکسهای اتوماتیک سنتی، گیربکس CVT به طور پیوسته و بدون وقفه نسبت دنده را تنظیم میکند. این امر رانندگی را به تجربهای نرم و لذتبخش تبدیل میکند که شاید بتوان آن را مهمترین مزیت یک گیربکس CVTبه حساب آورد.
مصرف سوخت، یکی از دغدغههای اصلی رانندگان در دنیای امروز است. گیربکس CVT با هوشمندی منحصر به فرد خود، به طور قابل توجهی مصرف سوخت خودرو را میتواند کاهش بدهد. رابطهای مستقیم بین دور موتور و مصرف سوخت وجود دارد. در گیربکسهای سنتی، دور موتور با توجه به نیاز خودرو و شرایط رانندگی دائماً در حال تغییر است. اما گیربکس CVT با حفظ دور موتور در محدوده ایدهآل، مصرف سوخت را به طور چشمگیری بهینهسازی میکند.
به عنوان مثال، در هنگام رانندگی در اتوبان، گیربکس CVT دور موتور را در محدودهای پایین نگه میدارد و در عین حال، قدرت لازم برای حرکت با سرعت ثابت را فراهم میکند. این امر به طور قابل توجهی مصرف سوخت را کاهش داده و رانندگی اقتصادیتری را به ارمغان میآورد.
مزیت دیگر استهلاک کمتر این نوع گیربکس است. گیربکس CVT به دلیل عملکرد روان و بدون ضربه، فشار کمتری بر موتور و سایر اجزای خودرو وارد میکند. این امر به نوبه خود، استهلاک قطعات را به طور قابل توجهی کاهش میدهد و طول عمر خودرو را افزایش میدهد. علاوه بر این، سادگی ساختاری گیربکس CVT در مقایسه با گیربکسهای اتوماتیک سنتی، هزینهی تعمیر و نگهداری آن را نیز به طور چشمگیری پایینتر میآورد.
معایب گیربکس CVT
همانند هر فناوری جدید، گیربکس CVT نیز در کنار مزایای شگفتانگیز خود چالشهایی را به همراه دارد. درک این معایب، به شما کمک میکند تا انتخابی آگاهانهتر هنگام خرید یک خودروی گیربکس اتوماتیک داشته باشید. در ادامه این مطلب با مجله خودروی سوییچ همراه باشید تا نگاهی دقیق به معایب گیربکس CVT بیندازیم.
برخی از رانندگان، به خصوص کسانی که به رانندگی اسپرت علاقه دارند، ممکن است از حس بالا رفتن بیش از حد دور موتور در گیربکس CVT گلایه کنند. برخلاف گیربکسهای اتوماتیک سنتی که تعویض دنده سریعتر انجام شده و همچنین با تعویض دنده، حس دنده عوض کردن را میتواند به راننده القا کند، گیربکس CVT به طور پیوسته دور موتور را با نیاز خودرو تنظیم میکند.
با این حال، راهکارهایی برای کاهش این حس تنبلی خودرو وجود دارد. بسیاری از گیربکسهای CVT مدرن، به حالت تیپ ترونیک مجهز هستند که به راننده امکان میدهد دندهها را به صورت دستی انتخاب کرده و حسی شبیه به رانندگی با گیربکس اتوماتیک سنتی را تجربه کند.
گیربکسهای CVT به طور کلی برای انتقال گشتاور یا قدرت بالا طراحی نشدهاند. به همین دلیل، استفاده از آنها در خودروهای پرقدرت و اسپرت محدودیتهایی دارد. با این حال، پیشرفتهای تکنولوژی در حال رفع این محدودیت هستند. مهندسان با طراحی تسمههای قویتر و سیستمهای خنککننده کارآمدتر، در حال ارتقای توانایی گیربکسهای CVT برای تحمل گشتاورهای بالاتر هستند.
پیچیدگی فنی و هزینه تعمیر بالاتر را میتوان ایراد مهم دیگر گیربکس CVT به حساب آورد. ساختار پیچیدهتر گیربکس CVT در مقایسه با گیربکسهای دستی، هزینهی تعمیر و نگهداری آن را به طور نسبی افزایش میدهد. به همین دلیل، سرویسهای دورهای منظم و مراجعه به تعمیرکاران مجرب برای حفظ عملکرد صحیح این نوع گیربکس ضروری است.
با وجود همه این ایرادات و چالشها، گیربکس CVT مزایای قابل توجهی را به ارمغان میآورد و به عنوان یک انتخاب ایدهآل برای رانندگی شهری و اقتصادی، به طور قابل توجهی محبوبیت پیدا کرده است.
تفاوت گیربکس CVT در مقایسه با گیربکس اتوماتیک معمولی
انتخاب بین گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی، میتواند دغدغهی بسیاری از افراد هنگام خرید یک خودروی جدید باشد. هر دو نوع گیربکس مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب نهایی به نیازها و سلیقهی شما بستگی دارد. در ادامه این مقاله به صورت مختصر مقایسهای بین این دو گیربکس انجام خواهیم داد. با مجله خودروی سوییچ همراه باشید.
در بحث عملکرد، گیربکس CVT با نرمی و سکوت مثالزدنی در تعویض دندهها، گوی سبقت را از رقیب خود میرباید. رانندگی با این نوع گیربکس، تجربهای بینظیر از آرامش و لذت است. گیربکسهای اتوماتیک سنتی نیز در این زمینه پیشرفت کردهاند، اما همچنان گیربکس CVT با برتری محسوس، رانندگی نرمتر و بیصداتری را به ارمغان میآورد.
وقتی بحث به مصرف سوخت میرسد، گیربکس CVT حرفهای بیشتری برای گفتن دارد. این گیربکس با حفظ دور موتور در محدودهی ایدهآل، به طور چشمگیری مصرف سوخت را پایین میآورد و برای دوست داران محیط زیست و کسانی که به دنبال کاهش هزینههای خود هستند یک گزینه عالی محسوب می شود. گیربکسهای اتوماتیک مدرن نیز در مسیر کاهش مصرف سوخت پیشرفت کردهاند، اما در بسیاری از موارد همچنان در برابر گیربکس CVT حرفی برای گفتن ندارند.
از نظر فنی، گیربکسهای CVT به دلیل ساختار نوآورانهی خود، از پیچیدگی بیشتری نسبت به گیربکسهای اتوماتیک سنتی برخوردار هستند. این امر میتواند به معنای هزینهی تعمیر و نگهداری بالاتر و نیاز به تخصص بیشتر برای تعمیر آنها باشد. به همین دلیل، اگر یک خودروی گیربکس CVT دارید و خودروی شما مشکل جعبه دنده پیدا کرده، یافتن تعمیرکار آن در صورت عدم دسترسی به نمایندگی ممکن است کار بسیار سختی باشد.
در زمینهی تجربه رانندگی، تفاوت بارزی بین گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی وجود دارد. گیربکس CVT با عملکرد پیوسته و بدون ضربه، حسی متفاوت از رانندگی را ارائه میدهد. این نرمی و سکوت، ممکن است برای برخی افراد، به خصوص علاقهمندان به رانندگی اسپرت، لذتبخش نباشد.
در مقابل، گیربکسهای اتوماتیک سنتی با تعویض دندههای قابل لمس، حس کنترل بیشتری را به راننده القا میکنند و میتوانند برای برخی افراد، رانندگی را جذاب و مهیجتر کنند. به طور کلی بخواهیم بگوییم، رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک معمولی سریعتر و هیجانی تر بوده و در خودروهای گیربکس CVT، خیلی ساده بخواهیم بگوییم، با یک خودروی تنبلتر مواجه خواهید بود.
انتخاب نهایی بین گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی، به نیازها و سلیقهی شما بستگی دارد. گیربکس CVT گزینهای ایدهآل برای رانندگی شهری است. همچنین این گیربکس برای کسانی مناسب است که به دنبال نرمی و سکوت مطلق در تعویض دنده و تمرکز بیشتر روی رانندگی هستند.
از طرف دیگر، گیربکس اتوماتیک برای رانندگانی که حس کنترل بیشتر بر خودرو و رانندگی اسپرت را ترجیح میدهند، مناسبتر است. همچنین این گیربکس انتخاب بهتری برای خودروهای پرقدرت و رانندگی در مسیرهای غیر شهری و رانندگی آفرود به شمار میرود. با درک این تفاوتها، میتوانید انتخابی آگاهانه و متناسب با نیاز خود داشته باشید و از رانندگی خود لذت ببرید.
نتیجه گیری
انتخاب بین گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی هنگام خرید یک خودرو، دغدغهای است که میتواند ذهن بسیاری از رانندگان را به خود مشغول کند. همان طور که در طول مقاله مشاهده کردید، هر کدام از این نوع گیربکسها، مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب نهایی به نیازها و سلیقهی شما بستگی دارد.
گیربکس CVT با عملکرد نرم و پیوسته، رانندگی را به تجربهای لذتبخش و آرام تبدیل میکند. مصرف سوخت پایین و استهلاک کمتر، از دیگر مزایای این نوع گیربکس هستند که آن را به انتخابی عالی برای رانندگی شهری و اقتصادی تبدیل میکنند.
با وجود برخی چالشها مانند پیچیدگی فنی و حس متفاوت رانندگی نسبت به گیربکسهای اتوماتیک سنتی، پیشرفتهای تکنولوژی در حال رفع این محدودیتها و ارتقای عملکرد گیربکسهای CVT است.
تجربه شما از سواری با خودروی مجهز به گیربکس CVT چیست؟ بین آن و گیربکس اتوماتیک معمولی، انتخاب شما کدام یک خواهد بود؟ لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان مجله خودروی سوییچ در میان بگذارید.
نظرات