دایون y5 پلاس خودرو مونتاژی چینی این روزهای بازار ایران است که برای اولین بار در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معرفی شد. این خودرو به عنوان تنها شاسی بلند آفرود چینی کشور شناخته می‌شود و ویژگی‌های جالبی دارد. البته، طراحی بدنه و کابین این خودرو تا حد زیادی قدیمی به نظر می‌رسد و تا به امروز نتوانسته توجهات را جلب کند. دایون y5 به ارزان‌ترین خودرو ۷ نفره بازار ایران معروف است.

معرفی دایون y5 پلاس

دایون y5 محصولی از صنایع خودروسازی ایلیا است که زیر نظر کیان موتور، این محصول چینی را وارد بازار ایران کرد. این خودرو هفت نفره به عنوان یک شاسی بلند آفرودی دو دیفرانسل شناخته می‌شود و مانند پیکاپ v5، ساختار مشترکی با محصولات دانگ فنگ و فودی دارد. لازم به ذکر است برند مادر y5 و v5 یکسان است؛ اما توسط دو شرکت متفاوت در ایران مونتاژ می‌شوند. مکث موتور وظیفه مونتاژ نسخه وانت v5 را بر عهده دارد.

کمپانی دایون به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات چینی در حال فعالیت است و y5 به عنوان یکی از صدها محصول آن، به تولید رسیده. از آن جایی که طراحی این خودرو در سال ۲۰۱۵ انجام شده، شاید بتوان تا حدود زیادی، سادگی و قدیمی بودن طراحی آن را توجیه کرد. دایون y5 دومین محصول این کمپانی است که در خیابان‌های ایران دیده می‌شود.

دایون y5 با دایون y5 پلاس، تفاوت خاصی ندارند. حقیقت این است که شرکت خودروسازی ایلیا نسخه پلاس را به امکاناتی بیش‌تر از مدل ساده آن مجهز کرده است؛ از جمله سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ درجه. بدین ترتیب مشتریان می‌توانند با پرداخت مبلغی بیش‌تر، این نسخه را خریداری کنند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که جای خالی بسیاری از امکانات رفاهی، همچنان در نسخه پلاس احساس می‌شود.

فروش

 

قیمت دایون y5 پلاس | خرید دایون y5

برای استعلام قیمت و یا ثبت درخواست خرید دایون y5 پلاس، به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید دایون y5 پلاس

 

مشخصات فنی دایون y5 پلاس

پیشرانه دایون y5 پلاس دارای مهندسی میتسوبیشی است و نسل چهارم قوای محرکه توربو آن را دارد. این اتومبیل یک SUV شاسی مستقل است و به همین دلیل در ردیف خودروهای آفرودی قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های اصلی این خودرو، شاسی فریم نردبانی آن است که برخلاف کراس‌اوورها، قابلیت آفرودی آن را تقویت می‌کند. مشخصات فنی دایون Y5 پلاس عبارت است از:

جدول مشخصات فنی دایون Y5 پلاس

نوع موتور بنزینی
حجم موتور ۱۹۹۷ سی‌سی
سیلندر/ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
تنفس موتور توربوشارژ
قدرت موتور ۲۰۲ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه
نوع گیربکس ۶ سرعته خودکار
محور محرک دیفرانسیل جلو
حداکثر سرعت ثبت شده ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا 100 ۱۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۹.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
نوع بدنه شاسی بلند
حجم باک ۷۲ لیتر
ظرفیت سرنشینان ۷ نفر
حجم صندوق عقب لیتر
طول ۴۷۷۱ میلی‌متر
عرض ۱۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۸۲۸ میلی‌متر
فاصله بین محورها ۲۷۹۰ میلی‌متر
استاندارد آلایندگی یورو 
وزن خودرو ۱۹۹۵ کیلوگرم

دیفرانسیل عقب دایون Y5 پلاس به قفل دیفرانسیل مکانیکی و اتوماتیک محور عقب مجهز است. علاوه بر این، دیفرانسیل عقب آن در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل سنگین و دو دیفرانسیل سبک تنظیم می‌شود. بدون شک با این مشخصات ذکر شده، دایون Y5 پلاس، جزو خودروهای مورد علاقه آفرودبازها خواهد بود.

کیلومترشمار دایون y5

آپشن‌ها و ایمنی دایون y5 پلاس

آپشن‌ها و امکانات رفاهی که برای دایون Y5 در نظر گرفته شده، در حد متوسط و قابل قبول است. این خودرو فاقد کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، کنترل کشش، اتو پارک، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری هوشمند، اتو لایت، چراغ چرخشی و چراغ شور است. آپشن‌های این خودرو عبارت است از:

  • سامانه کنترل پایداری الکتریکی
  • کروز کنترل و محدودکننده سرعت
  • ترمزهای دیسکی جلو و عقب
  • ترمزهای ABS ،EBD ، BA 
  • سامانه مدیریت تعادل
  • تنظیم الکتریکی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم
  • حالت اسپرت و برقی و تیپ ترونیک جعبه دنده
  • تایرهای  M+S
  • تهویه الکتریکی
  • نمایشگر لمسی
  • هفت صندلی
  • صندلی راننده برقی
  • استارت دکمه‌ای
  • سانروف
  • دوربین عقب
  • آینه‌های تاشوی برقی
  • تریم داخلی چرم

عجیب‌ترین چیزی که در دایون Y5 پلاس مشاهده می‌شود، وجود تنها دو عدد ایربگ در این خودرو ۷ نفره است! در این شرایط، خبری از تامین امنیت سرنشینان در این خودرو سنگین وزن نیست. علاوه بر این، وجود رینگ‌های کوچک آلومینیومی ۱۷ اینچی برای این خودرو بلند قد، تا حدود زیادی کار طراحی آن را خراب کرده است. 

اواسط بهار ۱۴۰۱، خودروسازی ایلیا داشبورد جدیدی برای Y5 پلاس ارائه داد که به زیباتر شدن آن کمک شایانی کرد. چرا که تعداد دکمه‌های فیزیکی در آن به حداقل رسید و به بخش لمسی انتقال یافت. همچنین بلندگوهای سیستم صوتی تغییر پیدا کرد و کیفیت صدا در نمونه‌های جدید Y5 پلاس بهبود یافته است. 

شیشه بالابر دایون y5

طراحی ظاهری دایون y5 پلاس

همین ابتدای کار باید بگوییم که انتظار طراحی فوق‌العاده زیبایی از دایون Y5 پلاس نداشته باشید. طراحی این خودرو به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد و مانند خودروهای امروزی چینی، هیجان‌ انگیز نیست. نمای جلو این اتومبیل شباهت زیادی با مکث موتور و پیکاپ دایون V5 دارد. این طراحی ساده در بین خودروهای جذاب امروزی جایی ندارد و تقریبا منسوخ شده است!

نمای جلو دایون Y5 پلاس دارای جلو پنجره کرومی بزرگی است که نشان دایون در وسط آن قرار دارد. طراحی کرومی جلو پنجره تا زیر چراغ‌های جلو امتداد یافته و آن را کمی از سادگی خارج کرده است. چراغ‌های جلو این خودرو چند ضلعی بوده و طراحی خاص و کشیده‌ای دارد. سپر پلاستیکی Y5 پلاس نیز فضای زیادی را اشغال کرده و زیر آن، یک دیفیوزر نقره‌ای رنگ نصب شده است.

چراغ عقب دایون y5 پلاس

دایون Y5 پلاس در نمای جانبی شباهت بیش‌تری با مکس کلوت دارد. در این قسمت شاهد یک شاسی بزرگ با طراحی بسیار ساده هستیم. تنها چیزی که در نمای جانبی این اتومبیل به چشم می‌آید،‌ زه‌های کرومی در زیر پنجره و پایین درب خودرو است. رینگ‌های ۱۷ اینچی نیز زیبایی نمای جانبی را به طرز محسوسی کاهش داده است.

چراغ‌های عقب دایون Y5 ما را به یاد شاسی بلندهای قدیمی تویوتا می‌اندازد. فرم چراغ‌ها کمی عجیب و دارای قوس‌های غیر عادی است. در این قسمت نیز باز هم با نوار کرومی سعی شده تا  اندکی از سادگی این خودرو کم شود. طراحی بدنه Y5 پلاس، کاملا محافظه کارانه و به دور از هر گونه خلاقیت و هیجان است.

طراحی داخلی دایون y5 پلاس

اولین نکته در طراحی داخلی دایون Y5 پلاس که به چشم می‌آید، هفت نفره بودن آن است. این ویژگی در رقیب مستقیم این خودرو یعنی یواز پاتریوت روس دیده نمی‌شود. البته لازم به ذکر است ردیف سوم صندلی‌ها، برای بزرگسالان مناسب نیست؛ چرا که به دلیل فضای محدود پا، بیش‌تر برای افراد خردسال مناسب است. اما ردیف اول و دوم، برای افراد بزرگسال کاملا جادار و بزرگ طراحی شده است.

صندلی‌های Y5 پلاس دارای روکش چرمی هستند و همین موضوع احساس خوشایندی به سرنشینان القا می‌کند. با وجود اینکه از متریال مرغوب‌تری برای ساخت قطعات داخلی Y5 استفاده شده است، اما لمس کردن داشبورد این اتومبیل جذابیت چندانی ندارد. طراحی داخلی این اتومبیل باز هم شباهت زیادی با مکث کلوت دارد و طراحی قدیمی بدنه، در داخل کابین نیز دیده می‌شود. 

نمای داخل دایون y5

استفاده از تریم دو رنگ در طراحی داخلی دایون y5 به زیباتر دیده شدن آن کمک زیادی کرده است. فرم غربیلک فرمان شباهت زیادی به جک s5 دارد. علاوه بر این، یک مالتی مدیا نه چندان بزرگ در وسط داشبورد قرار دارد که زیر آن، کانال‌های تهویه مطبوع مستطیلی و تنظیمات تهویه دیجیتالی قرار گرفته است.

ردیف دوم صندلی‌ها دارای کانال تهویه مطبوع در دو طرف سقف است و تنظیمات تهویه و خروجی فندکی در پشت کنسول قرار دارد. گفتنی است یکی از نکات منفی در طراحی داخلی دایون y5 پلاس، استفاده از رنگ مشکی پیانویی است که برای یک خودرو آفرودی اصلا مناسب نیست؛ چرا که به مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد.

مزایا و معایب دایون y5 پلاس؛ از قابلیت‌های آفرودی تا امکانات رفاهی محدود

دایون y5 پلاس دارای مزایا و معایب مختلفی است که بررسی آن‌ها خالی از لطف نیست. همان طور که در بالاتر گفته شد، کیفیت پایین پلاستیک داشبورد این خودرو، جزو معایب آن دانسته می‌شود. علاوه بر این، امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو نسبت به رقبا، بسیار کم‌تر است و همین موضوع، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مشتریان را از خرید این محصول منصرف می‌کند. اما این خودرو مزایای قابل توجهی دارد؛ مانند:

  • داشتن شاسی مستقل از بدنه
  • قابلیت‌های آفرودی
  • تایرهای مناسب آفرود
  • ارزان‌ترین ۷ نفره‌ بازار
  • نصب داشبورد جدید در فاز دوم
  • موتور 4k21 میتسوبیشی

وضعیت دایون y5 پلاس در بازار ایران

دایون y5 در سال ۱۴۰۰ معرفی و اواسط بهار ۱۴۰۱ داشبورد جدیدی برای آن تعبیه شد که بسیاری از نواقص داشبورد قبلی را برطرف کرد. دایون y5 پلاس نیز تفاوت خاصی با نسخه ساده آن ندارد و فقط چند آپشن به آن اضافه شده است. در بازار نسخه‌های صفر و نو این محصول در دسترس مشتریان قرار دارد تا بتوانند با خرید این محصول، یک خودرو آفرود را تصاحب کنند و از داشتن آن لذت ببرند.

صندوق عقب دایون y5

جمع‌بندی

دایون y5 پلاس خودرو شاسی‌ بلند و شاسی مستقل است که بسیاری از قابلیت‌های آفرود را دارا می‌باشد. این محصول چینی در سال ۲۰۱۵ طراحی و تولید شد و در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت خودروسازی ایلیا به ایران راه یافت. با توجه به قدیمی بودن این خودرو، نباید انتظار یک طراحی خاص و هیجان انگیز از آن داشت؛ بلکه این محصول به سادگی هرچه تمام‌تر طراحی شده و خبری از هیجان و نوآوری در آن نیست.

فروش

سوالات متداول

مشخصات فنی دایون y5 پلاس چیست؟

دایون y5 پلاس دارای موتور توربوشارژ است که قدرت آن به ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۸۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این محصول صفر تا صد را در ۱۲ ثانیه طی می‌کند و مصرف سوخت آن ۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

آیا دایون y5 پلاس خودرو خوبی است؟

دایون y5 پلاس دارای طراحی بدنه و کابین بسیار ساده‌ای است که ممکن است در نگاه اول کمی توی ذوق‌ بزند. سطح آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو نیز، چندان تعریفی ندارد؛ اما این اتومبیل جزو ارزان‌ترین هفت نفره‌های بازار است که توانسته توجه برخی از مشتریان را به خود جلب کند.

دایون y5 و دایون y5 پلاس چه تفاوتی دارند؟

دایون y5 پلاس به آپشن‌هایی نظیر سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است که در دایون y5 دیده نمی‌شود.